Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waarom je lezer van details houdt (de graden van abstractie)

Ik vraag aan jou: beschrijf je vader.
Jij kunt kiezen. Hou je het vaag of laat je in je ziel kijken?

A. Hij was een drukbezet persoon.

B. Hij was een middenstander die nooit thuis was.

C. Mijn vader hield meer van zijn frietzaak dan van zijn zoon van 6.

Beschrijving A is abstract.
Beschrijving B is concreet.
Beschrijving C is specifiek.

Wat is het verschil tussen concreet en abstract?

Concreet is alles wat je kunt vastpakken. Of wat je kunt zien, of ruiken, of horen. Een dropje kun je vastpakken.

Alle ideeën zijn abstract. Snoep is een abstractie. Het is een categorie voedsel. Die categorie kunnen we niet aanraken. Een dropje wel.

verschil tussen abstract en concreet
Het verschil tussen abstract en concreet

Als je schrijft gebruik je abstracte én concrete woorden. Soms bespreek je iets in detail, soms maak je een sweeping statement. Soms heb je het over de staat van de wereld, en soms over de hakken van de nieuwslezeres. Je zoomt uit én je zoomt in.

De overtreffende trap van concreet is: specifiek

Geef je iets met naam en toenaam aan, dan benoem je iets individueels. Iets kenmerkends. Een detail.

Dit is concreet:

Hij droeg schoenen.

Dit is specifiek:

Hij droeg Timberlands.
graden van abstractie
De graden van abstractie

Abstract, concreet en specifiek: je hebt ze alledrie nodig

ladder van abstractie
In-en uitzoomen

Als je uitzoomt gebruik je abstracties:

De woningvoorraad is krap.

Hoe meer je inzoomt, hoe specifieker je bent:

Karin de Vos kan met haar verpleegstersinkomen van €1800 per maand geen bovenwoning huren in de Jordaan.

Hoe specifieker je bent, hoe eerder je lezer je gelooft

geloofwaardigheid en specificiteit
Specificiteit en geloofwaardigheid

Waarom?

Als je namen noemt, en kleuren, als je merken en materialen en leeftijden en andere details beschrijft die je met je zintuigen kunt waarnemen, neemt je lezer die óók waar. Terwijl hij leest. Met zijn spiegelneuronen.

Lezen is reizen in de geest. Je lezer reist met je mee. Hij heeft zelfs de illusie dat hij jouw verhaal zelf denkt. Hoe meer je lezer zich onderdeel van je verhaal voelt, hoe meer hij bereid is om je te geloven. Of in elk geval om zijn ongeloof tijdelijk op te schorten.

Dus: hoe gedetailleerder jij schrijft, hoe echter het voelt voor hem

Kijk maar bij welke van deze twee zinnen je iemand voor ogen krijgt:

Hij was het soort man dat boos werd als een auto te hard door de straat reed.
Hij was het soort vader dat klootzak riep als een auto met 32 km over zijn woonerf reed.

Dus

Zoom voortdurend in en uit als je schrijft. Beschrijf algemene stellingen in abstracties en onderbouw ze met concrete en specifieke details. Hou je cameravoering dynamisch. Niemand wil enkel close-ups of enkel long shots (ruime opnames).

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Little Black Dress

8 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.