Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe je 50 miljoen dollar verliest, gaat schrijven en een inspiratiebron wordt voor bloggers over de hele wereld

de beste blogger

Dit verhaal gaat over een man die naar Mexico verhuisde, alleen maar om er een blogpost over te schrijven. Een man die vóór zijn achttiende al drie bedrijven had opgericht.

Een man die 50 miljoen dollar verloor in de Amerikaanse huizencrisis.

Een man die elke hindernis opvat als een uitdaging.

En een marketing genie:

Jon Morrow

Hij is partner bij Copyblogger, een van de invloedrijkste blogs ter wereld over schrijven en online marketing.

Zijn blogposts zijn opmerkelijk populair.

En hij is vanaf zijn nek verlamd.

Terug naar het begin

Morrow, wiens ouders weigerden hem als een watje te behandelen, zit al van jongsafaan in een rolstoel.

Hij hoorde het woord ‘gehandicapt’ voor het eerst op de kleuterschool.

Toen hij zijn moeder vroeg wat dat betekende, antwoordde ze: ‘Dat je iets niet kunt. Jij kunt niet lopen. Maar iedereen heeft wat. Andere mensen kunnen bijvoorbeeld weer niet goed nadenken.’

Dus doorliep Jon een gewone schoolcarrière

Op zijn twaalfde begon hij met programmeren.

Hij richtte zijn eerste videogame bedrijf op toen hij 16 was, en werkte aan de voorloper van World of Warcraft. Maar hij stopte toen hij ‘merkte dat de gameontwikkelaars bewust verslavende elementen in de spellen bouwden’.

Hij ging bij zijn vader in de makelaardij en verdiende een kapitaal met het kopen, opknappen en doorverkopen van luxe villa’s. Omdat hij zich met zijn electrische rolstoel niet snel genoeg kon verplaatsen, stuurde hij een filmer door de panden. Hij kocht en verkocht miljoenenpanden na het bekijken van een dvd-tje.

Toen het kapitaal van de familiefirma verdampte in de huizencrisis had Morrow nog genoeg ‘om een jaar van te leven. Dus moest ik een manier vinden om geld te verdienen met de twee dingen die ik kan: denken en praten.’

Hij ging bloggen

Zijn eerste drie blogs flopten. Maar het volgende, On Moneymaking, werd een succes.

Morrow had intussen stelselmatig studie gemaakt van welke strategieën wel en niet werken online, en ontdekte dat alle succesvolle bloggers waren begonnen als gastschrijvers bij andere succesvolle blogs.

Penelope Trunk was begonnen bij Copyblogger. Brian Clark van Copyblogger kreeg veel hulp van Darren Rowse.

Om traffic naar On Moneymaking te leiden schreef hij daarom guestposts voor verschillende grote Amerikaanse blogs, waaronder Copyblogger. Zijn posts bleken zo populair dat oprichter Brian Clarke hem binnen een paar maanden vroeg partner te worden.

Waarom zijn Morrows posts zo geliefd?

Morrow schrijft over allerlei onderwerpen: Schrijven. Creativiteit. Inspiratie. Moed.

Als je een aantal van zijn posts naast elkaar zet, valt op dat het eigenlijk moderne preken zijn.

Hij benoemt een probleem, geeft een oplossing en maant zijn lezers dan, streng maar met humor, om actie te ondernemen.

Om knopen door te hakken.

Om te doen wat ze wel zouden willen, maar niet durven.

Om risico’s te nemen.

Zelf is Morrow voor de duvel niet bang

Hij schrijft en praat openlijk over de dodelijke spierziekte waaraan hij lijdt: SMA, spinale musculaire atrofie.

Morrow is 30; de meeste kinderen overlijden er voor hun tweede jaar aan.

Hij ziet zijn ziekte niet als een belemmering. Integendeel:

‘Ik beschouw het als een zegen, want voor mij maakt het alles kristalhelder. Als ik in bed lig met longontsteking – de doodsoorzaak voor bijna iedereen met deze ziekte – heb ik één keuze:  ik kan vechten en de dingen doen die ik belangrijk vind, of ik kan gaan liggen en doodgaan.

Ik kies ervoor om te vechten.’

Sterker nog: het maakt hem duidelijk wat andere mensen volgens hem niet zien: ‘Dat iedereen in het leven niet meer heeft dan die éne keuze: liggen of vechten.’

Morrow ergert zich aan mensen die gaan liggen

‘Hier, in Mexico, wonen veel Amerikaanse bejaarden. Die doen de hele dag niks. Ze maken het zich comfortabel. En vervolgens wachten ze, in een paradijselijke omgeving, op de dood. Tien jaar lang. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.’

Hij kan niet tegen mensen die hem vertellen dat hij iets niet kan.

Zijn hele leven al merkt Morrow hoe bijzonder mensen het vinden als hij normale dingen doet. Zoals een college opleiding volgen of een lening vragen aan een bank. Hij is er nogal rebels van geworden.

De Stephen Hawking van de blogosphere laat zich daarom door niemand meer de wet voorschrijven.

Ook zijn verhuizing naar Mexico was het gevolg van logisch redeneren en rebellie: de kosten voor zijn verzorging werden onbetaalbaar. Hoeveel hij ook verdiende, de Amerikaanse ziektenkostenverzekering Medicare eiste al zijn salaris op, en liet hem slechts een maandelijks zakgeld van een paar honderd dollar.

Hij bedacht dat het veel goedkoper – en lekker warm – zou zijn in Mexico

Dus haalde hij zijn ouders over om hun boeltje in te pakken en reden ze, met zijn ziekenhuisbed bovenop de auto, naar Mazatlan.

Daar kost zijn verzorging, waar een heel team voor nodig is, maar een fractie van de prijs in de VS.

‘Iedereen zegt altijd: ik verhuis naar Mexico’, zegt Morrow in een interview met blogger Johnny B. Truant (NB Inmiddels verwijderd): ‘Maar niemand doet het. Ik wel.

Juist daarom.

En bovendien omdat ik deze blogpost wilde schrijven.’

 

PS. Sinds 2015 heeft Morrow een eigen website: BoostBlogTraffic.
Hij woont weer in de VS.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

2 comments

  • Wie na deze tekst ooit nog zeurt om niks, mag zich de oren van het hoofd schamen. Deze man, net als Hawking, is groots! Van de massa-executies en ontvoeringen werd ik een tikkeltje huiverig om daar de komende tien jaar heen te gaan…hij gaat gewoon en trekt zich niets aan van de berichten. Verdient een plek in het Pantheon der Grote Bloggers. (idee misschien voor in de Blogsalon?)

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html