Bloggen: hoe je moeiteloos de comments krijgt die je verdient

Hoe krijg je meer comments op je blog

Ken je dat?

Je werkt 6 uur aan een blogpost.

Je zit te grinniken terwijl je hem schrijft.
Je feliciteert jezelf. Goed werk.

Je redigeert nog een uurtje.

Je drukt op Publish.

Je leunt achterover in je bureaustoel en gaat zitten wachten op de bewonderende comments die weldra binnenrollen

Eh… ja. Dat bedoel ik.

Maar als je dan je Twitter account opent regent het daar wel retweets.

Waarom zetten je lezers niet ook een comment op de plek waar jij ze nodig hebt?

Potverdorie

Het probleem zit hem natuurlijk niet in jouw post.

Daar kunnen we kort over zijn.

Het probleem zit hem in de ingewikkelde onderlinge samenhang van het zich snel uitbreidende conglomeraat aan social media, waarin de halve wereld zoekt naar contact met de andere helft en waarin iedereen tracht op zoveel mogelijk fronten tegelijk aanwezig te zijn met zo weinig mogelijk moeite, daarbij onevenredig gehinderd door klantonvriendelijke systeeminrichtingen die wel het platform maar niet de gebruiker dienen, terwijl we tegelijkertijd naast onze digitale leefwereld ook de werkelijk bestaande nog enigszins in stand moeten houden, hetgeen samenhangend met onze voorliefde voor tijdbesparing leidt tot het geven van commentaar op andere media dan de bron (jouw blog).

En dus is er een oplossing.

Hoe krijg je meer comments?

Wij gingen op zoek

Even een kanttekening.

De oplossingen gelden alleen voor WordPress. Omdat we daar fan van zijn. Maar niks let jou om óók op WordPress over te schakelen. Miljoenen gingen je voor.

Vooruit dan. Welke plugins zijn er om reacties op andere social media onder jouw post te zetten?

Disqus

Disqus is een veelgebruikte WordPress plugin. Hij zet een programmaatje op je site en neemt de commentaarfunctie over van WordPress.

De installatie is simpel, het werkt als een trein.
Dit is wat de bezoeker van je site te zien krijgt:
meer comments hoe kom je er aan?

En als je geen vaste lezer bent vul je deze pop up in:

Mensen zetten hun comments op Twitter en Facebook

Een ruime keuze voor het aanmaken van links naar je blog. Anoniem of via een ander platform.

Disqus verzamelt vervolgens netjes de reacties op Twitter en Facebook. Maar hij laat ze niet zien. Je moet op de fotootjes klikken om ze te lezen.

Hoe krijg je de Facebook shares onder je eigen post

En daar hebben we eigenlijk nog niet zoveel aan.

Let’s face it, we zijn uit op social proof.

We willen die commentaren ten toon spreiden.

Zodat iedereen ziet hoe interessant wij zijn.

Bovendien past de layout van Disqus niet bij elke site.

Livefyre

Livefyre dan.

Zelfde systeem.

meer social proof coor je blog

een manier om meer comments op je eigen blog te krijgen

Ook Livefyre geeft je een ruime keuze aan mogelijkheden om te linken naar je eigen domein.
Je kunt er extra makkelijk retweets en likes mee editen.

Maar Livefyre maakt je retweets en shares wel direct zichtbaar in je comments.

livefyre is niet optimaal om twitter comments op je blog te krijgen

 

En je kunt er nog veel meer mee, maar we willen geen nieuwe communities of platforms.

We willen ons commentaar terug.

De lezer die op een blog met Livefyre wil reageren moet bovendien eerst een Livefyre account aanmaken.

Dat is een extra barrière.
Die willen we liever niet.

Aangezien maar één of twee procent van je bezoekers geneigd is om commentaar te leveren, wil je die procentjes wel in de watten leggen.

En je wil gewoon je eigen layout gebruiken voor je comments.

Verder zoeken.

Import Twitter Mentions As Comments

Even nadenken.

Waar zijn wij het meest actief?

Op Twitter.

Waarom niet op Facebook en Google Plus en Linkedin?

Omdat we het niet bolwerken.

We typen in wat we het liefste willen: How to import Twitter mentions as comments

Bingo

retweets onder je eigen posts zetten hoe

Er is gewoon een simpele WordPress plugin. Die niks overbodigs doet.

Geen communities.

Geen real life updates.

Geen inbreuk op je privacy.

Hij verzamelt alleen ijverig alle tweets die de url van jouw blogpost noemen.

Twitter Mentions As Comments.

Je kunt kiezen: hij plaatst ze automatisch of jij doet het met de hand. Met de hand is aan te bevelen als je je eigen posts vaak retweet.

Dan kun je die er nog makkelijk uitvissen. (Achteraf kan ook. UIteraard).

Geïnstalleerd

Bureaustoel in de leunstand gezet.

Voeten op tafel.

Bakkie erbij.

En glunderend toegekeken hoe de comments binnenstroomden.

Zien hoe het werkt?

Retweet deze post.

En kom dan terug.

De plugin maakt elk uur een rondje.

PS. Nog een tip

Installeer meteen ook Replyme.
(NB: Replyme werkt nog steeds maar wordt niet meer onderhouden. De maker van Commentluv heeft daarom een nieuwe Replyme gemaakt als onderdeel van Comment\luv Premium. Een betaalde plugin, maar samen met Replyme meer dan de moeite waard: Commentluv geeft mensen die commentaar geven op je blog de mogelijkheid de titel-met-link van hun laatste blogpost onder hun comment te laten zien. En als je vaak comments geeft, mag je zelfs kiezen welke post er verschijnt. De maker, Andrew Bailey, is een super klantgerichte Brit die zijn plugins tiptop onderhoudt. Sinds kort heeft hij MS. Hij heeft zijn activiteiten dratisch moeten terugschroeven. En hij leeft nu alleen nog van deze plugin, die hij wel steeds uitbreidt met nieuwe, handige functies. Neem een kijkje.)

[Update januari 2017: Commentluv Premium is niet meer aan te schaffen. Andy Baily heeft zijn werk moeten beeindigen.]

Replyme werkt zo: als iemand een commentaar op je blog geeft, en jij geeft antwoord, dan krijgt je lezer automatisch een berichtje. Zonder dat hij eerst een vakje hoeft aan te vinken (wat hij toch niet doet).

Jijzelf krijgt ook een afschriftje in de mail:

comments zijn social proof. hoe krijg je ze op je eigen blog en niet op andere social media

Dat is aardig voor je lezer.

Het vergemakkelijkt een discussie.

Maar pas op, voor je het weet heb je weer een community.

PS. Dus ook even commentaar geven na het retweeten. Om het uit te proberen ;-)

Aanvulling: Facebook comments for WordPress

Zit je meer op Facebook?

Voor Facebook zijn vergelijkbare plugins te vinden. Bijvoorbeeld: Facebook comments for WordPress.

Deze plugin vervangt je normale commentmodule. Er komt een nieuw commentvak onder je posts te staan, waar je lezers hun commentaar gewoon kunnen intypen. Dat verschijnt dan op jouw blog én in hun eigen Facebook-timeline.

Ze kunnen de optie om het op allebei de sites te plaatsen overigens zelf aan- of afvinken.

PS. Je hebt nu een hack nodig

NB Twitter heeft in juni 2013 veranderingen uitgevoerd, waardoor Twitter Mentions As Comments niet meer werkt. Klik hier voor een hack om hem weer aan de praat te krijgen.
Lees ook: Hoe krijg je betere comments op je blog? voor nieuwe plugin-tips. Met aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid van je comments-sectie.

81 reacties op “Bloggen: hoe je moeiteloos de comments krijgt die je verdient

    • Nee, die heb ik geinstalleerd en getest en te licht bevonden. Waarom ook weer… Ben ik al vergeten ben ik bang! Niet genoteerd en mijn hoofd zit te vol.

    • Dat zou eigenlijk niet moeten. Ik denk dat de plugin niet helemaal goed werkt vanwege mijn ijver om de laatste WP update te installeren (3.4). Een heleboel problemen met mijn pugins nu. Moet terug naar WP 3.2 maar datmoet even heel rustig anders gebeuren er nog grotere rampen. Morgen misschien.

    • Klopt, zag ik ook al. Heel raar. Er zijn er nog een paar die hij niet heeft opgepikt. Ik zal het eens bijhouden. Bij de vorige post verliep het vlekkeloos. Sindsdien heb ik WP 3.4 geinstalleerd. Daar KAN het aan liggen.. hoewel.. waarom pikt hij 90 % op en geen 100?

  1. Emile Oude Wolbers

    En zo doe je dat dus: niet alleen uitzoeken maar ook verwerken in een blog. Dank opnieuw voor de eyeopener. Benieuwd of de rt van het bericht hier terug te zien is…. straks ;-)
    Hoe komt het dat de laatste publish van anderen en mij hier te zien is? #greatfeature

    • Dat is CommentLuv. Die verzamelt automatisch de link naar het laatste blog van je commentator. En als je heel veel commentaar geeft op een blog mag je kiezen naar welk van je blogs hij linkt.

      Hier is de url: http://comluv.com/

  2. Leuke tips! Zal zeker eens kijken naar de Twitter comment oplossing.

    Ik had tijdens #blogpraat afgelopen maandag al aangegeven dat ik gebruik maak van een WordPress plugin voor comments via Facebook en heb even opgezocht welke het is:
    SEO for Facebook Comments

    Via deze plugin kun je met je Facebook account comments achterlaten op mijn blog ( Dailyblog.nl), de plugin maakt direct een kopie van je comment en plaatst dit op jouw Facebook profiel met een link naar de blogpost waardoor je Facebook vrienden er ook weer op kunnen reageren. – Indien de commentator dit niet wil kan hij/zij de plaatsing op FB uitschakelen.

    Super handig om meet traffic te genereren en comments te krijgen. Voorbeeld hiervan kun je zien op http://www.dailyblog.nl/2012/05/carfellas-cannoli/

    Een blogpost over de serie Carfellas. De heren van deze serie hebben zichzelf waarschijnlijk Gegoogled en zijn zo op mijn blog terecht gekomen. Ze hebben vervolgens via de Facebook plugin een comment achtergelaten waarvan een kopie op hun eigen FB profiel terecht kwam. Resultaat: Veel FB vrienden en fans die een kijkje kwamen nemen, plus comments!

    • Leuk, ja, ga ik ook bekijken!

      Overigens hebben de heren / hun media-afdeling waarschijnlijk gewoon een Google alert open staan.

      Ben ik mee opgehouden omdat er zo ontzettend veel onzin mee binnenkomt dat het je uren kost om de interessante vermeldingen er uit te halen.

      Het kan ook zijn dat ze een ping back kregen naar jouw post.

    • Ja, wow, die plugin werkt als een tierelier zeg!

      Maar ja… je kunt natuurlijk geen TWEE plugins gebruiken. Vooralsnog vind ik het belangrijker dat de retweets van de Blogstylers hiuer als comments verschijnen. Onze lezers zitten meer op Twitter dan op Facebook (hoewel dat ook kan komen omdat wij meer op Twitter zitten).

      Iedereen de deze comments leest weet er nu in elk geval van!

      Enne… wat is het ultieme doel van jullie blog? Behalve aardig zijn voor de medeblogger?

  3. Aartjan van Erkel

    Bedankt voor de handige plugin-review Kitty!

    Ik gebruik zelf de de WordPress-plugin Subscribe to comments voor een deel van deze functionaliteit: het voegt een simpel vinkje toe waarmee een reaguurder kan aangeven dat hij gemaild wil worden zodra iemand anders ook reageert op dat artikel.

    Overigens heb ik zelf trouwens liever RT’s op Twitter dan comments, qua bereik tenminste. Qua verrijking van je blogartikel zijn comments natuurlijk het mooiste.

    • Ja, tweets hebben een groter bereik. Daarom is het mooi dat deze plugin ze er gewoon als comments bij zet onder je post. Ander plugins doen weer het omgekeerde, die zetten jouw comments op Facebook bijvoorbeeld. Het ligt er maar net aan wat je wil. Die aanvinkplugin vind ik niks. Als je bij een groot blog reageert loopt je inbox meteen vol.

  4. Interessante post, Kitty, ga ik mijn voordeel mee doen, ook met de commentaren. En extra dank voor het stukje PR voor mijn blog bovenin je artikel. Zaterdag bij vluchtig scannen over het hoofd gezien, blijkbaar ben ik ook nog eens af en toe slechtkijkend ;-)

  5. Dank voor de tips. Ik heb Twitter Mentions as Comments geïnstalleerd en thee gezet ;) De Facebook social plugin heb ik sinds kort ook. Disqus stuurt mails van de commentaren, waarop je natuurlijk kunt antwoorden, ook per mail. Je hoeft dus niet in WP te modereren. ReplyMe lijkt dan niet nodig. CommentLuv kende ik nog niet. Wel een drukke website zeg! Ik ga eens verder kijken.

    • Ha Henk-Jan, dus jij hebt zowel Twitter mentions als de Facebook Social plugin geinstalleerd? Ik ga even kijken op jouw site hoe dat er uit ziet. Wist niet dat dat door elkaar kon.

      Enne.. hoe bedoel je, een drukke site?
      Lekker veel informatie?
      Of een rotzooitje?

      • Inderdaad. Gisteren heb ik ook naar CommentLuv gekeken. Die plugin vereist maatwerk in het theme, om naast Disqus te kunnen werken. Dat levert met elke update van het theme dus ook al snel werk op. CommentLuv pagina zelf zag er wat te Amerikaans uit en deed denken aan de link exchange programma’s van de jaren ’90.

        Met ‘drukke site’ bedoelde ik de opmaak van CommentLuv.Wel goed om te zien, dat jouw integratie met CommentLuv (de links naar recent geplaatste blog posts van de reaguurder) werkt.

        • Klopt, linkluv is niet erg sophisticated. Je kunt hem ook niet zo mooi onder je comments zetten als je niet goed bent achter de schermen van WP.

  6. Voor je uitleg over Disqus heb je denk ik een screenshot van de reacties op een pagina van Elja genomen. En toevallig had ik net op dat artikel gereageerd. En zag ik mijn gezicht dus in jouw post opduiken. Vroeg me even af hoe dat zat want ik kon me me niet herinneren dat ik al op jouw artikel had gereageerd.

    • O, bij de oude posts bedoel je? Hij haalt alleen de retweets van jouw posts via twitter op (hij zoekt dus naar de url van jouw posts) voor zolang hij terug kan zoeken in twitter. Dat is op het moment niet meer dan twee weken, soms korter, hangt af van twitter. Als je naar de instellingen van de plugin gaat moet je ‘retweets’ aanvinken. En dan kun je verder op die pagina een zoekronde forceren – dat doe ik af en toe want kennelijk verloopt het automatisch zoeken niet helemaal optimaal. Misschien nog een gevolg van de nieuwe wp update. Tenslotte moet je ook nog je gewone commentaarpagina’s checken, want bij mij blijven ze in de wachtrij staan op goedkeuring. Vorige week, voor mijn wp update, ging dat geloof ik wel vanzelf. Dus ik weet op dit moment niet wat er nou aan de plugin ligt en wat aan wp. Maar ik heb t er überhaupt voor over ;-)

        • Zijn er de laatste week retweets geweest van posts van jou? Want die haalt ‘ie op. Hij gaat niet verder terug. Even afwachten dus bij nieuwe posts…

  7. Conclusie: De plugin werkt goed, maar in ons geval alleen als ik hem een ‘force check’ laat doen. Moet je niet te lang mee wachten, want na een paar dagen kunnen tweets al zijn verdwenen in de digitale duisternis. Toch de moeite waard.

    Twee weken later: probleem heeft zichzelf opgelost, hij checkt ze nu wel automatisch elk uur.
    Zal wel te maken hebben met de update van een paar andere plugins.

  8. Ben er achter waarom de plugin een deel van de tweets overslaat! Hij herkent alleen tweets met exact dezelfde afgekorte url als die jij in je eerste tweet gebruikte. Hij vertaalt de afgekorte url dus niet terug naar de ‘broncode’.

    Dus als ik mijn post via Hootsuite verspreid, met een Hootsuite mini-url, pakt Tweets As Comments andere tweets die de hele url vanaf mijn website knippen plakken niet mee. Of die hem inkorten met bit.ly, enzovoorts.

  9. Het is wel oppassen geblazen met de Twitter mentions as comments plugin! De installatie ervan heeft mijn site kapot gemaakt. Zit nu al bijna 2 dagen tegen een blanco site aan te kijken…

    • Ha Muriel – dat is ontzettend vervelend! Ik heb zoiets ook weleens gehad met een andere plugin. Ergens staat een fout in een script die conflicteert met iets in je site en je hele site wil niet meer tevoorschijn komen.

      De plugin verwijderen en dan je provider bellen. Die kunnen hem gewoon weer online zetten. Ik ben vergeten wat ze precies deden bij mij, maar voor hen was het een fluitje van een cent.

      Hoop dat het snel lukt! Laat even horen?

  10. Klopt, nadat ik de plu in had verwijderd (met hulp) deed e boel het gelukkig wee. Maar dus geen Twitter mentions as comments voor mij helaas!

  11. Bedankt voor de tips! Ik heb direct 2 plugins geinstalleerd die ik nog niet had: de twitter plugin & replyme. Ik ben juist actiever op Facebook & was op zoek naar een betere (lichte) plugin die de comments van Facebook ook op mijn WordPress blog plaatst.

    Ook ik vroeg mij af waarom er vaak geen reacties worden achtergelaten, en na een analyse ben ik erachter gekomen dat zelfs gevestigde online magazines weinig reacties tot geen reacties krijgen, tenzij het prijsvragen betreffen. Daarnaast wordt er ook weinig gedeeld via Twitter of Facebook knoppen. In die zin doe ik het dan nog goed. Het heeft ook met je doelgroep te maken. Weinig tijd, snel informatie willen absorberen, etc. Dus laat je niet uit het veld slaan. Het gaat erom dat je bezoekers hebt & ze regelmatig terugkomen.

    Stel dat je geld wilt gaan verdienen met je blog, dan zijn het uiteindelijk de aantallen bezoekers die tellen en niet hoeveel reacties er zijn achtergelaten.

    Uiteindelijk gaat het om het doel van je blog, is dit interactie uitlokken of is dit informatie verschaffen. Indien het gaat om informatie verschaffen, dan is het handig om te bekijken via welk social media platvorm je interactie kunt uitlokken. Dit is laagdrempeliger voor de meeste mensen in vergelijking met een reactie achterlaten op een blog. En om de reacties vervolgens (toch) op je blog te krijgen, kun je een goede plugin gebruiken. Echter let wel op privacy wetgeving enzo.

    • Ha, ja, je hebt gelijk, het zegt niet alles, hoeveel comments je hebt. Hangt inderdaad erg af van de site. Maar ook van de uitstraling / werkwijze van de site. Als je naar populaire blogs all over the world kijkt, zie je dat die blogs die emotionele reacties oproepen veel comments krijgen. Ze hebben toch een loyale club lezers die zich verbonden voelt met het blog.

      Een waarschuwing, ik zal het ook even in de post zetten: Replyme is een prima plugin en ik heb er nooit problemen mee gehad, maar hij wordt niet meer bijgehouden. Al een paar jaar niet meer. Daarom ben ik nu zelf overgestapt naar de betaalde versie van de plugin Commentluv- de maker daarvan heeft een nieuwe replyme gemaakt, zeg maar, omdat de oude niet meer onderhouden wordt, en die in Commentluv geïntegreerd. Je vindt hem hier: http://www.commentluv.com/ (67 dollar voor gebruik op een enkele site)

      De maker ervan, Andy Bailey, leeft van de plugin, houdt hem voortdurend bij, stopt er steeds nieuwe feautures in, levert super service, heeft een mooi blog en sinds kort heeft hij MS. Hij leeft er nu dus nog meer van dan eerst.

      • Dat van Replyme was me ook al opgevallen, ik heb de plugin uiteindelijk niet gedownload. Ik heb nog niet de tijd genomen om op zoek te gaan naar een alternatief, maar ik zal eens kijken of de commentluv wat is. De gratis versie clasht met mijn huidige comment systeem. Hopelijk is dit bij de betaalde versie anders. Ik ga op onderzoek uit. Wederom bedankt voor de tip.

  12. Maar ziet google die reacties dan ook als extra waarde op jou pagina? Of is het gewoon te doen om te laten zien aan de andere lezers dat het een hot item is.

    Haalt google niet gewoon de social proof van de twitter accounts en hebben zodoende de comments die van twitter gehaald worden en op je site gezet worden dan alsnog impact?

    voor de rest natuurlijk wel leuk om extra waarde en inhoud aan je post te geven. Nu ik er zelf over schrijf begin ik er harder over te twijfelen om mss toch maar te doen

  13. Klinkt (en ziet eruit) als een fijne oplossing.

    Heb eea geinstalleerd, maar werkt vooralsnog niet… Even aankijken. Misschien wel in conflict met mijn theme ofzo?

    Dank voor het delen!

    Aju!

  14. Hoi Kitty, allereerst dank voor je nieuwsbrief en deze site. Super tips allemaal!Ik heb de plugin \\\’Twitter mentions as comments\\\’ geïnstalleerd, maar krijg een syntax error (php in line 110) Wat betekent dit? Het gebeurt me heel vaak dat bepaalde plugins niet correct (of helemaal niet) werken op mijn blog. Kan dat aan de theme liggen? Ik heb de laatste versie van WP geïnstalleerd…Dank voor je antwoord (tot nu toe heb ik al meerdere mensen om hulp gevraagd, maar niemand weet het antwoord, hopelijk kan jij me verder helpen :-))

  15. Wow super deze tips!
    Kitty vraagje geld dat ook voor een facebookgroep ?
    Als ik bv mijn Blog plaats in een groep dan reageren mensen inderdaad wel op de groep en ik blijf dat zo jammer vinden. Zou liever die commentaren op onze blog krijgen. Maar is dat niet alleen met twitter en een facebook pagina waar dit soort mogelijkheden mee kunnen. groetjes Diana

  16. Dank je wel, Kitty voor je tips! Ik ben bezig mijn site te promoten en meer commentaar te genereren. Ik kan hier dus zeker iets mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *