Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Help, ben ik ook een charlatan? (Over social media adviseurs.)

blogpraat

Ik was er vorige week voor het eerst bij.

Blogpraat.

Een wekelijkse twitterchat van Elja Daae, internet marketer.

En community builder.

‘s Kijken wat de concurrentie doet

Het was een chaos van jewelste, iets waar ik helemaal niet tegen kan.

Dus gooide ik mijzelf er unverfroren in.

‘Beetje onderbouwen graag’, riep ik links.

En rechts: ‘Hallo jongens, dit werkt zo niet hoor.’

Alsof er iemand luistert.

Want een twitterchat gaat zo:

 

Je logt in op Tweetchat.com met je twitteraccount.

Je vult de hashtag in die de organisator opgeeft. In dit geval: blogpraat. (Elke maandag van 20 tot 21 uur).

 


En dan verschijnen alle tweets die je intypt in je leesscherm.

Met enige vertraging.

Plus die van de andere deelnemers.

De host oppert een onderwerp

Die avond: welke blogs inspireren je en waarom? En even later: wat maakt dat je een zakelijk blog graag leest?

Terwijl je nadenkt of – zoals ik – vast begint met typen, vliegen de off topic tweets van de andere deelnemers ook door de chatbox.

Joris, jij hier!

Anneke, hoe is het nou met de oorontsteking van nummer drie?

Daniël, had jij die geantedateerde factuur nog opgestuurd aan Mark?

Het wordt snel duidelijk dat je geen structuur moet willen aanbrengen.

Hoezeer je er ook naar verlangt.

Een tweet chat is meer een zen-ding.

Rustig aan overgeven.

Uit de chaos komt vanzelf iets bovendrijven

Zo raakte ik aan het chatten met Jacob Jan Voerman, een loopbaanbegeleider voor slechthorenden. Hij maakte leuke opmerkingen.

Dus na afloop zocht ik verder.

Waar zit ‘ie, wat doet ‘ie?

Voerman schrijft een blog over wat hem invalt. Meestal sla ik zulke blogs over. Doe mij maar eenduidigheid.

Het web is al onoverzichtelijk genoeg.

Maar Voerman schreef dingen die mij deden twijfelen

Over waarom advies niet altijd werkt. Over de overload aan social media blogs. 2018: site is opgeheven.

Beste coaches, social media experts en ander advies-volk:

Wat minder advies graag.

Ik struikel over de lijstjes, tips, geboden, verboden, do´s en dont´s.

Ze gaan een beetje rondzingen. Ik kom diezelfde lijstjes en tips te vaak op verschillende plekken tegen. […]

Ik wil die adviezen maar op één plek tegen komen: Bij de mensen die ze zelf ontdekt hebben. Of er mee aan het spelen zijn: eigen draai aan geven, kijken of ze wel kloppen. Kortom: bij de mensen die er vraagtekens bij durven zetten.

Hij noemt zelfs voorbeelden van hoe het niet moet.

Van een adviseur die hem het gevoel geeft

dat ik iets mis, dat ik het niet goed doe, dat ik als de sodemieter moet  ….. (vul maar in).

Dapper. En duidelijk.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

19 comments

  • Ik ben vereerd dat ik je aan het denken heb gezet. Blij ook,

    En iderdaad: “wie de schoen past trekke hem aan”

    Ik zeg wat ik tegen kom. En heel veel daarvan is projectie, heel veel heeft met mij te maken.

    Wat anderen daar mee doe is hun keuze. Ik ben er niet om anderen terecht te wijzen. Die ene rant schreef ik onder de categorie “betweter”. Dan laat ik mezelf even vrij om even te preken. maar dan blijft: Wie de schoen past trekke hem aan.

    Dapper dat je ook echt hebt gepast, en niet meteen weggegooid.

    ik leer ook van jou. Jij bent zo stellig dat normaal mijn haren recht overeind gaan staan.
    want zoals, ik als schreef in mijn blogs: ik wantrouw stellig,

    Nu zie ik dat stellig ook wel wat heeft. Mooi om te geloven in wat je kunt. dat is wat jij me leert, en dank daarvoor.

    Ik houd inderdaad niet zo van charlatans, maar mijn rant ging eigenlijk niet eens daar over. Charlatans zijn in mijn boek mensen die expres de boel belazeren.

    Ik schreef over mensen die zeer goedbedoeld advies doorgeven. En daar slaan ze een stap mee over. Ik wil geen doorgegeven advies. ik wil doorleefd advies. En dat laatste mis ik te vaak.
    Mensen slaan deze stap over:

    http://www.doofenwerk.nl/2011/08/cirkel-van-bejegening-stap-3-verwerken/

    En nee. Jij bent geen charlatan, maar je hebt mij niet nodig om je dat te vertellen ;-)

    • Mooi gezegd Jacob Jan: doorleefd. Ookal is de relatie nog vers – ontstaan via #blogpraat – tik me rustig op de vingers als je me betrapt op ‘niet-doorleefd’ :-)

    • Nee joh, het was een chaos, maar ik vond het ook wel grappig. Kom morgenavond weer kijken hoor. Ik gaf mijn reactie van vorige week weer.

      • ja maar in die chaos gebeurt wel wat.

        En Elja zorgt er voor dat iedereen zich daar thuis voelt

        Het zorgt voor een community. Mensen die elkaar blijven opzoeken.

        Dat is meer waard dan alleen maar informatie uitwisselen

  • Hoi!
    Nou, chaotisch is het wel, ja, he?

    Er is wel degelijk structuur hoor (behalve als ik me niet goed voorbereid heb en/of geen thema heb). Er zijn wel degelijk ongeschreven regels.
    We proberen bijvoorbeeld een beetje binnen het thema te blijven, en niet al te veel 1-2t-tjes te doen. Het gebeurt wel, we zijn gewoon maar een stelletje grappenmakers en vrienden, maar goed, we roepen elkaar ook wel eens ter verantwoording als het te erg wordt. Want voor nieuwkomers is het niet te volgen anders. Blijkt maar weer :)
    En een belangrijke regel is dat zelf-promotie, vooral van eigen producten en diensten, niet de bedoeling is. Uit den boze, eigenlijk.
    En iedereen kan en mag meedoen, geen vraag is dom of stom. In tegendeel.

    Maar wat het absoluut niet is (in mijn ervaring) is een plek waar niemand luistert. Iedereen luistert juist. Sterker nog, er luisteren nog veel meer mensen mee dan de mensen wiens tweets je in je scherm ziet verschijnen! Mensen luisteren juist heel goed, alleen niet in de zin van ‘doen wat je wilt’. Ze lezen en luisteren en praten en discussiëren en antwoorden alleen als en zoals ze willen. Heel open, heel behulpzaam, maar wel op hun manier.

    Anyway. Zo ervaar ik het althans. Iedere nieuwe stem, zoals die van jou, is superwelkom, ik hoop dat je dat wel gevoeld hebt! Ik kan alleen niet garanderen dat het altijd gaat zoals jij (of ik) verwacht of zelfs leuk vindt. Hoewel ik het geloof ik maar 1 keer mee heb gemaakt, dat ik het niet helemaal leuk vond. In ruim twee jaar.

    Tot morgen!

    • Ja, ik heb gezien dat veel mensen de transcripts achteraf zelfs doornemen. Leuk.

      Zeg Elja, verdiep jij je ook in die rel rond Verge en de scammers? It rings true… ik heb zelf een paar aanwijzingen. Net bij mijn stuk gezet. Fascinerend onderwerp en pijnlijk. De site van Salty Droid staat zo vol jargon en slang dat ik hem nauwelijks kan volgen helaas.

  • Hoi, nee, ik kende het niet, maar zat gisteren het artikel te lezen n.a.v. jouw vermelding daarvan hierboven. Ik schrok er van…ik zie vaak van dat soort oproepen voor ebooks en cursussen etc. Maar ik had eigenlijk niet door dat er regelmatig ook echte scams tussen zitten!
    Het is inderdaad een vrij ingewikkeld artikel, vond ik, niet zo makkelijk om te begrijpen. Ik ga het zeker wat meer volgen.

    • Ben er niet zeker van of het wel klopt, die oplichting. En of het vaak voorkomt. Maar het hele get-rich-quick wereldje is OP ZICH al een leugenachtig wereldje. Omdat ze gouden bergen beloven. Terwijl ze zelf heel goed weten dat het een pyramide is waar alleen degenen die het eerst boven zijn rijk worden. Plus het is een rijkdom die nauwelijks is gebaseerd op inhoud, zie de uitspraken van Kern in de video die we ge-embed hebben. Nou ja, dit gaat over morele oordelen, juridisch mag iedereen verkopen wat hij wil.

  • Hoi Kitty,

    Dank voor je artikel. Het onderschrijft een onderbuikgevoel dat ik al een tijdje heb en bevestigd voor mij wat (wij) insiders volgens mij al wel wisten maar (helaas) leken nog te weinig.

    Je hoeft het btw niet eens zo ver weg te zoeken. Volgens mij zijn ze (de get-rich-quick-boys) ook te vinden in Nederland.

    Seth Godin had vorige week nog een leuke post die misschien interessant is.
    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2012/05/how-to-make-money-online.html

    Nogmaals tx en groetjes,

    Roel

      • Following the leader? Hmmm… Of ben gewoon een leader.

        M.a.w. Ben gewoon jezelf, doe wat je moet doen (the works) en weet waar je wilt zijn. Begin dus met je doel / bestemming eerst en zorg dat je volhoud en tweakt totdat het wel werkt.

        Zoals jullie zeg maar :)

        Als dat wat jij doet iets is dat anderen graag met je delen of interessant vinden, dan ben je volgens mij toch al een “leader”?

        Dat van het doel eerst is overigens voor veel mensen al niet echt duidelijk volgens mij.

        En als je niet weet wat de bestemming is, wordt het natuurlijk erg lastig om er te komen. Zou kunnen dat je het haalt maar… je zoekt je waarschijnlijk te pletter…

        Niet zo raar dus dat die scams bestaan imho.

        Zolang er mensen zijn die er in blijven trappen… die zich de weg laten wijzen door mensen die het niet interesseert waar je heen gaat (of heen wilt) als ze maar wel je cc-gegevens hebben. Tja…

        Anyways, goed bezig zo. Nogmaals tx!

        • Ja, ik maakte een grapje, niet goed uitgelegd.. ik bedoel dat wij altijd de VS volgen. Ook met online marketing enz enz. Dus dat we nog wel wat webinars over ons heen zullen krijgen enzo..

          En dan moet ik altijd denken aan dat Walt Disney liedje over Davy Crockett: ‘We’re following the leader, the leader, the leader … wherever he may go.’

          • Ah zo… ok, hahaha :)

            Tja, webinars.. we hebben er zelf ook eentje sinds kort :D

            Wel een beetje anders dan anders maar goed, een webinar evenzogoed.

            Als het een doel dient en je mensen helpt niks mis mee toch?

  • Hallo Kitty

    Interessante en leuke blogpost!

    Soms bekruipt me ook het gevoel van ‘ben ik wel origineel genoeg’. Ik probeer altijd zoveel mogelijk uit eigen ervaring te schrijven. En de ene keer lukt me dat al wat beter dan de andere keer. We kunnen ook het warm water niet blijven heruitvinden.

    Waar ik mij bijzonder aan kan ergeren is aan de ‘get quick rich goeroes’ die je in je artikel aanhaalt. En nog meer aan diezelfde bloggers die in elk artikel een dienst of product moeten ‘verkopen’. Zelf hoop ik vooral dat lezers iets hebben aan mijn artikels. En houd ik meer van een natuurlijk proces waarbij potentiële klanten op een meer ongedwongen manier bij me terechtkomen.

    Inge

  • Ik vind dit een erg interessante blogpost. Weet je wat het is? Deze mensen zijn iedere vorm van schaamte voorbij. En dat wil mij maar niet lukken :-)

    Gilles

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.