Eerlijk zeggen.
Hoe vaak doe jij het?
Als je zin hebt?
Eens per week?
Elke dag?
Opschepper
Ik schreef er een gastblogje over op B2Bcontact. Over hoe vaak je moet bloggen.
Daarop volgde een vage discussie.
Waarom vaag?
Omdat er allerlei mythes zijn, terwijl niemand het echt weet.
De wijdst verbreide mythe:
Hoe vaker je blogt, hoe meer traffic (bezoek op je site).
En waarom niemand het weet:
1. Er zijn veel soorten blogs
2. Er is geen onderzoek
3. Internet en ons gedrag op internet veranderen voortdurend
Niet overtuigd?
We laten het even zien. En daarna geven we onze optimale frequentie-tip voor nieuwe bloggers.
1. Er zijn tig soorten blogs
En elke soort heeft eigen lezers en eigen eisen.
Twee voorbeelden:
1. Een blog over vacatures en auto’s en technische gadgets, zoals Dutch Cowboys, covert tientallen onderwerpen per week. Verdeeld over allerlei subcategorieën. De blogs zijn korte nieuwsflitsen. Het aanbod aan onderwerpen is enorm. Het lezerspubliek: iedereen die houdt van vacatures en auto’s en technische gadgets. Kortom half Nederland. Specialisatiegraad: laag.
Noodzakelijke updatefrequentie: continu verversen.
2. Een blog van een presentatietrainer, Conduite.nl. Mensen die beter willen leren presenteren gaan zelf zoeken op internet. Voor dit blog is een goede ranking op de juiste zoekwoorden daarom belangrijker dan veel toevallig verkeer. Het aantal geïnteresseerden is kleiner. En als potentiële klanten er belanden is de kwaliteit van de artikelen belangrijk. Specialisatiegraad: hoog. Deze blogger plaatst video’s op Youtube en ze schrijft eens per maand een nieuwe post.
Méér dan genoeg.
Kortom: elk type zakelijk blog heeft andere eisen.
2. Er is geen onderzoek
Wat zeg je? Hubspot?
Kom op zeg. Noem je dat onderzoek?
De hardste gegevens over de ideale blogfrequentie waarnaar velen online verwijzen komen uit dit Hubspotrapport:
Je kunt het gratis downloaden. (KK: De link gaat nu naar een rapport uit 2021, en bloggen komt er helemaal niet meer in voor. Ik moet deze post bijwerken, maart 2022.)
Maar voor je dat doet:
-Hubspot is een bedrijf. Geen instituut voor zuiver wetenschappelijk onderzoek. Het verkoopt een geïntegreerde social-media-lead-generation-tool.
-Hubspot is de enige die inzage heeft in de data. Hun conclusies zijn niet te controleren. (Hetzelfde geldt voor de leuke social media onderzoekjes van Dan Zarrella).
-Hubspot geeft geen uitleg over de onderzoeksmethode. Ze geven alleen grafieken.
-Hubspot heeft het rapport niet gedateerd. Van wanneer is het? De veranderingen op internet gaan zo snel dat een ongedateerd rapport alleen om die reden al onbetrouwbaar is.
– Hubspot geeft geen oorzakelijke verbanden aan, want ze geven geen ontwikkelingen in de tijd weer. Krijgt een groot blog meer bezoek omdat het vaak nieuwe blogs post, of heeft een groot blog meer mogelijkheden om vaak te posten?
– Hubspot geeft in dit rapport geen omzetcijfers. Hoeveel méér verkoopt een bedrijf omdat het blogt? Uitgedrukt in procenten van de omzet van vorig jaar, toen ze nog niet blogden?
‘Staggerering correlations’
Ja hoor.
‘Bedrijven met meer blogposts krijgen meer bezoek’
Hm.
Zou het kunnen dat de grote blogs gewoon al langer bestaan?
Onze bezoekersaantallen nemen ook elke maand toe.
Staggering fact: wij begonnen met 0 bezoekers
In november 2011. Inmiddels zijn het er 4000 (unieke per maand). Maar daarover een andere keer.
3. Internet verandert razendsnel, en ons gedrag ook
Drie jaar geleden kreeg je veel meer comments op je blog.
Nu telt Google shares en retweets mee als comments.
En zijn er zelfs plugins om die retweets als comments te importeren.
Enzovoorts.
Theorieën en verklaringen moet je dus continu bijwerken.
Betere onderzoeksgegevens zijn er niet
Ik heb gezocht en navraag gedaan.
Niks gevonden.
Als jij wel gegevens hebt: stuur gauw op. Ik ben razend benieuwd.
Tot die tijd:
Hoe vaak moet je bloggen?
Een ontspannen advies
Laat je niet gek maken.
Meer bloggen betekent ongetwijfeld meer bezoek.
Maar hoeveel, en wanneer, en wat het oplevert valt te bezien.
Begin je net?
En heb je een blog waaruit blijkt dat je weet waarover je praat?
Zet je blog gewoon online.
Zorg voor één goed stuk om mee te beginnen
En voor een heldere about-pagina, zodat iedereen weet wat je doet.
Plaats vervolgens elke week op dezelfde dag een nieuwe post.
Een goeie.
Eén waar we wat aan hebben.
Waar we voor terugkomen.
En pas je blog steeds aan terwijl je werkt.
Ga pas meer bloggen als je heel veel bezoek hebt
Als je 100 bezoekers per week hebt, heeft twee keer bloggen geen zin.
Dat levert je hooguit 200 bezoekers op.
Waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog herhaalbezoek is, dat toch al terugkwam.
Besteed die tijd liever aan het bekend maken van je blog.
Post je updates op social media, schrijf gastblogs.
Wees aardig, leg contacten, help anderen, online.
Net zoals je in het gewone leven ook doet.
Je lezers zijn je dankbaar
Beter één goede, gespecialiseerde post in de week dan elke dag een middelmatige update.
Geloof ons maar.
Deze post is uit 2012.
Lees ook:
Hoe vaak moet je bloggen? http://t.co/l7TvLxJfJR
RT @KittyKilian: Wat is de optimale frekwentie om te bloggen? http://t.co/7dpmOWqO @blogstylers
RT @blogstylers: Wat is de optimale frekwentie om te bloggen? http://t.co/obWLXeFb
Gelukkig weer met de beide benen op de grond … Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/UUcudd71 via @blogstylers
Hier de presentatietrainer.
Ik blog bewust maar 2 keer per maand op mijn eigen website en besteed veel tijd en energie aan die 2 artikelen. Voor mij is het belangrijk dat ik een vast publiek trek dat terug blijft komen. Die ik elke keer goede inhoud biedt wat het direct kan gebruiken.
Ik schrijf gastblogs. Ook een interessante optie om meer lezers te krijgen. Ik doe dat de weken dat ik niet op m’n eigen website blog. Die gastwebsites zijn redelijk groot, daar komt eerder een gesprek op gang.
Mijn pijlen zijn gericht op gestage groei. Een website waar je veel informatie kunt vinden. Voor specifiek geïnteresseerde bezoekers. Ik mik niet op kwantiteit. En dat bevalt uitstekend.
RT @blogstylers: Hoe vaak moet je bloggen? De ideale frekwentie http://t.co/80JPiGpP
RT @KittyKilian: Hoe vaak moet je bloggen? De ideale frekwentie http://t.co/IEa0ohtr
RT @c_ellerbeck: Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/kYYVg1xP via @blogstylers
Kan me wel vinden in de constatering dat je je eigen ritme moet vinden kwa blog frekwentie.
Haha, zei ik dat?
Ja, denk het wel hè?
RT @c_ellerbeck: Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/kYYVg1xP via @blogstylers
Hoi Kitty,
Eens. Heb me inderdaad door allerlei ‘experts’ laten verleiden om vaker te bloggen dan dat ik deed. Werkte niet. Zelf je ritme vinden is beter. Frequentie: om de week. Voor mij dan.
Gilles
Ja, net als de presentatietrainer.
Lijkt me ook meer dan genoeg voor jouw branche. Als je echt wil opvallen moet je gaan gastbloggen.
Wie wil er nou elke dag een nieuw verhaal over copywriting voor de kunstsector lezen op hetzelfde blog? Zelfs de hoofden Communicatie niet.
Jouw blog is er ook zoéén dat vooral moet laten zien dat je verstand hebt van wat je doet.
Het enige waarmee jij echt veel klanten zou kunnen trekken is met breaking news uit de kunstbranche, ofzo. (Dat gebied laten de gewone nieuwsmedia helemaal liggen).
Net vier weken vrij geweest niet geblogd niets gedaan aan soc.media en mijn bezoekersaantal is met 40 % gedaald is er een verband? laten zien is gezien worden of zo iets dergeljks.
Tuurlijk is er een verband, Frank!
Als er niks gebeurt komt er niemand.
Ik weet niet hoe snel je de mensen weer terugkrijgt. Ik hoorde dat Chris Brogan een keer een test heeft gedaan, met minder posten, zal ik even opzoeken later vandaag en als ik het vind zal ik het hier in de comments melden.
RT @c_ellerbeck: Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/kYYVg1xP via @blogstylers
Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/gtPrTY5Q via @blogstylers
Hoe vaak moet je bloggen? De optimale frekwentie http://t.co/kYYVg1xP via @blogstylers
Vermakelijk & intrigerend RT @Blogtrommel: En heikel punt: http://t.co/vgSaxO8S
En heikel punt: http://t.co/yeOvLFbb