Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Blog review: Femke Dekker, kinderboekenschrijfster


Femke Dekker schrijft kinderboeken. Ze publiceerde Vlinders droom en de Drakenstrijders-trilogie; alleviervoor kinderen op de basisschool. Haar eerste spannende fantasy boek voor tieners, Argadwyn, ligt nu bij de uitgever.

Femke Dekker:

Mijn blog geeft een kijkje in de schrijverskeuken. Wat ik me afvraag: is het belangrijk om mijn lezers de mogelijkheid te geven om te reageren?

 

Janneke Romijn over vindbaarheid:

Zijn commentaren belangrijk?

Een jaar geleden zou ik nog volmondig JA gezegd hebben. Ik vond dat een blog zonder reactieknop geen blog was. Dan kon je net zo goed nieuwsberichten schrijven. Een blog is DE manier om met je lezers in contact te komen, dus waarom zou je ze NIET toestaan te reageren? Toch ben ik daar de laatste tijd van teruggekomen. Ik leg je uit waarom.

1. Omdat reacties niet meer zijn wat ze waren. Tot een paar jaar terug was het aantal blogs te overzien en had je tijd om erop te reageren. Maar nu ieder zichzelf respecterend mens een blog bijhoudt (en terecht) is het onmogelijk geworden overal je mening achter te laten.

2. Vanwege punt één krijg je steeds minder reacties. En een comment teller die 0 aanwijst staat zo sneu. Dan maar liever helemaal geen reacties toelaten.

3. Er zijn nu ook zoveel ándere manieren om met je doelgroep in contact te komen: Twitter, Facebook, Google Plus. Maarre, ik zie op je site niet of jij actief bent op social media. Er staan geen follow-buttons. Ik ga je hier niet bekeren tot Twitter, maar als je niet daar of op Facebook met je fans wil praten zou ik de commentaarfunctie van je blog wél aanzetten. Het is voor je lezers een laagdrempelige manier om met je in contact te komen.

Als je zo’n reactieknop toevoegt, vraag je lezers dan aan het einde van je blogposts om een reactie. Vraag hun mening of vraag tips over het onderwerp waarover je schrijft.

Kortom, is het belangrijk? Als je graag wilt weten wie je lezers zijn en met ze in contact wil komen: ja. Als je geen tijd hebt om reacties te modereren en erop te reageren zou ik zeggen: laat lekker zitten.

PS Ik ben heel benieuwd naar de reactie van de uitgever. Na het lezen van je blog leef ik helemaal met je mee :)

Karim Moumen over promotie:

Het is een leuk en spannend blog. Zó spannend dat ik het eigenlijk wel andersom zou willen lezen. Niet alleen hoe je zit te wachten op het oordeel van de uitgever, nu, maar ook hoe het begon. Als je dat nu wil weten moet je wel heel erg veel scrollen. Niet lekker.

Wat ik ook wel zou willen: meer sfeerbeelden. Hoe zag dat kant-en-klare manuscript er uit? Heb je geen foto van een pagina met allemaal verbeteringen? En wat is je uitzicht terwijl je schrijft?

Het is jammer dat je blog niet meteen opent als je op de site komt. De site trekt je nu niet naar binnen. Dat komt ook omdat er geen duidelijke hiërarchie is in de navigatie. Dat de knoppen in de boom staan maakt het nog onduidelijker. Ook de workshop zou er bijvoorbeeld meer uit mogen springen.

Kitty Kilian over schrijven:

Over je stijl kunnen we kort zijn: superleuk geschreven. Beeldend, persoonlijk, actief. Het is een onderhoudend verhaal over het leven van een kinderboekenschrijfster.

Ik vind je site ook heel fantasievol. Grappig dat je daar zelf staat te lezen. Een goed rolmodel ;-) De letters zijn alleen niet goed leesbaar omdat ze in de takken van de boom staan. Ook een blog waar je elke paar regels moet scrollen vind ik vervelend. Gevoelsmatig heb ik liever meer leesruimte – en meer vrijheid om heen en weer te bladeren in de tekst. Deze opmaak zorgt ervoor dat ik er minder van lees dan ik anders zou doen.

Als je commentaar bij je posts gaat zetten kom je wel met je layout in de knoop. Ik vermoed dat je site al wat ouder is. Allerlei technieken die we nu gebruiken voor promotie (share – en follow buttons voor social media) kun je op jouw site gewoon niet kwijt. Misschien tijd voor een WordPress site, waar je zelf ook makkelijk veranderingen in kunt aanbrengen?

Enne.. waarom moet je in ‘s hemelsnaam drie maanden wachten tot een uitgever een blik op je manuscript wil werpen? Ik snap er niks van.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

3 comments

  • Wow, bedankt mensen! Ik ben echt heel blij met deze analyse. Ik vind hem heel positief, en de verbeterpunten zijn praktisch. Daar ga ik mee aan de slag!
    Weer een berg werk erbij ;-)

    Fantastische groet,
    Femke

  • Leuk om op een praktische manier wat tips tegen te komen! Vooral het stukje over de comments vond ik interessant om over na te denken.

    Ik ben het ook zeker eens wat betreft de leesruimte. De afbeelding is erg leuk, maar komt de leesbaarheid niet ten goede. Mensen haken daardoor toch snel af!

    En wat is precies de doelgroep? Ik zie namelijk een twitter knop op je site, maar is jouw doelgroep daar ook actief? Ik ken geen cijfers (zijn die er wel?), maar intuitief zou ik zeggen dat Facebook iets toepasselijker is voor deze doelgroep? Ik geloof dat Hyves inmiddels niet meer zo actief is of vergis ik mij?

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.