Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Een webinar: heb jij het al gedaan?

Laatst aangepast: 3 maart 2017

hoe hou je een webinar?

Webbinarren.
Heb jij het al gedaan?

Webinars zijn een fantastische uitvinding. Toch zie ik er maar weinig. En vaak met knarsetanden.

Eerst even dit.

Wat is een webinar?

Een webinar is een online lezing met plaatjes. Aan het eind kun je vaak vragen stellen.

Les aan huis dus: een prachtidee. Als kijker zit je lekker op de bank met je laptop. Je geeft je van tevoren op. Per email krijg je een inlogcode. En vlak voor het begin klik je op de link.

Da’s alles. Het wijst zich helemaal vanzelf.

Hoe lang duurt een webinar?

Een gemiddeld webinar is gratis en duurt een uur. Een half uur uitleg en een half uur vraag en antwoord.

Mocht je op de afgesproken tijd toch niet kunnen, dan stellen de presentatoren vaak een opname beschikbaar. Zp kun je hem achteraf alsnog bekijken. Of je kunt hem als podcast op je mp3 speler zetten.

En is het moeilijk te maken?

Helemaal niet. Als je een powerpoint presentatie in elkaar kunt draaien en een les kunt maken, lukt het je.

Een webinar heeft voor de maker bovendien veel voordelen:

  • De drempel voor deelname is laag: als je een aantrekkelijk onderwerp hebt kun je nieuwe bezoekers trekken via social media
  • Kijkers krijgen direct contact met je. Ze horen je stem en je manier van reageren. Sommige deelnemers zullen je aardiger gaan vinden, anderen zullen juist afhaken
  • De mensen die intekenen op een webinar schrijven zich automatisch in voor je mailinglist. Al hebben ze dat vaak niet door. Trucje van het webinarprogramma
hoe gaat het in een webinar
…webinar in full swing..

Waarom dan knarsetanden?

Als je niet uitkijkt beland je, als argeloze kijker,  in een verkoopwebinar. Die zijn meestal een teleurstelling. De inhoud is mager en ze zitten tjokvol met verkoopterucs. Lees Lewis Howes´ Ultimate Webinar Marketing Guide, bijvoorbeeld, en je snapt wat ik bedoel:

Laat mensen met grote regelmaat een antwoord in hun chatbox typen. Dan voelen ze zich betrokken en zullen ze aan het einde eerder op de koopknop drukken

Knap irritant.

En jammer

Want webinars bieden geweldige mogelijkheden.

Je kunt een college geven aan studenten die te ver weg wonen. Je kunt les geven aan mensen uit de hele wereld, als je wil. Je kunt een vergadering houden en samen overleggen. Je kunt honderden mensen tegelijk toespreken. Je kunt brainstormen. Je kunt je computerscherm delen – en dus álles wat online te vinden is.

Zelf geef ik ze regelmatig, maar tegenwoordig alleen nog maar in mijn cursussen. Voor kleine groepen, of voor één-op-één gesprekken.

Blogcursus met webinar
Blogcursus met 1 op 1-webinar

En, leveren ze nou echt nieuwe lezers en klanten op?

Ja, ze kunnen een boel nieuwe fans opleveren. Ik gaf mijn allereerste webinar in 2012. Toen ze nog nieuw waren. Die eerste keer ging het zo:

Ik begon het webinar een week van tevoren aan te kondigen, vooral op Twitter. Tot het reclame maken mijn neus uitkwam. De Blogacademie was onbekend. Uiteindelijk gaven zich 42 mensen op. 20 kwamen inderdaad luisteren – 50 % is een normale opkomst bij webinars.

Mijn verhaal ging over: Hoe schrijf ik een verslavend blog? Ik kreeg enthousiaste reacties, dus met de inhoud zat het wel goed. Alleen het vragen stellen was ik vergeten te oefenen. Ik gaf geen duidelijke uitleg over de techniek en dat gedeelte liep in de soep.

(En omdat je als presentator bij een webinar tegen je eigen scherm zit te praten, en geen reacties ziet, kun je behoorlijk zenuwachtig worden als er dingen mislopen.) Volgende keer beter.

Leverde het nieuwe lezers op? Ja, een stuk of 15. Leverde het nieuwe klanten op? Ja, een stuk of twee.

beroemd worden online
Zomer 2013

In 2013 deed ik mee aan een webinarweek over content marketing, met vier andere online ondernemers, die me destijds honderden nieuwe nieuwsbriefabonnees opleverde. Sindsdien heb ik er geen meer gehouden.

Er zijn er te veel, en ik vind ze niet leuk, als marketingmiddel.

Webinars op Facebook

Inmiddels kun je zelfs op Facebook webinars geven – met als weinig bekende bonus dat je dat webinar dan later weer als advertentie kunt promoten.

En Facebook zou Facebook niet zijn als ze niet meteen de e-mailadressen van je webinardeelnemers naar je nieuwsbriefprogramma zouden doorsluizen. Facebook post ook ongevraagd reclame voor je webinar op de timeline van je deelnemers.

A marketer’s dream.

Wat is het beste webinarprogramma?

De programma’s, de mogelijkheden en de prijzen veranderen de hele tijd.

Op dit moment, maart 2017, gebruik ik Zoom.

Het is stabiel, het werkt intuïtief, de audio is goed, je kunt er mee schermdelen, je kunt elkaars bediening overnemen. Het neemt je sessie op.

Mooier nog: het maakt er meteen .mp4 bestand van én een audio-bestand en het bewaart ook nog eens je complete chat-sessie. Het heeft lekker veel ruimte in de chatbox. Je kunt er ook een whitescreen in volschrijven. Tot 40 minuten en met maximaal 50 deelnemers is het gratis.

Ik betaal per $15 maand voor de Meeting-variant, met maximaal 50 deelnemers.

Andere programma’s waarmee ik ervaring heb:

Bijna alle webinarprogramma’s die ik heb geprobeerd zijn stabieler dan Skype.

Citrix: Gotomeeting en Gotowebinar

Ik heb jarenlang de huidige marktleider in webinarprogrammatuur gebruikt, Gotowebinar. Je kunt het een maand gratis testen. Gelukkig maar, want het is duur. Per maand betaal je $89 voor webinars met maximaal 100 bezoekers. Als je meer deelnemers wil ben je maandelijks $199 of meer kwijt.

Gotowebinar is helder opgezet en bijna alles gaat vanzelf: mensen uitnodigen, inschrijvingen bevestigen, herinneringen sturen vlak voor het begint, emails sturen aan degenen die hebben deelgenomen en aan degenen die hadden willen deelnemen maar niet zijn gekomen, het webinar zelf, mede-organisatoren aanstellen en live chatten en vragen laten stellen, een opname van het webinar maken en die beschikbaar stellen – het zit er allemaal in.

Hetzelfde gold voor het kleine broertje van Gotowebinar, Gotomeeting. Je krijgt het kado bij een abonnement op Gotowebinar, maar je kunt Gotomeeting ook zelfstandig gebruiken. Dat kost $29 per maand, en je kunt er groepen tot 50 man mee bedienen. Je kunt er ook één-op-één gesprekken mee houden, gepland of spontaan. Je kunt er mee schermdelen en je kunt de muis over en weer delen.

Gotowebinar en Gotomeeting liepen halverwege 2016 zo achter in vormgeving en gebruiksgemak dat ik een alternatief ben gaan zoeken.

Adobeconnect

Echte webinarcracks zweren bij Adobeconnect. Omdat het ongelofelijk veel mogelijkheden heeft – bijvoorbeeld om deelnemers live in kleine groepjes te laten werken, terwijl je als docent alles kunt overzien. Gotomeeting heeft een deel van die functionaliteiten inmiddels ook opgenomen.

Ik heb Adobeconnect twee keer gebprobeerd, maar elke keer raakte ik ontmoedigd van hoeveel dingen je moet leren. Je hebt een cursus nodig om het te bedienen. Dat moet simpeler kunnen. de prijs is vergelijkbaar met die van Citrix, alleen rekent Adobe eenmalig hoge instelkosten – die volgens mij grote onzin zijn.

Volledig geautomatiseerde webinars

Je hebt ook programma’s als EverWebinar. Dat kost eenmalig $500, en biedt vanaf dan alles gratis: gebruik van servers, updates en een ongelimiteerd aantal deelnemers. Ik heb ernaar gekeken. Inderdaad, je betaalt eenmalig. Maar het programma is niet meer dan een continue filmuitzender, die zonodig suggereert dat er ook andere kijkers dan jij zijn (Advanced simulation tools included.). Voor year round exposure. Geen alternatief voor een echt interactief webinarprogramma, dus.

Gratis: Anymeeting en Join.me

Wel een alternatief is het gratis (ja, echt waar!) programma Anymeeting. Het biedt dezelfde mogelijkheden als Gotowebinar, maar het is veel makkelijker te bedienen. Ook Anymeeting geeft je de mogelijkheid om het webinar op te nemen. Het programma laat je zelfs de video editen en host hem daarna op zijn eigen server. Ongelofelijk. Een klein nadeel is dat de deelnemers een zijbalkje met reclame te zien krijgen. Als het programma bevalt kun je upgraden naar de pro-versie zonder reclame. Een groot nadeel is dat de geluidskwaliteit beroerd is.

Een ander alternatief is het gratis screensharingprogramma Join.me. Hetis supersimpel, en dat is waarschijnlijk ook de grootste attractie. Er kan weinig mee misgaan. Je kunt er tot 250 mensen tegelijk mee bereiken. Met de gratis versie gaat de audio via de computer. Alleen met de betaalde versie kun je webinars van tevoren plannen. Tip: met Join.me kun je ook op afstand iemands muis overnemen- en zo even computerhulp bieden. Tot op heden is het niet mogelijk om alle deelnemers op video te zien – alleen de deelnemers die zelf een abonnement hebben kunnen elkaar zien.

• Lees ook: Mijn e-mail lijst en webinars: waarom ik het héél simpel hou
• En voor info over apparatuur: Een screencast maken, hoe doe je dat?

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

35 comments

  • Dacht eventjes dat je negatief over webinars was. Maar dat valt gelukkig mee. Mijn ervaringen zijn ook wisselend. Sommige mensen kakelen aan één stuk door en dan ook nog op dezelfde toon.

    Een ander lastig punt zijn de dia’s. Het valt me met name op bij mensen die iets over websites vertellen: vaak onleesbare afdrukken van sites (kennelijk nooit gehoord van zaken uitvergroten). Dan haak ik snel af. Pas maakte ik mee dat de presentator 2 maal tijdens het webinar zichzelf excuseeerde en de telefoon oppakte. Dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

    Het is een hele toer om een goed webinar te verzorgen. Je moet bijvoorbeeld goed op je stem letten. En af en toe eventjes een stilte laten vallen. Dan weer wat harder praten of juist zachter. Wellicht ook met een wat sterkere intonatie dan je normaal gewend bent.

    Ik doe het al een tijdje en krijg over het algemeen hele positieve reacties. Uiteraard geen verkooppraat, maar zinvolle informatie. Daarnaast verzorg ik ook betaalde online trainingen. Hiermee verdien ik de investering terug.

    Overigens kun je in een laatste poll (of bij de beoordeling) bijvoorbeeld best of mensen interesse hebben in je dienstverlening.

    • Goed idee, Michel, een poll als evaluatie. Als mensen het goed vonden willen ze denk ik wel reageren. Kunnen we een webinar van jou bekijken op je site?

    • Ja, dat heb ik gezien. Maar ik ga es een paar andere providers uitproberen, ze zijn voor een ZZP-er niet te betalen. Dank voor de link, ik ga vanavond kijken!

  • Hoi Kitty,
    ik heb jouw webinar geprobeerd uit te zitten en dat klinkt negatiever dan het is maar ik heb er ongelooflijk veel moeite mee om geconcentreert te blijven waneer er zo’n dood machine alleen maar geluid produceert. Bij een ouderwets hoorspel gaat je fantasie mee in het verhaal en hier komt een stroom van informatie over je heen waar je niet direct handen envoeten aan kan geven. Ik zat al snel aan mijn plafond wat informatie opname betrof en dan ben ik klaar en haak ik qua concentratie af.

    Het kan aan de leeftijd liggen, maar ik vind het grote nadeel dat er geen contact is.
    Het leent zich niet voor mijn werk maar prikkeld ook niet voldoende om daar meer tijd in te stoppen om ze te volgen. Ik rijd liever naar een locatie voor een persoonlijke workshop.

    • Kan me voorstellen, Frank. Zelf vind ik het een heel prettige manier van passief informatie tot me nemen, waarbij de ander al het werk doet ;-) Maar alleen als de informatiedichtheid groot genoeg is.

      Dat is dus wel een probleem, dat de luisteraar precies nodig moet hebben wat jij biedt, er is inderdaad geen ruimte voor persoonlijke afstemming. Veel mensen zitten tijdens webinars ook andere dingen te doen – omdat ze niet geboeid zijn.

      Zouden vraag-en-antwoord webinars voor jou wel werken? Steeds andere mensen aan het woord. Daar heb ik zelf goede luisterervaringen mee.

      Maar ik beluister ze meestal als podcast tijdens saaie huishoudklusjes.

      • Misschien zijn meerdere stemmen een oplossing om de aandacht er langer bij te houden .
        Het gevaar wordt dan meer, hoe ingestudeerd klinkt het want dat is echt doodelijk. Maar ik denk dat ik zulk soort evenementen niet zie als ammusement waarbij je allerlei andere dingen doet want dan luister ik wel naar muzack.
        Blokjes van 10 minuten
        en dan met een enorme kliffhanger,
        moeten wachten tot de volgende sessie.
        Heb je tijd om er mee bezig te zijn een mening te vormen en gericht te kunnen vragen misschien zelfs wel bij de start van de volgende sessie?

    • Ik geef al twee jaar webinars en ben al een tijdje zoekende geweest wat nu de beste mix is omdat ik graag ook interactie in mijn online workshop meeneem. De tools online zijn wat betreft audio niet altijd even ideaal.

      Wat ik nu doe is een mix van audioconference via freeconferencecall.com en ik gebruik tegen een laag tarief een webinartool genaamd Meetcheap. Daar presenteer ik wat ik wil vertellen terwijl we dan telefonisch de inhoud bespreken, ik mensen aan het werk zet en dan ook terug hoor wat iemand heeft uitgewerkt.

      bevalt prima zo en dat haalt het eenrichtingsverkeer eruit. Plus het rendement van de gene die je wat wil leren wordt vele malen hoger, omdat je hem of haar aan het werk zet.

      Anymeeting heb ik recent ontdekt, ga ik toch ook nog eens naar kijken, vooral dan om het geluid te testen. Wat overigens de eerste keer al niet goed ging.

  • Hoi Kitty,
    Geen tijd voor een uitgebreide reflectie, maar heb wel de tijd genomen om je webinar te kijken en vond je schrijftips erg zinvol! Heel concreet en praktisch dit keer, erg fijn.
    Ook hier een korte spanningsboog, dus zat ondertussen andere dingen te doen, maar bleef wel steeds teruggaan naar het ‘college’. Ik zou het fijn vinden als ik nog een sheet zou kunnen naslaan met de belangrijkste tips (niet mee hoeven schrijven).
    En ik vind het wel heeeeel dienstverlenend hoeveel info je steeds gratis weggeeft.
    Groetjes

  • Hi Kitty,
    I love webinars! Doe iedere week op dinsdag Lunchwebinar.nl . Slechts 30 minuten. Met ondernemende experts. Voor experts.

    Ik gebruik GoToWebinar. Een nadeel: het kost geld. Maar, zoals jij zegt, is niet voor niets marktleider.

    Ik lees in webinar groepen veel over andere systemen. Google Hangouts. Is gratis. Maar, wijzigt nog bijna iedere week. Heeft (nog) geen goede chat & questions mogelijkheid. Zo blijkt ieder (goedkoper) alternatief een ander nadeel te hebben.

    Ik heb een e-book geschreven om in 10 stappen je webinar software te selecteren. Je krijgt er 60 dagen GoToWebinar bij. Gratis. Uniek in Nederland! Kun je zelf de afweging maken.

    • Ik lees net over Freeconferencecall.com. Ga ik uitproberen deze week. Wat mij stoort is dat gotomeeting en gotowebinar veel problemen opleveren bij het inloggen voor mijn cursisten. Het gaat veel te vaak fout. Dat kost veel tijd en veel ergernis.

      Het moet makkelijker kunnen. De interface en opties van Anymeeting met de geluidskwalitieit van Gotomeeting of Gotowebinar.

      Ik zal je ebook eens bekijken.

      • PS. Het hoeft niet gratis van mij. Als het maar heel goed werkt. Skype is makkelijk, bijvoorbeeld, maar valt veel te vaak uit. Google hangouts zijn technisch lastig voor wie ze niet kent. De kwaliteit van het beeld is abominabel. Enz.

        • Hi Kitty, Ik stuur altijd een link mee naar de gotomeeting test en geef instructie om vooraf te testen. Je vind deze op http://bit.ly/VC-robert Soms zoek ik ook even telefonisch contact net voor de afspraak met GoToMeeting. Doe ik telefonische begeleiding. Werkt altijd. Weet je wat het meeste tijd kost? om iemand van telephone naar mic en speaker te krijgen :-) Als het de eerste keer gelukt is lukt het daarna altijd. Voordeel van GtW is ook dat deelnemers kunnen inbellen. Als het geluid slecht is, storende mic aansluiten of internet traag is, adviseer altijd om in te bellen.

          En skype is een consumenten product. Voldoet daarom in mijn ogen niet voor business. Ook is beveiliging niet voldoende voor zakelijk gebruik. Citrix durf ik ook aan advocaten kantoren en overheid aan te bevelen.

          Gr. Robert

          • O, die test is handig. Die ken ik niet. Ga ik ook gebruiken.
            Inderdaad, van telefoon naar microfoon kost de meeste tijd.
            Ik stuur altijd een handleiding met plaatjes en pijltjes mee.

            Maar eerlijk gezegd is de interface van Citrix – en de hele inlogprocedure – om gek van te worden, zo klantonvriendelijk.
            Usability is een begrip dat ze daar niet kennen. Heel bizar voor een marktleider.

  • Dag Kitty, al googlend je blog ontdekt over webinars. Als non-profit organisatie willen wij starten met online voorlichting via webinars. Jouw blog en comments heeft ons verder op weg geholpen, dank! groet, Marieke

  • Een vraagje van een ontzettende leek die zich graag wil verdiepen:

    “De hele groep kan meechatten of -praten over een onderwerp. Leuk en handig. We kunnen ook blog reviews doen en de cursisten kunnen elkaar live feed back geven.”

    Ik ken eigenlijk alleen webinars waar je ‘aan de zijlijn’ kunt chatten. Is het ook daadwerkelijk mogelijk om tegelijkertijd te praten met elkaar, of blijft het een eenzijdig verhaal: ik vertel, men hoort aan en reageert schriftelijk tegelijkertijd.. ?
    Dan heb je bijna 2 mensen nodig, want spreken en tegelijkertijd alle reacties lezen is praktisch onmogelijk!

    Hoe doen jullie dat? Tips?
    Ik wil graag een online podium creëren waarin mensen mee zouden kunnen spreken. En dan liever niet via Hangout of Skype dus.. ;)

    Dank jullie wel!

    • Dit is al een oude post, maar wat er staat klopt nog wel. Jazeker kan dat. Het is nu maart 2016 en ik gebruik nog steeds Gotomeeting voor mijn cursuswebinars. Dat is een online vergaderprogramma. Je kunt meepraten, chatten, schermdelen. Helaas is het chatschermpje erg klein. Ik heb nog geen betere webinarsoftware gevonden voor wat ik nodig heb. Ik heb er ook het laatste jaar geen onderzoek naar gedaan. Er zijn mensen die zich specialiseren in webinar-advies, google maar even, en zoek dan naar mensen die niet slechts met één programma werken.

      Met Adobe kun je een veel groter chatscherm maken, in elk geval. Met Anymeeting ook, maar de geluidskwaliteit is niet super.

      En ja, als je de discussie wilt monitoren of leiden dan kun je niet TEGELIJKERTIJD een verhaal houden. Dan heb je twee mensen nodig.

  • Grote nadeel van Gotowebinar is inderdaad dat men eerst een cliënt moet installeren. Wij merken dat onze klanten daar niet altijd de rechten voor hebben en die haken dan af. Onbegrijpelijk dat je per se iets moet installeren anno 2016.

    Zijn er inmiddels betere alternatieven op de markt?

    • Ja, lees mijn blog van vandaag! Toevallig ;-) en er zijn nog veel meer aanbieders die het makkelijker maken, inmiddels. Ik moet even een naam zoeken, zet het straks in de comments hier en bij dat blog van vandaag.

  • 1. Webinarninja.
    Super makkelijk inloggen als ik me goed herinner- de gebruiker klikt gewoon op een link.
    Het mooie van Webinarninja is onder meer dat je gewoon OP JE EIGEN COMPUTER kunt testen of alles werkt in je webinar. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. En een verrukkelijk grote chatbox.

    https://webinarninja.co/

    2. Ik was een tijd geleden ook gecharmeerd van Join.me. Het nadeel daarvan was dat je toen elkaar alleen op video kon zien als de ander ook een abonnement had. Daar werkten ze aan, maar ik weet niet of dat inmiddels is opgelost. Leuk programma, de moeite waard om even naar te kijken.

    https://www.join.me/

    • Jaaaa, perfect. Een heerlijk programma. Het hapert nooit. Ik maak alleen nooit gebruik van hun opnamemogelijkheden: ik laat altijd Camtasia meelopen. Dan heb ik twee geluidssporen, en dan kan ik zelf de resolutie kiezen. Maar verder: ik heb nooit meer naar iets anders omgekeken.

      Gebruik jij het ook?

      • Wij zijn op zoek naar een makkelijk te gebruiken programma. Via deze Blog kwam ik bij Zoom terecht.
        Heb me inmiddels aangemeld. Ziet er redelijk eenvoudig uit. Heb een stukje opgenomen. Krijg je na afloop keurig in mp4. Dus tot nu toe perfect. Binnenkort gaan we testen…

  • Vraag:
    Kun je met Zoom vooraf mensen uitnodigen, zodat ze zich vooraf kunnen inschrijven / aanmelden voor de Webinar?

    Ben benieuwd of dat kan? Ik kan het niet vinden in Zoom. Groet, Joost

    • Ja, dat kan. Ik gebruik die functie nooit maar ik heb het even nagekeken. Dit staat in de handleiding onder de knop webinars:

      What is Webinar?

      • Zoom Video Webinars allow you to easily conduct large online events with video, audio and screen sharing for up to 50 video participants and 10,000 attendees.
      • The features in Webinar are tailored for managing large audiences with branding, registration, host controls, polls, question & answer, raise hand, chat, recording and reporting.

      How is Webinar enabled?

      • Webinar can be added to any paid plans such as Pro, Business or Edu.
      • Go to your Webinar Add-On Plan, or contact your sales representative.

      How do I start?

      • On the User Management page, admin can enable Webinars for certain users with Edit User.

      Onder Registration Customisation staan een uitgebreide uitleg: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/202835649-Registration-Customization

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.