Leer schrijven zoals anderen niet durven

Hoe krijg je lezers op je blog? (luister niet naar je man)

hoe krijg je lezersJe hebt alles op orde:
Je WordPress theme is opgepoetst.
Je schrijfstijl is onnavolgbaar.
Je bedrijf is er helemaal klaar voor.

En nu, vraag je: hoe kom je nu aan traffic?

Kijk. Ik zal het ‘s voor eens en voor altijd goed uitleggen. Dus pak nog een kop koffie. Ik wacht wel even.

Klaar? Nog een stroopwafel erbij?

Het gaat bij zakelijk bloggen om drie dingen:

Een aantrekkelijke inhoud, zichtbaar zijn en vindbaar zijn.

hoe krijg je lezers op je blog

Het maakt niet uit waar we beginnen, want alles hangt met alles samen.

1. Hoe vinden lezers je blog?

Allereerst: een blog schrijf je voor oude én nieuwe lezers.

Oude weten je al te vinden. Ze volgen je op Linkedin of op Twitter of ze krijgen je blogupdates in de bus. (Ook wel e-zine genoemd, of nieuwsbrief. De inhoud kan uiteenlopen van pure reclame tot pure belangeloosheid.)

Dat is dus al geregeld.

Laten we het eerst even hebben over nieuwe lezers.

Hoe vind je nieuwe lezers?

Er is maar één manier om nieuw verkeer naar je website te krijgen: je moet stroompjes aftappen van de wereldwijde digitale internet-rivier. Je moet aandacht trekken.

Als we betaalde reclame buiten beschouwing laten is er maar één ding dat werkt om aandacht te trekken: anderen delen jouw posts met hun volgers. Op Twitter, Facebook, Pinterest enzovoorts.

Een klein deel van hun volgers klikt misschien op jouw link.

Misschien.

Dat hangt er van af hoe leuk de tweet is, of de pin, of de ander er een enthousiaste aanbeveling bij zet, op welk moment ze het post en hoe actief haar volgers zijn.

Hoe krijg je nieuw bezoek op je site?

Wanneer delen lezers je stukken?

Je lezer is een lezer.

Hij moet je stuk willen lezen.

En hij leest je stuk pas als de kop hem aanstaat. Je kop is dus belangrijk. Als je kop niet deugt kun je de rest van het bericht wel weggooien.

De kop geeft aan waar je stuk over gaat, hij licht een tipje van de sluier op en hij maakt je lezer nieuwsgierig. Liefst alledrie tegelijk. (Check dit gratis ebook over goede koppen schrijven).

Aan de andere kant: een lezer leest je stuk alleen als het onderwerp hem interesseert. Een informatieve kop bij een blog over metaforen is voor mij genoeg om te klikken. Terwijl zelfs een supersonische kop over bitcoin mij dat stuk niet doet openen. Dus laat je niet gek maken.

Wat moet er verder in je blog?

Wat lees je liever:

• korte stukjes waar je in twee minuten klaar mee bent, of langere stukken die zo interessant zijn dat je er voor naar de bank verhuist?
• theoretische artikelen, of posts met praktische tips die je meteen kunt gebruiken?
• posts die je nauwelijks beroeren, of stukken waar je om moet schaterlachen?
• stukken van iemand die zich op de vlakte houdt, of blogposts waarin de schrijver zich helder uitspreekt?
• stukken met voor elk wat wils, of inspirerende stukken die je doen opspringen: dit wil ik ook?

Mooi. Dan weet je wat je te doen staat:

2. Schrijf aantrekkelijke stukken

Wij, online schrijvers, zijn allen lezer en schrijver tegelijk: we weten precíes wat we graag lezen. En dus weten we ook precies wat we zouden moeten schrijven.

We zijn er alleen te lui voor.

Snap ik best.

Maar bloggen is werk. En hoe voller het wordt, online, des te belangrijker goed werk is.

Wat helpt nog meer om anderen dat aantrekkelijke stuk met die goede kop te laten delen?

Mooie plaatjes. Want plaatjes krijgen meer aandacht dan tekst. Maar teksten krijgen weer lánger aandacht dan beeld. Je hebt ze allebei nodig.

• Een post schrijven waarmee je lezer bij haar vrienden voor de dag kan komen.

• Zó inspirerend schrijven dat zij het warm krijgt – gloeiend van een geluksgevoel dat ze wil dóórgeven.

Want hoeveel stukken je ook leest over waarom andere mensen sharen – de marketingpsychologen missen vaak een belangrijke motivatie: de meeste mensen doen andere mensen gewoon graag een plezier.

Ja, we delen interessante stukken omdat we intelligent willen lijken. Ja, we willen laten horen hoe genuanceerd we denken over actuele kwesties. Ja, we doen onszelf graag een tikje beter voor dan we zijn en we laten een wat positiever beeld van ons leven zien dan de exacte realiteit. Aan anderen én aan onszelf.

So what?

Zo zitten we nou eenmaal in elkaar.

Maar hoe we óók in elkaar zitten: we dromen van een betere wereld. Als we een fantastisch blog delen, bijvoorbeeld over hoe hulpverleners patiënten met verlammende psychische aandoeningen béter kunnen helpen, helpen we de schrijver. En de hulpverleners. En de patiënten.

Doen we graag.

Dus top-stukken zijn het geheim?

Helaas. Dat is nog maar de helft van het verhaal.

Nu komen de oude lezers.

Je fans. Je online vrienden.

Vrienden die jouw blogposts altijd willen lezen, én die ze regelmatig zo goed vinden dat ze ze willen delen.

Als het héle goede vrienden zijn delen ze zelfs posts die ze misschien niet 100% vinden. Omdat ze de vriendschap belangrijker vinden dan hun eigen online reputatie.

En hoe máák je online vrienden?

Wat denk je zelf?
Door een vriend te zijn.

Go share.

(En luister bij twijfel over wel of niet delen altijd naar je lichaam. Dat kent je grenzen.)

3. En hoe zijn we nou zichtbaar online?

Als anderen je werk vaak delen, ben je vanzelf goed zichtbaar.

Hoe vindt Google je blog?

Een deel van je nieuwe lezers komt via de zoekmachine. Tegenwoordig hebben we het alleen nog over Google.

Google indexeert de inhoud van elke website automatisch – met bots, kleine programmaatjes die continu over het web crawlen.

En Google past die programmaatjes voortdurend aan, zodat ze zich meer en meer als mens gedragen.

Veel SEO-trucs die een paar jaar geleden goed werkten kun je nu beter niet meer uithalen – op straffe van een daling in de Google-ranking.

Waar moet je nog wel rekening mee houden?

1. Plaats genoeg linkjes. Interne én externe.

2. Schrijf een blog met een gezonde zakelijke focus. Ben je een tandarts? Schrijf dan niet voortdurend over  je katten, je boot en je kleinkinderen. Een keertje is geen probleem. Maar als je niet vooral over gebitten schrijft, neemt ook Google je blog niet serieus.

3. Gebruik je keyword (de term waarop je verwacht dat lezers naar jouw onderwerp zoeken) in je kop, in je tussenkopjes en in de platte tekst.

4. Vul de alt-tags van je plaatjes in, in termen die samenhangen met het onderwerp van je blog.

alt tag van plaatje invullen
Alt tags invullen: niks ingewikkelds, en ‘t helpt erg om je post goed te laten vinden

Verder is SEO steeds meer een combinatie van goede inhoud en usability. Lees Ruben Bunskoeke maar.

En wat moet je vooral niet doen?

Wat je ook doet: luister niet naar je man.

Die snapt het niet.

Als je tijdens een fietstocht in de kroeg je smartphone pakt om je mail te checken, zucht hij luid.

Als je na het ontbijt op zaterdag je iPad naar je toetrekt om je blogcomments te lezen, gaat hij in de keuken overdreven hard messen en vorken in de la gooien.

Als je ontroerd bent door een tweet van iemand die jou helemaal snapt, kijkt hij misprijzend: ‘Het zijn geen échte vrienden, hoor.’

Laat hem maar

Hij trekt wel bij, over een jaar of twee.

Online werk is écht werk en het levert een écht inkomen op.

Niet iedereen snapt dat.

Dus neem je blog serieus.

Antwoord als mensen de moeite nemen om commentaar te leveren. Check je email om te zien of je lezers vragen hebben. Stuur handige artikelen naar je online vrienden.

(En maak elke dag een ommetje met je man.)

 

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

107 comments

  • Kitty het lijkt allemaal heel logisch wat je schrijft, maar je maakt het veel te ingewikkeld. Je moet zus, je moet zo, je moet dit en je moet dat en voor al die ingewikkeldheden heeft een gewoon mens gewoon geen tijd en als je tandarts dat doet moeten zijn patiënten veel te lang wachten, gaan naar een ander. En het is zo eenvoudig; doe je werk goed en schrijf fijne brieven naar je klanten met wat je te zeggen of aan te bieden hebt. Dan loopt je business na een tijdje perfect. Het enige wat je echt moet doen is vragen of je je klant, je prospect een brief mag schrijven. Mijn adressen bestand was mijn rijkdom.

    • Aha. Zit wat in. De restaurantbusiness is natuurlijk wel iets anders dan coaching verkopen, of gummetjes. Maar wie weet heb je gelijk. Veel marketing gaat ook nog gewoon via-via.

    • Ei-gen-lijk is de alt-tekst bedoeld om de afbeelding te beschrijven voor blinden en slechtzienden. Maar elke SEO-app zegt: vul er (minstens 1 keer) je zoekterm in.

  • Nuttige tips, dat zeker. Waar ik me vaak aan stoor, is het zwakke taalniveau van best wel populaire blogs. Zelf zoek ik boeiende en authentieke verhalen en ik probeer altijd kwaliteitsvol te schrijven, ook over het kleinste levensakkefietje.

    • Hoi Anna, dan zijn we het helemaal eens. Het is volgens mij niet eens het taalniveau dat het probleem is, maar de haast en de onverschilligheid waarmee veel stukken worden geschreven. Maar ja, niet alle blogschrijvers hebben schrijversaspiratie: een heleboel mensen willen gewoon verkopen. Een blog is dan een noodzakelijk kwaad.

      Overigens is dit blog doet de tijd wel ingehaald. Social media zijn veel minder belangrijk geworden. SEO en adverteren zijn belangrijker nu. Nieuwsbrieven zijn nog altijd nuttig.

  • Hahaha wat een heerlijk artikel dit.
    Ik ben nog maar een paar weken geleden begonnen met bloggen, dus kan nog wat groei gebruiken.

    Vooral het stukje over luister niet naar je man is erg herkenbaar hahaha. Blij om te weten dat zijn niet-interesse niet aan mijn blog ligt ;-)

  • Goed artikel Kitty, dank je wel! Ik heb hem weer op Twitter en LinkedIn gedeeld; hier hebben vast meer mensen iets aan. Succes!

  • Dank je wel voor dit fijne artikel. Ik ben nu al vijf jaar aan het bloggen en ik vind het ontzettend leuk om over mijn passie te schrijven. Maar soms mis ik de input van lezers, dat maakt het bloggen juist zo leuk. Maar nu weet ik waar ik op moet letten. Ook twijfel ik soms of een niche wel het juiste is om lezers te krijgen?

  • Geweldig geschreven! Leest heerlijk weg en ik ben weer een stukje wijzer. Mijn dank is groot =) !

  • Ik ben een beginnende blogger en vind het leuk dat er andere bloggers zijn die hun ‘geheimpjes’willen delen. Bedankt voor de goede tips.

  • Wat een leuk artikel! Wat geweldig dat sommige ‘amateurs’ al zoveel lezers hebben! Ik schrijf en droom lekker door. En hoop dat hier en daar iemand leest met een glimlach om zijn mond :-)

  • Goed stuk. Visueel speelt hier ook een grote rol in. Eerst zei ik altijd dat design onderdeel van het proces moet zijn, maar het is toch wel erg belangrijk. Mensen willen niet alleen een goed stuk lezen, maar ook op een zo prettig mogelijke manier.

  • Kitty,
    Mooi stukje heb je gemaakt. Zet weer aan het denken, en geeft weer inspiratie. En daarvoor lees ik je. En ik moest er ook weer om lachen, ondanks dat het weer over mannen gaat:). Zou je niet eens een keer iets kunnen schrijven over waar mannen volgens jou heel goed in zijn? Lijkt me ook wel lollig om te lezen. Keep on writing…

  • “2. Schrijf een blog met een gezonde zakelijke focus. Ben je een tandarts? Schrijf dan niet voortdurend over katten, je bootje en je kleinkinderen. Een keertje is geen probleem. Maar als je niet vooral over gebitten schrijft, neemt ook Google je blog niet serieus.”

    Goed, daarmee zou je kunnen zeggen dat mijn vraag over off-topic bloggen beantwoord is. Maar toch niet helemaal bevredigend.

    Kleven er naar jou mening geen voorwaarden aan off-topic bloggen? Ook al doe je het maar één keer per jaar ofzo?

    ‘Een keertje is geen probleem.’ Waarom niet? Vinden mijn lezers het echt niet erg als ik tussen al het webtekstgeweld zomaar een keer over mijn katten schrijf? Verlies ik dan geen lezers? Zou ik dat erg moeten vinden?

    En meer van dat soort vragen…

    • Arjan, voor een heleboel dingen zijn toch geen keiharde regels te geven? Het hangt helemaal af van de schrijver en het type blog enz. Ik heb erover geschreven toen mijn zoon overleed. En nog een keer met Kerstmis. En mijn ideeën over de psychiatrie sneak ik regelmatig in mijn blogs. Daar gaat de site niet over, maar die vind ik belangrijk. Dat is een persoonlijke keuze. Ik vind dat zo belangrijk dat het mij niet uitmaakt of ik er een paar lezers door verlies. Als ik het nog vaker zou doen zou het niet goed gaan.

      iemand met een It-blog die net vader is geworden, of opa, mag die daar een keer over schrijven? Natuurlijk! Elke week? Natuurlijk niet!

  • Mijn man doet ook niet aan sociale media. En hij leest mijn blog ook niet. Op vakanties onderhandelen we hoeveel tijd ik krijg om te tweeten, email te beantwoorden etc. En dan vind ik het uiteindelijk ook wel lekker om weg te zijn van alle online drukte.

    Ik vind dat mensen tegenwoordig steeds meer verwachten dat je in real time alles beantwoordt. Stuur je niet binnen een paar uur een emailtje terug, dan krijg je een email om te checken of je de eerste email wel ontvangen hebt, of je krijgt een tweetje dat je hun email niet beantwoord heb. Dat vind ik dan wel een beetje te gek worden.

    Okay genoeg gezeurd door deze tegenstribbelende online marketer. ;-)

  • Mooi artikel! Alles geldt trouwens niet alleen voor ‘je man’, maar ook voor die gezellige vriendin waar je zo graag koffie mee drinkt. Maar die je adviseert om vooral niet te vaak te mailen over je blog aan die fans die je posts spellen “want dat vinden mensen dan spam”. En die je afraadt om eens een aanbod mee te mailen met je goede blogs aan fans die graag bij je willen kopen “want dat is spam”.

    Zucht, over stuurlui aan wal enzo. En dat zijn lang niet altijd de mannen. Vrouwen kunnen er ook wat van. Zoals die collega in loondienst, die je vooral aanraadt om als zelfstandige voorzichtig te beginnen, “bijvoorbeeld met één dagje per week, totdat je genoeg verdient om je baan op te zeggen”.

    • Ja, klopt.
      Het probleem is dat je over zoveel drempels heen moet voor je je online een beetje durft bloot te geven. Of een beetje durft te verkopen. Hoewel, probleem… Noem het een proces, dat tijd kost. En dat met enige inspanning valt te versnellen – als je niet teveel blijft luisteren naar anderen die niks van online marketing snappen.

      Eigenlijk net als het leven zelf, hè. Je eigen plan leren trekken ;-)

      Maar heel even dan – jouw man, hoe vindt die het dat jij overal je laptop mee heen sjouwt?

      • Mijn drie jongens (man en twee zonen) zijn volledig sportverslaafd. Ze doen niets liever dan de hele zomer cricket kijken. Je weet wel: die sport die ‘s ochtends om 11 uur begint en dan rond 18 uur klaar is. Dus vinden ze het beregezellig dat ik dan met ze meega. En dat er meestal ook een laptop meegaat? Dat is geen punt. #allemaalblij

  • (Kitty, tip: een dingetje waarmee je in één klap naar boven gaat ipv dat je helemaal moet scrollen, zie http://www.dwang.eu)

    Leuke blog. Mag je voor ‘man’ ook partner lezen? Ik denk dat mannen vaker juist degene zijn die voortdurend achter de computer zitten, toch? Ik begin overigens ook hoe langer hoe meer te denken dat de weerstand die mensen hebben tegen veel achter de computer zitten weerstand is tegen nieuwe dingen. Dat is altijd zo geweest. De trein, het electrische licht, de telefoon, de televisie. Dat kan God niet zo bedoeld hebben. Of het allemaal verbeteringen zijn? Ja, maar alles heeft zijn risico’s.

    • Dank voor de tip, er staat er al één. Tenminste als je op een desktop zit.

      Ja, het heeft met weerstand te maken. En soms wil iemand gewoon aandacht ;-)

  • Toch moet ik grijnzen.
    Ik heb vorige week iemand geholpen een blog op te zetten.
    Iemand die 4x per week mailtjes stuurt naar mensen die hun emailadres per mail doorgegeven hebben.
    Niet vindbaar op internet. Want alle content zit in de mailtjes.
    Niet zichtbaar op internet. Niemand die ooit iets online deelt, want er valt niets te delen. Behalve dan doorsturen van de mail.
    Ze liep tegen haar grenzen op. Meer dan 2.600 mailtjes per keer verstuurde ze. Ze weigerde dan ook nieuwe inschrijvers.
    Zou dit dan 100% aantrekkingskracht zijn? Of zouden oude principes van mond tot mond reclame nog gelden?

      • Wordt lastig, 4 x 2600 brieven schrijven per week met de hand.
        Het ging mij om het gelezen worden. Dat kan nog steeds zonder SEO en sociale media. Niet dat dat niet helpt. Wel dat het product zelf de belangrijkste factor is.

        • Ik snap dat je dat bedoelde. Ik geloof ook dat dat in mijn stuk staat, dat valt onder aantrekkelijk zijn.
          Dat er mensen zijn die niks aan online marketing doen, zoals degene die jij noemt, dat kan uiteraard. En dat ze toch succes hebben kan ook heel goed.

  • Hi Kitty,

    Wat een leuk stuk weer, vooral dat van die man op het eind is hier zo toepasbaar! De mijne moet helemaal niets hebben van sociale media en heeft met zijn 15 jaar oude bedrijf niet eens een eigen website, noch enig sociaal media account. Mijn mobiel noemt hij denigrerend ‘schuifscherm’ en regelmatig hoor ik dan ook: zit je nou alweer op je schuifscherm…, zucht. Dat ommetje wil hij liever niet met me maken helaas, hij doet dat liever alleen, net als fietsen…

  • Met een ommetje is de mijne niet te paaien. Ik heb een andere strategie en laat ‘m meelezen. Hij vindt het nu net zo belangrijk als z’n koffie :-)

    • O nee, daar kan ik niet aan beginnen. Ik schrijf die post en hij leest hem een tijdje later en dan moet hij afkoelen. In eerste instantie roept hij altijd: ‘Dat kun je niet opschrijven, dit is o-pen-baar!’ Ik mag niet in het o-pen-baar onthullen wat zijn beroep is, maar geloof mij maar als ik zeg dat hij eeuwen achterloopt ;-)

  • Haha! Dat is nog eens een lekker blog voor op de zaterdagochtend. Heel leerzaam & herkenbaar.
    (en nou vraagt manlief waarom ik moet lachen… zal ik het uitleggen? hmm, nee ik zet gewoon nog even een kopje koffie – ook voor hem en de lieve vrede)

  • Goed om het allemaal weer even op een rijtje te hebben! Vooral die linkjes…oeps. Ik hoor wel van mensen dat ze vooral van korte stukjes houden, wordt me ook door schrijvers aangeraden. Jij adviseert het tegenovergestelde?

    • Ik adviseer niks ;-)
      Maar als je de links leest die ik verstopt heb onder de tekst over dat onderwerp dan zie je dat mensen graag intelligent geschreven longreads delen. Volgens de bedrijven die die onderzoeken lieten doen.
      Ze delen ook graag korte, grappige stukjes, of korte, aangrijpende stukjes. Als het maar emoties oproept: yes, dat wil ik ook. Of: hemel, wat zielig. Het hele spectrum, dus.

      • Ah ja, ik heb het stuk gevonden. Je valt dus meer op als je langere, diepgaande stukken schrijft omdat er minder mensen zijn die dat doen.
        Moet je het ook nog kunnen natuurlijk, ieder zijn ding. Gelukkig lees ik (als illustrator zijnde) dat plaatjes ook veel ‘doen’.

        • Ja, nou, zo simpel als het daar staat is het vast niet. Die grote content marketingblogs willen altijd stelregels maken van dingen die niet zo eenvoudig zijn. Ze zoeken concrete, getalsmatige aanwijzingen, maar vaak zijn hun statistieken flauwekul. En als stukken goed zijn is lang altijd fijner. Ik verslind bijvoorbeeld de ellenlange posts van de baas van http://www.ia.net/blog omdat ze zo geweldig zijn (over webvormgeving). Ze verschijnen spaarzaam en onregelmatig, maar hoe langer, hoe liever wat mij betreft.

          Voor illustratoren gelden andere regels. Maar daarvoor kun je beter luisteren naar specialisten op dat gebied.

  • Ben er niet gerust op Kitty, of je man over twee jaar wel bijgetrokken is. Hij heeft wel een punt.

      • Nou, eerst las ‘ie ze echt niet. Die wekelijkse #gelukstips mèt glimlachgarantie van me. Zag ik in de statistieken, toen ik nog 50 lezers had. Maar nadat ik daarover zeurde (en zijn schaatsmaatje ze wel bleek te lezen waardoor die beter wist dan mijn vriend wat ik met de buuf had beleefd) toch maar wel. Altijd stiekem. Pas na een paar dagen geeft hij een hint dat de nieuwste gelezen heeft. Da’s dan toch wel weer aardig.
        Intussen verdien ik er nog niks mee, met dat geschrijf. Niet in euro’s in ieder geval. Maar leuk is het wel. En die euro’s komen nog wel. Koop ik een patserige nieuwe laptop van. Kan ik recht onder zijn neus nieuwe stukjes op typen. Lekker puh.
        Zo, filmpjestijd.

Leer schrijven zoals anderen niet durven
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html