Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

De vraag en antwoord structuur + tussenkoppen

vraag en antwoordstructuur voor je blog heel geschiktEn dan hebben we nog de allereenvoudigste structuur: vraag en antwoord. Die past goed bij blogs, omdat hij een gewoon gesprek nadoet. De beste blogs zijn gesprekken met je lezer.

Gesprekken?

Niet echt, natuurlijk. Maar schrijven is toneelspelen in je hoofd, dus je kunt ook een gesprek spelen.

Dat gaat zo: je hebt een onderwerp waar je over wil schrijven. Je stelt je voor dat je samen met je lezer op een bankje zit. Hij luistert naar jou, en stelt je af en toe een vraag. Zijn vragen geven jou de kans om het verhaal in kleine stukjes te breken. Het zijn meteen de tussenkoppen in je blog.

Tussenkoppen?

Ja, die vetgedrukte kopjes tussen de alinea’s. Ze maken je stuk leesbaarder. Ze helpen je lezer om sneller te snappen hoe je argumentatie is opgebouwd. En visueel zorgt het voor afwisseling. Ook belangrijk.

vraag en antwoordstructuur voor je blog
Dit is een tussenkop

Afwisseling? Ik schrijf maar korte blogs, hoor

Op een mobieltje ziet zelfs een korte tekst er uit als een lange lap. Dat nodigt niet echt uit om te gaan lezen. Sinds we de hele dag online zijn is onze aandachtsspanne zo kort, dat we voortdurend afleiding nodig hebben. Zonder plaatjes, tussenkoppen en andere onderbrekingen beginnen we niet eens meer aan een stuk.

Maar wat is het voordeel van lezersvragen gebruiken als tussenkoppen?

Denk aan de SUVTW-structuur. Als je goede vragen en tegenwerpingen kiest, en je maakt er tussenkoppen van, dan ziet je lezer in één oogopslag zijn eigen vragen en twijfels bij jouw stelling verwoord.

De vragen en de tegenwerpingen zijn bovendien keerpunten in je argumentatie. Als je er tussenkopjes van maakt, leg je ook visueel de nadruk op de plekken waar je van richting verandert in je betoog.

Moet dat altijd?

Niks moet. Maar de vraag-en-antwoord structuur schrijft lekker, het leest lekker, en Google vindt het ook lekker.

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

14 comments

  • Top. Ik vind het zelf altijd moeilijk om de goede vragen te formuleren. Zijn mijn vragen ook de lezers vragen? Ik heb bijzondere kronkels in mijn hoofd en niet iedereen kan die volgen. Of zit met dezelfde vragen. Dus dat is mijn enige dingetje hierbij

    • Hey Sara, ja, als je het hebt over zakelijk bloggen dan ligt het voor de hand dat je de vragen stelt die jouw klanten je altijd stellen. Maar dat hoeft niet per sé. Je kunt ook de vragen stellen waarvan je weet dat die er eigenlijk toe doen. De dingen die niemand vraagt, maar die ze zouden moeten vragen.

      Verder is het stellen van vragen een standaard retorische techniek. Het breekt je verhaal op en het maakt het levendig.

  • Wauw! Dan heb ik het over alle 6 eerste hoofdstukken en de gast blogs op IMU. Kitty the blogteacher in optima forma. Soms wel eens gemist. Ik denk dat we getuige zijn van “Het naslagwerk voor de serieuze blogger” in wording. Zou willen binge lezen. Maar het steeds laten inzinken heeft ook iets.

  • Wow Kitty, echt heel goed. Niet alleen je uitleg, want die kende ik al, maar hoe je dit behandelt. Je legt het uit en tegelijkertijd doe je het. Heerlijk om te lezen en super leerzaam.

    Klein foutje: in de 1e link staat 1x ‘is’ teveel ;-).

  • Wat een fijn plan weer, zo’n blogboek. Na het lezen van post 7, snap ik waarom het allemaal zo eenvoudig klinkt ;)
    De laatste regel in deze post puzzelt me toch Kitty. Wat vindt Google lekker aan een vraag en antwoord blog?

    • Ja, ik zat te denken of ik dat er nou wel of niet in moest zetten. Maar ik dacht: vooruit.

      Google vindt het natuurlijk prettig als vragen die lezers intypen ook exact zo in jouw blog staan. Als je een probleem behandelt aan de hand van vragen en antwoorden doe je sowieso wat mensen in het echt ook doen. En Google probeert om normale, alledaagse communicatie zoveel mogelijk te benaderen.

      En denk ook aan die hele spraaktechnologie. Ik begrijp dat er in Amerika -en wie weet ook wel hier – echt al mensen zijn die zo’n spraak-torentje op hun bureau hebben staan, of op hun eettafel, en die de hele dag vragen: Alexa, wat voor weer is het buiten? En Alexa: hoe laat is het nu in Tokio? Google plundert daarvoor de inhoud die wij met zijn allen in de afgelopen jaren dankzij onze noeste arbeid op internet hebben gezet. Google zoekt de antwoorden op vragen in wat wij schrijven.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.