Hoe kom je aan blog onderwerpen? 6 tips om je lezers gelukkig te maken

Blog onderwerpen
Door Janneke Romijn

Geen bloginspiratie.

Het overkomt de besten.

Ja, ook ons.

Ik kom regelmatig artikelen tegen met tips om aan blog onderwerpen te komen.

Maar zelf vind ik die tips niet goed werken. Want ik wil niet zomaar ergens over schrijven.

Ik wil stukken schrijven die mensen echt helpen. Of inspireren. Of tot actie aanzetten.

Je blogt zodat:

  • potentiële klanten je vinden via Google
  • anderen je leren kennen, je als expert gaan zien en je gaan vertrouwen
  • je lezers je niet vergeten

En om dat succesvol te doen, blog je over de problemen van je klant. Een succesvol blog gaat, net als een succesvol bedrijf, om drie vragen:

  • wie zijn je klanten?
  • wat zijn de problemen van je klanten?
  • hoe kun jij die problemen oplossen?

Je blog moet gaan over de vragen van je klanten

Dát zijn je blog onderwerpen.

Maar hoe kom ik er achter wat mijn klanten willen weten?

Hier zijn zes manieren om uit te vinden welke vragen leven onder je doelgroep. Pas ze toe, noteer de vragen die ze opleveren en schrijf erover.

Niet alleen heb je nu genoeg blog onderwerpen, het zijn ook topics waar je lezers echt op zitten te wachten.

Ze steken er graag hun kostbare tijd in om ze te lezen. Ze zijn er zo blij mee dat ze ze retweeten en liken. En fan van je worden.

En op een dag, als ze iemand als jij nodig hebben, misschien wel klant.

1. Vraag ‘waar zit je mee?’ aan inschrijvers op je nieuwsbrief

Aan iedereen die zich inschrijft op onze nieuwsbrief sturen we een persoonlijke mail.

Hoi Jaap,

Welkom bij de Blogacademie.

Heb je 1 minuut? Klik dan op beantwoorden en vertel ons in een paar steekwoorden waar jij het meeste mee zit.

We krijgen veel antwoorden.

Die helpen ons enorm om een beeld te krijgen van de blogvragen waar onze lezers mee worstelen. We gebruiken ze als blog onderwerpen. Dit artikel is er een voorbeeld van :)

Je kunt de vraag natuurlijk ook in je autoresponder (geautomatiseerde email) zetten. Is minder werk, maar ook minder persoonlijk.

2. Vraag Google om blog onderwerpen

Als je iets niet weet, ga je naar Google. Dat weet iedereen.

Van Google krijg je ook allerlei suggesties zodra je een woord intypt.

Probeer het maar eens: typ een woord in waarover je wil schrijven. En kijk welke suggesties Google voor je onder het zoekveld zet. Dit zijn woordcombinaties waar mensen eerder naar zochten op Google. Onderwerpen dus waar ze meer over wilden weten.
blog onderwerpen
Ga nog eens een stap verder en typ een willekeurige letter in na je basiswoord. Of twee:
ideeën voor blog onderwerpen

Hoppa, nog meer nog meer blog onderwerpen.

3. Gebruik de Google Keyword Tool

Heb je niet genoeg aan de suggesties van Google? Breng dan eens een bezoekje aan de keyword tool. De heilige graal van de zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Maar ook als je gewoon op zoek bent naar inspiratie is een bezoekje aan deze zoekwoordtempel een goed idee.

Zet je basiswoord in het zoekveld, klik op ‘zoeken’ en kijk bij ‘zoekwoordideeën’ naar welke onderwerpen mensen zoeken.

4. Hou een enquete

Schrik niet, de enquete hoeft niet statistisch relevant te zijn. Het gaat erom dat je van mensen hoort waar ze mee zitten, in hun eigen woorden.

Wat ze hopen, waar ze van dromen, waar ze bang voor zijn.

Stel open vragen. Maximaal vier. En hou het simpel. Luister ook even naar de tips van Ramet Seth hoe je een goede enquete maakt.

Je kunt gratis enquetes maken met een programma als Survey Monkey.

Stuur de enquete aan je nieuwsbrieflezers en/of je social media volgers.

Wij plaatsten laatst een enquete onderaan een blogartikel. De respons was niet zo goed als bij de persoonlijke mails naar nieuwsbrieflezers. Onze conclusie is dat mensen je alleen helpen als ze bij je betrokken zijn.

Emails werken beter omdat je iemand persoonlijk benadert.

5. Commentaar op je blog posts

Commentaren op je eigen blog (of op die van je concurrenten) zijn een goudmijn om te ontdekken met welke vragen mensen zitten.

Lok reacties op je artikelen uit door onderaan expliciet een vraag te stellen aan de lezer.

Bijvoorbeeld: Wat werkt voor jou het beste? Heb je nog andere tips? Ben ik iets vergeten?

Volgens sommigen werkt dit niet omdat mensen nauwelijks meer commentaar geven op blogs. Wij nemen de proef op de som en proberen aan ´t eind van dit artikel een reactie bij jullie uit te lokken ;-)

NB. Nawoord van Kitty: Nee, dit werkt dus niet. Kijk maar naar het kleine aantal comments. Beter is het om een stuk te schrijven waarvan mensen uit hun vel springen. Of waar ze het zo gloeiend mee eens zijn dat ze wel MOETEN reageren.

6. Social media

Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn. Mensen stellen er vragen, klagen, reageren. Door je doelgroep te volgen op sociale media kun je een goed beeld krijgen van hun vragen.

Een half jaar geleden kwamen er ineens opvallend veel vragen over het opzetten van een Facebook bedrijfspagina voorbij in mijn timeline. De post die ik daar toen aan wijdde is nog steeds de populairste op mijn blog.

Wat vind jij goede manieren om aan blog onderwerpen te komen? Wat werkt voor jou? Vertel het ons in een comment hieronder.

Janneke Romijn, Blogstyler. En online marketing- en communicatiespecialist die kleine ondernemers begeleidt door de jungle van online marketing. Je vindt haar ook op Papaver Communicatie.

10 reacties op “Hoe kom je aan blog onderwerpen? 6 tips om je lezers gelukkig te maken

  1. Mijn onderwerpen ontstaan altijd wanneer ik in mijn atelier aan de gang ben of ben geweest en ontspan met de honden in het bos..In het eerste geval ga ik er dan eigenlijk ook met pen en papier direct voor zittten en in het bos fantaseer ik er lustig op los om dat achter de klopstok dan te noteren.

  2. Ha blogstylers! omdat ik inmiddels weet dat jullie zwaar teleurgesteld zijn als juist ik niet reageer (lol) even een reactie. Ik denk dat ik bij jullie vooral de humor en frisse manier van schrijven leuk vind. Maar of ik dat ook in mijn eigen berichten zou kunnen weet ik nog niet.

    De onderwerpen waar ik op mijn sweetandsimplestuff blog over schrijf komen vaak voort uit de vragen die ik tijdens mijn open studio dagen op vrijdag en zaterdag hoor. De laatste tijd is er vraag naar meer inspiratie en workshops en dan probeer ik daar zo snel mogelijk iets mee te doen. Op mijn marijkebongers blog schrijf ik vooral waar ik allemaal mee bezig ben. Dat spaart me een hoop vertellen uit. Ik heb ook nog wat projectblogs die vooral voor een bepaalde werkperiode gevuld worden en wel online blijven nadat een project is afgesloten. dit doe ik apart omdat ik bang ben dat ik mensen “verveel” met mijn kunstthema’s en duurzaamheids onderwerpen op mijn studio “sweet and simple stuff blog.

    regelmatig vraag ik mezelf af of mensen het nog wel snappen, maar weet niet goed hoe ik het anders zou moeten doen. Ik heb wel shareknoppen onder de berichten en als ik een duidelijke overlapping in interessegebieden zie dan deel ik het ene onderwerp op de andere blog. Het delen op facebook geeft ook regelmatig reacties.

    • Dus je hebt genoeg blog onderwerpen, maar het overzicht is misschien een probleem? Je hebt ook mooie WordPress themes tegenwoordig waar je per thema een aparte stream berichten kunt aanmaken. Dus stel je hebt berichten over 1. quilten 2. breiden 3. haken 4. de geschiedenis van fraaie handwerken (ik verzin maar wat) en je wilt ook nog 5. over je dagelijks leven schrijven, dan geef je aan elke post een eigen categorie. En je rangschikt elke categorie onder een ander plaatje of een andere knop op je homepage. Een zesde knop kan als je wil ook nog gewoon ALLE posts onder elkaar zetten.

      Zo heb je dan al je blog onderwerpen toch op één plek, waardoor bezoekers ze makkelijker vinden. Maar wel gescheiden van elkaar.

      Dit is een voorbeeld: http://demo.graphpaperpress.com/on-assignment/

      Je kunt de grote slider ook weglaten of verkleinen – maar het gaat om de categorieën onderin, dat zijn allemaal blogposts die gescheiden worden gepresenteerd.

      Leg ik het zo goed uit?

      Tis maar een idee.

  3. Hallo Janneke,
    Ik heb wat moeite met deze blog omdat er niet echt in wordt gegaan op anderssoortige blogs: ik ben geen dienst verlener, mensen schrijven niet op Facebook over hun problemen met sieraden of leveranciers ofzo als ik ze vraag wat hun grootste probleem is op sieraden gebied, tja je snapt hem al. Dus ongetwijfeld goed toepasbaar voor de dienstverlenenden en informatieverstrekkenden maar iets minder voor de beeldenden of luxe productgenerenden onder ons.
    Ik haal overigens inspiratie uit de dingen die ik zie en de dingen die om me heen gebeuren…. In de toekomst misschien sieraad weetjes, onderhoudstips.
    Moeilijk hoor! Oh ja, ik heb momenteel een writer’s block, heb je nog tips om me weer aan te zwengelen?
    Groetjes, Barbera

    • Hee Barbara,

      klopt, deze tips zijn inderdaad meer geschikt voor ‘kennisondernemers’. Neemt niet weg dat ook creatievelingen kunnen inspringen op wat hun lezers graag willen. Bijvoorbeeld: inspiratie, verstrooing, een ‘wauw-moment’. Maar ook DIY bijvoorbeeld, of tips hoe je erachter komt welke kleur sieraden jou mooi staat (ik ben een zilveren-sieraden-iemand, maar misschien staat goud mij wel beter?). Welke sieraden zijn geschikt voor welke gelegenheid? Een overzicht van de mooiste handgemaakte sieraden die jij recent bent tegengekomen.

      Bij creatievelingen vind ik het ook altijd reuze interessant om een ‘kijkje in de keuken’ te krijgen. Een product in wording, verfklodders, inspiratie, noem wat maar op. In de weekenden doe ik niets liever dan uren over creatieve blogs dwalen en me vergapen aan al het moois en creatiefs!

      groeten!

      Janneke

  4. Voor kunstenaars gelden andere regels, Barbera. Ze bieden een luxe product. Mensen kunnen wel op zoek zijn naar sieraden, en ze kunnen ook zeker ‘modern zilveren sieraad’ intypen op Google – maar het is zelden een levensgroot probleem. Dus je moet hun aandacht trekken door andere dingen dan problemen oplossen.

  5. Liesbeth Simpelaar

    Dank voor de praktische tips! Zelf schrijf ik (nog) geen blog maar wel twee keer per maand een rubriek op de site van een opdrachtgever. Ik hou een mapje bij met ideeën. Die haal ik uit actualiteit, boeken, docu’s, expo’s of iets mafs in de stad. Voordat ik een stukje schrijf is Google mijn beste vriendje voor associaties en verdieping.
    Ik krijg leuke reacties, de stukjes roepen een glimlach op, of geven iets om vijf minuutjes over te peinzen of een beetje afleiding. Soort scheurkalendereffect. Voor deze rubriek is dat voldoende. Maar ik hoef me dan ook niet druk te maken om een publiek.

    Waarom lezen mensen eigenlijk überhaupt? Breed scala: (praktische) problemen oplossen, informatie, inspiratie, herkenning, humor, relativering, horizonverbreding, zich vergapen, zichzelf vergelijken… Mensen willen van alles en nog veel meer! Dus, volgens mij: de vraag hoe je lezers naar je blog krijgt is een andere dan de vraag wat mensen willen lezen.

  6. Hi,

    Vond je artikel leuk om te lezen. Top!
    Wij proberen onze inspiratie vanuit actualiteit te schrijven, uitzoeken wat onze lezers willen lezen en daar over gaan schrijven. Het is niet altijd even makkelijk maar als je een breed onderwerp hebt dan is er voldoende inspiratie op internet te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *