Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Blog review: Kristof Devos, illustrator

Kristof Devos, De jongen met het golvende haar, 2011.

 

Kristof Devos is een vormgever/illustrator uit Sint-Laureins in Vlaanderen. Overdag werkt hij als art director bij een creatief bureau in Brugge. In zijn vrije uren maakt hij illustraties.

Zijn passie is het illustreren voor kinderen.Devos heeft tekeningen gemaakt voor verschillende kinderboeken en werkt nu, samen met schrijfster Claudia Jong (auteur van Wolfje), aan zijn eerste, helemaal door hem geïllustreerde kinderboek.

Twee avonden in de week zijn gereserveerd voor tekenen. Op die avonden gaat hij meteen als hij thuiskomt aan het werk. Op de andere dagen wacht hij tot zijn vrouw en zoontje naar bed zijn. Daarna tekent hij tot hij letterlijk in slaap valt. Devos: ‘Mijn vrouw en mijn zoon brengen een offer en ik ben ze er ontzettend dankbaar voor.

‘Lees hier Devos’  laatste blogpost

Kristof Devos:

Vlaamse Illustrator, blog review door de Blogstylers

Ik wil graag weten wat ik aan mijn blog kan verbeteren. En is het voor lezers interessant om te lezen en te bekijken?

 

Janneke Romijn over vindbaarheid:

Je blog ziet er mooi verzorgd uit en het is schitterend vormgegeven. Een visueel pareltje. Maar dat is niet zo gek hè, gezien je beroep? ;)

Als lezer mag je me best wat meer bij de hand nemen. Vertel ‘s, waar moet ik beginnen met lezen? Het bericht rechts bovenaan is het meest in het oog springend, maar blijkt niet relevanter dan de andere berichten.

Op het web willen mensen snel weten wat er te vinden is. Om nieuwe bezoekers te informeren, zou je onder je logo links bovenaan wat meer info kunnen geven. Drie regels bio bijvoorbeeld, aangevuld met een overzicht van wat bezoekers op je blog kunnen vinden. Geef ze een reden om langer te blijven.

Visueel vind ik het een heel interessant blog, tekstueel kan het sterker. Maak de titels spannender, en laat ze er met een groter lettertype meer uitspringen.

Wat wil je dat mensen doen als ze op je blog zijn geweest? Wil je dat ze je gaan volgen op social media? Moeten ze zich inschrijven op je nieuwsbrief, wil je dat ze contact met je opnemen voor een opdracht? Vertel het ze. Het klinkt te simpel om waar te zijn maar zo werkt dat in webland: vertel je bezoekers wat je wilt dat ze doen, anders doen ze niks.

Karim Moumen over promotie:

Je hebt een chique, met smaak vormgegeven blog. Het is goed geschreven: je blog lezen is een mooie ervaring en dat is op zich al een hele prestatie. Je bio, bijvoorbeeld, heeft een grappige vorm: beginnend met je frustratie als kleuter en eindigend met je wraak, als volwassene, op de kleuterjuf. Op zich een prentenboek waard.

Ik heb twee vragen:

Op wie is dit blog gericht?
En wat wil je van je publiek?

Is je blog gericht op

  • collega’s?
  • potentiële kopers van je boeken?
  • art directors/uitgevers?

Dan denk ik dat je deze lezers qua toon wel goed aanspreekt. Maar je belangrijkste product, je beelden, spatten onvoldoende van het blog. Het vergt lang scrollen en doorklikken voor er een overzicht van je werk te zien is. Een aparte portfolio en bibliografie (ik weet niet hoeveel je al gepubliceerd hebt) zouden beter werken.

Ook een klein kopje of regeltje over wie je bent en wat je doet – op een goed zichtbare plaats – lijkt me nuttig. Dat is nu alleen af te leiden uit de context.

Wat wil je van je publiek?

Geef ze minimaal een mogelijkheid om in te schrijven op email-nieuwsbrieven. Op die manier kun je belangstellenden rechtstreeks uitnodigen voor boekpresentaties en tentoonstellingen en ze attent maken op nieuwe titels.

Kitty Kilian over schrijven:

Een mooi blog en mooi geschreven! Op mijn grote Imac scherm lijkt het een beetje op zo’n volgeplakte bouwschutting, die net een toevallige schoonheid heeft bereikt op het moment dat jij er langs fietst. Morgen kan het weer anders zijn – met elke nieuwe post verschuiven de onderdelen.

Maar overzichtelijk vind ik het niet. De ordening is zelfs niet chronologisch. (Op een smaller scherm of een mobieltje wel). Wat ook opvalt is dat je je blog slecht bijhoudt. Eéns in de maand een nieuw stukje haal je geloof ik niet eens. Daarmee is het bijna een statische website.

De vraag is hoe erg dat is. Een illustrator zit in een raar pakket. Zijn opdrachtgevers zijn art directors die niet gauw een abonnement zullen nemen op je blog: ze krijgen al mail genoeg. Voor hen volstaat een portfolio, die je beste werk in één oogopslag toont. Met je naam en telefoonnummer op een prominente plaats in beeld op elke pagina.

Je kunt met je teksten wel aan je opdrachtgevers laten zien wat voor iemand je bent – altijd fijn om te weten bij een mogelijk langdurige samenwerking. Maar daarvoor is een goed geschreven biografie ook genoeg – en die heb je.

Als je particuliere klanten wil trekken, kan een blog wel nuttig zijn. Met een blog geef je je lezers immers de kans je te leren kennen, en je te gaan vertrouwen. Op den duur zullen ze dan makkelijker van je kopen.

Over je schrijfstijl: je schrijft mooi. Onderhoudend en verrassend. Als je een tekstschrijver was zou het van mij hier en daar nog net een tikje compacter mogen, maar echt storen doet het niet. Ook uit het interview dat je plaatst blijkt dat je de gave van het woord hebt. Fijn om te lezen!

PS  O ja, voor lezers boven de 40: gebruik goed contrasterende letters van minimaal 16 pixels.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

4 comments

  • Beste Blogstylers, jullie hebben m’n blog werkelijk grondig onder de loupe genomen, waarvoor dank! Het is nuttig om eens een kritisch kijk van derden te mogen lezen. 
    Over het algemeen lijk ik vooral slecht te scoren op overzichtelijkheid en zou een portfolio-pagina ook veel verduidelijken. Ik heb besloten om er meteen aan te werken ;) 

    Wat de frequentie van de updates betreft, soms is het meermaals per maand, soms haal ik net één post per maand. Dat hangt eigenlijk volledig af van mijn workload en daar kan ik weinig aan veranderen, maar ik beloof plechtig dat ik m’n best zal doen. Hartelijk dank voor de input!

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.