Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe snel kan jouw blog groeien?

Geloof ze niet.

De marketinghelden van onze online wereld.

Wees niet zo dom als ik.

Het kostte me een een paar jaar en duizenden euro’s, maar nu weet ik echt zeker dat ze liegen.

Die euro’s kunnen me niet schelen.

Die paar jaar eigenlijk ook niet, want man, wat heb ik veel geleerd.

Maar dat ik in sprookjes geloofde, dat zit me wel een beetje dwars

Ik heb er als een bezetene naar gezocht: er moest toch een formule zijn om snel te groeien?

Want natuurlijk wilden wij groeien.

Net als jij.

Het lijkt immers dé oplossing voor acquisitie:

Met een schare van tienduizenden volgers hoef je nooit meer te werven

Je schrijft elke week een post en je orderportefeuille stroomt vol.

Kijk maar naar al die beroemde bloggers: Seth Godin. Brian Clark. Darren Rowse. Chris Garrett. Johnny B. Truant. Leo Babauta (en nog veel meer mannen, maar daarover misschien later eens een keer.)

Hoe makkelijk die het hebben.

Ze zijn miljonair, of minstens welgesteld.

Ze schrijven heel relaxed, thuis, in pyama, hun blogs en boeken, laten voor de afwisseling hun neus eens zien op een online marketing congres en missen nooit een zwemles van de kinderen.

Van elke nieuwe hobby maken ze een succesvolle businessline.

En de Fortune 500-bedrijven staan aan de deur te dringen voor advies.

Dat ligt voor ons toch ook binnen handbereik?

Dromen we.

Misschien geloven we het des te argelozer omdat het internet ze zo dichtbij brengt.

Stuur Pat Flynn een email en met een beetje geluk krijg je antwoord.

Voeg Brian Clark toe op Google Plus en voor je het weet ben je met hem in gesprek.

Ze lijken net zo gewoon als jij en ik.

Maar ze zijn niet gewoon

Ze zijn net zo zeldzaam als succesvolle topvoetballers.

Natuurlijk hebben ze geluk. Maar ze zijn ook intelligent, het zijn marketing-strategen, ze hebben doorzettingsvermogen (vaak kostte het hen ook jaren om succes te krijgen) en ze helpen elkaar via allerlei onderlinge vriendschappen en verbanden.

Hun posts gaan viral omdat ze elkaar retweeten.

Ze treden constant op in interviews op elkaars blogs.

Ze lanceren samen producten en profiteren van elkaars mailinglijsten.

Volg ze maar eens een tijdje.

Veel A-listers verdienen bovendien hun brood met het verkopen van hun eigen succesmethode: hoe word je zoals ik?

Natuurlijk vertellen ze je niet het hele verhaal. Hoe ze ploeterden voor het begon te lopen. Die keer dat ze bijna failliet gingen.

Want daar betalen wij niet voor.

Wij betalen voor instant succes

Wat ze ook niet voortdurend uitleggen is hoe snel het internet verandert.

Tien jaar geleden was een blog iets heel bijzonders.

Een e-book kado als je je inschreef als abonnee?

In 2007 was dat nieuw. Nu heeft iedereen er een in de aanbieding. Soms twee. Het doet ons niks.

We zijn verwend geraakt.

En inmiddels is het internet zo groot dat we door de bomen het bos niet meer zien.

Blogs en andere social media worden langzaamaan een last

Er zijn er simpelweg teveel.

Het is dringen, aan de bodem van de pyramide.

Aandacht is het schaarste goed online.

Alleen al daarom kost het meer tijd om te groeien

Maar nu het goede nieuws:

dat geeft niet.

We hebben namelijk alle tijd

Tijd om rustig onze contacten op te bouwen.

Om aardig te zijn tegen mensen die ons volgen.

Om dankjewel te zeggen tegen iemand die ons retweet. Of nog beter: iets van háár te retweeten.

Tijd om grapjes te maken met @slagerijdemolen, de geestigste twitteraar in mijn timeline, die toch nooit een klant van mij zal worden.

Het gaat namelijk niet om klanten binnenhalen.

Nu het zo vol is geworden online zijn de regels veranderd.

Snel scoren werkt niet meer.

Explosief groeien is een fictie, net zoals het winnen van de Staatsloterij

Tuurlijk, je blog moet goed zijn.

Origineel.

Met een vlotte stijl en eigen denkwerk.

Amusant, of informatief, of inspirerend. Liefst alledrie tegelijk.

Dat is niet makkelijk. En het is niet genoeg.

Want we moeten je ook eerst nog leren kennen.

Echt waar:

Mensen moeten eerst JOU aardig vinden, voor ze je blog gaan lezen

Het eerste contact leg je bijna altijd ergens anders. Of via-via.

Haast hebben heeft dus helemaal geen zin.

Aardig zijn wel.

Vergeet die droom van groeien uit het niets.

Geniet weer van je blog, omdat het leuk is.

Twitter met aandacht en plezier.

Deel op Facebook uit wat je teveel hebt.

Reik een helpende hand op Linkedin.

Wees echt.

Dan vind je zakenpartners, vrienden en soulmates online.

En later ook nog klanten.

Vanzelf.

Langzaam maar gestaag.

Het voordeel: je lezers zijn trouw.

Ze komen echt voor jou.

 

PS. Wat ik nog niet wist toen ik deze post schreef: hoe langer je blog bestaat, en hoe meer je inhoud gewaardeerd wordt, hoe hoger je rankt in Google. En dan vinden mensen je ook als ze een vraag intypen over bloggen. Medio 2018 komt de helft van mijn bezoekers via Google.

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

11 comments

  • Wat heb je dit ontzettend leuk en boeiend geschreven! En dat spreekt mij aan: vlot en helder!! Ik hoop dat je inmiddels nog veel meer volgers hebt! Ongetwijfeld wel..

    • Ja, dat is gelukkig goed gekomen, Cynthia. Ook vinden veel meer mensen De Blogacademie via Google, nu ik langer besta. Dat besefte ik nog niet toen ik dit blog schreef.

  • Ik ben toch ook wel erg benieuwd wie dat dan zijn…

    Ik ken blogs genoeg, maar daar wordt vooral veel geschreven en weinig verdiend. Leuk voor Google misschien.

    De blogs die het wel goed lijken te doen, liften vooral mee op het succes van het onderwerp waarover ze schrijven. Denk bijvoorbeeld aan iPhoneclub.nl.

  • @Janneke dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je zoekt. Zelf bezoek ik veel ecommerce-blogs waarvan de meesten zijn opgezet door webwinkeliers die er zelf geen commerciële doelen mee hebben. Maar zo te zien aan je website richt je je op het MKB en dan kun je misschien leuke blogs ontdekken op http://www.ondernemerslog.nl

    Ik kom daar nog wel eens leuke nieuwe blogs tegen. Succes!

  • Je advies, om een of ander lukraak account (die nooit klant gaat worden) te gaan retweeten, puur om aardig gevonden te worden, is in mijn ogen nog deprimerender dan alles dat je daarboven schrijft.

    Natuurlijk retweet je ook wel eens voor de fun of it, maar denken dat je daarmee een business bouwt, dát is pas fout. Net als voetbal is content topsport. Je moet niet aardig zijn, je moet werkelijk wat hebben te vertellen. Wat heb jij nu voor unieke content dat nog niet bestaat? Bloggen is ondernemen. Je moet een ondernemingsplan hebben, met USP’s. Met zomaar iets, kom je er niet.

    Net als die unieke pass, dat unieke talent, dat ook in profvoetbal pas gewaardeerd wordt, is bloggen niet hetzelfde als zomaar tienduizend tekens in een pre-made WordPress template kwakken en hopen dat men van alles van je kopen gaat.

    Authenticiteit, daar zijn, met de juiste boodschap, op het juiste moment, wel. En dat gebeurt nog elke dag. Ook vandaag staan er goede bloggers met waanzinnige blogs, of andere content, op die daar heel erg rijk mee gaan worden.

    • Ik heb het nergens over lukraak retweeten, toch? Ik heb het over jezelf zijn online. Aardig zijn. Ook offline trouwens.
      En verder.. natuurlijk moet je ook iets te bieden hebben.
      Maar mensen vinden je meestal niet op je blog. Wel elders.

    • “Ook vandaag staan er goede bloggers met waanzinnige blogs, of andere content, op die daar heel erg rijk mee gaan worden.”

      Vertel eens, waar kunnen we die vinden??

    • Wow, Dirkjan Vis, Kitty heeft je geraakt. Dat is wat goede bloggers doen. Anders heeft het geen zin om te bloggen. Dirkjan, ik raad je aan Kitty te leren kennen, dan zul je merken dat jullie hetzelfde belang hebben en waarschijnlijk ‘het’ eens zijn. Wat jullie beide al gemeen hebben, is de passie om je mening te ventileren.

      p.s. Ik ben het helemaal eens met de zin ‘bloggen is ondernemen’. Daar sta ik ook voor.

  • Hier is de ontsnapping uit de American Dream! Zet die gladde jongens die elkaar eeuwig de bal toespelen in hun pyama, keep it small and beautiful, x.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html