Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Deel je blog dag: Jeanet Bathoorn en waarom je op alle social media aanwezig moet zijn

gastblogger
 
Jeanet Bathoorn en Kitty Kilian schrijven op elkaars blog op Deel Je Blog Dag, een idee van Freek Janssen op Marketingsfacts.nl.

Jeanet Bathoorn is specialist op het gebied van Social Media. Ze geeft workshops en lezingen en publiceerde in 2011  het boek ‘Get Social+’. Binnenkort verschijnt haar tweede boek ‘Get Social in Business.’ Haar blog vind je hier.

Beste Kitty,

Ik ken je nog niet zo lang. Ineens was je in mijn twittersphere aanwezig. Lekker aanwezig, adrem, geestig. Met een enorme bewondering voor je blogs en schrijfstijl was ik al snel aan je verknocht. En mensen waar ik verknocht aan raak ga ik zoeken en volgen op alle mogelijke platforms. Dat getwitter is altijd zo snel en vluchtig en ik kan ook niet alles lezen. Toch?
Dus voor jouw vakantiefoto’s, kiekjes van de huisdieren, je kookkunsten en originele Instagrammetjes ga ik je zoeken op Facebook. Ja! Bingo, gevonden. Maar… WAT? Pas 2 dagen geleden aangemaakt. Gapende leegtes waar informele prietpraat hoort te staan. Tsssss.
 
deel je blog
 
Nou weet ik nóg niet wat je lievelingskleur is, wat je in het weekend uitspookt en hoe goed je kunt koken. Jammer. Misschien kun je mij wel uitleggen hoe je een poef moet haken, of hoe ik mijn paard moet verzorgen. Maar ja, hoe kom ik daar nu achter…
 
Wacht! Misschien ben je iets meer een nerd dan ik dacht en leef je jezelf uit op Google+. Check:
 
Jeanet Bathoorn en Kitty Kilian delen hun blogs
 
Ja, er komen fietsen bij. Opoefietsen op de brug. Je zult wel van fietsen houden, denk ik dan. Of van bruggen. Of van opoes. Ik word er al met al niet veel wijzer van. Ik zie wel dat je slim bezig bent. Al je blogs worden ook keurig in Google+ geplaatst. Dat is vast goed voor het gevonden worden door de almachtige zoekmachine Google. Iets met SEO, enzo. O, wacht, daar kun je me natuurlijk wel van alles over vertellen. Nuttig, zo’n Google+ account.
 
Nog een poging, al zal ik dáár nooit te weten komen wat je lievelingseten is: LinkedIn, het platform voor de zichzelf serieus nemende professional. Wederom Bingo!
 
je blog delen is een goed idee
 
Natuurlijk staat daar een keurig ingevuld profiel. En al scrollende kom ik meer te weten. Door de vele aanbevelingen zie ik meteen dat je je werk goed doet: je hebt veel tevreden klanten. Bepaalde woorden komen regelmatig terug: snel, humor, duidelijk. Klinkt goed! Ik zal daar eens met je connecten.
 
Mijn laatste kans om te weten waar je graag naar toe gaat op vakantie, wat je vroeger deed, wat je fashion stijl is: Pinterest. Pinterest, mijn laatste verslaving, staat vol met geweldige plaatjes over van alles en nog wat. Daar kom ik meestal wel te weten wat mensen interessant vinden als ze niet werken. Maar helaas, ik denk dat een schrijver meer van letters houdt dan van plaatjes. Ook op Pinterest staan slechts een schamele 30 pins. Hoewel – zoals het spreekwoord zegt: beter iets dan niets. Hier vind ik dan toch ineens het meest originele prikbord dat ik ooit op Pinterest zag: een prikbord voor molensteenkragen. Ja, je gelooft het niet, molensteenkragen. Plaatje moet erbij:
 

 
Kijk: dat soort informatie ben ik dol op, want origineel.
  
Ons contact blijft voorlopig dus nog aardig beperkt tot mijn favoriete stamkroeg Twitter. Daar breng je genoeg tijd door om te laten zien wie je bent, wat je doet, en waar je goed in bent.

Dus ja: Iedereen denkt dat je van mij altijd op alle platforms aanwezig moet zijn. Dat klopt ja. Anders vind IK het te beperkt. Ik ben nou eenmaal verslingerd aan prietpraat, informele tuttebeldingetjes, katten, paarden, kinderen, en oh ja, werk.

Kitty: ik kijk uit naar je Facebook posts, je LinkedIn update, je Pinterest Pins en je Google+ meldingen. Het kan mij niet breed genoeg zijn.

 

Kitty Kilian’s bijdrage op het blog van Jeanet Bathoorn vind je hier.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

11 comments

  • ;-) Hee die Jeanet – zeg, waarom wil je eigenlijk weten of ik goed kan koken? (Nee, ik kan he-le-maal niet goed koken, ik ben zo iemand die het eigenlijk zonde van de tijd vindt, maar omdat de mannen aan tafel daar niet mee akkoord gaan doe ik toch mijn best. Ik heb zelfs geleerd om sushi te maken, maar dat is uitsluitend voor hele speciale gelegenheden).

    Die molensteenkragen zijn uit de tijd dat ik plaatjes maakte – ik had voorbeelden nodig – maar ben ook in textielgeschiedenis geinteresseerd. Ik naai veel van mijn eigen kleren, al mijn broeken bijvoorbeeld. Even naar de lapjesmarkt in Utrecht, uurtje knippen, uurtje naaien… klaar!

    Nog meer weten?

    Ik ben opgehouden met Facebook, een paar maanden geleden. Facebook kostte me zoveel tijd… en het leverde me eerlijk gezegd nooit klanten op. Ik babbelde er alleen met vrienden. Leuk, maar het werd teveel. Alles bij elkaar. Ik zit er nu even weer op omdat ik mee moest doen met een groep die op Facebook vergadert.

    Goed gezien: ik doe Google Plus vooral omdat het goed is voor de SEO en als ALLE ANDEREN eenmaal actief worden daar ga ik er ook meer doen. Voorlopig voegen allerlei mensen die ik helemaal niet ken me toe in vage kringen. Mwah.

    Pinterest is vooral geschikt voor mensen die plaatjes maken of zoeken. Ik las een post over een proef die Copyblogger daar had gedaan: het leverde hen vooral lezers op die niet in hun blog waren geinteresseerd, maar wel in hun WordPress themes. Dat gaf voor mij de doorslag om er verder geen tijd in te steken.

    Linkedin: doe ik niet zoveel mee. Zou ik meer mee kunnen doen.

    Maar Twitter… ja. Dat is echt mijn medium. Kort, snel, alleen maar tekst. Veel overzicht.
    (Helaas gaat ook Twitter binnenkort plaatjes plaatsen. Voorde advertentie-inkomsten, vermoed ik.)

  • Hi Kitty,

    Nog even een zakelijke aanvulling op mijn behoefte aan prietpraat. Ik geloof heel erg in het aandachtsmodel. Hierover schreef ik al eens op Frankwatching, van de 5P’s naar de 5A’s (http://www.frankwatching.com/archive/2012/04/11/marketing-wordt-sociaal-van-de-5-ps-naar-de-5-as/).
    Pas als een bedrijf in staat is om klanten echte aandacht te geven zal het succesvol social media marketing kunnen inzetten. En het is nu eenmaal veel gemakkelijker om aandacht te geven als je weet wat de ander bezighoudt of interesseert. Daarom mijn oproep aan ondernemers en bedrijven: laat jezelf zien.

    Daarnaast vind ik het belangrijk dat individuen een consistent digitaal spoor hebben. Met andere woorden: als ik je op Google zoek dan is het prettig als ik via de verschillende sites een éénduidig beeld van je krijgt. En dat mag natuurlijk dat van de professional mét een eigen leven zijn.

    Succes!

    • Mooi stuk, Jeanet!

      Maar wat ik me afvraag… is het nodig om jezelf op ALLE social media te laten zien? Dat is immers een dagtaak. Het was echt met opluchting dat ik Facebook er uit gooide. Want automatisch 1 mededeling op 5 sociale media zetten wordt ook al niet gewaardeerd ;-)

      En dan: ik laat in mijn blogs naar mijn gevoel al best veel van mezelf zien. Is het nodig om daarnaast nog over andere dagelijkse zaken te praten op social media? Zelf hou ik wel van tweeps enz. die vooral over hun eigen onderwerp praten.

      Ben echt benieuwd naar je mening.

      • Tja, op ALLE sociale media bezig zijn is inderdaad veel werk. En dan wordt het lastig als ZP’er. Ik adviseer bedrijven namelijk om in ieder geval overal de URL’s ed geclaimd te hebben en dus wel op ALLE sites aanwezig te zijn. Natuurlijk ga je content delen daar waar je de dialoog kunt vinden, dus waar je doelgroep zit. En een ZP’er is een bedrijf, maar met beperkte tijd. Maak verstandige keuzes en wees niet te benauwd om af en toe van platform te switchen. Blijf alert en actief. Meet en weet wat werkt.

  • Persoonlijke zaken delen die je een menselijker gezicht geven en je (potentiële) klanten laten zien wat de ‘mensch achter de vakman/vrouw’ is, ok.

    Vind het best leuk om te weten dat Kitty geen ambities heeft een Michelin ster te halen.

    En dat ze d’r eigen broek niet alleen ophoudt, maar ook nog eens in elkaar naait.

    Maar ik vind het toch vooral fijn om te weten dat ze een kei is in de tekstelarij!
    Want dat is waar het (bij haar) om gaat!

    En als als die cake niet deugt, zal de icing me echt worst zijn!

    De persoonlijke noot moet héél gedoseerd worden toegevoegd. Anders wordt het (voor mij in ieder geval) te snel gezellige maar overbodige Viva prietpraat.

    Om die reden heb ik mij onlangs afgemeld van alle feeds, nieuwsbrieven, updates en wat al niet meer, van een (denk ik) redelijk bekende ‘social mediator’.

    Al dat geleuter over meer tijd voor zijn gezin willen maken en hoe hij daar andere ondernemers bij kon helpen.

    Of dat ie naar een of andere verjaardag of voetbal-wedstrijd van zijn zoon moest of druk was met een andere interessante (gaap) privé-kijk-mij-eens-menselijk-zijn activiteit.

    IK word daar echt niet bien van.

    Maar als blijkt dat mijn doelgroep dat wél op prijs stelt ga ik er vandaag nog mee beginnen.

    Want het gaat er uiteindelijk niet (alleen) om wat ik wil, maar om wat wérkt.

    Zo ben ik (persoonlijk) dan ook wel weer…

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.