Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Koppen maken

K

Hoe schrijf je altijd goede koppen (zelfs als het in 2 minuten moet)?

koppen maken cursus

Klaar.
Mooi blog.
Je leunt tevreden achterover. Daar kan menig andere schrijver jaloers op zijn. Nu nog een kop. Want dat hoeven ze jou niet te vertellen: zonder goede kop valt je post niet op. Een blogpost zonder een spetterende kop is als een nieuwe jas die in de kast blijft hangen. Als een Ferrari die de garage niet uitkomt.

Nat vuurwerk

Ja-haa. Je weet het. Goede copywriters besteden méér tijd aan de kop dan aan de rest van het stuk. O-kee. Maar jou lukt het gewoon even niet. Koppen. Je ziet het niet. Ja, 10 geheimen om altijd jong, slank en rijk te blijven. Dat soort boulevard-koppen. Maar die wil je niet. Doe effe normaal.

Wat heb je nodig?

Een heldere handleiding. En dat is het rare. Het stikt van de handleidingen voor koppen maken. Allemaal gratis e-books. Je hebt er 6 op je Ipad. Ze vertellen je wat de principes zijn: nieuwsgierig maken. Aantrekken. Duidelijk zijn. Humor gebruiken. Maar als je zelf een kop moet verzinnen zit je toch steeds weer met je handen in je haar.

Dus laten we ze allemaal aan de kant schuiven.

Wat je nodig hebt is één basisrecept dat je altijd kunt toepassen. Blind. Ook als je haast hebt, zelfs als je in paniek bent. Een recept dat je uit je hoofd kunt leren tot het niet meer fout gaat.

Eén methode

In deze cursus (ik geef hem één keer) gaan we één manier oefenen om koppen te maken. Het kan op heel veel manieren: met geheimzinnigheid. Met angst. Met omkering. Met extra sterke woorden. Maar dat willen we niet. Nu niet.

Wat we nu willen is één manier die altijd werkt.
En als we die eenmaal snappen komt de rest vanzelf.

Is dat niet waanzinnig oncreatief?

Klaagt je peuter dat hij elke dag pap moet eten voor het ontbijt? De ene dag eet hij Brinta, de volgende dag boekweitgruttenpap met stroop. Of havermout. Of het restje griesmeel met bessensap van zondag. Verschillende ingrediënten, allemaal pap. Precies wat hij nodig heeft voor een volle maag. Over creativiteit hoor je hem niet.

Bovendien: je schrijft de kop niet voor jezelf. Je schrijft de kop voor je lezer. Zodat die weet of hij je blog moet lezen. Dat is het enige doel van een goede kop: de juiste lezer informeren dat er een stuk voor hem klaar staat. Met precies de informatie die hij zoekt.

Let wel: niet élke lezer. Alleen de juiste.

Hoe gaan we het doen?

We gaan twee weken lang oefenen met een simpele methode. En hij is nog leuk ook.

Frank Bruining, motivatiecoach

We doen de cursus in het forum van De Blogacademie. Er kunnen maximaal 20 mensen meedoen. Je werkt in een groepje van 5.

Je krijgt om de dag een opdracht. Daar kun je de hele dag en avond aan werken. De volgende ochtend kijk ik het na. ondertussen lees jij en praat je ook mee met je medecursisten.

Van 13:30 tot 14:30 geef ik een webinar, waarin ik extra uitleg geef en meer voorbeelden. (Kun je er niet bij zijn? Ik neem het op). Je kunt al je vragen stellen. De volgende ochtend krijg je je nieuwe opdracht, enzovoorts.

Rooster

Za 13 april – Je krijgt je inloggegevens en je kunt het weekend gebruiken om vertrouwd te raken met het forum.

Ma 15 april – Opdracht 1: huiswerk maken
Di 16 april – Feedback en webinar 13:30-14:30
Wo 17 april – Opdracht 2: huiswerk maken
Do 18 april – Feedback en webinar 13:30-14:30
Vrg 19 april – Opdracht 3: huiswerk maken
Ma 22 april – Feedback en webinar 13:30-14:30
Di 23 april – Opdracht 4: huiswerk maken
Wo 24 april – Feedback en webinar 13:30-14:30
Do 25 april – Opdracht 5: huiswerk maken
Vr 26 april – Feedback en webinar 13:30-14:30

Hoeveel tijd kost de cursus?

Gemiddeld één à twee uur per dag: op dag 1 een uur om het huiswerk te maken en op dag 2 een uur om het webinar te volgen. Plus op beide dagen een uur om mee te lezen met je medecursisten, zodat je twee keer zo snel leert.

Martine Teeselink, Outdo

Wie kan meedoen?

Iedereen die een zakelijk blog heeft en die weet over welke onderwerpen hij wil schrijven.

En wie ben jij nou eigenlijk, Kitty Kilian?

intensieve schrijfcursus verhalen vertellen

Ik was journalist (NRC Handelsblad, Elsevier) en docent journalistiek (Rijksuniversiteit Groningen, School voor de Journalistiek).

Delicate as a hand grenade.

In 2011 richtte ik De Blogacademie op, waar ik mensen snel véél effectiever leer schrijven.

koppen maken blogcursus

Koppen maken

Twee weken, begeleid.
15-26 april 2019

€ 345,00 ex BTW

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.