Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoeveel authentieke persoonlijkheid kun je verdragen? en 4 andere blogmythes

Beetje debunken?

Doen we graag.

Social media mythes doorprikken?

Komen ze:

1. Een blog moet persoonlijk zijn

Liever niet zeg. Je hypotheek, je liefdesleven, je huisdier: alleen maar fijn om over te lezen als ze verregaand gestileerd zijn. Als ze dienen als metafoor voor iets algemeners. Iets groters. Iets waar wij allemaal wat aan hebben. Een blog is geen dágboek.

2. Je moet zo vaak mogelijk posten, want vaak posten = meer bezoek

Wat een idee! Wat zou meer tevreden lezers opleveren: elke week één goede post of elke week 5 keer fluff? We hebben het druk genoeg. Stoor ons alleen voor iets dat de moeite is. En o ja: meer posts is meer bezoek, maar als je tevreden lezers hebt zijn dat vooral terugkerende bezoekers. Geen nieuwe.

3. Je moet SEO-schrijven

Nee hoor. Schrijf wat je hart je ingeeft. Ga in godsnaam niet zitten tellen. We willen mooie teksten lezen. We zijn mensen, geen bots.

4. Je moet niet SEO-schrijven

Tuurlijk wel. Zolang je nog geen mega-blog bent heeft het zin om nieuw bezoek te trekken via zoekmachines.

5. Bloggen is alweer uit

Niks van gemerkt. Mijn favoriete bloggers zijn er allemaal nog. Still going strong. Maar nee, het is geen wondermiddel. Net zomin als webinars dat zijn. Raar toch dat we dat altijd weer hopen: zou dit de oplossing zijn? Foursquare, Groupon, Pinterest? Weet je wat gewoon in alle stilte heel succesvol is? Youporn.com, als het nieuwe voorlichtingsmedium. Vanaf pakweg groep 7. Op hun mobieltjes.

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

Geef je commentaar

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html