Beetje debunken?
Doen we graag.
Social media mythes doorprikken?
Komen ze:
1. Een blog moet persoonlijk zijn
Liever niet zeg. Je hypotheek, je liefdesleven, je huisdier: alleen maar fijn om over te lezen als ze verregaand gestileerd zijn. Als ze dienen als metafoor voor iets algemeners. Iets groters. Iets waar wij allemaal wat aan hebben. Een blog is geen dágboek.
2. Je moet zo vaak mogelijk posten, want vaak posten = meer bezoek
Wat een idee! Wat zou meer tevreden lezers opleveren: elke week één goede post of elke week 5 keer fluff? We hebben het druk genoeg. Stoor ons alleen voor iets dat de moeite is. En o ja: meer posts is meer bezoek, maar als je tevreden lezers hebt zijn dat vooral terugkerende bezoekers. Geen nieuwe.
3. Je moet SEO-schrijven
Nee hoor. Schrijf wat je hart je ingeeft. Ga in godsnaam niet zitten tellen. We willen mooie teksten lezen. We zijn mensen, geen bots.
4. Je moet niet SEO-schrijven
Tuurlijk wel. Zolang je nog geen mega-blog bent heeft het zin om nieuw bezoek te trekken via zoekmachines.
5. Bloggen is alweer uit
Niks van gemerkt. Mijn favoriete bloggers zijn er allemaal nog. Still going strong. Maar nee, het is geen wondermiddel. Net zomin als webinars dat zijn. Raar toch dat we dat altijd weer hopen: zou dit de oplossing zijn? Foursquare, Groupon, Pinterest? Weet je wat gewoon in alle stilte heel succesvol is? Youporn.com, als het nieuwe voorlichtingsmedium. Vanaf pakweg groep 7. Op hun mobieltjes.