Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waarom iedereen houdt van Dr. Seuss – en 5 dingen die bloggers van hem kunnen leren

seuss

Dr. Seuss is in Amerika beroemder dan Annie M.G. Schmidt bij ons.

Waarom?

Omdat hij niet echt voor kinderen schreef, maar voor alle leeftijden.

Over dingen die iedereen bezighouden. Van klein tot groot.

Kijk maar eens naar deze video – en let niet op de lage beeldkwaliteit. (Waarschijnlijk staat hij enkel daarom nog online: de weduwe Seuss beheert de nalatenschap zo meedogenloos dat interessant materiaal continu van het net verdwijnt.)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IQRWeZy-S8Q

Voor wie hem nog niet kent:

Dr. Seuss (Theodor Seuss Geisel, 1904-1991) is de schrijver en tekenaar van het beroemde The Cat In The Hat, dat in 1957 verscheen.

Een boek met slechts 236 verschillende woorden voor beginnende lezertjes, waarin een kat met een gestreepte hoed en ADHD-avant-la-lettre een ravage aanricht en weer opruimt terwijl moeder een boodschapje doet. Een nachtmerrie voor de twee brave kinderen in het boek – maar juist de dark side maakt Geisels werk aantrekkelijk.

The Cat in the Hat was slechts één van tientallen kinderboeken. Honderdduizenden kinderen leerden lezen met Dr. Seuss.

Geisel was ook reclametekenaar, copywriter en cartoonist. Hij maakte campagnes voor Standard Oil, General Electric en tal van andere bedrijven.

5 dingen die bloggers van Dr Seuss kunnen leren:

1. Ook in weinig woorden kun je veel zeggen

You have brains in your head.
You have feet in your shoes.
You can steer yourself
any direction you choose.

2. Maak je lezer aan het lachen

With your head full of brains and your shoes full of feet,
you’re too smart to go down any not-so-good street.

3. Moedig je lezer aan

Think left and think right
and think low and think high
Oh, the thinks you can think up
if only you try!

4. Schrijf niet alleen over koetjes en kalfjes

Het leven is geen peuleschil.

Toch is het not done om problemen in het openbaar te bespreken.

Onze timelines op Facebook en Twitter zijn oogverblindend vrolijk, optimistisch en vol goede moed.

Begrijpelijk. We spreken daar niet echt met goede vrienden: we doen alsof.

Je goed gedragen op social media is een vereiste voor succes, net als in het dagelijks leven.

En toch roept enkel positivisme wrevel op.

Een immer opgepoetste facade boezemt ons geen vertrouwen in.

Dus ga twijfel en problemen niet altijd uit de weg.

I’m afraid that some times
you’ll play lonely games too.
Games you can’t win
’cause you’ll play against you.

5. Afbeeldingen zijn superrr belangrijk

Zijn teksten zijn sterk.

Maar Dr. Seuss zou Dr. Seuss niet zijn zonder zijn eigenzinnige en humoristische tekenstijl.

De kracht zit hem in de combinatie.

Lezers kijken eerst naar een plaatje.
Daarna naar de kop.
En dan beginnen ze pas te lezen.

Een post zonder afbeelding is niet aantrekkelijk.
Een goede post met een lelijke afbeelding leest niemand.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

26 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.