Leert goede schrijvers de laatste 20%

10 basisregels voor een succesvol blog (ze gaan NIET over schrijven)

(Zocht je eigenlijk: hoe je een goede blogpost opzet? Lees: Wat is een goede blog-opzet?)

 
‘Ik heb een blog’, zei ze, ‘maar het loopt niet. Ik wéét dat het mijn eigen schuld is. Omdat ik niks doe op social media.

Nee, dat klopt niet. Omdat ik zomaar wat doe op social media.

Nee, dat klopt ook niet.

Ik heb wel een plan. Maar omdat ik denk dat het misschien niet werkt, voer ik het niet uit.

Stom. Ik ben een goede tekstschrijver. Maar ik heb nog steeds geen nieuwsbrief. En ik weet óók niet precies wat mijn doelgroep is.

Eigenlijk zoek ik een systeem, zei ze

Zodat ik weet wat me te doen staat. Ik ben ook wel bereid om te betalen voor goed advies. Als ik maar wist dat diegene dan ook bood wat ik nodig heb. Ik heb al zóveel cursussen gedaan waar ik niks aan had. Moedeloos word je ervan.’

Ik herkende haar frustratie

Niet op het gebied van social media. Hoe die werken snap ik wel. Dat is een kwestie van stug volhouden.

Maar wel op het gebied van bedrijfsvoering.

Daarom heb ik een business coach ingehuurd. Eentje die zegt: ‘Nee, maak dat eerst maar eens af. Niet meteen weer wat nieuws proberen.’

Eentje die zegt: ‘Let eens beter op je tijd. Al die versnipperde uurtjes, wat denk je dat je dat kost?’

Een privé-juf, eigenlijk.

Lekker.

Iemand die meedenkt

Die je aanmoedigt. En die het béter weet dan jij. Omdat ze alle fouten al een keer gemaakt heeft.

Maar het viel niet mee.

Toegeven dat ik het niet alleen kon, bedoel ik.

Ook al wéét ik dat de meeste zelfstandigen niet voor ondernemer in de wieg zijn gelegd. En dat online marketing een ingewikkeld spel is, waarvan de regels steeds veranderen.

Dus ik snapte die tekstschrijver goed

Ik heb ook jarenlang vertwijfeld gezocht tussen alle tegenstrijdige adviezen.

Daarom geef ik haar nu 10 basisregels voor een succesvol blog. Gebaseerd op mijn ervaring.

Of ze ook voor háár werken weet ik niet.

Komen ze:

1. Trek de helft van je tijd uit voor marketing

Want ja.

Met alleen een blog schrijven kom je er inderdaad niet.

Je moet de wijde online wereld in.

Je laten zien op Twitter, Facebook, Linkedin – wherever, als je klanten er maar zitten. En je site optimaliseren voor Google (SEO).

Klinkt als teveel gedoe?

Dan blijf je toch lekker een beetje voor jezelf schrijven?

Ook leuk. ‘n Hobby.

2. Maak vrienden online

Verkeer komt niet vanzelf.

Je moet het aftappen.

Dat gaat in heel veel kleine stroompjes. Via Twitter bijvoorbeeld. En hoe komt iemand via Twitter op je site?

Zo: zijn oog valt op jouw tweet. Geestig, denkt ‘ie. Laat ik die maar eens volgen.

Een paar dagen later ziet hij weer een tweet van je. Nu besta je in zijn hoofd.

Na zes weken reageert hij op een discussie over erwtensoep. Toevallig.

Hij begint nieuwsgierig te worden naar wie je eigenlijk bent. Hij besteedt 3 seconden aan je twitterbio.

Kort daarop hebben jullie een verhit gesprek over de monarchie. Hij bekijkt je linkedin profiel (1 minuut) en leest een paar posts op je blog (8 minuten).

Het bevalt.

Hij is onder de indruk.

Je hebt een nieuwe online vriend.

En online vrienden helpen elkaar. Online en offline.

Met steun. Met tips. Met aandacht. Met verkeer.

(Eén van de voordelen van contacten via social media is dat ze een cumulatief effect hebben. Je leert elkaar steeds beter kennen, in kleine porties tijd per keer.)

3. Deel gul, maar niet onnozel

Content marketing draait om dingen delen.

Kennis. Plezier. Emoties.

Het past waarschijnlijk niet bij iedereen. Het past niet bij mensen die liever alles voor zichzelf houden. En ook niet bij mensen die een beetje delen om veel terug te krijgen.

Om je expertise echt te tonen moet je hem… echt tonen.

Je moet behoorlijk belangeloos zijn. Gul. Niet jaloers.

Aan de andere kant zijn er altijd mensen die je gulheid misbruiken. Je moet dus veiligheidsdrempels inbouwen. Werk alleen met mensen die het waarderen.

4. Wees origineel

Denk zelf na, stel vragen, doe onderzoek.

Vertaal niet stiekem Amerikaanse blogs.

Haal je kennis niet uit steeds dezelfde bron. Ik schreef er al eerder over.

blog met succes

Natuurlijk mislukt er weleens wat. En totale originaliteit bestaat niet. Maar verdun de internetsoep niet met nog meer van hetzelfde.

Voeg iets krachtigs toe.

Dan val je vanzelf op. In Nederland. Want wij lopen een beetje achter, met de kwaliteit van onze blogs.

5. Schrijf op vaste tijden

Mensen zijn gewoontedieren.

Schrijf met een vaste regelmaat. Bijvoorbeeld ééns per week, op dezelfde dag. Of elke twee weken, ook goed.

Dan weten je lezers waar ze aan toe zijn.

Dan word je een gewoonte voor ze.

6. Kies een uitgesproken concept

Of je wil of niet: je bent je eigen merk, online.

Zelf heb ik me daar lang tegen verzet. Ik vond het commercieel.

Ik, een Coca-Cola flesje?

Maar bekijk het functioneel. Mensen onthouden maar één ding van je.

‘O ja, dat is die mevrouw die zo raar lacht.’

‘Nee, ik bedoel die man die zo goed paella kan koken.’

‘Koop de volgende keer alsjeblieft weer die shampoo die niet zo schuimt.’

Dus kies zelf uit wáárom je bekend wil staan. En maak dat je handelsmerk.

7. Kies een eigen beeldtaal

Een lelijke site werkt niet. Een chaotische site ook niet.

Kies een helder ontwerp voor je site, een eigen kleur, een eigen letterype, een eigen stijl voor je illustraties.

De meeste mensen hebben daar zelf niet genoeg oog voor.

Geef er geld aan uit. Koop een goed WordPress theme. Huur een vormgever in.

8. Stop met valse bescheidenheid

Dat is misschien wel het allermoeilijkste voor een zelfstandige die eigenlijk een ander vak had geleerd: aan de weg gaan timmeren voor jezelf.

Mag dat wel, zeggen dat je goed bent?

Hoort dat wel, een foto van jezelf in je header?

Kan dat wel, een prijs vragen waardoor je aan een fatsoenlijk inkomen komt?

Natuurlijk kan dat.

9. Begin vandaag nog met de eerste stap: maak een emailhandtekening

Het is verbluffend hoeveel mensen er geen hebben. Dan krijg je een e-mail en dan wil je iemand even bellen. Of haar website bekijken.

Niet te vinden.

Terwijl je online marketing toch gewoon begint op het allersimpelste niveau. Bij je e-mails.

De meeste e-maildiensten geven je de mogelijkheid om je naam, je adres, je website of wat je maar wil automatisch onder elke e-mail te laten zetten.

Dat ziet er zo uit, bijvoorbeeld:

Emailhandtekening met tekst
E-mailhandtekening met tekst
Emailhandtekening met logo
E-mailhandtekening met logo
Emailhandtekening met een logo van een nieuw boek
E-mailhandtekening met een logo van een nieuw boek

Hoe doe je dat, een logo of een foto aan je handtekening toevoegen?

In Apple mail

• In Gmail:

handtekening aanmaken in gmail
handtekening aanmaken in gmail

En neem meteen een tweede drempel: zet er een foto van jezelf in

Lijkt je dat een tikje arrogant?

Snap ik.

Maar verplaats je eens in de ontvanger – wat is er nou prettiger voor hem dan meteen te zien wie hij voor zich heeft?

Ik raad het iedereen aan, vooral mensen met enge beroepen: tandartsen, urologen, belastinginspecteurs. Je gezicht laten zien maakt je minder eng.

Het brengt je dichterbij.

Emailhandtekening met een foto van jezelf
Emailhandtekening met een foto van jezelf

10. Koop hulp, zodat je tijd overhoudt

Het lijkt een flauwe tip, maar het was voor mij de grootste drempel: dingen uitbesteden zodat ik meer tijd had.

Ik bedoel niet: volg elke week een andere goeroe, zodat je nog meer in paniek raakt. Ik bedoel: zoek oplossingen. Draaf niet rond in paniek.

Ben je teveel tijd kwijt met sleutelen aan je website? Huur een programmeur in.
Zie je elk kwartaal als een blok tegen de boekhouding op? Koop een goed boekhoudprogramma.
Heb je geen zin om zelf de SEO voor je website te doen? …precies.

Een succesvol zakelijk blog is maar voor een klein deel: schrijven. Het grootste deel is: je gewone werk doen, én zorgen dat je tijd overhoudt voor je blog.

Plaatje van een blad. Einde van de post.

Wou je eigenlijk weten hoe je een goede blogpost opzet?
> Wat is een goede blog-opzet?

Heb je meer een steun in de rug nodig? Lees dan: > Problemen met bloggen? Denk het om: 10 tips

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

72 comments

  • Hoi Kitty,

    Leuk om je blog te lezen over een succesvol blog.
    En dan ga je ongemerkt over op zakelijk succes. Alsof die twee dingen onlosmakelijk en onvermijdelijk verbonden zijn.

    Ik ben dat niet zo maar met je eens.

    Ik denk dat je moet onderzoeken wat voor jouw propositie samen met jouw persoon en jouw prospects/klanten commercieel het meest effectief werkt – dus niet blind aannemen dat bloggen gelijkstaat aan Haarlemmer olie

    • Natuurlijk. Maar ik schrijf over HOE je een succesvol blog krijgt (zie de kop). Dus de lezer IS al geïnteresseerd in bloggen. En wat deze website betreft: in bloggen voor de zaak.

      • Hmm, ik heb kennelijk ergens gemist dat een succesvol blog volledig overeenkomt met zakelijk succes, denk ik.

        • We praten langs elkaar heen denk ik. Bedoel je dat ik halverwege de post overga op tips geven voor zakelijk succes in plaats van voor bloggen? Eh… nu ik er nog eens naar kijk: dat klopt. Darn.

  • Beste Kitty,

    Leuk om je tips te lezen. Ik had al een tijdje het idee om te gaan bloggen, maar ben sinds 1 januari (goed voornemen jaja) gewoon begonnen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn eigen kookwebsite opgezet. Ik ben er nog lang niet, er zijn nog heeeeel veel verbeterpunten, maar ben dus gewoon maar begonnen en dat is alvast stap 1 :). Dank voor je tips!

    groetjes,
    Marjolein

  • over dat vrienden maken, moet ik dan bijvoorbeeld op andere blogs vriendelijk tegen andere doen en ze dan uiteindelijk sturen naar instauto.nl ?

    • David, je moet niet vriendelijk doen. Je moet vriendelijk zijn. Het staat in het blog. Met aandacht, met hulp, met tips, met linkjes. Net als in het echte leven. Niemand gaat jou zomaar uit zichzelf helpen. Alleen je vrienden doen dat. Online ook.

  • Een twittercolumn? Nee, daar ben ik tegen. Die kun je niet retweeten.

    Il vind ze ook te lang. Sixwordstories maken als wedstrijd met @Lievelotty, dat was leuk. En lang genoeg ;-)

  • Wauw. Ik sta op het blog van Miss Kitty. Ik ben nu officieel online beroemd, zelfs vóór ik de daartoe ontwikkelde reeks webinars heb gevolgd :-)

    (dank Kitty! En schrijf er nog eens één, als je vijf minuten over hebt…)

  • Juryrapport: Ha iedereen, dank voor de uitgebreide antwoorden. Erg fijn om te lezen.

    De Twittercursus inlogcodes gaan naar Thies (de enige man, ik weet het, kan eigenlijk niet hè) omdat hij al zoveel heeft geprobeerd, en omdat Twitter toch niet werkt voor zijn bedrijf.

    (Doorzetters, daar hou ik van).

  • Hej Kitty, mijn meest eerlijke commentaar? Dat ik een hoofd vol chaotische ideeen heb. Net wilde besluiten om een maandje op internet dieet te gaan. Om mijn hoofd leeg te laten lopen. Zowel op papier als in de natuur. Om. Om. Ja om zoveel. En tegelijk weet ik hoe goed je bent. En zou ik dus stiekum gewoon je workshop willen volgen. En tegelijk denk ik. Eigenlijk is het teveel. En je kunt toch ook niet zeggen als ik zou winnen, “sorry, maar ik kan en wil dit pas in september of zo”? Ook deze post is weer zoals eigenlijk alle andere stukken die je schrijft. Je bent vooralsnog de enige blogger die ik voor 98% lees. Die 2% is als ik er per abuis eentje mis. Dat heeft nog niemand bij mij bereikt. En ondanks de drukte in mijn kop heb ik dus ook deze blog weer gelezen. Chapeau haha! Sterkte met uitzieken! Ciao Madeleine

  • Tering. Mèn. Een business coach.
    Jij gelooft dus toch in sprookjes. Dat er mensen bestaan die het beter weten dan jijzelf. Dat er in deze tijd van crisis en overaanbod van dienstverlenende ZZPers strohalmpjes bestaan waar je je aan vast kunt klampen waardoor jij wèl overleeft. Ik zal je zeggen, de strohalmpjes floreren momenteel omdat hun doelgroep (tobbende ZZPers) groeit.

    Het eerlijkste commentaar……..niet mijn motief om te reageren hier. Cursus kun je beter aan iemand die het kan gebruiken geven. (En je dacht toch niet dat ik me door iemand laat vertellen hoe ik moet twitteren hè?)

  • Fijne tips, Kitty! Vooral de digitale handtekening in bijvoorbeeld e-mails. Ben het ook met je eens wat de vormgeving betreft, dat is moeilijk om zelf te doen. Ik heb er drie dagen over gedaan om van Blogger over te stappen op WordPress.org en een theme te kiezen. Mijn enige echte eis? Een responsive lay-out.

    Uiteindelijk is dat niet gelukt, omdat ik geen enkele echt bij mijn blog vond passen. Ook denk ik dat mijn blog sowieso niet graag mobiel gelezen word, omdat het doorgaans langere stukken zijn met grote foto’s. Zelf lees ik langere teksten ook het liefst via m’n laptop. Zou jij dan alsnog responsive gaan?

    Een vormgever heb ik niet ingehuurd. Ik ben immers student, en heb (nog) niets te verkopen. Een eigen merk opbouwen is wel nuttig, zoals jij aangeeft, en daar heb ik ook iets aan omdat zoiets lang duurt en je er geen zakelijk blog voor hoeft te hebben. Maar ook dat is moeilijk zonder iemand te hebben die daar actief met je over nadenkt en inzichten biedt waar je in je eentje niet op kunt komen omdat je er intussen blind voor geworden bent.

    Het grootste inzicht dat ik door deze blogpost van jou heb opgedaan, is het expert zijn. Dat experts experts zijn omdat ze alle fouten al eens gemaakt hebben en daarvan hebben geleerd. Niet omdat ze alles weten, ervoor opgeleid zijn of genoeg levenservaring hebben, maar omdat ze gewoon, fouten maken. En er eerlijk over zijn. Mooi, bedankt!

    En toch moet je, ondanks die fouten gewoon doorgaan. Je kunt een Twitter workshop volgen voor je aan Twitter begint, of twintig boeken lezen over bloggen voordat je besluit zelf een blog te starten. Maar het meeste leer je door alvast te beginnen, door te zoeken, te proberen. En door te falen.

    Mooie post, met waardevolle reacties ook. Iets om over na te denken en met de inzichten aan de slag te gaan!

    • Experts hebben alle fouten al eens gemaakt.

      Hoezo kon je geen responsive WordPresstheme vinden? Kan toch niet!

      Heb je die fantastische themes gezien van die jonge ontwerper uit de Oekraine? Taras Dashkevytch. Ik noem hem in die post over Hoe maak je snel een WordPress blog. Sommige van zijn themes zijn zelfs gratis, en heel geschikt voor een verhalenblog.

      Ja, ik zou altijd voor mobile kiezen nu. Alleen al omdat mensen ook graag blogs lezen op tablets. En als je dan moet gaan zitten vergroten en verkleinen als lezer.. Dat is geen optimaal gebruiksgemak. En dat wil je.

      Over zelf leren: ja, ben ik wel mee eens. Maar soms heb je tempo nodig en dan helpt een goede cursus of (businnes ;-) coach. Die heeft er namelijk al vaker over nagedacht. Online is zo overweldigend.

      • Ja, ik ken zijn themes! Ik vind tdWriter en tdSimple erg mooi, alleen de tweede is in gebruik door Karin van met-k.com (ik aap niet graag mensen na) en de eerste ziet er.. ingewikkeld uit. De achtergrondkleuren veranderen (terwijl ik simpel wit zoek) en er worden prachtige, maar grote foto’s gebruikt in het voorbeeld terwijl ik alleen foto’s in de tekst wil zetten en ze niet als achtergrond hoef.

        Dus zijn themes zijn ook prachtig, maar helaas te ingewikkeld of al in gebruik. Ik zoek nu uren op ThemeForest en vergelijkbare websites, maar het valt niet mee om iets te vinden.

  • Na het lezen van jouw blog dacht ik bij mezelf: vanmiddag even niet achter de computer. Geen Twitter, geen comments schrijven. Weer een lijstje met tips van Kitty Kilian – hartstikke handig natuurlijk – maar onbewust dwingt het je om weer na te denken over je eigen site en ‘business”.

    Dus maar even ‘de gewone wereld’ in, naar een ‘gewone’ boekwinkel. Na een fietstochtje door de regen en aangekomen bij Aleph in Utrecht zag ik daar op de toonbank een grappige kaart liggen met een afbeelding van een bruid en met de tekst: “I have no plan B. This is it.” Wat is dat voor kaart? Van Kitty Kilian??? “Ze is ook overal!” was mijn eerste gedachte. En zo dacht ik weer terug aan jouw blog. En aan het mijne….

    Mijn blog dient mij om mijn eigen schrijfstijl verder te ontdekken en te ontwikkelen. En om bezoekers van mijn site enthousiast te maken voor bepaalde boeken. Dat kan altijd beter. Mijn boekwinkel is nog klein, maar groeit met de week. Over andere activiteiten (om meer inkomen te genereren) denk ik na, maar daar is nog niet echt wat van de grond gekomen. Ik heb veel plannen maar vind het vaak moeilijk om daar in mijn eentje over na te denken. Dus contacten leggen via Twitter (tip!). Tja. Wat een gedoe. Eerst maar op een rijtje zetten wat ik nu eigenlijk wil.
    Hé, daar komen weer een paar bestellingen binnen (gelukkig). Die eerst in orde maken, dan zie ik weer verder. Zo gaat dat tot nu toe. Ben wel toe aan een volgende stap, maar dat is ook eng.

    Voor mij wordt het tijd om na te denken over “plan B”!

    • Ha, hadden ze die kaarten nog? Dat is uit mijn vorige carrière als plaatjesmaker.

      Zeg Ynke, het klink misschien raar, maar ik denk dat het voor een tweedehandsboekwinkel tegenwoordig alleen nog maar nodig is om op boekwinkeltjes te zitten en op antiqbook enzo. Mensen zoeken nu op titels, niet meer op boekhandels. En dat zal alleen maar toenemen.

  • Pinggg…

    Er komt mail binnen.

    Ah, de blogpost van Kitty. Gezellig.

    ‘Win een gratis online Twitterworkshop’.
    Ja. Wil ik. Al weken. Maar ik twijfel.

    Enthousiast en vol goede moed probeer ik al jaren te twitteren.

    Maar

    Ik moet origineel zijn en intelligent. Mijn followers inspireren en in 140 tekens tracteren op fantastische eye-openers. Ze wijzen op mijn weldoordachte blogs (die ik niet heb) en belachelijk goeie tips uitdelen die alleen ik kan bedenken.

    Mission impossible dus.

    Van een nieuwe volger word ik gespannen. ‘Ik moet’: een belofte waarmaken, mijn lezers niet teleurstellen, goed zijn. Nee,Twitter en ik zijn geen succesvol team.

    Ik RE-tweet.

    Leerzame PDF-books, interessante uitspraken en links naar mooie blogs. Zelf kom ik niet verder dan het posten van een Chinees gezegde…

    Talloze E-books hebben me geprobeerd op weg te helpen. Helaas. Ik kan geen leuke eigen tweets bedenken en de afkortingen tussen de # #’-jes begrijp ik ook nog steeds niet. Twitter en mijn marketing? laten we het daar maar helemaal niet over hebben.

    En toch vind ik Twitter leuk. Ik blijf er omheen draaien als om een leuke jongen die ik wil leren kennen maar niet durf aan te spreken.

    Ik zie genoeg voorbeelden van hoe het wel kan: Twitter op een leuke en goeie manier inschakelen en benutten. Dat wil ik ook leren.

    Vandaar deze gooi naar de hoofdprijs.

    Een eerlijk comment. Dat is het geworden. Maar het is misschien nog eerlijker van me om te zeggen dat ik je workshop gewoon maar ga doen. Of ik nou de gelukkige word of niet…

    Fijne zondag.

    Groetjes
    Moniek

  • Hallo Kitty,
    Vanochtend las ik over de 5 lagen van weerstand volgens Goldratt. Heel herkenbaar! En nu lees ik jouw blog, waar ik me weer aangesproken voel op mijn weerstand. Wéér herkenning!
    Net als Catja ken ik dat “niets doen” in de vorm van talmen dralen, uitstellen, blijven lezen, inspiratie blijven opdoen, rond blijven surfen….net zolang tot de plicht roept in mijn rol als facilitair manager van een kleine woongemeenschap… (quote van mijn collega).
    Toch scoor ik niet onvoldoende op jouw 10-puntenlijst. Ik maak progressie, al zijn het kleine stappen.
    Maar het zijn wel mijn stappen.
    Wat in mij opkomt, naast de herkenning, is ook:
    Heb niet met mij te doen.
    Gun mij mijn frustratie
    Gun mij mijn weerstand.
    Ga mij niet redden en
    Klaag mij niet aan.
    Want dìt is wat ik wil: mijnproces, mijn leerproces.

    Ik ken mijn weerstand,
    mijn innerlijke saboteur.
    Ik spreek hem dagelijks
    zodat hij niet ondergronds kan gaan.
    Af en toe grinniken we samen.
    Heerlijk! Relativerend!

    Ik wil geen hulp vragen uit angst.
    Ik wil alleen hulp vragen uit vertrouwen.
    Zolang ik daar niet van overtuigd ben…..
    met al die kapers op de kust….

    Ik ben in ontwikkeling.
    Ik ben goed.
    Goed genoeg om te durven zeggen
    Dat ik goed ben.
    Al zwabber ik soms, zoekend naar mijn concept, mijn usp,
    Al probeer ik soms ook gewoon maar wat,
    en vind een ander daar wat van.
    Gun mij mijn zoektocht, mijn avontuur.
    In de wereld van marketing en sales.
    Ik kom er wel.
    Geen zorgen.

  • Lijstjes met tips! Love them. Lijstjes. Haat ze soms ook. Als je ze niet af krijgt. In ieder geval geven lijstjes structuur. Is lekker duidelijk. Dat wel.
    Deze 10 basisregels van Kitty hebben me in ieder geval aangemoedigd om voor het eerst een comment te schrijven. Ja, gratis online twitterworkshop trekt mij nu wel over de streep. Dat werkt dus wel. Iets gratis weggeven.
    Vorige jaar twee keer mijn baan verloren. Tweemaal faillissement.
    Ik zoek een baan. Is niet makkelijk. Een baan vinden nu. Ik wil aan de slag.
    Schrijven is niet mijn grootste talent. ondernemen en organiseren wel.
    Het borrelt van binnen! De rem mag nu van het pedaal. Deze blog is laatste duwtje in de rug. Hoezo veiligheid. Er moet brood op de plank komen!
    Dank je Kitty!

      • Had ik ook zeker niet van jou verwacht! Het ging vooral en voornamelijk over mijzelf! Ik ben diegene die dat nodig heeft. Over de streep getrokken te moeten worden. De trigger.
        Ik kijk al lange tijd de kat uit de boom. Ik volg, lees en leer. Mijn hoofd zit vol ideeën. Nu nog de focus!
        Enfin, ik wens je beterschap en hopelijk ben je gauw weer de oude!

  • Mijn grootste probleem is dat ik er niet aan begin. Maar door de heldere adviezen en scherpe toon van Kitty, begin ik nu toch wel erge zin te krijgen in het bloggen. Sowieso geloof ik niet dat wachten iets oplevert. Ahh (=eyeopener) maar misschien wel in psychologische zin. Ik blijf lekker onzichtbaar en onvindbaar, zodat mij niks ergs kan gebeuren. Behalve dat ik mijn leven lang een armoedezaaier blijf.

    Goed, ik heb onlangs een besluit genomen en actie ondernomen. Mijn worpresssite wordt nu gebouwd door een expert. Ik had haar al veel eerder in moeten inhuren. Dan sla ik aan het bloggen en (weer) aan het twitteren. En dan ook goed! Niet omdat het moet (ook wel, want klanten hè), maar in eerste instantie, omdat ik er weer plezier bij ga voelen. Ja o.a. door die heerlijke blogs van Kitty K.

    • O ja.

      Lekker niks doen, lekker veilig ;-)

      Angst is de grootste rem op ons leven, geloof ik. Ook wel nuttig, natuurlijk. Maar vooral een rem.

      PS: zorg dat ze hem responsive maakt!

  • Hey Kitty, dank weer voor je aanmoedigende blog. Ik kan en hou van schijven, dus heb best wel een goed blog, al zeg ik het zelf. Van anderen hoor ik niet heel veel. Ik heb een nieuwsbrief waar ik complimenten over krijg omdat ie goed in elkaar zit. Ik ben actief op social media waar ik uiteraard ook mijn dingen promoot. Ik leg er ook contacten, lees artikelen op mijn vakgebied en weet zo wat er speelt. Dus het levert me best veel op, behalve geld. Ik ben nog steeds zoekende naar hoe je de volgende stap zet. Hoe zorg ik ervoor dat ze na het lezen van m’n nieuwsbrief of blog contact opnemen ivm een opdracht? Welke stappen kan ik zelf nemen om aan die blog of nieuwsbrief of tweet iets vast te knopen waardoor ze klant willen worden? De call to action die ik er in zet levert een abonnee of lezer meer op, maar verder gaat het nog niet helaas. En ik wil dus graag verder!

    • Als je geen complimenten krijgt over je blog is hij niet effectief. Dat is mijn stelregel. je kunt weleens een rotdag hebben, maar in het algemeen moeten mensen je blog handenwrijvend gaan lezen.

      Dan doe je het goed.

      Overigens is een blog niet altijd het meest geeigende middel om klanten te werven. Misschien kun jij veel beter mailings sturen naar scholen, of een andere manier bedenken om scholen rechtstreeks te bereiken.

      • Yep maar je blog is de worm aan je vishaak. Je optin voor je nieuwsbrief is de vislijn. Je autoresponder mails zijn de molen die de vis ophaalt. En BAM dan heb je een klant. En daarnaast promoot je blog in het algemeen en posts in het bijzonder op diverse social media. En remember een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar in 2016 zet je er toch beter video op! Dat zijn tenslotte 24 beelden per seconde:) Tel uit je winst.

  • ik had een blog, was al een heel eind op weg, structuur, originele content. Tot en met punt 7. En dan, krijg je heel veel spam in je reacties! dit heeft 2x een vlak achter elkaar crash op ons netwerk veroorzaakt. twee maanden werk om alles weer goed draaiend te krijgen (je past dan gelijk eerdere kleine frustraties aan). maar de stap om mijn blog weer op te pakken was groot. in de tussentijd wel begonnen met twitter en pinterest. afgelopen week minimaal 3x te horen gekregen dat een blog toch een hele goede manier is van klantenwerving cq klantencontact. heb dus wel besloten het weer op te pikken, de oude blijft uit de lucht, ga hem helemaal opnieuw maken en inrichten en ga ook stap 9 en 10 toepassen, had ik nog niet gedaan. Met name punt 8, de valse bescheidenheid, is voor mij het grootste issue. ik ben goed, een van de beste van Nederland, maar hoe zet je dat weg zonder arrogant te zijn?
    vind het leuk dat je mijn vak (arts) als ‘eng’ beroep bestempeld, dat toch een ‘smoel’ moet hebben.

    • Ik had het over urologen enzo, hè ;-)

      Waar had je je blog in gemaakt?

      Voor WordPress: hou je programmaversies up to date, vernieuw alle plugins, hou je wachtwoorden verstandig bij (dus overal andere wachtwoorden, gebruik een programma als LastPass), gebruik een goed anti-spamprogramma zoals Akismet voor WordPress uitgebreid met Wordfence.

      Zo. Voor WordPress is dat het geloof ik wel zo’n beetje. Van andere programma’s heb ik geen verstand. Maar verdiep je erin. Een blog dat crasht door spam moet echt niet hoeven…

      Zeggen dat je goed bent: testimonials.

    • Ha Trudy, ook voor jou, vier dagen later nog een ps: als je een nieuw site gaat maken, neem dan een bestaand WordPress theme.

      Die zijn allemaal gemaakt door ontwerpers en wij niet-ontwerpers kunnen daar niet tegenop: een zelfontworpen site van een niet-ontwerper blijft (bijna) altijd amateristisch.

      Ik geef er tips over in een lange post in de zijbalk: Hoe maak je snel een WordPress blog.

  • Hoi Kitty,
    Poeh, je vraagt mijn grootste probleem…op het moment is dat borstkanker, 3 weken geleden ontdekt. Maar dat bedoel je geloof ik niet!
    Je helpt me wel met je blogs. Ben ook actief op Twitter, maar weet niet zo goed hoe dit te gebruiken om mijn coachingsactiviteiten voor artsen onder de aandacht te brengen. Ik post wel eens wat, maar wil niet te zweverig of te spiritueel overkomen. Ik wil artsen gewoon beter laten worden in hun werk! Een soort dokter voor dokters :). Maar hoe bereik ik ze? Dus ondanks de rollercoaster waar ik nu in zit, helpt je blog me op de toekomst te richten en te bedenken wat en hoe ik dat wil doen ‘the time after’. Dank, Kitty!

    • het klinkt misschien vreemd, maar maak positief gebruik van de rollercoaster waar je nu in zit. je kunt je persoonlijke contact en ervaringen die je in dit proces meemaakt inbouwen in je coachingstrajecten, coachen vanuit je hart! (en dat is niet spiritueel, dat is echt) (een arts)

      • hee Marianne, het is nu bijna vier dagen later maar ziek worden kwam er tussendoor hier. Wat een rottijd die je doormaakt!

  • Net als Mary heb ik geen zakelijk blog. Wel heb ik die gehad. Anderhalf jaar. Ik blogde, ik kopieerde, ik creerde, ik deelde, ik hielp mensen, ik vroeg prijzen om voor mezelf een inkomen te genereren. Maar ik miste bezieling. Mijn doel was helder, de weg die ik gekozen had was niet de juiste. Ik hielp mensen hun droom waar te maken terwijl ik zelf een droom had. En ik was niet in staat mezelf te helpen.

    Soms kriebelt het om het weer op te pakken. En het dan anders aan te pakken. Hoewel ik nu juist bezig ben mezelf te helpen. Ik ben er nog niet uit. En misschien ben ik ook geen ondernemer.

    • Jee, daar heb ik geen antwoord op, Eisabeth!

      Ik heb niet voor niks een coach nu, ben zelf ook geen bedrijfskundige ;-)

      Ik weet wel dat je hard moet werken om een succesvol online bedrijf op te bouwen. Net zo hard als een offline bedrijf. Je hebt alleen geen files.

  • Ik heb geen bedrijf, wel een blog. Haal altijd wat uit jouw tips.
    Bemerk bij mezelf dat ik w.b. ‘produceren van content’ de lat steeds hoger leg.
    Meer variatie wil op mijn site. Dus nu zowel blogs als fotoblogs maak. Super leuk om te doen echter ik ben nogal perfectionistisch dus vind ik veel dingen niet goed genoeg om te publiceren. Dat is soms een worsteling, net als het bij mezelf blijven als het gaat om hoe een site eruit moet zien. Ik wil het liefst eigenwijs blijven, soms kan dat dus niet….

    • O, leuk, ik ga meteen even kijken naar die fotoblogs!

      Nee joh, perfectionistisch zijn is prima als het gaat om creativiteit. Vind ik. Anders krijgen we veel teveel troep ;-)

      • Gezien! Leuk. Dat poeziealbum..

        Zelfde gevoel heb ik ook vaak. Dat je dingen nu begrijpt die lang geleden geschreven of gezegd zijn.

  • Mijn online marketing heeft altijd best goed gezeten. ik zit in een kleine markt vol specialisten en die help ik met waardevolle content. Dacht ik :).

    Maar kort geleden kwam ik erachter dat als ik anders kijk, dat er veel meer mensen zijn die we kunnen helpen, alleen ik kan ze niet bereiken!

    De lezers van mijn blog (ongeveer 1600 per maand) geven mij persoonlijk terug dat ze het super vinden. Soms beetje open deur, maar toch altijd bruikbare informatie. Alleen zelden een reactie.

    nieuwe klanten levert het me wel op. Ik bel alle nieuwe nieuwsbrieflezers na. Ik maak software en bel altijd even kort na of dat duidelijk is en of ik kan helpen met iets. Wordt over het algemeen gewaardeerd, soms ook niet, maar sinds ik dat doe komen er vele nieuwe en ook grote klanten bij.

    Mijn probleem is goed twitteren. Jaren heb ik tips bedacht. Een enorme hoeveelheid werk om elke dag 5 nieuwe tips te bedenken. Ik bedacht ze in bulk voor een maand, maar het resultaat was mondjes maat. Inmiddels heb ik het gautomatiseerd. Automatisch oude blogposts sturen. Dan ben je er in ieder geval, maar er moet meer zitten in dat twitter. Mijn doelgroep is daar duidelijk aanwezig! Wat moet ik nou zeggen om interactie te krijgen?

    Zowel twitter, als de bloglezers zijn zo afwachtend. Alleen lezen, zeg maar. Maar het ligt natuurlijk niet aan de lezers. Het ligt aan mij / ons. Inmiddels organiseer ik ook events. Ook effectief! Maar ja dat twitter…

    • Klinkt goed, wat je doet. Ik zie dat je trouwens commentaren op je blog hebt. Dat is al heel wat.

      Jullie website is trouwens verouderd, want niet responsive. De helft van de mensen leest blogs tegenwoordig mobiel. Als jullie hem gaan aanpassen zou ik hem sowieso wat gebruiksvriendelijker maken.

      • Hi,

        Dank voor je comment. Helaas nog niet zoveel commentaar als jij, maar we’ll get there :).

        Site is idd een issue. Thema ondersteunt mobiel niet goed. Er schort sowieso veel aan inderdaad, maar ja de volgende site moet wel eerst weer helemaal goed uitgedacht worden, qua paden en manier van contentaanbod.

        Probleem is dat gezien de klantenkring en prospects merk ik dat het helpt om een enigzins ‘corporate’ uitstraling te hebben, maar corporate en responsive zijn niet zo makkelijk te combineren. Stof tot nadenken en fijn dat je het opmerkt, want zelf ben ik inmiddels ook wel een beetje ‘bedrijfsblind’.

        Dus point taken! En eeh, ik hou me aanbevolen voor de twitterworkshop :-D.

        • Tuurlijk kan dat wel samen joh – responsive wil alleen maar zeggen dat hij zich aanpast aan het scherm.

          Maar ja, ik ga mijn boekje te buiten, daar hadden we het helemaal niet over hier ;-)

          • Moet ook vast wel lukken :). Alleen met jetpack werkt het nog niet helemaal lekker, maar ja. Dan nog is ie vooral mobiel en nog niet zo gebruiksvriendelijk als ik zou willen. Dus in de zomervakantie mooi de tijd om eens rustig te overdenken hoe dat vorm te geven.

            En nu houden we erover op. Misschien wel leuk als blogonderwerp ;)?

  • Goeiemorgen Kitty,

    Dank voor je handzame, bruikbare tips. Fijn om te weten dat jij soms ook worstelt en bij tijd en wijle iemand inzet die eerlijk zegt waar het op staat ;-)
    Supertips dus. En toch heb ik er een opmerking bij. Ik denk namelijk dat je ze niet (allemaal) klakkeloos moet gebruiken. Blijf jezelf, zet die tips in met mate. Of ‘vertaal’ ze. Anders word je zo’n opgetuigde kerstboom. Too much. En niks aan. Want ook digitaal is een echt mens, met z’n persoonlijke eigenaardigheden, de allerleukste soort.

    • Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

      Ieder geeft zijn eigen oordeel online. Voor anderen zullen hele andere dingen werken.

  • Tsja. Waar. Dat is het. Vaak weet je het ook inderdaad niet. Tenminste ik. Ik worstel nog. Wat wil ik doen? Waar wil ik om bekend staan? Watertrappelen. Net als vroeger op zwemles. En dan maar wachten tot je goed genoeg bent om te gaan zwemmen. Anders is wel al het nadenken wat er aan te pas komt. Dat hoefde bij dat watertrappelen niet zo erg.

    Gelukkig zijn jouw blogs er. En je twitteraccount. Vol met inspiratie en echte tips. Die mijn denkproces een beetje bijsturen. Langzaam hoor. Maar dat is goed. Als ik dan straks begin, kan ik in ieder geval mijn hoofd al boven water houden.

    • Het is een leerproces dat je niet zomaar voor iedereen kunt verkorten, denk ik. Veel heeft te maken met weerstand en psychisch ongemak. Dat kost tijd.

      Of een goede therapeut.

      Hee, gat in de markt! ;-)

  • Goede morgen.

    Jij kent mij niet en ik jou een beetje, want ik volg je al een tijd via social media. Jij denkt met met me mee en je moedigt me, zonder dat je het zelf waarschijnlijk weet, aan. Ook met de tien tips uit deze blog zet JIJ mij aan tot actie. Wanneer ik klaar ben met typen ga ik eens goed kijken in mijn agenda en mijn tijd praktische indelen, waardoor er meer tijd ontstaat voor marketing (was ik al van plan, maar de actie ontbrak). Op deze manier kan ik ook weer aandacht besteden aan het onderhouden van mijn online vrienden, want dat heb ik de laatste tijd verwaarloosd en daar houden vrienden niet zo van ;). n plan ik direct vaste schrijfmomenten in. Ik merk aan mezelf dat ik uitkijk nar jou content. Een andere gaat dat straks doen naar die van mij. Ik mag voor deze content wel gebruik maken van foto’s ter insiratie, maar maak vandaag met mezelf de afspraak dat mijn content 100% vanmezelf wordt ( en dit raakt me dan ook direct, want stiekem vind ik mezelf nog niet goed genoeg…. aandachtspuntje dus). Mijn valkuil in mijn schrijfsels is en re-tweets is gul delen, maar wel soms onnozel. Ik ga eens dit weekend nadenken hoe ik voor mezelf een veiligheids drempel kan invoeren. En dat is mijn ware uitdaging! zeker als het gaat om Twitter en Facebook. Last but not least leer je mij een e-mail handtekening van mijn dromen te maken. Mijn eerste puntje die ik ga aanpakken tijdens mijn nieuw gecreëerde marketing tijd is het maken van een e-mail handtekening met foto! Dank je wel de je me nu ( nadat ik aan tijdje de kat uit de boom heb gekeken) aanzet tot actie!!

    • Ha Tineke,

      Ah, dyslexie en beelddenken!

      Nuttige site heb je. Leuk boompje als logo!

      Wat ik hierboven heb geschreven hoeft niet voor iedereen op te gaan hè.. dat is nou weer het lastige.. stel dat jij je meeste klanten krijgt via scholen, dan is online marketing voor jou veel minder van belang dan wanneer je ze online wil vinden.

      • Hallo Kiki,
        Dank voor je compliment. De site ligt behoorlijk op de schop, er wordt hard gewerkt aan mijn eigen stijl :). Ik begrijp goed wat je bedoelt, maar en-en lijkt mij een mooie combi. Mijn missie is dat in 2015 twee derde van de leerkrachten in het basisonderwijs weet wat beelddenken is en hoe ze hier in hun lessen rekening mee kunnen houden. Een missie die ik via Twitter goed gedeeld kan worden lijkt mij!

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html