Leert goede schrijvers de laatste 20%

‘Je kunt wél rijk worden’. (Interview met Elja Daae over bloggen)

Vaak, als ik met collega’s over het werk praat, denk ik: zet hier een camera bij en je hebt een interessante video.

Dit is zo’n gesprek. Ik interview Elja Daae over bloggen. Maar het is geen keihard interview, meer een koffiegesprek. Social Media-expert Elja en ik springen van de hak op de tak. Eigenlijk wil zij van mij horen hoe ik met mijn tijdelijke gebrek aan inspiratie omga. Maar dat vind ik geen interessant gespreksonderwerp, dus dat vermijd ik.

We praten over bloggen, social media, creativiteit en inkomsten uit bloggen. Ja, aan het eind van het gesprek (zie de inhoudsopgave) hebben we het zelfs over hoe je nou rijk kunt worden met je blog.

De conclusie: het kan, zelfs in 2022. Maar niet als je maar één keer per week blogt.

Hier is hij:

Transcriptie

K: Elja, jij hebt een paar jaar lang elke dag geblogd.
E: Zes jaar lang.
K: Van wanneer tot wanneer was dat?
E: Dat weet ik niet Kitty, dat moet ik opzoeken. Van 2012 tot 2018 of zo. Misschien. Zoiets.
K: En waarom deed je dat?
E: Ik deed een Twitterchat over bloggen. Iedere week. Al jaren. En in december hadden we altijd een goede-blogvoornemens-thema. En dat jaar waren we allemaal aan het twitteren daarover. Iedereen zei: ik wil méér bloggen. Ik zei ook: ik wil dit jaar meer bloggen. En toen dacht ik opeens: ja, ik zeg dat ieder jaar. Ik doe het nooit. En toen had ik zoiets van: ik ga iedere dag bloggen. Nou, dat ben ik gaan doen. En dat heb ik jarenlang volgehouden, ja. Iedere dag.

00:54 Voordelen van elke dag bloggen (1)

E: En jij en ik hadden dan discussies, want jij vindt kwaliteit belangrijker. Maar ik ontdekte dat je door kwantiteit ook kwaliteit kunt krijgen. Gewoon een heel andere kwaliteit. Dus ja, ik heb er wel veel van geleerd, en een enorm blog gekregen, ook nog eens.
K: Wat bedoel je met een enorm blog?
E: Duizenden artikelen staan er op mijn blog. Het is echt heel goed vindbaar in Google. Het is heel hoog gerankt. Het is gewoon een enorm blog geworden, alleen niet zozeer over één onderwerp, zoals bij jou, maar over honderden onderwerpen.

01:24 Wie is Elja?

K: Leg even uit aan mensen die jou niet kennen wat je nou eigenlijk doet, want daar snappen ze nu al niks meer van.
E: Omdat jij me niet geïntroduceerd hebt, Kitty! Dat moet je altijd doen als je iemand interviewt. Hallo, ik ben Elja en ik ben socialmediatrainer en adviseur en ik weet ook veel over bloggen. Ik verdien mijn geld vooral met trainingen en workshops, meestal over social media, maar vroeger heel veel over bloggen. En nu begint dat ook weer een beetje te komen. Dus ik heb de komende tijd ook weer een workshop bloggen. En ik werk vooral voor bedrijven en voor de overheid en non-profits. Dus dat doe ik.

02:04 Wat was Blogpraat?

K: En ik ken jou van Blogpraat, uit 2011. -
E: Ja, wij kennen elkaar van Twitter.
K: Die Twitterchat. Wat ontzettend grappig was.
E: Tot jij je ging ergeren aan al die mensen die daar – was het te amateuristisch? – mee omgingen
of juist te professioneel? Ik weet het niet meer. Een van de twee. (Lacht) Toen ging jij de zo ergeren aan mensen die het gewoon niet goed deden, dat je het niet meer kon aanzien. Weet je nog, Kitty?
K: Te amateuristisch. Omdat ik zo’n eh… zeikerd ben. Zo’n perfectionist.
E: Nee, geen zeikerd. Maar jij vond het te amateuristisch. Maar andere mensen blogden gewoon voor de lol.

02:38 Zakelijk bloggen of voor de lol?

K: Laten we het hebben over zakelijk bloggen dan, in dit geval. En niet voor de lol bloggen. OK, dus jij hebt zes jaar lang elke dag geblogd…
E: Maar niet zakelijk. Ik blogde niet zakelijk.
K: O.
E: Ik blogde gewoon voor het bloggen, voor de lol. Het had wel zakelijke impact, maar ik blog sowieso niet zakelijk, Kitty. Ik doe weleens dingen die zakelijk zijn, maar…
K: Niet op je blog?
E: Nee, op mijn blog ook bedoel ik. Ik weet natuurlijk heel goed wat scoort in Google, dus soms pak ik een onderwerp en dan weet ik wel als ik dit slim doe, dan ga ik daar op scoren en dat helpt me in m’n werk dan word ik vindbaar op onderwerpen waar mijn klanten naar op zoek zijn.
Maar ik blog over alles wat ik wil, en heel vaak, meestal, heeft dat helemaal niks zakelijks, want dan heb ik er geen lol in als het alleen maar zakelijk moet. Dat is een beetje wat jij nu hebt.
K: Dat wil zeggen dat jij je blog niet strategisch inzet?
E: Absoluut niet. Nou… niet echt, nee. Soms even. Mijn blog is echt een speeltuin voor mij, waar ik gewoon alles mag doen.

03:43 Waar blog je niet over?

E: Sterker nog, ik heb nu een onderwerp dat speelt in m’n leven en daar heb ik denk ik al twintig artikelen over geschreven. Maar die heb ik allemaal privé gepubliceerd, dus die kan niemand zien. Want ik wil het gewoon vastleggen, als een soort dagboek. En als ik er ooit iets mee wil gaan doen, dan heb ik het. Dus voor mij is het niet zakelijk.

04:03 Hoe komt Elja aan haar imago en haar werk? (1)

K: Maar Elja, hoe kom jij dan aan je opdrachten?
E: Ah. Ja, dat is heel veel via via. En ik ben natuurlijk heel actief op social media. Dus ook mensen die waar ik ooit voor gewerkt heb zien mij altijd weer voorbijkomen met tips en met ideeën en met nieuwtjes over social media. En dan denken ze: o.

04:22 Nadeel van links op social media

K: Het verschil is dus dat jij dat meteen op social media zet, en ik zet het op een blog en daar link ik naar vanuit social media.
E: Ja, en wat is daar het grote nadeel van geworden de afgelopen jaren? Dat de meeste social media platformen, als je kijkt naar vooral Facebook, LinkedIn, maar ook Twitter, niet meer dol zijn op links. Dus berichten met links doen het meestal – niet altijd – slechter dan berichten zonder links. Dus heel veel van de dingen die ik op social media doe hebben helemaal geen link.
K: Nee, als jij niet naar je website terugverwijst…

4:54 Hoe komt Elja aan haar imago en haar werk? (2)

E: Maar ik word wel gevonden, want ik heb op m’n website natuurlijk wel bepaalde productpagina’s geoptimaliseerd, ik heb uitgebreide artikelen geschreven over Instagram of vannalles over social media voor bedrijven, dus ik daar krijg ik ook wel opdrachten uit. Ik krijg wel directe leads via Google. Maar mijn imago is veel groter dan Google wel zeg maar. Dat telt veel zwaarder bij mensen.
K: Heeft het er ook nog mee te maken dat je in de begintijd bij Frankwatching veel hebt gedaan? Dat je daar nog mensen van kent?
E: Nee, want bij Frankwatching deed ik dat niet op eigen naam, dus was ik helemaal onzichtbaar. Dus daar heeft het echt helemaal niks mee te maken.
K: Waar heb je dan je naam opgebouwd? Bij die trainingen? Dat mensen het zijn gaan doorvertellen?

E: Ik heb natuurlijk boeken geschreven, dus dat helpt, hè, want met een boek ben je meteen een expert. Als het een goed boek is. Bij mij heeft dat in ieder geval geholpen, Kitty, jij zit nu heel moeilijk te kijken. Bij mij heeft dat geholpen.En die Twittertchat heeft geholpen.

06:10 Twitter vroeger en nu

K: Snap ik. Maar een netwerk begint ergens, dus dat was de Twitterchat. Vroeger – in 2011, 2012 – was Twitter namelijk nog iets. Daar gebeurde heel veel toen.
E: Twitter is nog steeds iets, Kitty. 
K: Nou…
E: Jawel, alleen jij vindt het niks…
K: Ik ben dol op Twitter, maar het is wel erg veranderd.
E: Ja, ik vind het nog steeds heel leuk.
K: Ja, het is nog steeds leuk en je kan er ontzettend veel informatie vinden, vooral.
E: Ja.
K: Maar vroeger, toen, toen ik begon, toen deelden mensen heel veel daar, er waren veel discussies, dat vind ik wel afgenomen.
E: Ik zie die nog steeds hoor, maar niet altijd in het Nederlands. Ik heb liever inhoudelijke dingen of grapjes… Of videootjes… Ja, dat is wel veranderd.
K: Mensen zetten ook niet meer op social media wat ze eten, toch?
E: Jawel!
K: (lacht) Oh, die zitten niet meer in mijn timeline.
E: Niet zozeer eten, maar wel van: “Nou, vanochtend een lekker kopje koffie gedronken.”

07:03 Wat leverde elke dag bloggen op? (2)

K: Maar dat elke dag bloggen, laten we daar even naar teruggaan. Wat leverde dat op voor jouzelf? Qua schrijven?
E: Ja, ik ben veel beter gaan schrijven, denk ik. Ook veel makkelijker gaan schrijven. Ik heb veel meer m’n eigen stem gevonden. Ik vond het gewoon heel leuk. Het was een hobby.

E: In de eerste weken weet ik nog dat ik heel zakelijk probeerde te bloggen over, zeg maar, serieuze onderwerpen over social media of bloggen. En op een gegeven moment ontdekte ik: dat was gewoon niet vol te houden. Dus je gaat al heel snel bloggen over wat je meemaakt. En ik woonde in het buitenland. Dus ja, dan maak je altijd wel wat mee. En langzamerhand werd het veel meer persoonlijk. En daar gingen mensen ook veel meer op reageren, dus dat heb ik er ook van geleerd
dat als je persoonlijker blogt, wat jij altijd al wel doet, dat dat eigenlijk veel leuker is en dat je veel meer reacties krijgt.

07:58 Wat is je doel met bloggen?

E: En ja, die vraag van: voor wie blog je? Ik blog voor mezelf, zeg ik dan altijd, en dat is nog steeds zo.
K: Jij bent echt atypisch.
E: Ja, weet ik niet. Is dat zo? Ik heb niet de behoefte om mensen te overtuigen ofzo. Ik heb wel de behoefte om kennis te delen. Dus als er bijvoorbeeld iets nieuws is op Instagram ofzo, ga ik helemaal uitzoeken hoe het werkt, dan maak ik screenshots en dan doe ik meteen verslag, want dan
denk ik: dan weet iederéén hoe het werkt. Dan hebben we het nu ook opgeschreven. Dan kan iederéén er zijn voordeel mee doen.

08:28 Het psychologische effect van publiceren

Wat ik ook heb geleerd is hoe meer je schrijft en publiceert, hoe groter de kans dat er hele goeie dingen tussen zitten. Maar je moet het wel publiceren, want als je het niet publiceert dan hou je je misschien in ofzo… Of juist niet… Ik weet niet. Maar het heeft wel een mentaal effect dat je op het publiceerknopje klikt, heb ik ontdekt. Want je hebt ook mensen die schrijven voor zichzelf, maar als je voor jezelf schrijft, hoef je misschien niet… Ik weet het niet… 
K: Dan heb je een andere drempel?
E: Dan heb je een andere drempel, of doe je anders je best, misschien? Ik weet het niet, maar voor mij is wel belangrijk dat het uiteindelijk gepubliceerd wordt.
K: Hm-hm. Ja.
E: En niet dat ik nou heel veel reacties kreeg, er waren wel een paar mensen die altijd meelazen,
maar ik kreeg nooit zoveel reacties als jij krijgt.
K: Het verschil is natuurlijk dat ik heel erg op effect jaag.
E: Ja, ja, jij jaagt op effect. Ik nul komma nul. Sterker nog: ik had vroeger niet eens afbeeldingen bij mijn blog. Op een gegeven moment zei iemand dat, dat ik dat moest doen, toen dacht ik: okee, dat doe ik. Ja… dat is wel een verschil, ja. Wij zijn tegenovergestelden, bijna. Nou soms jaag ik wel op Google effect.

09:41 Kilians manier bloggen en Daae’s kritiek

K: Het is heel lekker, als je je blog als een speeltuin beschouwt. Maar toen ik begon dacht ik: ja, ik ga schrijfles geven, dan moet ik zelf ook nette stukjes schrijven. Dat is het verschil.
E: Nou, je hebt ook een heel krachtig merk neergezet vanwege dat je zo selectief bent. Maar het is wel minder leuk. 
K: Voor mezelf?
E: Ja. Want als je jezelf niet de vrijheid geeft dat je over álles mag schrijven, dan is het natuurlijk een kwestie van tijd – bij jou heeft het heel lang geduurd – voordat je denkt van: nou, pffff… Want jij geeft jezelf zó veel drempels en kaders…
K: Ik geef mezelf wél de vrijheid. Ik mag overal over schrijven.
E: Ja, maar het moet altijd heel goed zijn en het moet effect hebben, en je moet het goede voorbeeld geven, en het moet passen in jouw stijl en in jouw doelgroep en in je schrijftrainingsgedoe, denk ik. Terwijl, ik heb dat allemaal niet. Bij mij maakt het niks uit hoe ik schrijf, of wat ik schrijf. Hoe lang, hoe kort? 
K: Je trekt je nergens wat van aan.
E: Nee.
K: Ik trek me eigenlijk ook nergens wat van aan. Ik kan over…
E: – Jij zegt: ‘Ik ben op effect uit.’
K: Ja, in mijn stijl. Stilistisch. Dus dat wil zeggen: als ik over de kat schrijf, dan moet het wel een gráppig stukje zijn over de kat.
E: Ja, maar dat zijn toch allemaal drempels die je jezelf oplegt? Heb ik niet.
K: Jjij gaat toch ook niet over je kat schrijven zonder dat je daar… 
E: Jawel.
K: enige boodschap bij hebt?
E: Jawel. Jawel. Dat is het hele punt. Alleen jij kan het je niet voorstellen en daarom snap je niet wat ik bedoel.

11:10 Daae: hoe bekender, hoe moeilijker om onbevangen te bloggen

E: Het probleem is eigenlijk, sinds ik veel drukker en bekender ben geworden, dat ik hogere drempels heb. En zodra ik gestopt ben met iedere dag bloggen… – dat viel een beetje samen met dat ik het steeds drukker kreeg in mijn werk en steeds bekender werd als trainer – …toen werd het veel moeilijker om gewoon maar iets online te gooien.
E: Ik doe nu een opdracht bij een ministerie en dan denk ik: ja, als mijn collega’s dit gaan lezen… Hoe groot is de kans dat ze dit lezen? Ja… Kan ik dit wel zeggen… Weet iedereen dan wat ik bedoel, wat ik éígenlijk bedoel, weet je wel? Vroeger had ik dat niet.
K: Dat kan mij nou weer helemaal niks schelen, wat mensen… Nou ja, ik bedoel uiteraard kan het me wel een béétje schelen, wat lezers denken, maar ik probeer me nooit grootser voor te doen, of me in te houden ofzo.
E: Me groter voordoen – ik ook niet. Maar wel… Zoals vorige week. Ik gaf een training en toen zei iemand iets. Dat was echt dat ik dacht: whoa. Okee. Inhoudelijk. Ze was het niet met me eens.
Dus dan heb je als trainer altijd even van: okee. Even denken. Hoe ga ik hier mee om en ben ik het met haar eens, of niet? Wat is het argument? En dat had ik wel. En toen heb ik daar een stuk over geschreven. Maar ja, toen heb ik het niet gepubliceerd. Want ik dacht: ja… 
K: Diegene herkent zich.
E: Ja. Wat als de mensen uit de groep het lezen? Ze herkennen zich…
K: Ja, dat snap ik. Dat zou ik ook hebben. Maar dat zou je dan een jaar moeten laten liggen en dan een beetje veranderen.
K: Dus als de… Hoe heet het nou…als de stakes te hoog worden… – ik kan geen Nederlands meer tegenwoordig –

12:52 Daae: Er knapte iets na een oordeel over mijn blog

Nou, op een gegeven moment was ik dus altijd met dat blog bezig en toen zou ik een bedrijf beginnen met iemand. Hij als investeerder. Hij was een drukbezet iemand met een hele goede baan. En hij zei tegen mij: “Ja Elja, dat bloggen van jou, dat kost wel heel veel tijd. Kun je dat niet beter aan het bedrijf besteden?” En toen ging er echt iets kapot bij mij. Toen is het gewoon een soort van kapot gegaan. Toen dacht ik echt: au.
K: De samenwerking of het blog?
E: Het blog. Toen was mijn onbevangenheid in één klap voorbij.
K: Omdat die man zei: het is tijdverspilling?E:
E: Ja, omdat hij zei: moet het niet bijdragen aan ons doel? Dat was een omslag. Die samenwerking hebben we uiteindelijk niet gedaan. En toen heb ik het weer een klein beetje teruggevonden, maar dat stemmetje is altijd in mijn hoofd blijven zitten. En ik kreeg ook een veel meer openbaar profiel. Publiek profiel. Ik had veel meer te verliezen qua opdrachtgevers en imago. En toen was het toch een beetje van: hm. Dus ik blog nog steeds, maar…

13:57 Nu schrijft daae een nieuwsbrief

K: Je schrijft nou een nieuwsbrief. Die is wel inhoudelijk.
E: Ja, die nieuwsbrief voelt wel een beetje alsof hij intiem is. Ik weet wel dat iedereen hem kan lezen, want hij is gewoon publiek. En er zitten.. weet ik veel.. Ik heb lang niet zoveel abonnees als jij, maar dat vind ik ook wel lekker. Ik heb er twaalfhonderd ofzo. Maar die voelt nog wel een beetje als vroeger bloggen voelde.

E: Ik doe er wel echt mijn best op, op m’n nieuwsbrieven. Ik ben mijn nieuwsbrief begonnen, ongeveer, toen ik stopte met iedere dag bloggen. Toen had ik ook meer tijd om op LinkedIn dingen te doen en m’n nieuwsbrief te schrijven.
K: Toen ben je daar veel actiever geworden.
E: Maar m’n nieuwsbrief moet altijd wel inhoudelijk zijn, want dat is voor mij wel een zakelijk iets.
K: Ja, hij is ook inhoudelijk. Want je geeft heel veel tips en jij leest ook weer heel veel andere blogs en media die veel mensen in Nederland niet volgen. Daar haal je allerlei interessante dingen uit. Ik lees hem altijd graag. Maar die man had uiteindelijk dus wel gelijk. Toen je ophield met dagelijks bloggen kreeg je meer tijd om inhoudelijk bezig te zijn.
E: Ja, maar de lol van het bloggen, het onbevangen bloggen…

15:17 Te goed vindbaar zijn

E: Ssoms schrijf ik iets met het oog op Google. Dan weet ik: dit is iets waar mensen naar op zoek zijn. Ik ga hier over schrijven. Ik weet dat ik hier positie op ga opbouwen.
K: Noem eens een voorbeeld?
E: O. Ja, hou op, schei uit. Als je bijvoorbeeld op social media expert zoekt, dan vind je mij. Want ik heb zo’n artikel geschreven, ooit. Niet zozeer van: ik ben een social media expert, maar meer iets van: hoe vind je een goede social media expert? Of over de valkuil van social media… Zoiets. Heel effectbejag-achtig. Ja, dan weet ik: ik ga dit helemaal zo invullen dat het gaat scoren. En dat doet het ook. Dus iedere student in Nederland die iemand wil interviewen over social media die tikt in: social media, en die komt dan bij mij. Helaas (lacht). Ik krijg echt whatsappjes en e-mailtjes iedere week van havisten en vwo’ers en en studenten journalistiek die iemand willen interviewen die niet verder komen dan: social media expert intypen in Google en dan kom ik naar boven. 
K: Je zet gewoon boven aan je blog: ik ben niet te interviewen. 
E: Bel me niet! Ik heb ook in mijn stuk geschreven over een bepaald type online learning software. Omdat ik daar zelf mee bezig was, heb ik alles opgeschreven wat ik heb geleerd. En dan word je dus gebeld door mensen die geen geld hebben om gehoste online learning software te gebruiken, en die dan rustig gaan bellen…
K: Was dat Learndash?
E: Ja, Learndash. ‘Kun je me helpen?’ Dus nu staat er heel groot: nee, ik weet er niks van, ik heb het niet meer, ik ben er niet meer mee bezig, bel me niet! 
K: (lacht).
E: Maar soms doen mensen dat toch. Vooral ZZP ers. “O, Elja, weet jij alles over Learndash?” “Eh, hallo, ik ben niet de Learndash helpdesk.” Maar ja.
K: Ik word ook weleens gebeld door mensen die er niet uitkomen met de WordPress installatie. (Lacht)
E: Ja. Dat je denkt wow, okee, interessant.
K: Die zitten nog in een ander stadium van online… gebruiken.E:
Kun je zeggen, ja.

17:26 Bloggen voor een groot bedrijf (1)

K: Maar wat zeg je dan tegen bedrijven over bloggen? Want jouw eigen stijl van bloggen was hartstikke persoonlijk. Een bedrijf kan dat nooit doen. Of wel?
E: Zeker wel. Ja, het leukste bedrijfsblog – niet dat iemand dat nog doet – is dat je meerdere collega’s vertellen over hun werk, op hun manier. En natuurlijk moet dat juist persoonlijk zijn, anders is het geen blog. Anders is het gewoon een nieuwsartikel. Ze moeten altijd vertellen over een ontwikkeling vanuit hun eigen visie. Want anders vind ik het geen blog en dan zal het ook lang niet zo aanslaan denk ik.

17:59 Definitie van een blog

K: Wat voor eisen heb je dan aan een blog?
E: Ik vind dat het persoonlijk moet zijn. De auteur moet zichtbaar zijn. En een blog is traditioneel altijd: het nieuwste artikel eerst. Dus het heeft wel iets met actualiteit te maken, vind ik. En ja, het persoonlijke element vind ik een van de belangrijkste dingen, want anders is álles op het internet een blog, maar dat is toch niet zo. Heel veel dingen zijn nieuwsartikelen of informatiepagina’s.
Maar dat zijn geen blogs.
K: Interessant. Ik heb dat nooit zo als eis gesteld, maar ik kan me indenken dat je dat zo zou definiëren. Een blog ís in feite niks. Het is een medium, een plek.
E: Vroeger was een weblog – het heet niet voor niets weblog – waar je je life logde op het web. Dus het heeft traditioneel wel heel sterk dat persoonlijke.
K: Ja, maar sindsdien is het zó veranderd. Er zijn zoveel informatieve blogs. Zakelijk-informatieve blogs.
E: Ja, zijn dat echt blogs? Vaak hebben die nog steeds wel een zichtbare auteur.

19:07 Bloggen voor een groot bedrijf (2)

Maar bedrijfsblog is het leukst als allerlei verschillende collega’s vanuit verschillende invalshoeken
over hun werk vertellen, of ze nou kennis delen of ervaringen delen, of vragen beantwoorden of interviewen. Maar dat is wel een beetje de lol ervan, vind ik. Maar ik ga nu voor het eerst sinds tijden weer blogworkshops geven, dus we zullen zien.

19:30 Bloggen elders dan op je blog

K: Nou ja, je kan ook overal bloggen, hè. Je kan ook op LinkedIn een persoonlijk of een leuk stuk schrijven. Of een informatief stuk.
E: Ja, maar een bedrijf wil meestal wel dat het webverkeer naar hun website komt. Maar dat kan wel, natuurlijk. Ja. Microbloggen. Zo noemden we dat vroeger op Twitter.

E: Maar goed, als het gaat om de lol heb je toch meer lol, denk ik, als je ongeremder bent en niet al die kaders hebt voor jezelf. Want die heb jij ook. En die heb ik ook. Van: waar het aan moet voldoen en wat absoluut niet mag. En wat als dit…? Ja, dat is toch minder leuk? 
K: Ja, maar dan bekijk je het ontzettend breed en dan horen alle amateurblogs er ook bij.
E: Voor mij is dat ook zo.
K: Ik ben alleen geïnteresseerd in mensen die professioneel bloggen.
E: Hm.
K: Of die een wel een privé-blog hebben, maar dan heel goed geschreven. (Lacht) Ja, het gaat bij mij allemaal om stijl.

20:35 Er zijn minder goede blogs dan 10 jaar geleden

E: Er zijn er alleen niet zo veel meer. Ik kom ook niet zoveel bloggers meer tegen. En als je gaat zoeken – want ik heb een paar blogs op mijn website: ‘De leukste blogs van Nederland’ – die zijn nog steeds heel goed vindbaar en af en toe reageert iemand daarop. En dan zit ik het te lezen, en dan denk ik: oei, dat is héél oud, dat lijstje moet ik toch eens bijwerken. En veel van de blogs die er in staan zijn niet meer ge-update. Dus die moet je er dan weer uithalen en op zoek naar nieuwe.
En die zijn heel moeilijk om te vinden. Dan ga ik altijd naar jouw Twitter-timeline, want jij ziet nog wel eens leuke blogs. 
K: Steeds minder.
E: Maar het is echt heel moeilijk. 
K: Steeds minder.
E: Ik weet niet waarom. Ik denk dat mensen het allemaal op social gooien en dat ze niet meer bloggen.
K: Dat denk ik ook.

21:13 Vloggen

En vlogs, waar mensen alleen maar een beetje praten in de camera… Daar moet je er echt mee oppassen. Een kort stukje is prima, maar als het heel lang is? 
K: Nou ja, zo’n vlog is vaak helemaal gescript.
E: O ja?
K: Ja. Dus je schrijft het thuis uit en daarna ga je het inspreken. Dat vind ik al iets minder leuk. Ik heb liever iets spontaans.
E: Maar het kan heel leuk zijn als de informatie goed is 
K: Als de informatie goed is dan slik je dat. 
E: Ja, zoals in het filmpje met je zus dacht ik: oh, wat grappig, Kitty’s zus, heeft ze een zus? O, wat leuk. O, ze is kunstenaar, en dan ga je toch zo door met dat filmpje. Terwijl een talking head niet altijd interessant is, maar als het je grijpt dan gelden die regels niet meer.
K: Dan is het ook niet erg. Nee, er zijn altijd uitzonderingen. Dus wat dat betreft… 
E: Moet je gewoon je ding doen.

22:04 Bloggen is niet hip

K: Ja, en het is ook grappig, want ik heb natuurlijk in 2011 de Blogacademie zo genoemd omdat dat toen hip was, bloggen, inmiddels is het niet meer zo hip. Dus da’s een beetje vervelend eigenlijk. (Elja lacht).
K: Eigenlijk geef ik natuurlijk gewoon les in copywriting, maar dan in blogvorm.

22:17 Bloggen op Linkedin
E: Ja, ik krijg ook vaak die vraag over bloggen op Linkedin, dus over articles, niet de gewone posts. Dat kan nu ook vanaf bedrijfspagina’s. Dus nu krijg ik ook de hele tijd uitnodigingen van bedrijfspagina’s, om me te abonneren op hun blogs slash nieuwsbrief…
K: Ik ook. Verschrikkelijk. Kan je uitzetten, hè.
E: Ja, maar ik wil dat zien. Even kijken wie wat aan het doen is, en of ze dan iets leuks doen. Gewoon interessant. Maar daar zie je weer dat dat sommige mensen en bedrijven iets dat ze hebben geschreven copy-pasten. Terwijl qua opmaak en zo, en hoe je leuk dingen kan embedden, daar gelden nog steeds regels. In kopjes, en hoe je goede kopjes maakt, en dat er te veel witregels in zitten enzo, dat vind ik dan irritant. En lelijke lettertypes.

23:03 Kun je geld verdienen met bloggen?

K: Mensen vragen altijd: hoe kan je geld verdienen met bloggen? Maar met een blog is dat altijd indirect.
E: Eh… ja, bijna altijd. Tenzij je bijvoorbeeld een groot blog hebt op het gebied van fashion of lifestyle. En je hebt je eigen spullen. Dan kun je direct linken naar je webshop en direct dingen verkopen. Of afflilate zijn voor hele dure producten. 

E: Ik heb weleens mensen gesproken die dat voor hun werk deden. Die kochten eindeloos domeinen op, waar vaak al websites op draaiden. En dan gingen ze daar de content helemaal optimaliseren en er content in pompen, over radiatoren of zwembaden of.. En dan hadden ze een leadgeneratie-formulier en dan verkochten ze de lead. Dus dan verzamel je e-mailadressen van mensen die interesse hebben in verwarmingen. En die verkochten ze dan voor vijftig euro per e-mailadres
aan bedrijven die die mensen dan vervolgens gingen mailen.
K: En zij deden al die moeite om die content erop te zetten?
E: Ja, en dan linkten ze al hun domeinen naar elkaar. En als die dan een beetje in dezelfde branche zaten, versterkten die elkaar, zodat ze bovenaan kwamen in Google. Onbetaald. En daar verdienden ze heel veel geld mee.

K: Ja. Maar dat is niet wat mensen bedoelen als ze vragen: kan ik één blogje beginnen en daar dan rijk mee worden? Nee dat kan niet. Dat is een….
E: Dat kan wel.
K: Maar wat jij nu vertelt, daar K: zit een hele organisatie achter, met heel veel know how.
E: Nou, vaak waren het individuele ondernemers, die dat deden.
K: Heel slim in SEO?
E: Maar die zijn ooit begonnen als blogger, denk ik. Verwacht ik. Blogger en websitebouwer.

E: En er zijn natuurlijk mensen die rijk worden met affiliate links, als ze maar groot genoeg zijn. In theorie kan het, net als dat je geld kan verdienen met je Instagram-account, als je maar groot genoeg bent. Als je genoeg views hebt. Als je dan een link plaatst, en mensen gaan massaal kopen, dan kan het. Alleen – als je één keer per week blogt gaat dat niet gebeuren.

25:01 betaalde nieuwsbrieven

E: Maar wat wel een nieuwe trend is: je ziet dat bloggers die heel specifieke kennis hebben of bijvoorbeeld een heel goed netwerk waardoor ze interessante mensen kunnen interviewen, dat zij nu subscription-based gaan werken. Ik volg al jaren en jaren een foodblogger uit Parijs. Hij heeft nu een abonnement en hij is eigenlijk bezig om de belangrijkste artikelen, met de meeste waarde, alleen nog maar als nieuwsbrief slash blog naar zijn betalende abonnees te sturen. Dat is ook wat mensen op Substack doen.

E: Dus je hebt nu veel nieuwsbrieven. En er zijn mensen die daar heel veel geld mee verdienen, omdat hun kennis zo specifiek is. En die zijn vaak begonnen als gratis blogger of podcaster. Ja, en als je het in het Engels doet, kun je snel een grote club krijgen. Dat hangt van je onderwerpen af.
Zoals die foodblogger, dat is natuurlijk een generiek onderwerp, maar hij is specifiek, hij is een bekende naam, en hij heeft veel boeken geschreven. En hij schrijft heel leuk. Je krijgt één keer in de week een artikel. Dat is voor iedereen. En dan krijg je ook nog een artikel dat alleen voor subscribers is. Feitelijk is dat een blog. 
K: En wat staat er in? Recepten?
E: Ja, er staan recepten in, maar ook verhalen over dingen waar hij mee bezig is. Hij laat nu een keuken bouwen… Dat vinden mensen als ik dan heel leuk, als hij daarover vertelt.
K: Omdat je hém heel leuk vindt.
E: Ja. En ik lees Ben Thompson van Stratchery. En zo heb ik nu een hele reeks mensen voor wie ik betaal om hun content te krijgen. Ook omdat ik het ze gun. Want ik lees al jaren hun gratis content.

K: Dat is zo. Dat heb ik ook.
E: Dus nu ga ik gewoon betalen ervoor. En als je dus maar genoeg van die subscribers hebt, dan gaat het wel aantikken.

E: Dus het kan wel. Ik denk echt dat het kan. Alleen – mensen die dat vragen hebben altijd het idee dat het met grote stappen – snel thuis – veel geld verdienen is, en dat is nooit zo. Dat passieve inkomen-achtige idee. Dat is gewoon niet zo.

Links

 

Website van Elja Daae
Genoemde nieuwsbrieven:
David Lebovitz
Ben Thompson

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

28 comments

  • Dankjewel, Kitty voor dit interessante interview met Elja. Weet ik eindelijk hoe ik haar naam uitspreek! Kaderloos bloggen is wat mij bijblijft.

    Ik ben inderdaad woest benieuwd naar dat overzicht van persoonlijke bloggers in Nederland. Het lijkt een uitstervend ras.

  • Aaaah, wat een leuk gesprek! Word er helemaal vrolijk van. En ik krijg extra zin om te blijven bloggen. Dankjulliewel!

    En dan ga ik nu m’n best doen om geld te verdienen met één keer per week bloggen. Hehe.

    • Haha! Dank! Toch leuk dat Kitty mijn persoonlijkheid heeft weten te vangen ;) maar eerlijk is eerlijk, dat komt ook door Kitty zelf. Wij zijn altijd zo samen en we kennen elkaar al een tijdje. Dat zie je er denk ik een beetje aan af.

  • Fijn gesprek weer. Ik vind het nu al een geslaagd experiment. 2 Puntjes: ik wil én én. Blogs én interviews, desnoods om en om want complementair.
    En 2e; omdat het eigenlijk gesprekken zijn ipv interviews, mis ik jou koppie in beeld. ‘t Is zelfs een beetje gek dat jij alleen een stem bent. Dat realiseer ik me omdat Elja je verraadt met ‘Jij doet nu… ‘ of iets van die strekking ;-)

    • Dank je, Henriëtte. Ik probeer maar wat. En ik ga weer bloggen als ik weer iets te zeggen heb. En nee, ik ga niet in beeld. Dit vind ik een mooie methode. Werkt goed. Maar vanaf nu worden de interviews korter en gerichter. Het moet compacter en inhoudsvoller.

      Ik heb de laatste weken trouwens om en om een interview en een oud blog gestuurd. Nou ja, eerst vakantie, dan zien we weer verder!

    • Dat had ik zelf ook, dat ik Kitty miste in het gesprek. Want juist de discussie samen is zo leuk, vind ik, althans, dat vind ik als ik met Kitty praat. Maar ik heb ook wel respect voor het format. Fijn dat het toch bevalt als kijker!

      • Ik denk niet dat iemand dat ooit gezegd heeft tegen Frans Bromet. Nou ben ik geen Bromet, maar toch. Ikzelf vind het een mooie stijl, al pratend filmen.

    • Gelukkig dat je het interessant vindt – er komen geen uitzinnig tips in voor, ofzo. Het is shoptalk. Vind ik zelf altijd leuk om te horen van anderen. Maar het is een eenmalig experiment.

    • Het grappige vind ik dat iedere ‘grote’ blogger begonnen is als ‘kleine’ blogger. Het enige dat ons onderscheidt is als ‘grote’ bloggers is dat we doorgezet hebben. Als jij tweewekelijks blijft bloggen, ben je over een jaar of twee al een grote blogger. Zo snel kan dat gaan, omdat er niet zoveel mensen zijn die echt blijven publiceren. Het kan echt nog heel goed, positie opbouwen met je blog.

  • Ik vind dit zó leuk om naar te kijken. Superleerzaam en inspirerend. Die drempel, die zouden we gewoon af moeten schaffen. En wie legt ons die op eigenlijk? Niemand behalve onszelf. En misschien die saaie meneer dan.

    • Ik moet mezelf nu echt dwingen om die drempels te negeren, hoor. Het was vroeger heel makkelijk.

      Wat ik inspirerend en dapper vind, is dat Kitty met dit format van interviews en onbewerkte transcript echt iets heel anders probeert dan anders. Al lees ik liever Kitty dan mezelf :D

  • Wat fijn dat ie is uitgeschreven. Sommige mensen houden gewoon meer van lezen dan van luisteren of kaarten. Ik lees 10x liever een blog. En ik hou echt van tekst en stijl- ook al kan ik het zelf niet zo goed.

    Ik lees Arthur Japin, of Kitty Kilian:)

    Dan maakt het niet eens zoveel uit waar het over gaat.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html