Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie

Eerlijk zeggen.
Hoe vaak doe jij het?

Als je zin hebt?

Eens per week?

Elke dag?

Opschepper

Ik schreef er een gastblogje over op B2Bcontact. Over hoe vaak je moet bloggen.

Daarop volgde een vage discussie.

Waarom vaag?

Omdat er allerlei mythes zijn, terwijl niemand het echt weet.

De wijdst verbreide mythe:

Hoe vaker je blogt, hoe meer traffic (bezoek op je site).

En waarom niemand het weet:

1. Er zijn veel soorten blogs
2. Er is geen onderzoek
3. Internet en ons gedrag op internet veranderen voortdurend


Niet overtuigd?

We laten het even zien. En daarna geven we onze optimale frequentie-tip voor nieuwe bloggers.

1. Er zijn tig soorten blogs

En elke soort heeft eigen lezers en eigen eisen.

Twee voorbeelden:

Hoe vaak moet je bloggen

1. Een blog over social media en technische gadgets, zoals Dutch Cowboys, covert tientallen onderwerpen per dag. Verdeeld over allerlei subcategorieën. De blogs zijn korte nieuwsflitsen. Het aanbod aan onderwerpen is enorm. Het lezerspubliek: iedereen die houdt van gadgets en social media. Kortom half Nederland. Specialisatiegraad: laag.

Noodzakelijke updatefrequentie: continu verversen.

 

Een blog over presentatietrainingen

2. Een blog van een presentatietrainer, Conduite.nl. Mensen die beter willen leren presenteren gaan zelf zoeken op internet. Voor dit blog is een goede ranking op de juiste zoekwoorden daarom belangrijker dan veel toevallig verkeer. Het aantal geïnteresseerden is kleiner. En als potentiële klanten er belanden is de kwaliteit van de artikelen belangrijk. Specialisatiegraad: hoog. Deze blogger schrijft om de week een nieuwe post.

Méér dan genoeg.

Kortom: elk type zakelijk blog heeft andere eisen.

2. Er is geen onderzoek

Wat zeg je? Hubspot?

Kom op zeg. Noem je dat onderzoek?

De hardste gegevens over de ideale blogfrequentie waarnaar velen online verwijzen komen uit dit Hubspotrapport:

'Harde' gegevens over lead generation van Hubspot

Je kunt het gratis downloaden.

Hoe vaak moet je bloggen

Maar voor je dat doet:

-Hubspot is een bedrijf. Geen instituut voor zuiver wetenschappelijk onderzoek. Het verkoopt een geïntegreerde social-media-lead-generation-tool.
-Hubspot is de enige die inzage heeft in de data. Hun conclusies zijn niet te controleren. (Hetzelfde geldt voor de leuke social media onderzoekjes van Dan Zarrella).
-Hubspot geeft geen uitleg over de onderzoeksmethode. Ze geven alleen grafieken.
-Hubspot heeft het rapport niet gedateerd. Van wanneer is het? De veranderingen op internet gaan zo snel dat een ongedateerd rapport alleen om die reden al onbetrouwbaar is.
– Hubspot geeft geen oorzakelijke verbanden aan, want ze geven geen ontwikkelingen in de tijd weer. Krijgt een groot blog meer bezoek omdat het vaak nieuwe blogs post, of heeft een groot blog meer mogelijkheden om vaak te posten?
– Hubspot geeft in dit rapport geen omzetcijfers. Hoeveel méér verkoopt een bedrijf omdat het blogt? Uitgedrukt in procenten van de omzet van vorig jaar, toen ze nog niet blogden?

‘Staggerering correlations’

Ja hoor.

Hoe vaak moet je bloggen

‘Bedrijven met meer blogposts krijgen meer bezoek’

Hm.

Zou het kunnen dat de grote blogs gewoon al langer bestaan?

Onze bezoekersaantallen nemen ook elke maand toe.

Staggering fact: wij begonnen met 0 bezoekers

In november 2011. Inmiddels zijn het er 4000 (unieke). Maar daarover een andere keer.

3. Internet verandert razendsnel, en ons gedrag ook

Drie jaar geleden kreeg je veel meer comments op je blog.

Nu telt Google shares en retweets mee als comments.

En zijn er zelfs plugins om die retweets als comments te importeren.

Enzovoorts.

Theorieën en verklaringen moet je dus continu bijwerken.

Betere onderzoeksgegevens zijn er niet

Ik heb gezocht en navraag gedaan.

Niks gevonden.

Als jij wel gegevens hebt: stuur gauw op. Ik ben razend benieuwd.

Tot die tijd:

Hoe vaak moet je bloggen?
Een ontspannen advies

Laat je niet gek maken.

Meer bloggen betekent ongetwijfeld meer bezoek.

Maar hoeveel, en wanneer, en wat het oplevert valt te bezien.

Begin je net?

En heb je een blog waaruit blijkt dat je weet waarover je praat?

Zet je blog gewoon online.

Zorg voor één goed stuk om mee te beginnen

En voor een heldere about-pagina, zodat iedereen weet wat je doet.

Plaats vervolgens elke week op dezelfde dag een nieuwe post.

Een goeie.

Eén waar we wat aan hebben.

Waar we voor terugkomen.

En pas je blog steeds aan terwijl je werkt.

Ga pas meer bloggen als je heel veel bezoek hebt

Als je 100 bezoekers per week hebt, heeft twee keer bloggen geen zin.

Dat levert je hooguit 200 bezoekers op.

Waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog herhaalbezoek is, dat toch al terugkwam.

Besteed die tijd liever aan het bekend maken van je blog.

Post je updates op social media, schrijf gastblogs.

Wees aardig, leg contacten, help anderen, online.

Net zoals je in het gewone leven ook doet.

Je lezers zijn je dankbaar

Beter één goede, gespecialiseerde post in de week dan elke dag een middelmatige update.

Geloof ons maar.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

20 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.