Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Blog review: Buurtaal, Niederländisch für Deutsche, Deutsch für Niederländer

Alexandra Kleijn woont al 15 jaar in Hannover. Ze is IT-er en vertaalt Duits en Engels. Ze schrijft een blog, Buurtaal, over de verschillen tussen Duitsland en Nederland en tussen Nederlands en Duits.

Alexandra Kleijn

Alexandra: ‘Mijn blog geeft informatie over de Duitse en Nederlande taal en cultuur. Ik blog in het Duits over onderwerpen, die waarschijnlijk ook interessant zijn voor Nederlanders.

Ik vraag me af hoe ik meer Nederlandse lezers kan trekken.’

Janneke Romijn over vindbaarheid:

Wat een leuk werk is dit toch, blogs reviewen. Ik ontdekte al nieuwe kunstenaars, dwarse marketingdenkers en dit keer een heerlijk taalblog. Nou vind ik Duits al zo leuk. Maar met een artikel als Ode an die Krokette ben ik helemaal om Alexandra.

Mensen, lees dit blog!

Over vindbaarheid.

Je wilt meer Nederlandse lezers trekken.

Laten we het iets specifieker maken: Nederlanders die geinteresseerd zijn in Duitse taal en cultuur. Waar vind je die?

Je hebt in de zijbalk van je blog al een een aantal sites staan waar die mensen komen. Door daar interessant commentaar achter te laten zullen sommige lezers nieuwsgierig naar je worden en naar je blog komen. Dus dat is tactiek 1: commentaar achterlaten op andere blogs.

Tactiek 2: benader andere bloggers die eenzelfde soort blog schrijven, en kijk wat je voor elkaar kunt betekenen. Zoals je al doet bij Deutscherin.nl. Je kunt ook eerst een stukje over ze schrijven, of naar ze linken in één van je artikelen, en ze dat vervolgens mailen. Maakt contact leggen wat makkelijker.

Tactiek 3: kun je voor een ander blog of een andere website waar die in Duitsland geïnteresseerde Nederlanders al komen (gast-) artikelen schrijven? Ook een goede manier om lezers naar je site te krijgen.

Ja, en dan SEO (zoekmachine-optimalisatie). Eigenlijk wil ik het daar helemaal niet over hebben. Want dan moet je je blog vol gaan gooien met zoekwoorden. Nee hoor, ik wil `klirrend kalt´ en `Streusel parade´ niet missen.

Wat je wel zou kunnen doen om in zoekmachines gevonden te worden is de metatags van je site invullen. Vooral de page title, de titel die je speciaal voor zoekmachines kunt maken. Je hebt een Thesis theme zag ik dus dat zit qua SEO helemaal goed.

Zo, en nu ga ik lekker even lezen over Inflation der Ausfrufezeichen.

Karim Moumen over promotie:

Een typisch Nederlands trekje (iets typisch Nederlands noemen is volgens mij een van de weinige echte typisch Nederlandse trekjes)  is de honger naar inzicht in hoe anderen Nederland zien.

Wij vinden niets mooier dan Nederland zien door de ogen van een buitenstaander.

Eeuwenlang was deze trotse nieuwsgierigheid een kritische succesfactor voor de Nederlandse welvaart: als een goede marketeer trad de Nederlander vol zelfvertrouwen naar buiten maar wilde hij tegelijk dolgraag weten hoe er tegen zijn brand werd aangekeken.

Zichzelf beschouwen Nederlanders als bijzonder georganiseerd en ijverig, maar gewoon gebleven én een beetje gek. Als brand zien ze zichzelf liever als gedegen, sympathiek en een tikje excentriek. Op zo´n fiets wil toch iedereen rijden?

Kort gezegd: je hebt goud in handen. Je schrijft goed: zelfs met mijn roestige Duits leest het als een trein. En je blog speelt in op een  sub-bewuste historisch gewortelde behoefte.

De focus op de Nederlandse taal speelt beschaafd in op de toegenomen belangstelling voor nationale identiteit.

Om meer Nederlandse lezers te trekken zou ik de ijdelheid van de Nederlander wat meer prikkelen. Laat zien dat je geheimen hebt die je wilt delen, op de sophisticated lichtvoetige wijze die je zo goed beheerst. Breng beweging in de Bataafse onderbuik.

Nederland, het Nederlands en de Nederlander vanuit Duitsland bezien.

Je Twitteraccount @buurtaal is erg breed, probeer wat meer te focussen op je thema.

Haak met je blog ook in op de actuele thema´s: markeer 13 juli vast met rood in je agenda. Nederland-Duitsland op het EK, dat zal alle media wekenlang beheersen. Doe wat voorstudie en lanceer een serie posts over ´voetbaltaal , spreekkoren en trainersjargon´.

Met jouw kwaliteit haal je de pers. Iedere mediarubriek heeft nieuws nodig: jij hebt het in mooie pakketjes en soundbites klaarliggen.

Verders ruhig weitermachen, ik voeg je toe aan mijn favorieten.

Kitty Kilian over schrijven:

Mooie header, Alexandra! Mooi, die wat afgezwakte rood-wit-blauw combinatie. Qua vomgeving heb je een overzichtelijk, clean en toch afwisselend blog, en bijna Duits-goed onderhouden, zou ik zeggen.

Maar over het schrijven. Je keuze van onderwerpen is intelligent en smaakvol en onderhoudend – inderdaad, die Duitse boeken staan altijd verkeerdom! En wanneer voelt een Duitse zich in Nederland ingeburgerd? Als ze iemand anders inhaalt op de fiets. En ah, heet dat Prunk und Prahl in het Duits, onze Gouden Koets:

Prunk und Prahl sieht man bei den bodenständigen Niederländern eher selten. Einmal im Jahr jedoch fährt die Königin in ihrer goldenen Kutsche umjubelt von tausenden Schaulustigen durch den Regierungssitz Den Haag. Dieser Tag ist Prinsjesdag.

Je stijl is vorzüglich.

Ja, om op je vraag te antwoorden: ik zou dit blog aan alle Nederlanse leraren Duits aanraden. Dus schrijf eens een stukje in een blad dat goed gelezen wordt door docenten van middelbare scholen.

En om op Karim’s suggestie voort te borduren: de nieuwste rage in how-to-get-blog-traffic-land is newsjacking. Hier kun je een interview over newsjacking horen met David Meermann Scott.

Kort samengevat komt het hier op neer: journalisten googelen net zoveel als jij en ik. Als ze de voorbereidingen voor een voetbalwedstrijd tussen Nederland-Duitsland voor het wereldkampioenschap moeten verslaan, en dus sfeerverhalen moeten schrijven of  obligate nieuwsverslagen, zoeken ze naar interessante en vermakelijke feiten om hun verhaal mee aan te kleden. Feiten die meestal niet in de lead komen (de eerste, dikgedrukte alinea van een nieuwsverhaal) maar in het stuk daarna.

Een voorbeeld: toen Obama onlangs in Australië was schreef een slim verzekeringskantoortje dat het Obama gratis zou verzekeren tegen krokodillenbeten. Obama vroeg daar niet om, en hij kwam ook helemaal niet in de buurt van krokodillen, maar de verzekeringspolis ging de hele wereld over als grappig extraatje bij het nieuws. Want zoveel was er verder niet over het bezoek te schrijven. En de website van het bedrijf kreeg duizenden extra hits.

Het verzekeringskantoortje had het nieuws gejackt.

PR-bedrijven passen deze truc al heel lang toe. Maar doordat journalisten googelen kunnen nu ook gewone burgers nieuws insteken. Een serie vol interessante feiten op het juiste Duits-Nederlandse moment kan voor jou dus veel bezoek betekenen. Dan moet je je wel een beetje in SEO verdiepen, maar zo moeilijk moet dat voor een IT-er toch niet zijn.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

11 comments

  • Zelf vind ik dat buurtaal.de/Alexandra het prima doet. Ze scoort een 4 op de schaal van 10 van Google, terwijl dit domein, die van mij en de meeste andere weblogs vaak niet verder komen dan 3 op 10. Via Alexa.com meet ik 4x zoveel bezoekers als hier en 30x zoveel als op mijn weblog. Toch ook niet slecht. Echt representatief is zoiets niet, daar zijn de bezoekersaantallen te laag voor. En vaak tot 50 reactie per bericht, van 20 unieke reageerders is ook een hoge score als je bedenkt dat het niet zo’n gangbaar onderwerp is.

    Daarbij zijn het ook langere berichten en daar haken mensen ook vaak op af. Soms zou het beter zijn om een artikel in 3 stukken te delen en dus 3x zo vaak iets het net op te sturen. Ik merk dat dat erg bepalend is. Zelf wil ik niet vaker dan 3x per week bloggen. Maar eens per dag scoort echt stukken beter in zoekmachines.

    Als er meer Nederlandse bezoeker gewenst zijn, dan is het handig om ook regelmatig iets in het Nederlands te bloggen. Dat trekt meer zoekers aan, ook al zijn de onderwerpen niet anders.

    Als je echt wilt scoren, dan zal je iets moeten schrijven over Wulff, die zelfs in Hannover woonachtig was. Lekker toegankelijk onderwerp wat veel op TV is. Vervolgens kort en met veel fouten wat een berg reactie uitlokt. Voor mij hoeft dat overigens niet, ik vind het op deze manier al prima. :-)

    • Slim! Veel fouten maken.. da’s een goeie.

      Vaak posten om hoger in de zoekmachines te komen? Veel werk. En mensen zijn overvoerd. Wat mij betreft liever weinig posts maar echt goede.

      Alexandra schrijft ook veel korte posts trouwens, af en toe een langere.

  • Heel hartelijk dank, Janneke, Karim en Kitty, voor jullie uitvoerige review en de constructieve kritiek op mijn blog. Ik heb er een heleboel nuttige “Anregungen” door gekregen. Daar ga ik de komende tijd zeker mee aan de slag. Leuk ook dat jullie met de bespreking van “buurtaal” een blik over de grens hebben geworpen. Ik schrijf immers in het Duits en (tot nu toe) niet in mijn moedertaal, het Nederlands.

    Wat het punt zoekmachine-optimalisatie betreft: Ik richt me met mijn SEO-aanpak (keywords in de tekst zelf, paginatitels, interne links, links naar en van andere bloggers) in eerste linie op de Duitse markt. In Duitse zoekmachines wordt buurtaal ook best goed gevonden. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik specifiek voor de Nederlandse kant kan doen. Hoe vinden Google, Bing en co. het als ik Duitse en Nederlandse zoektermen mix? En wat betekent het voor de zoekresultaten als ik in mijn verder Duitstalige blog af en toe ook een artikel in het Nederlands plaats? Even voor de duidelijkheid: SEO vind ik belangrijk, maar ik schrijf op de allereerste plaats voor mijn lezers (en voor mezelf!).

    Karims opmerking over het inspelen op de Nederlandse “nationale gevoel” was voor mij echt een eye-opener. Uit die hoek had ik het nog niet bekeken. Top!

    Mijn twitter-account @buurtaal is inderdaad erg breed van opzet. Erbij komt nog dat ik in drie talen twitter … Ik heb het een tijd met twee accounts geprobeerd, maar heb gemerkt dat dat (voor mij) toch niet zo prettig werkt. Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen.

    Meer actualiteit is een trefwoord dat ook al op mijn eigen lijstje stond. Snel reageren vind ik in de praktijk niet eenvoudig. Het zoeken naar achtergrondinformatie kost meestal veel tijd. Bovendien plaats ik tot nu toe bij elke post een zelfgemaakte foto. Dat is een beetje mijn handelsmerk, dus dat wil ik niet opgeven. Maar ook dat kost de nodige tijd. Misschien moet echter niet elke post even diepgravend zijn en kan ik eens gaan experimenteren met een korter “format”? Ik neem het zeker mee in mijn overwegingen.

    “Newsjacking” vind ik een geweldige tip, die zeer veel creative mogelijkheden biedt :-)

    Aan docenten Duits als mogelijke doelgroep had ik nog niet gedacht. Een goed idee!

    @Ximaar: Er zijn inderdaad thema’s die zich goed voor een korte serie posts lenen. Daar wil ik de komende tijd meer mee gaan experimenteren.

  • Het valt me overigens ook al een tijdje op dat het blog ingesteld is op Amerikaans-Engels (en-US) waardoor er onder ‘comments’ staan en niet ‘kommentare’ of ‘reacties’. Dat is in WP in te stellen bij Weergave of Instellingen. Volgens mij kijken sommige zoekmachines naar die Meta en ik denk niet dat nachbarsprache zich richt op de US-burgers. :-)

    • @Ximaar, je hebt gelijk. Mijn blog-backend is in het Engels. Mijzelf stoort dat niet, maar het heeft inderdaad tot gevolg dat sommige teksten ook in het front-end in een “vreemde taal” verschijnen. Heb er nooit over nagedacht of dat mogelijkerwijs invloed op de zoekmachines heeft. Ik dacht altijd dat het puur en alleen om de taal van de blogposts en de pagina ging.
      Misschien kunnen de @Blogstylers hier hun licht op laten schijnen?

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.