Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom iedereen houdt van Dr. Seuss (en 5 dingen die schrijvers van hem kunnen leren)

Dr. Seuss is in Amerika beroemder dan Annie M.G. Schmidt bij ons. Alle kinderen groeien met hem op.

(Ik zoek een beter plaatje.. even aan het bijwerken >)

dr seuss
Oh the thinks you can think!

Waarom?

Omdat hij niet echt voor kinderen schreef, maar voor alle leeftijden. Over dingen die iedereen bezighouden. Van klein tot groot.

How did it get so late so soon?
It’s night before it’s afternoon.
December is here before it’s June.
My goodness how the time has flewn.

How did it get so late so soon?
(Bron?)

Voor wie hem nog niet kent:

Dr. Seuss (Theodor Seuss Geisel, 1904-1991) is de schrijver en tekenaar van het beroemde The Cat In The Hat, dat in 1957 verscheen.

Een boek met slechts 236 verschillende woorden voor beginnende lezertjes, waarin een ADHD-kat met een gestreepte hoed een ravage aanricht en weer opruimt terwijl moeder een boodschapje doet. Een nachtmerrie voor de twee brave kinderen in het boek – maar juist de dark side maakt Geisels werk aantrekkelijk.

The Cat in the Hat was slechts één van tientallen kinderboeken. Honderdduizenden kinderen leerden lezen met Dr. Seuss.

Geisel was ook reclametekenaar, copywriter en cartoonist. Hij maakte campagnes voor Standard Oil, General Electric en tal van andere bedrijven.

5 dingen die bloggers van Dr Seuss kunnen leren:

1. Ook in weinig woorden kun je veel zeggen

You have brains in your head.
You have feet in your shoes.
You can steer yourself
any direction you choose.

2. Maak je lezer aan het lachen

With your head full of brains and your shoes full of feet,
you’re too smart to go down any not-so-good street.

3. Moedig je lezer aan

Think left and think right
and think low and think high
Oh, the thinks you can think up
if only you try!

4. Schrijf niet alleen over koetjes en kalfjes

Het leven is geen peuleschil. Toch is het not done om problemen in het openbaar te bespreken. Onze timelines op Facebook en Twitter zijn oogverblindend vrolijk, optimistisch en vol goede moed.

Begrijpelijk. We spreken daar niet echt met goede vrienden: we doen alsof. Je goed gedragen op social media is een vereiste voor succes, net als in het dagelijks leven.

En toch roept enkel positivisme wrevel op.

Een immer opgepoetste facade boezemt ons geen vertrouwen in.

Dus ga twijfel en problemen niet altijd uit de weg.

I’m afraid that some times
you’ll play lonely games too.
Games you can’t win
’cause you’ll play against you.

5. Afbeeldingen zijn superrr belangrijk

Zijn teksten zijn sterk.

Maar Dr. Seuss zou Dr. Seuss niet zijn zonder zijn eigenzinnige en humoristische tekenstijl.

De kracht zit hem in de combinatie.

Lezers kijken eerst naar een plaatje. Daarna naar de kop. En dan beginnen ze pas te lezen.

Een post zonder afbeelding is niet aantrekkelijk.
Een goede post met een lelijke afbeelding leest niemand.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting aan De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

26 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%