Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

‘Bloggen, levert dat nou nog wat op?’

man die zegt: bloggen wat levert het op
’Die Kilian,’ had de marketingman gezegd; ’dat is niet serieus. Die schrijft alleen verhááltjes.’

Hij was in gesprek met zijn businesscoach.

Toevallig ook de mijne.

Mijn businesscoach, Ellen de Lange, had hem sceptisch aangekeken. Dat weet ik, want dat doet ze ook bij mij:

businesscoach Ellen de Lange weet dat bloggen veel zin heeft
…ze kijkt me sceptisch aan..

En toen had ze gniffelend gezegd (dat doet ze ook altijd):

’Nou, daar vergis je je in. Ze doet drie cursussen per jaar, die zitten vol. Bijna zonder reclame. Die vergeet ze steeds, daar moet ik haar aan herinneren. En omdat ik haar coach ben weet ik dat ze bezig is met een paar hele coole producten.’

Zo noemt ze dat.

Coole producten.

Vooruit dan maar. Van de één kun je meer hebben dan van de ander.

Maar waar het hier om gaat is: de marketingman bleek onder de indruk. Dát had hij niet verwacht.

Geen reclame, geen serieus bedrijf, is kennelijk zijn overtuiging.

Weer een marketer die géén idee heeft van wat bloggen nou echt oplevert

(Ik raad hem deze video aan, let op bij 33 sec. Of lees Scott Stratten’s Unmarketing.)


Ik keek haar peinzend aan.

’Daar zou je nou eens een blog over moeten schrijven’, wou ik zeggen. Maar ze zei het zelf al: ’Daar ga ik denk ik maar eens over bloggen.’

Ze heeft geen blogcoach nodig.

Ik wel een businesscoach.

Praatjes heb ik genoeg, maar zakelijk inzicht: ho maar

Niet van nature, tenminste.

Net zoals de mééste online ondernemers die pas op latere leeftijd en geheel onverwacht ondernemer zijn geworden.

Ik begin het zo langzaamaan wel een béétje te snappen. Ik let natuurlijk goed op.

Online Marketing-crack Mark Schaefer zei in een podcast (nr. 24): ‘I only touch Content, Clients and Classes – I outsource everything else.’

Goed idee, dacht ik.

In 2011 begon ik zonder hulp

Inmiddels heb ik een boekhouder, een programmeur, een grafisch ontwerpster en een personal trainer. Ik weet niet wie het meest onmisbaar is – ik denk de programmeur.

O, en een business coach

Zou ik bijna vergeten, hoewel zij toch het meeste kost van allemaal.

Zóveel dat ik eerst niet aan Hem Die Niet Genoemd Wil Worden durfde te vertellen dat ik haar had ingehuurd.

Nu maakte dat niet uit, want ik vertel hem nooit wat.

Maar ik zat ermee.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelfs van wakker lag. Van haar tarief. Want ja, ongeduldig als ik ben wilde ik natuurlijk geen Groeisprong– jaar in een groepje.

Ik zou sowieso nooit meedoen aan een training die Groeisprong heet.

Nee, ik wou gewoon een efficiënt privé-overleg. En mijn tweede bezwaar was dat De Lange dat een VIP-dag noemt. Met een sjieke lunch op een sjieke plek.

Ik doe sowieso niet aan VIP-dagen. Evenmin aan dure lunches. Ik ben al tevreden met een slaatje.

‘Zet me aan jouw keukentafel, met een boterham, dan trekken we de lunch van de prijs af’, stelde ik voor. ‘O ja, en het mag géén VIP-dag heten. Dat past niet bij mijn bedrijfsfilosofie.’

Wat vertelt zo’n business coach je nou?

Dat ze die drie sterren-lunch wel wil schrappen, maar dat de prijs hetzelfde blijft.

Dat is les nummer één.

Elke coach, elke mentor, elke therapeut begint al met opvoeden vóór de voordeur.

Als ze dat niet doen, moet je wegwezen.

Een goede leermeester laat je van de ene verbazing in de andere vallen.  Tot je het snapt. Dan is het tijd voor de volgende.

En op die niet-VIP-dag zelf?

De Lange gaf me een gouden tip

Die ga ik hier niet onthullen, maar hij was het ei van Columbus.

Sindsdien zitten mijn cursussen vol.

Het was een voor de hand liggende tip.

Eigenlijk had ik hem zelf wel kunnen bedenken.

Maar ja, dat deed ik niet, hè.

Ik verdiende haar honorarium in no time dubbel terug

Een mooie Return On Investment.

En ondertussen ontdekte ik hoe geestverruimend een goede coach is. Voor problemen waar ik weken over pieker geeft De Lange spontaan een oplossing.

Ze denkt om. Ze spreekt tegen. Ze verlegt grenzen.

Ze denkt dingen die ik zelf niet durf te denken.

Het is brainstormen in het kwadraat, wat we doen

Ik raad het iedereen aan. Hulp zoeken.

Wij online dienstverleners hebben allemáál hulp nodig. Soms bij het zakendoen. Soms bij de vormgeving. Soms bij de foto’s, of de video’s. Bij illustraties. Bij het schrijven. Bij het inrichten. Bij hoe je effecief gebruik maakt van social media. Bij wat je in een nieuwsbrief zet. Enzovoorts.

Het online zakendoen is zo ingewikkeld dat niemand álle aspecten beheerst.

Ik zie het elke dag:

• Mensen met een prachtig geschreven blog, maar een hopeloos ontworpen site
• Mensen met een oogverblindende site – waar je de weg niet kunt vinden
• Mensen met een goed navigeerbare site – waar kraak noch smaak aan zit
• Mensen met een site waar alles klopt: teksten, foto’s, ontwerp, helderheid – maar met een onduidelijk aanbod
• Mensen met een perfect aanbod – maar zonder klanten, want ze hebben geen e-mail-nieuwsbrief

Enzovoort.

Alles grijpt in elkaar. En alles is belangrijk.

De meesten van ons beheersen wel een aantal van de vaardigheden die je nodig hebt voor online succes. Maar zelden alle.
En aangezien er nog geen online business universiteiten zijn, leren we elkaar het vak.

Jij mij, en ik jou.

NB. Toen ik dit blog schreef deed Ellen nog weleens privé-gesprekken met mensen als ik. Inmiddels heeft ze alleen nog maar een jaarprogramma. Dat is een heel ander soort begeleiding.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

52 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.