Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waar zet je nou je aanbod op je site? Usability expert Bart van de Biezen

Bart van de Biezen usability expert

Wil je weten of bezoekers graag scrollen?

Wat de optimale breedte van een leesregel is op een scherm?

Of waar je als zelfstandige je productaanbod moet zetten op je site?

Vraag het Bart van de Biezen

Van de Biezen is één van de usability experts van communicatiebureau Aanzee.nl. Hij werkte eerder bij Philips en Metrixlab en studeerde industrieel ontwerpen en cognitieve ergonomie (een tak van psychologie). Hij is bekend om zijn intelligente en heldere blogs waarin hij usability uitlegt voor liefhebbers.

Ik noemde hem hier al in een post over webdesign.

Van de Biezen is niet alleen geïnteresseerd in hoe ontwerpen er uit zien, maar vooral ook in hoe ze aanvoelen: ‘Een oude magnetron die je heel fijn vindt maar die er niet uitziet, hou je toch.’

Usability is: het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken

In het geval van websites komt dat neer op je zo goed mogelijk verplaatsen in de lezer en alle overbodige keuzes schrappen.

Een interview.

(Ja, boordevol tips. Dus luister goed.)

Meer lezen van Bart van de Biezen?

Bartvandebiezen.com
Aanzee.nl

gebruiksvriendelijkheid

 

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

19 comments

  • Usability is zo belangrijk en er wordt veel te weinig aandacht aan besteed. De meeste web design bureaus sturen te veel op hun gevoel. Ach, we doen dat allemaal.

    Interessant idee over de header helemaal aan het eind. Als je iets verkoopt, zet het dan in je header want daar valt het op, maar houdt het simpel zodat vaste bezoekers het niet irritant vinden.

    Volgens mij heeft Derek Halpern ook een keer gezegd dat de header ook de beste plek is voor een email subscription form. Toch eens naar gaan kijken.

    Bart en Kitty, dank voor dit interview!

    • Ja, maar Halpern bedoelde dat je een giga subscription form moest hebben. Zoals Aartjan van Erkel ook heeft op zijn site.

      Bart kiest juist een subtiele oplossing. Die zowel voor nieuwe lezers als terugkerende lezers werkt: nieuwe lezers zien hem want de header trekt de aandacht als je ergens voor de eerste keer komt. Oude lezers slaan hem makkelijk over, want het kost weinig ruimte.

      Dat is mijn bezwaar tegen popups, tegen inschrijfboxen die bizar veel ruimte innemen: het zijn allemaal kleine beledigingen van terugkerende bezoekers. Juist de bezoekers die je zou moeten koesteren.

      Derek Halpern vind ik trouwens een overgewaardeerde schreeuwlelijk die eigenlijk weinig nieuws vertelt.

      En ik ben verbaasd over de geringe hoeveelheid reacties op de video. Nu was de eerste versie, vanochtend, te lang en te zacht. Ik heb hem inmiddels fors aangepast. Maar Bart vertelt veel hele nuttige informatie.. Zouden de lezers al hebben weggezapt bij het begin? Of reageren mensen minder snel op een video? Of had ik een meer inhoudelijke inleiding moeten schrijven?

      • Tja, ik weet niet waarom andere mensen hier niet naar kijken. Ik vind dit een super-interessant onderwerp, dus ik ging er meteen voor zitten toen ik zag dat je een usability-expert had geïnterviewd (en gooide het volume meteen op max).

        Ik heb zelf geen videos op mijn website, maar mijn ervaring met podcasts is dat die minder commentaar en minder social shares genereren (mijn podcasts zijn nog ietsje langer dan jouw video – rond de 25 minuten).

          • Helemaal bekeken, de lange versie, met koptelefoon en volume op max ;-). Nuttige info. Ook over wat van die onschuldige kleine dingen lijken omdat je ze als aanbieder helemaal niet ziet, maar juist van groot belang is in dat je aanbod ook overkomt. Dank!

  • Ik ga zo luisteren. De reden dat ik dit niet eerder heb gedaan: ik was steeds aan de wandel dus moest het proberen te verstaan met mijn mobiel in het verkeer: kansloos.

    Uitgesteld maar zeker niet afgesteld en een mooi onderwerp. Interview spreekt me hierbij aan.

    Kan alleen nog maar tegenvallen ;-) I ‘ll let you know!

  • Enkelt en alleen vanwege de geïnterviewde heb ik het filmpje afgekeken en schrijf ik nu een reactie………… En over dat laatste twijfelde ik, ik had gehoopt dat inmiddels iemand anders dat gedaan zou hebben. En je mag deze reactie dus gerust weer deleten (ben ik gewend van je, zei ze met een big smile).

    Filmpjes maken is een vak apart. (@punkmedia, @devideovakvrouw?)
    Meer dan 50% tafel in beeld…..
    Bart die onderuit gezakt zit. Ik werd afgeleid (is dat nu been dat boven de tafel uit steekt?).
    Staand, een rechte stoel, alleen zijn hoofd in beeld?
    De filmpjes van @jjvoerman zijn zo boeiend, omdat je op zijn mimiek let. En omdat ze kort en krachtig zijn.
    Bijna 20 minuten is lang, erg lang om de aandacht vast te houden.

    De kwalitatieve inhoud is top. Ik had ook niets anders verwacht. Voor mij bekende kost en misschien daarom ook wel iets minder boeiend.

    • Haha. Ja, dat vond Bart ook, dat ‘ie onderuitgezakt zat.
      En ja, veel teveel tafel. Maar in Imovie kon ik dat er weer niet uitsnijden.

      Het ging mij hier om de inhoud.

      Bij Sonia Simone – het interview – ging alles toevallig meteen goed omdat we dicht bij elkaar zaten en omdat het een heel gecomprimeerd gesprek was.

      En kijk – Jacob Jan Voerman maakt een soort cabaret. Dat is wat anders. Hier is gewoon een echte specialist aan het woord. Die de dingen voor leken uitlegt – dat jijzelf het alweer weet snap ik ook. Maar mijn blog is ook voor beginners.

      Affijn.

      Ik ben niet van plan om cameravrouw te worden.
      Maar volgende keer doe ik het wel beter ;-)

      Dank voor je commentaar!
      Altijd welkom.

  • Beetje laat, maar toch nog een korte reactie op de video (die ik net bekeken heb). Interessante tips gehoord in dit filmpje, maar ik vond het moeilijk om er bijna 20 minuten mijn aandacht bij te houden. Een blog lezen over zo’n onderwerp kost mij veel minder moeite. Het is ook nooit goed hè! :)

  • Ik vind het juist ontzettend fijn om een keer een filmpje te bekijken voor de afwisseling. Ik lees/bekijk alles maar reageer eigenlijk vrij weinig.. Niet omdat ik het niet goed of nuttig vind (dat vind ik juist wel!) maar omdat ik het gevoel heb dat ik niet echt jouw doelgroep ben en dat mijn reactie daardoor niet veel toevoegt.

    Bij deze dan toch een reactie. Nuttige video, vond ‘m niet te lang. Misschien soms wat lange pauzes, maar dat moet kunnen.

    • Dus jij zet jezelf meteen al buitenspel, zelf, door te denken dat je er niet bijhoort?

      Suffie! Wat is dat nou voor vrouwelijke flauwekul. Hou daar meteen mee op!

      Ik zag net een filmpje waarin De Videovakvrouw precies uitlegt wat ik niet goed doe in dit fillumpje… zucht.. http://ow.ly/me20h

      • Jij leert mensen beter (of belachelijk goed) zakelijk te bloggen. Mijn blog is een hobby en heeft verder geen echt zakelijke doelen. Vandaar.

        Zoals jij mensen beter leert schrijven kan De Videovakvrouw jou misschien uitleggen hoe je beter kunt monteren, moet je maar denken. Ieder z’n specialisme. ;)

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.