Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom je fouten moet maken als content marketer

'Ik leidde 14 toeristen 4 weken door China. De reisorganisatie dacht dat ik al 25 was.'
‘Ik leidde 14 toeristen 4 weken door China. De reisorganisatie dacht dat ik al 25 was.’

 


Vanwege privé-omstandigheden kon ik deze week niet schrijven. Daarom voor één keer gastblog, van Henneke Duistermaat, een Nederlandse copywriter in Engeland. Henneke schrijft voor gerenommeerde blogs als Copyblogger, Blueglass en BoostBlogTraffic. Op Kissmetrics schreef ze How to write seductive sales copy like Apple, een nu al klassieke post die bijna 1000 retweets kreeg.

 

Je schrijft goed.

Maar je moet er meer van jezelf in stoppen.

Dat zei Kitty.

Jaja, makkelijk praten, dacht ik.

Wie is er nou in mij geïnteresseerd?

Mijn leven is maar gewoon.

Misschien zelfs een beetje saai.

Een rijtjeshuis in Engeland. Getrouwd. Geen kinderen.

Altijd een kantoorbaan gehad.

Na een ruzie met mijn baas voor mezelf begonnen.

Maar wie wil er lezen over de pesterijen van mijn baas?

Ik heb geen tics zoals Kitty. Ik ben niet heroïsch zoals Jon Morrow. Ik leid geen enerverend bestaan zoals Penelope Trunk.

Toch bleef die ene opmerking steken

Je bent inwisselbaar.

Ja, ik snap het wel: als je meer van je zelf laat zien schept dat een band met je lezers.

Dan komen die lezers terug voor jou, en word je niet zo makkelijk ingewisseld voor één van die honderdduizenden andere bloggers, die dezelfde soort tips delen als jij.

Maar hoe?

Opeens snapte ik het.

Het was donderdag 7 februari. Ik moest nog wat schrijven voor de volgende dag. Het was al laat. Lang na het avondeten.

Ik schreef (vrij vertaald uit het Engels):

Ik ben een eigenwijze donder.

Vraag het m’n vader maar.

Hij zegt dat ik altijd doe wat ik zelf wil.

In plaats van iets normaals te gaan studeren zoals medicijnen of wiskunde, ging ik op mijn zeventiende op kamers wonen om Chinees te studeren.

Ik wilde niet alleen naar docenten en professoren luisteren. Ik wilde China met eigen ogen zien. Dus na twee jaar studeren besloot ik naar China te gaan om rond te reizen met een vriendin.

Slechts acht maanden na Tiananmen Square vertrok ik met een enkele reis naar Hongkong.

Email bestond nog niet. Mobieltjes ook niet. De enige manier om me te bereiken waren vier poste-restante addressen verspreid over China.

Zo. Nu weet je het.

Vertel mij niet wat ik moet doen. Want dat bepaal ik zelf wel.

Het was bijna middernacht.

Ik vond nog een fotootje van mezelf om er bij te doen.

Ik was klaar.

Morgen zou ik de nieuwsbrief versturen.

email aan Henneke Duistermaat

Langzaam werd ik dapperder

Het kon me niet zoveel meer schelen wat mijn lezers van me dachten.

Of ze vonden dat ik gek was, of dom, of onhandig. Of dat ze besloten zich te unsubscriben.

Dus vertelde ik het volgende verhaal. Nooit eerder verteld, want ik schaamde me ervoor. Mijn moeder wist het niet eens.

Ik was pas 21 en bloednerveus

Ik ging 14 toeristen rondleiden in China. In mijn eentje. Voor vier weken.

Twee reisorganisaties hadden mijn sollicitaties afgewezen.

De derde reisorganisatie had nog nooit een reisleider onder de 25 aangenomen, maar ze dachten dat ik veel ouder was dan pas 21.

En wat nog erger was: ik had iets geheim gehouden. Ik had ze niet verteld dat ik vaak wagenziek ben.

Mijn eerste reis begon slecht

Ik moest spugen op de vlucht naar Hongkong.

Verschrikkelijk gênant. Ooit een reisleider ontmoet die reisziek wordt?

Ik geloof niet dat mijn bazen bij het reisburo het verhaal kennen. Mijn groep heeft het ze niet verteld, want na de eerste slechte indruk die ik maakte, begon het beter te gaan.

Maar wat heeft dit met content marketing te maken?

Iedereen vergist zich weleens

Fouten horen bij je content marketing journey. Tenminste: als je je content fris wilt houden. Je moet af en toe een beetje experimenteren. En experimenten mislukken soms.

Mijn faux pas als reisleidster – spugen op de eerste vlucht – gebeurde vóórdat ik een relatie had opgebouwd met de mensen in mijn groep. Ze hadden me nog maar net ontmoet op Schiphol.

Gelukkig waren we vier weken bij elkaar. Ik had ruimschoots de tijd om een betere indruk te maken.

Als content marketer bouw je een band op met je lezers. Een foutje maakt echt niet zoveel uit. Zeg gewoon sorry als het nodig is.

Je bent een gids voor je lezers in een vreemd land

Je lezers begrijpen de taal misschien niet. Ze kennen de lokale gebruiken niet.

Tijdens mijn reis door China leerde ik mensen hoe ze met stokjes moesten eten. Ik vertelde ze over tafelmanieren. En ik legde uit hoe ze de bus moesten nemen. Super-basic stuff.

Als content marketers lijden we soms aan de curse of knowledge. We schrijven in-depth stukken en we vergeten de basics uit te leggen.

Je hoeft niet eens alles te weten

Hell no!

Vóór mijn eerste trip als reisleidster had ik al drie jaar Chinese Taal en Cultuur gestudeerd. Maar nóg maakte ik me zorgen over de dingen die ik niet wist. Ik wist bijvoorbeeld weinig over Chinese architectuur. Maakte dat uit? Nee, natuurlijk niet.

Het maakt niet uit hoeveel je NIET weet. Het gaat erom dat je deelt wat je WEL weet en dat je je kennis deelt met enthousiasme.

Je kunt je produkten of ideeën niet verkopen als je er zelf niet in gelooft. Je enthousiasme is minstens zo belangrijk als je expertise.

Denk niet alleen aan grote gebaren

De launch van een nieuw produkt. Je beste ebook ooit. Een gastpublicatie op een populair blog.

Het is makkelijk om ons te richten op de grote gebaren, maar kleine dingen kunnen ook veel impact hebben.

Bijvoorbeeld: 14 toeristen goedkope eetstokjes kado geven. Of een enorme watermeloen kopen om samen te delen. Kleine traktaties creëren een gezellige, goede sfeer.

In de digitale wereld is het makkelijk om dingen weg te geven en een trouw publiek op te bouwen. Wat kost het je om je kennis te delen?

Content marketing is geen éénrichtingsverkeer

Content creëren. Stukken schrijven. Infographics maken. Emails versturen.

Het is makkelijk om content marketing te zien als éénrichtingsverkeer.

Maar als reisleidster leerde ik, dat een interessant verhaal vertellen maar het halve werk is. Geïnteresseerd zijn in anderen is nog belangrijker.

Bij content marketing werkt het precies zo.

Je lezers zijn je vrienden. Probeer er achter te komen waar ze zich mee bezig houden, en hoe je kunt helpen.

Stel vragen. En wees jezelf. Dat mag, onder vrienden.

Henneke Duistermaat in China
Wil je meer horen van Henneke? Niet bang voor rare verhalen? Schrijf je in voor haar Enchanting Marketing emails (in het Engels).

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

31 comments

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html