Leert goede schrijvers de laatste 20%

Je eerste blog: hoe maak je het succesvol?

hoe maak je je eerste blog succesvol

Bloggen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Een goede vraag voor iemand die het wekelijks doet

(Behalve vorige week. Waarom lukte het toen niet? Mars Dorian schreef er net over: What’s Really Killing Your Online Career? Sitting all day. )

Dat bedoel ik niet arrogant. Integendeel.

Iederéén die iets beheerst vergeet hoe het was toen hij het nog niet kon.

Praten. Lopen. Schrijven. Fietsen. Zwemmen. Autorijden.

En ook: lekker koken. Echt luisteren. Weten wanneer je je man kunt vragen om die verhuisdozen op te ruimen. Een sollicitatiegesprek zó voeren dat je de baan krijgt. Een zaal zó toespreken dat iedereen tranen in zijn ogen heeft.

Als je het kunt, kun je het

En hoe vaker je oefent, hoe beter het gaat. Net zolang tot ook jij hem te pakken hebt: the curse of knowledge.

Die vloek die je doet vergeten hoe het was toen je nog géén letters kende, níet wist wanneer je garam masala in de pan moet gooien, niet snapte dat jij je leestekens BENT als je een zaal toespreekt.

Dus ja.

Elke docent en elk mens moet je daar constant aan herinneren: leg wat je doet goed uit, want ooit kon jij het ook niet.

Beginnen met bloggen, dus

Deze week liep ik zomaar een beginner tegen het lijf.

Ik greep mijn kans en vroeg: waar zit je mee?

Ze stuurde me een lijstje:

Hoe vaak moet ik bloggen?
Werk je met een blogkalender, en zo ja, hoe werkt dat precies?
Hoe richt je je blog in wat betreft categorieën etc?
Hoe krijg ik keer op keer weer inspiratie om te blogggen?
Hoe ontwikkel je je eigen taal? Voor mij geldt: niet zweverig, maar boeiend en grappig. (Dit is mijn belangrijkste vraag)
Hoe hou ik mijn blog levend?
Hoe zorg je ervoor dat mensen je blogs gaan delen?

Ik beantwoord die vragen hier maar even.

Let wel: het zijn mijn antwoorden. Want het is geen wetenschap en er is geen goed of fout.

Hoe vaak moet ik bloggen?

Dat hangt er helemaal vanaf.

1. Er zijn veel soorten blogs
2. Er is nauwelijks betrouwbaar onderzoek
3. Internet en ons gedrag op internet veranderen voortdurend

Maar tegen zelfstandige dienstverleners zou ik zeggen: relax.  Schrijf één goed blog per week, en post hem steeds op dezelfde dag. Je lezers raken snel gewend aan jouw routine – doorbreek hem niet.


Werk je met een blogkalender, en zo ja, hoe werkt dat precies?

Ikke niet. Ja, ik heb er wel één, maar ik gebruik hem niet.

WordPress Editorial Calendar
WordPress Editorial Calendar

Hij werkt prima. Je plant je posts en je sleept ze gewoon van de ene naar de andere datum.

Wil je je blog echt mooi opbouwen, met posts die netjes om beurten alle aspecten van je vak behandelen, dan is dit een ideale plugin.

Maar zeg nou zelf.. met één blogpost per week, hoeveel planning heb je nodig? Je kunt het net zo goed op een kladje doen.

Hoe richt je je blog in wat betreft categorieën?

Bedenk vóór je aan je blog begint wat je hoofonderwerpen zijn. Dat zijn de onderwerpen waar je klanten naar zoeken. Beperk het aantal zoveel mogelijk. Elk hoofdonderwerp is een categorie. WordPress maakt automatisch overzichtspagina’s aan met al je blogposts per categorie, en die categorieën kun je ook in je navigatiemenu zetten.

Heel handig, en het schept orde voor jezelf.

Je kunt ook met de hand aangeven welke posts je lezers aanraadt. Het gevaar is wel dat je te weinig overzicht houdt.

Hoe krijg ik keer op keer inspiratie om te bloggen?

Ben je enthousiast over je werk? Denk je er veel over na? Hou je de vakliteratuur bij? Praat je erover met collega’s? Ben je nieuwsgierig? Tikje kritisch? Onderzoek je zelf weleens iets? Hou je van luchtballonnen doorprikken? Dan heb je stof genoeg voor de rest van je leven.

Hoe ontwikkel je je eigen blogtaal?

Die hoef je niet te ontwikkelen, die heb je al. Zodra je professioneel leert schrijven komt die vanzelf sterker naar voren. Cut the crap en de kern blijft over.

schrijf je eerste blog meteen goed, leer professioneel schrijven
Cut the crap – uit de comments van de vorige post

Hoe hou ik mijn blog levend?

Levend in welk opzicht?

Zolang jouw geest sprankelt, leeft je blog.

Of bedoel je: hoe maak ik mijn blog tot een plek van conversatie? Van ontmoeting? Waar mensen méé willen praten? Een blog waar de comments vaak nog interessanter zijn dan de blogposts zelf?

Dat is een andere vraag.

Dat kost tijd.

Toewijding.

Daarvoor moet je je blog serieus nemen, goede posts schrijven, van je lezers houden, alle comments beantwoorden. Een gastheer zijn.

Of bedoel je: hoe krijg ik een boel bezoek?

Ook dat is een kwestie van volhouden. Er zijn teveel blogs. Het kost je lezers steeds meer tijd om je te vinden.

Forceren heeft weinig zin. Ik heb het ook geprobeerd. (Het werkt niet).

Hoe zorg je ervoor dat mensen je blogs gaan delen?

Ah.

Nou.

Simpel:

To have friends, be a friend.

 

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

40 comments

Laat een antwoord achter aan Rosalinde Markus Je commentaar verwijderen

  • Pff.. ik word echt helemaal moedeloos van deze blog eigenlijk haha. Ik ben mijn blog begonnen met het idee dan weet ik ten minste waar er op mijn opleiding over gepraat wordt (ik studeer marketing). Maar hallo, wat heb ik een soort spijt haha. Er komt zo veel bij kijken. Heb er nog steeds wel heel veel zin in en daarom bedankt voor al je tips. PS: dit is als het goed is mijn eerste comment met een gravatar, want ook dat heb ik op aanraden van jou ingevoerd ;-). nogmaals bedankt en ik kom terug.

    • Hee, ik ben vergeten je te antwoorden! Ik heb je blog bekeken – en toen werd ik denk ik afgeleid. Ja, maar jij doet ook wel echt iets ingewikkelds. De beauty-economie. Daar is een boel leuk onderzoek te doen trouwens. Maar dan aan de kritische kant. Meer Teun-van-de-Keuken-achtig. Dat zou nou een groot blog kunnen worden!

  • Ik heb deze week mijn eerste eigen enige echte blog gestart! Het is super leuk, gewoon doen! Er gaat een hele wereld voor je open. Mijn tip: wees jezelf!

  • ik mis nadenken. sommige mensen die willen gaan bloggen denken te veel en te lang na. de techniek moet goed, de tekst moet goed, liefst perfect, en er wordt over elk dingetje nagedacht.

    Dat zorgt ervoor dat je niet eens meer weet (voelt) wat je eigenlijk wil vertellen en meedelen. Bovendien raakt het vuurtje uitgedoofd. En als het vuurtje uit gaat… hou dan maar op.

    Plezier in schrijven lijkt me het allerbelangrijkst. Zelf ervaren dat schrijven leuk is, en ook leuk als het over je vakgebied gaat.

  • Die planning: hoe herkenbaar! Ik kan het niet, onderwerpen plannen. Ideeën komen pas op als ik moet gaan schrijven. Of niet, dan moet ik een list verzinnen. Maar plannen? Gaat echt niet.

    • Ik denk dat het te maken heeft met wat voor soort schrijver je bent. Ikzelf haat opdrachten, ook die van mezelf ;-) Sommige mensen hebben chaos nodig om uit te scheppen, andere orde.

  • Mooi rijtje met tips, Kitty! Wel is ‘succesvol’ een gevaarlijk woord. Het betekent voor iedereen iets anders. Voor de één is haar blog succesvol als ze nieuwe contacten opdoet, de ander let vooral op het aantal bezoekers en weer iemand anders houdt er een andere definitie op na.

    ‘Cut the crap en de kern blijft over.’ Die vind ik mooi. Bedankt voor je wekelijkse inspiratie, en blog ze!

  • Hoe waar. Ik verwacht elke week op vrijdag een blog van Kitty. En toen je op vakantie was Kitty, gingen er in mijn “systeem”, op vrijdag, kleine alarmbelletjes af: waar blijft dat blog toch? Ik hoop dat mijn gasten ook zo gaan reageren op mijn wekelijkse mail “Vier het leven”.

  • Kitty,
    Fijn om jouw blogs te lezen. Je blijft altijd heerlijk eerlijk. Verfrissend. Sinds kort blog ik. Als ik alle tips toepas die ik op internet heb gelezen, dan is dat dagtaak. Ik probeer mensen te helpen gratis in de krant te komen. Het is voor mij de beste manier om mijn blog te promoten: in de traditionele media. Naast SEO en content marketing is dat een effectief middel om snel bezoekers (en klanten) te krijgen. Hee, daar kan ik binnenkort eens een blogbericht over schrijven! Zoals jij ook al aangeeft is bloggen een marketingmiddel en geen doel op zich. Dank je wel.

  • Haha, zolang ik dus niet volgeboekt ben zou het dus zinvol kunnen zijn. Jammer, want ik ga het wel steeds leuker vinden. Dus toch maar vaker er echt serieus voor gaan zitten. Gelukkig hoef ik nog niet te zeggen dat ik geen plek heb..en anders, dan verzamel ik gewoon een team om mee heen.
    Het boek van Mieke heb ik nog ergens op een lijstje van ‘te lezen boeken’ staan, maar staat nu bovenaan! Fijn weekend!

    • Neeneenee, dat zou ik niet durven zeggen. Man. Dat het altijd zinvol is zolang je nog niet bent volgeboekt. Maar wel dat het weinig zinvol is om er tijd aan te besteden als je toch altijd al bent volgeboekt. Als je doel is: klanten krijgen.

      Bloggen is lang niet altijd het beste middel om klanten te krijgen. Of om bekendheid te geven aan je ideeën.

  • Een simpel, maar oh zo waar einde! Ook al blog ik al langer en nog lang niet wekelijks op een vast moment, ik voel me nog steeds een beginner. Toch wat meer het bloggen serieus nemen? Bedankt voor alle tips, Kitty!

    • Moet jij bloggen serieuzer nemen? Voor de ene branche heeft bloggen veel zin, voor de andere niet. En als je bijvoorbeeld toch al volgeboekt bent, waarom dan nog bloggen? Zakelijk bloggen – waar we het hier over hebben – is een marketingmiddel. En zoals alle marketingmiddelen moet je kijken of het voor jou geschikt is, of je het wil inzetten en zo ja, dan zou ik er ook serieus werk van maken. Halfslachtig is in elk geval zonde – als je maar heel af en toe blogt levert het je weinig voordelen op. PS Het nieuwe boek van Mieke van Stigt kun je natuurlijk meteen bespreken!

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html