Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Blog review: Metaalmarketing

Edwin Vlems

Het doel van Metaalmarketing: Marketeers en verkopers in de metaalbranche moeten die typisch ‘geregisseerde’ marketing en sales afleren, en leren spreken met een authentieke stem. Mijn vraag: wat kan er beter aan het blog?

Janneke Romijn over vindbaarheid:

Toen ik hoorde dat we een blog over marketing in de metaalindustrie gingen bespreken hield ik mijn hart vast. Maar ik was blij verrast. Je schrijft unieke en interessante stukken, en dat is de belangrijkste voorwaarde om goed gevonden te worden.

Wil je dat je blog ook goed naar boven komt in de zoekmachines? Als dat zo is kun je met behulp van Google en de Google Keyword Tool nagaan of mensen ook zoeken naar de informatie die jij geeft. En welke woorden ze gebruiken om te zoeken. Vervolgens verwerk je die woorden in de titels van je blogartikelen.

Maar daar zit `m gelijk de crux. Want wat wil je precies? Wil je je lezers informeren, amuseren, inspireren of aanzetten tot actie? Door je toelichting voor de blogscan weet ik dat het doel van je blog is om marketeers en verkopers in de metaalbranche dingen te leren. Maar ook al zijn je stukken harstikke goed en inspirerend, het is niet altijd duidelijk wat de take away van je artikelen is. Wat kan de marketeer of verkoper die dit leest morgen gaan toepassen? Wat wil je dat `ie anders gaat doen na het lezen van je artikel?

Zet mensen aan tot actie. Als ze resultaat zien van de adviezen die jij geeft, zullen ze je aanbevelen bij anderen en naar je artikelen linken. En dat betekent voor jou: meer bezoekers, meer terugkerende lezers, en.. beter gevonden worden.

Karim Moumen over promotie:

Metaalmarketing. Ondanks een licht vooroordeel, de niet universeel aantrekkelijke naam en de ongeïnspireerde vormgeving toch:

Over de stijl:

  • Leuke verhalen, leuke insteek, leerzaam. Je hebt een fijne stijl met verzorgde taal.
  • Het blog is met vanzelfsprekend gezag geschreven. Een ervaren, scherpzinnig en open minded marketeer. Ik heb geen enkele moeite om door te lezen. Met van die anekdotes die het goed doen om collega´s en klanten te vermaken – en stiekem te imponeren.
  • Je hebt een lichte neiging om lang van stof te worden: hou het puntig.

Over de vorm:

  • De tab met het opschrift `over´ is een beetje gek. Tabs zijn er om te categoriseren, niet om slechts één enkele korte boodschap te verhullen. Waarom niet gewoon rechts in de balk `van de marketeers van MCB´? Ik zou trouwens wel iets meer van de auteurs willen weten, zodat ik de teksten beter kan plaatsen.
  • De vorm en de typografie zijn bloedeloos. Tijd voor een spannend nieuw theme?
  • De header: ik zie geen link tussen de bergfoto en de metaalbranche. Of is het een seizoensplaatje? Dan ligt er te weinig sneeuw. Liever zie ik hier iets metaligs waar je warm van wordt: een oven, een wals, of een mooi product? Of, nog beter: iets met een associatieve link met staal.
  • En o ja, als je vernieuwing voorstaat, laat dat dan ook zien in de pay off zou ik zeggen, in plaats van het wat brave ‘ontmoeting’.

Over de doelgroep:

  • Voor de metaallezers lijkt het me interessant als je het verhaal verbindt met de metaalsector. En als je de toepassing van de principes in voorbeelden uit je eigen praktijk laat zien, al is het maar kort.

 

Kitty Kilian over schrijven:

Sorry jongens, deze week lukt de blogscan niet.
Ik wil wel, maar ik kan me niet losscheuren van het marketingblog van Edwin Vlems. Kijk hier nou:

Je kunt in discussies met marketeers of verkopers altijd merken of ze HET filmpje al gezien hebben of niet. De `a-Simonisten´ praten nog steeds over `de klant vragen wat je voor hem moet betekenen´ en over `concurrentie elimineren´…

Dat filmpje moet ik zien..

En hier:

Herken je dat? Een brief: `Jaaroverzicht Endinet, onderdeel van Alliander´. Endinet? Alliander? Oh dat heette vroeger NRE, onze electriciteitsleverancier. Of een mail: `AFAS heeft je inkomstenoverzicht georganiseerd´. AFAS? Oh dat heette vroeger Yunoo, ja die heb ik ooit mijn af- en bijschrijvingen laten analyseren…

En of ik dat herken! Daar erger is me ook groen en geel aan, aan al die nieuwe nonsensnamen. Even lezen dus…

Nou is marketing is toevallig mijn nieuwe hobby. Dus niet iedereen zal zo betoverd raken. Maar die Vlems geeft me het idee dat hij het helemaal voor mij schrijft – hij schrijft het spannend op, met cliffhangers en al, legt het helder uit en zet bovendien in elke post een supergoeie link.

Dus het lezen van dit blog gaat nog de hele dag duren.

Sorry, het moet een keer zonder mij.

PS. Wat die bergen in de header doen snap ik niet helemaal. En in de tagline staat een taalfout. En de about-pagina is een karikatuur, zo kort. Afko’s in de lopende tekst, hou ik ook niet van. De links zijn slecht zichtbaar en er moeten weer zoekwoorden in. En eigenlijk gaat het blog helemaal niet over metaalmarketing, maar over marketing in het algemeen. Dus of de metaalverkopers hier nou van leren om zichzelf te zijn bij de klant weet ik niet. Maar lamenoulekkerlezen

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

5 comments

  • Spannend hoor, als je weblog onder ‘The Grill’ gaat. Maar ik kan het iedere blogger aanbevelen: je ziet opeens al je blinde vlekken. Ik ga er zeker iets mee doen, maar de foto van het bergje blijft :-)

      • Why? Mensen blijken dit soort plaatjes (bij voorkeur nog met wat water) prachtig te vinden, las ik ergens, omdat (daar komt de evolutietheorie weer) een dergelijke omgeving het meest geschikt is om een gezin te stichten. Ooit was. Eh geen solide reden, ik geef het toe.
        De reden dat ik bereid ben het thema te veranderen maar niet de berg is dat deze inmiddels ‘beeldbepalend’ is voor de blog, en net als bij de Boerenbond (zie blogpost van vorige week) moet je iets dat misschien niet perfect is maar wel ‘bepalend’, niet wijzigen…

        • Haha! Gehecht geraakt aan het plaatje :D Ik heb het idee dat deze ook zelf geschoten is dus nog wat emotionele waarde mee draagt? Maar geldt dat ook voor je lezer? Het uiterlijk van je blog is toch een eerste visitekaartje en deze bergen lijken afkomstig uit een gratis template. Niet erg professioneel. Daardoor hebben mensen niet direct de indruk dat jouw blog iets bijzonders is en haken denk ik sneller af…

          Onderschat niet hoe belangrijk het is om een strakke vormgeving te hebben. En waar gaat het ook alweer over? Heb je geen mooie vonkenregen? Iets met metaalbewerking? Dit levert prachtige plaatjes op!

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.