Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Stop een mens in je tekst – hoe karakteriseer je iemand?

hoe karakteriseer je iemand in één zin
Een tekst die moet vermaken knapt enorm op als je er mensen in stopt. Dat kan al in een paar woorden. Beschrijf je klant, je buurvrouw, of wie je ook maar wil opvoeren. Ofwel: karakteriseer hem.

Hoe karakteriseer je iemand?

Het antwoord is: rücksichtslos kiezen. Kies één detail dat hem of haar beschrijft.

Ja, maar geen enkel mens is maar één detail van zichzelf

Dat weet ik. Maar daar malen we niet om. We doen gewoon alsof.

Je kunt in geen enkele tekst de totale werkelijkheid beschrijven. Dat wil je lezer ook niet. Dat is saai. Je lezer wil een ingedikte versie van de werkelijkheid: sneller, leuker, spannender.

Bovendien neem je ook wáár in details. Met die details bouw je jouw werkelijkheid. De gaten ertussen vult je onbewuste op. (Niet altijd correct, maar dat is een andere discussie.)

Een tekst werkt net zo. Als schrijver geef je je lezer alleen de hoogstnodige onderdelen. Omdat jij de baas bent in de tekst, kies je de onderdelen met het meeste effect.

Kies dus één detail dat véél zegt. Dat iemand kenmerkt

Was je vader vriendelijk, hardwerkend, dol op voetbal en praatte hij altijd door iedereen heen? Dan is hij de vader die altijd door je heen praat.

Is je klant stipt, verzorgd, betaalt ze snel en brengt ze haar chihuahua mee? Dan is ze de klant die haar chihuahua meebrengt.

5 voorbeelden

1. Zij is het soort secretaresse dat op Secretaressedag bloemen krijgt van het tankstation.

2. Hij is het soort vriend dat zegt: ‘Je lijkt mijn vrouw wel.’

3. Zij is het soort huisvrouw dat theedoeken strijkt.

4. Hij is het soort man dat geruite broeken draagt.

5. Hij is het soort opa dat zegt: ‘Doe die klote-telefoon nou eens uit.’

Lees als je zin hebt 100 voorbeelden, hier

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

4 comments

    • Ja. Als je gaat branden kies je ook één focus. Hoewel ik denk dat er onbewust wel meer kunnen zijn. Maar goed, je moet in weinig ruimte impact maken met een merk. Dus je kiest iets.

      Met karakteriseren werkt het net zo. Het zijn allemaal bedachte constructies, uiteindelijk. In detectives bijvoorbeeld hebben mensen – zeker bijfiguren – vaak één opvallende eigenschap. Als het een goeierik is een slechte, en als het een slechterik is een goede. De held is gokverslaafd, en de slechterik houdt van zijn moeder. Kort samengevat.

  • O ja, tegenovergestelde eigenschap van het karakter.
    Niet moeilijk op zich, tenzij je iemand te goed kent. Dan zie je al de eigenschappen tegelijk.. uitpikken dan maar? Het is om een onmiddelijk beeld van iemand te maken, als een stripfiguur met opvallend kenmerk?
    Dat op zich is al humor?
    Zonder oordeel zeg maar?

    • Hm.. in deze tekst heb ik het niet over humor. Een beschrijving kan ook heel serieus zijn. Maar ja, je pikt er één uit. Eéntje die jou van pas komt in je verhaal. (Daar zit de manipulatie).

      Ook als je iemand goed kent kun je een eigenschap kiezen die jou van pas komt.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.