Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Een optimale website: te belangrijk om aan je vormgever over te laten

optimale website met words

Echt.
Normaal deel ik alles online.

Goede schrijvers, vindplaatsen van briljante ideeën, mijn voorbeelden.

Ik hou geen schatten voor mezelf.

Deel en pay it forward.

Vond ik.

Tot ik een optimale website tegenkwam

De nieuwe website van het Britse copywritingbureau Rule Of Three.

Zodra ik de homepage aanklikte, zag ik groen en geel van jaloezie.

Waarom had
ik dat niet bedacht?
optimale website

De homepage draait om het idee dat tekst de moeder van alle content is.

De focus: ‘Words’.

Simpel.

Dan drie krachtige citaten, die zelf verspringen.

Words: the most powerful drug known to man.

En als je op de pijl klikt volgt er iets nog mooiers.

Een bewegende tekst, met richtinggevende streepjes en iconen.

Geen filmpje, maar ook niet statisch.

Iets nieuws.

Kort. Krachtig. En precies goed.

Kijk maar even.
website optimaal

‘Hoera, ik heb de optimale site ontdekt’

riep ik op Twitter.

Welke dan? vroegen verschillende mensen.

‘Zeg ik niet’, schreef ik terug: ‘Ik hou hem voor mezelf.’

Flauw.

Héél flauw.

En met welk doel?

Ik zou mezelf nooit toestaan om zo’n site te kopiëren

En toch…

Ik hield hem geheim omdat ik óók zoiets wou.

Ik wilde er in stilte over denken.

Ik loop al een tijd te dubben over de ideale site

Mijn huidige site is een aangepaste versie van ‘Lucid’ van Elegant themes: helder, maar een tikje ouderwets.

Een eerder site-ontwerp is uiteindelijk afgekeurd. Daar heb ik van geleerd. Een ontwerp is te belangrijk om aan je vormgever over te laten.

Een volgend ontwerp moet optimaal zijn.

Een website ontwerpen en inrichten kost tijd, het kost moeite, het kost geld.

Het loont te streven naar de hoogste opbrengst.

Maar waaraan moet een optimale site voldoen?

Laten we kijken met de ogen van een nieuwe bezoeker.

Wat wil die weten?

1. Waar ben ik
2. Wat doen ze hier
3. Wat heb ik eraan?

Conclusie: het eerste contact met je website moet je lezer inzicht geven in die vragen.

Helder en duidelijk. En snel.

Hij heeft nog meer te doen.

Is dat genoeg?

Wat wil je bezoeker nog meer?

(En ik heb het over de eerste paar seconden die hij doorbrengt op je site.)

• Hij wil zich prettig voelen (sfeer, kleur, beeld, font, layout); op zijn minst moet niks hem afstoten.
• Wat je site oproept moet passen bij wie jij bent en wat jij aanbiedt (anders raakt je bezoeker later alsnog teleurgesteld. Zo ken ik een pittige coach die een website heeft in tere lentetinten. Die zetten me op het verkeerde been. Ik verwachtte een vrouw die saai was, en veel te lief: een fout van haar ontwerper.)
• Hij wil verrast worden. Maar niet teveel: een beetje.

Dat je bezoeker groen en geel ziet van jaloezie is goed. Maar hij moet wel het idee hebben dat je een gewoon mens bent.

Benaderbaar.

Dus: prettig, verrassend en passend bij jou.

Zijn we er dan?

Nog één ding.

Je bezoeker wil geen moeite doen.

Hij wil passief genieten.

Hij verwacht dat je hem meeneemt, aan de hand.

Hij wil duiken in een gespreid bed. Met zijn schoenen aan.

Sterker nog: ik denk dat je bezoeker rust wil.

De rust van reeds voor hem gemaakte keuzes.

Overzicht

In de chaos van het leven online.

Dat houdt in: één heldere boodschap.

En veel ruimte.

Grote letters.

Gemak.

Voor de eigenaar van de site betekent dat: streng selecteren

Precies weten wat je je bezoeker wil vertellen.

Wat eerst moet, en wat kan wachten.

Strategische keuzes.

Offe.. marketing.

PS. Over de vorm

Net als kapsalons verouderen websites in een paar jaar.

Hoe trendy moet je zijn?

De Rule of three-site is up to date. (Ze zijn genomineerd voor allerlei prijzen en hier staat een interview over het ontstaan.)

De hipste sites van het moment zijn als een rol, die je doorscrollt in plaats van -klikt.

‘Vertical scrolling.’

Handig op mobiele schermen. En 60% van mijn bezoekers – bijvoorbeeld – leest deze website al mobiel. (Zelf checken hoe dat zit bij jou? Zie: Google analytics – doelgroep – mobiel – overzicht).

Internetbureaus hebben zelf vaak al rollende sites. Vormtaal bijvoorbeeld. Een hele stoere.

vormtaal hippe verticale site
Een andere mooie is deze van Engagescore.nl: een één-pagina-website annex landingpage voor een nieuw meetinstrument voor bezoekersbetrokkenheid (bestaat niet meer).

engagescore verticale site
Hoe goed vertical scrolling werkt voor websites met veel tekst – voor blogs dus – weet ik nog niet.

Ontwerpbureaus zijn vaak vooral gericht op beeld.

De blogpagina van Rule of Three vind ik niet indrukwekkend:
blogpagina rule of three
De koppen vallen nauwelijks op. Je kunt geen snelle hiërarchie vaststellen.

Die van Mangrove ook niet:

mangrove blog pagina
Daar overheersen de plaatjes alles.

Even nadenken dus nog.

En o ja:

voor trendy websites hoef je niet per sé een duur ontwerp te laten maken.

Voor een paar tientjes koop je een premium WordPress theme.

Voorbeeld?
nimble, verticaal theme
Dit verticale theme vind je hier, maar er zijn tientallen aanbieders online.

Zelf inrichten moeilijk? Ben je gek. Lees dit maar.

 

PS. Het was vormgever Jachim Serpenti die mij wees op de site van Rule of three.
En vormgever Dennis Blaak wijst op deze geweldige site: “Wel ‘verhaal gedreven’ – daarin vind ik deze gasten erg goed: epipheo.com.”
Vormgever Henk van den Bor tipt een site met leuk vormgegeven tekst: “JessicaHische.is is een frisse wind.”

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

48 comments

      • In mijn ogen moet je als ontwerper vanuit vakkennis en creativiteit maken wat het beste bij je opdrachtgever past. Daarvoor moet je je verdiepen in je klant én in zijn/haar klanten + je eigen ego opzij zetten. Met dat laatste hebben sommigen wat moeite ;)

  • Leuk om te lezen en te zien. Ik herken de emotie van het nog even stilhouden. Maar gooi deze ook al snel weer overboord: je eigen weg kiezen en veel kijken voldoet!
    Momenteel kritisch aan het kijken om de site te hernieuwen, dit blog komt dus op het juiste moment! Tnx
    Heidi

  • Een goede vormgever verrast je natuurlijk met een ontwerp en helpt je over een drempel die je misschien zelf niet durfde te nemen. Om bijvoorbeeld nog uitgesprokener te worden, of nog persoonlijker.

    Ik vond het ontwerp van mijn website in eerste instantie echt verschrikkelijk: was het echt nodig dat ik er met mijn kop zo groot opkwam? Toch heb ik het gedaan. Ondertussen zijn de foto’s alweer verouderd en is de vraag: alleen nieuwe foto’s of een heel nieuw ontwerp?
    Misschien wel met vertikaal scrollen.
    Iedere drie a vier jaar een nieuwe website. Kostbaar is het wel…

  • Tjeemig, klinkt als ‘wil ik ook’. Je maakt me hebberig.
    Even praktisch: hoeveel tijd heb ik ervoor nodig om een écht mooie site te maken? Oftewel: hoeveel tijd moet ik blokken in mijn agenda als ik de boel wil omgooien?

    • Sja, Nancy, hoe snel ben jij? Hoeveel weet je van WordPress? Laat ik het zo zeggen: het kost altijd meer tijd dan je denkt. Zeker als je al een grote site hebt. Ik reken er al gauw een week voor. Een paar uur voor het omzetten van het theme en dan nog een week lang tussen de bedrijven door vanalles finetunen. Het grootste probleem zijn meestal de plaatjes. Voor elk nieuw theme moet je die opnieuw op maat maken, is mijn ervaring.

      Maak in elk geval eerst een goede backup van je oude site. Vraag hulp aan een programmeur als je dat allemaal niet kan. Er is ook een plugin waarmee je aan je nieuwe site kunt werken terwijl de oude gewoon blijft staan (zo slim ben ik meestal niet). Moet je even naar googelen, want ik weet niet meer hoe die heet.

      • Nou, met die Gravatar-foto heb ik nog steeds ruzie. Kennelijk is het aanpassen van een mailadres heel lastig. Grrrrrravatar zou een betere naam zijn.
        Plaatjes in WordPress: de vorige keer dat ik van thema wisselde, heb ik net zo lang gezocht tot ik een acceptabel thema had dat met dezelfde plaatjes overweg kon. Anders had ik inderdaad een stuk of honderd plaatjes opnieuw moeten invoegen.
        Bedankt voor je plugin-tip!

  • Hoi Kitty,

    Leuk om te zien dat je er over na bent gaan denken aan de hand van mijn tip ;) Ben het met Ricardo eens dat als je een goede vormgever inhuurt hij of zij als eerste luistert naar wat je wilt en dan kritische vragen gaat stellen zodat er uiteindelijk een website komt te liggen die bij jou past. Het is dan vaak geeneens nodig op hem om de zoveel tijd helemaal op de kop te gooien. Als de basis maar goed is! Grt. Jachim

    • Inderdaad, Jachim, kwam die tip van jou! Eerst had ik daar nog een hele alinea over in het blog staan – wat, die site voor mezelf houden terwijl een aardige vormgever hem wel met me deelt – maar hij werd te lang. Dus die is gesneuveld.

  • Weer een geweldig blog! Volg Kitty in haar reis naar binnen en je komt naar buiten met inspirerende tips, trics en tools. Kitty, lees ze zelf ook nog eens, ‘t geeft veel energie en opeens weet je het! bijv. in 2013?
    Dank voor de lift.
    alle goeds,
    Ingrid

  • kitty, soms denk ik dat je wat eerder mijn pad had moeten kruisen…..
    de tere lentetinten, dat ben ik. en pittig, ja dat ook.
    pittige teksten en zachte kleuren, zo zet ik niemand op het verkeerde been. dacht ik. tot dit blog van jou. ik neem je mee in mijn eindejaarsoverpeinzingen.
    vreselijk benieuwd naar jouw nieuwe site natuurlijk.

  • Ha Kitty.
    Ik lees deze post nog eens op mn gemak.
    Dank je voor de heldere uiteenzetting.. ook voor de reacties van anderen trouwens.

    Raakt meteen de vragen die ik voortdurend stel, inclusief de ‘waarom heb ik niet zo’n site?!’ vraag ;-)
    Fijn dat je de link vermeld naar http://www.elegantthemes.com/demo/?theme=Nimble

    Weer iets om over na te denken… en in alle rust naast me neer te leggen.

    Groet,
    Emile

  • Ik ben het eens met de uitspraak dat een ervaren vormgever hier wel raad mee weet, maar helaas gaat het nogal eens een andere kant op. Waar ik het nogal eens mis zie gaan is bij ontwerpers die meer ervaring hebben met ‘print’ en minder met website ontwerp. Maar goed, mocht je ooit nog eens plannen in die richting hebben, dan kan ik je @frankvanv1 en @heleenverkerk aanraden.

  • Ik hoop dat je snel een goede vormgever vindt en dat je een site krijgt waar je wel heel blij mee bent.

    Zodat jij weer kunt bloggen over bloggen :-)

    O ja, en een site bedenken voor jezelf is het lastigste wat er is. Besteed het daarom zeker uit.

  • Ik vind je artikel hartstikke mooi!

    Wel wil ik even inhaken op jouw antwoord op de reactie van Ricardo Bravenboer:
    Dat zou verdomd fijn zijn. En dan moet ‘ie of ze ook nog jouw smaak hebben of snappen.

    Ondernemers die dwingend hun eigen smaak willen terugzien in het ontwerp kukelen potentieel in een valkuil. Als hun smaak niet de smaak is van de potentiële klant is het mis, punt. Leuk thema voor mij om binnenkort een artikel over te schrijven, het was lang stil op mijn blog.

    PS Qua design vind ik de Rule of Three site ook mooi. Ik hoop echter voor ze dat ze het commercieel niet van hun site hoeven te hebben, hoeveel prijzen de site ook gewonnen heeft.

    Ook minder ervaren internet gebruikers zijn potentieel klant. Grote kans dat die niet begrijpen hoe de navigatie werkt, om van de risico’s van alle andere niet gebruikersvriendelijke elementen nog niet te spreken. Als je in de animatie zit kun je niet wegklikken naar een ander deel via het menu. Dat is DE manier om een bezoeker te verjagen.

    Het is net als met “haute couture”. Ziet er fantastisch uit op de catwalk, maar draagbaar in het dagelijks leven zijn die creaties meestal niet.

    • Ha Anne-Mieke,

      Ja, je kunt er wel uit. Zodra je op de pijl klikt verschijnt er een navbar bovenin. Duurde ook even voor ik het ontdekte. Maar je hebt gelijk, een groot reclamebureau heeft een aparte site denk ik vooral voor de reclame, niet zozeer voor het navigatiegemak ;-)

      Jouw wijnsite is bijvoorbeeld super helder. En mooi. Zo moet het wat mij betreft. En dan ook responsive. Maar in elk geval – ik bedoel niet dat een klant zijn smaak moet doorduwen. Wel dat de esthetiek van de klant moet passen bij die van de designer. Daarom kiest hij zelf een ontwerper uit en krijgt hij er niet een toegewezen ;-)

      Mocht de besteller van een site helemaal geen idee hebben van wat mooi is en wat werkt dan is het een ander verhaal. Maar ikzelf heb wel wensen en eisen. En zoals Caroline Franssen al zei: het is dan aan de ontwerper om het nog mooier of spannender of efficiënter te maken dan je zelf kunt bedenken.

      Ieder zijn vak!

  • Je hebt helemaal gelijk. Toch RT ik je post niet. Omdat het niet voor iedereen op gaat. Je moet maar net handig zijn met websites bouwen. Sommige mensen kunnen dat echt niet.
    Komt bij dat webbouwers en designers ook hun geld moeten verdienen.
    Je kunt ook iemand inhuren die maakt wat bij jou past. Goed naar zijn portfolio kijken. Haha, Bart van de Biezen zou een perfecte website voor jou kunnen bouwen.

      • En ineens schoot deze me te binnen.

        Besteed uit waar je geen talent voor hebt en wat je niet leuk vindt.

        Jouw cursisten zijn niet hetzelfde als Kitty.
        Kitty’s die er lol in hebben om urenlange aan hun site te prutsen. Kitty’s die zien waar de knelpunten zitten.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.