Redactiestatuut van de Blogacademie

de blogacademie doet niet aan reclame

Hoe ga ik om met advertenties, sluikreclame en affiliate marketing?

Op de Blogacademie staat geen enkele vorm van betaalde reclame.

Hoe ga ik om met de adressen op mijn mailinglijst?

Ik gebruik Mailerlite om blog updates te versturen: net zoals bijna alle programma’s die bulk-e-mail versturen gebruikt Mailerlite Google Stats om het gedrag van nieuwsbrief-abonnees te volgen. Ik deel de mailadressen op mijn lijst met niemand.

Hoe ga ik om met de privacy van mijn bezoekers – ofwel met programma’s die gegevens van mijn site gebruiken?

In september 2016 las ik Je hebt wel iets te verbergen. En ik realiseerde me dat ik óók een verantwoordelijkheid heb voor wat programma’s op mijn website met de gegevens van mijn bezoekers doen. Ik gebruik nu Piwik in plaats van Google stats.

ik gebruik Piwik om mijn bezoek bij te houden. Piwik slaat geen gegevens op.

Als jij tracking hebt uitgeschakeld in je browser, volgt Piwik je niet.

Ik probeer andere programma’s die gegevens uitlezen of ze naar Google doorsturen stukje bij beetje te vervangen. Voor een idee over wat het inhoudt om om te schakelen: bekijk hier wat de Correspondent doet aan privacy-verbetering.

Hoe selecteer en check ik mijn bronnen?

Ik werk zelden met mondelinge bronnen: meestal baseer ik me op teksten. Als ik ze gebruik check ik de betrouwbaarheid van de auteur. Ik zoek meer publicaties en andere achtergrondinformatie via Google.

Hoe ga ik om met het onthullen van mijn bronnen? Als een stuk is gebaseerd op elders gevonden content, vermeld ik dat dan duidelijk?

Ja. Ofwel met een link of, als de bron een belangrijke inspiratie voor het blog was, met een vermelding in de tekst én een link. Ik probeer op journalistieke manier te werken waar dat nuttig is.

Wat is het doel van mijn blog?

Aan 24 mensen per jaar mijn Blogpro cursus verkopen. Aan 12 mensen de Karakter & Dialoog cursus.

Het is ook een creatieve uitdaging voor mijzelf:  om elke twee weken een zinvol stuk te schrijven.

 

• Lees ook: Je hebt wél iets te verbergen: wat doe je als blogger?
• En: Waarom bloggen meer op journalistiek moet gaan lijken
• ‘Many follow, but few lead’: wat is origineel en wat is gejat online? Wat doen we met content curation? En hoe hoort het eigenlijk?