Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

De schokkende waarheid over SEO of: ga liever cupcakejes versieren

SEO werkt niet altijd

DOOR JANNEKE ROMIJN

Zeg ‘s eerlijk.

Wat vind jij nou van SEO (Search Engine Optimization)?

Wrijf jij je ook in je handen bij het idee dat je weer lekker metatags mag gaan invullen?

(Ik wel.)

Of is SEO voor jou net zo aantrekkelijk als de kwartaalopgave van je bedrijf? (Het hoort erbij, maar wat zou je niet geven voor een privé-boekhouder.)

Dat kan.

Dat mag!

En misschien moet het zelfs.

Maar SEO is toch heel belangrijk?

We horen toch niks anders van de online marketingexperts?

Jouw klanten zoeken in Google naar wat jij aanbiedt. Zorg in hemelsnaam dat je vindbaar bent!

Klopt, klanten zoeken naar dingen in Google.

Maar soms zoeken klanten niet goed.

Soms hebben ze iets wel nodig, maar ze weten het nog niet. Of ze kennen de naam niet.

Ik weet het, het is shocking:

Er zijn dingen waar mensen niet naar zoeken in zoekmachines

We kwamen erachter met ons eigen blog. We zaten te neuzen in Google Adwords. Hoeveel Nederlanders zoeken er naar ‘hoe schrijf ik nog mooiere blogs dan Merel Roze‘?

Geen.

Mensen zoeken in Google naar ‘gratis blog’. Dat wel, ja. Maar naar hoe je beter schrijft voor je blog?

Neuh, niet echt.

En toch krijgen we aanhang, loyale volgers, Blogacademievrienden.

Die weten ons te vinden, lezen ons blog, volgen onze workshops.

Hoe dat kan?

Ze vinden ons vooral via social media

Nog een voorbeeld.

Tijdens de workshop SEO die ik aan bloggers geef ontstond een discussie: “Moet je alleen schrijven over dingen die mensen googelen?”

Goede vraag.

Stel: je schrijft iets waar mensen totaal niet naar zoeken in zoekmachines. Dus SEO werkt niet. Moet je het dan maar in de prullenbak gooien?

Cursisten schreven hele leuke blogposts.

Over zeemansvrouwen. Seks boven je vijftigste. Relaxen met wol.

We probeerden de interesse voor die onderwerpen te peilen in de Google Keyword Tool.

Maar wat we ook intypten: nul zoekresultaten.

En de artikelen waren zo leuk, zo waardevol.

Wat doen we ermee?

Gewoon plaatsen natuurlijk. Want nu komt het:

Voor veel blogposts hoef je je helemaal niet druk te maken om SEO

Beantwoord de volgende vragen en kijk of je aan SEO moet doen, of lekker de tuin in kunt met een bakje koffie.

1. Verkoop je kennis, producten of diensten?

Als je kennis verkoopt, in trainingen of workshops bijvoorbeeld, is het slim om een deel van je kennis weg te geven in je blog. Mensen zoeken online veel naar HOE ze dingen moeten doen. Hoe ze een WordPress blog opzetten, hoe ze aan klanten komen, wat je moet doen om een succesvolle zelfstandig ondernemer te worden.

Grote kans dus dat jij (toekomstige) klanten zo via zoekmachines op je site krijgt. Blog over de vragen die mensen hebben. En pas basis SEO toe op die blogposts.

Hetzelfde geldt als je diensten verkoopt.

Met producten wordt het al lastiger. Hoeveel mensen zoeken er naar een: ‘zeefdruk van een nijlpaard?’. Niet zoveel. Ze weten namelijk niet dat ze die willen. Tot ze bij toeval op een site terecht komen, een print van een hippo zien en hem onmiddelijk kopen.

Voor kunstenaars, creatievelingen en webshops die niet-alledaagse dingen verkopen is bloggen omwille van de SEO minder van belang.

Zet SEO dan liever in op je afbeeldingen. Geef die een goede alt.beschrijving. Zodat ze naar boven komen als iemand een Google image search doet.

Je weet nooit of hij verliefd wordt op je plaatje en doorklikt.

En zet je blog in om bezoekers een kijkje in je creatieve keuken te geven. Vermaak met je blog. Inspireer. Juist jouw blog heeft die persoonlijke touch die bij veel puur informatieve en commerciële blogs ontbreekt.

2. Wat is het doel van je blog?

Maar weinig bloggers weten waarom ze bloggen.  Blog je om:

  • je expertise te tonen (waardoor mensen je gaan vertrouwen)?
  • met klanten in contact te komen?
  • van bezoekers klanten te maken (contentmarketing)?
  • iets anders op social media te kunnen zetten dan ‘goedemorgen volgers’?
  • je kansen te vergroten dat mensen je vinden via zoekmachines?
  • te zorgen dat klanten jou en je werk of winkel beter leren kennen?
  • beter te leren schrijven?
  • je ellende van je af te schrijven?
  • je creatieve ei kwijt te kunnen?
  • met andere bloggers in contact te komen?

Afhankelijk van welk doel voor jou het belangrijkst is, doe je meer of minder aan SEO.

3. Wat voor soort artikel schrijf je?

Wat voor blog heb je?

Plaats je foto’s, afbeeldingen, informatieve how-to’s, persoonlijke verhalen, inspiratie?

SEO is vooral nuttig bij informatieve posts.

Schrijf je een artikel om de band met je lezers aan te halen, of post je iets ter inspiratie, dan is SEO minder relevant.

Hiep hoi, dus ik hoef niets aan SEO te doen?

Dat heb je mij niet horen zeggen ;-)

Maar focus je eerst op hele goede content.

Zo goed, dat mensen hem voor je gaan promoten.

Dan pikt Google dat ook op.

 

P.S. Deze post hebben we niet geoptimaliseerd voor SEO. We gaan er gewoon van uit dat jullie – onze vrienden – deze post gaan tweeten, en liken op Facebook, en Google plussen én mailen naar je vrienden. Toch? Gaan wij lekker even verder met cupcakejes versieren.
Janneke Romijn. Online marketing- en communicatiespecialist die kleine ondernemers begeleidt door de jungle van online marketing. Je vindt haar ook op Papaver Communicatie.

Foto (detail): Jamieanne van TheSweetestKitchen

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

22 comments

  • Goeie tips voor veel mensen, deze post wordt straks ondanks dat SEO niet is toegepast toch veel gevonden schat ik, vraag blijft of de juiste mensen dan komen ;-)

    • Vanwege de cupcakes?
      Dat was een geintje, en bedoeld voor retweets..
      Wow Maike, was een tijd niet op je site geweest, ziet er geweldig uit zeg! Erg mooi design. En allemaal leuke gastbloggers!

      • nee hoor vanwege “Over zeemansvrouwen. Seks boven je vijftigste. Relaxen met wol.” en andere dingen die er in staan ;-) ik moest er erg om lachen en ik denk dat het ook werkt zoals je/jullie schrijft/schrijven, vooral alt werkt prima maar bijna niemand doet dat.

  • Wat een leuk stuk! Stimuleert mij om nog persoonlijker te schrijven.
    En bedankt voor het verwijzen naar mijn blogpost over het optimaliseren van de alt-beschrijving! (heb ik zelf ook veel van geleerd)

  • Whahaha, heerlijk blog weer. Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd, deadlines, deadlines. Maar elke keer klik ik ‘m toch aan op dinsdag. Fijn tussendoortje. En jullie hebben helemaal gelijk. Ik doe zo vaak google image search, en dan niet alleen voor mijn werk.

    Snel mijn eigen alt.-beschrijvingen maar eens bijwerken, want daar valt ook nog een hoop te halen :/

  • he, wat leuk! de blog “10 manieren om te relaxen met wol” ga ik schrijven natuurlijk, maar het duurt even want ik moet nog kiezen, want ik weet er wel 30 ha,ha!
    Super leuk om wat terug te lezen over die over die leuke dag met jullie in Utrecht (POWERBLOGGEN en SEO) en pffffff… opluchting dat ik soms ook gewoon nog cupcakes mag versieren of #relaxenmetwol !! en yep, ik ga dit delen natuurlijk #echtefan

  • En het werkt! want ik ben hier via Twitter. Niks niet googlen :-)
    Fijn dat dit bevestigd waar ik al mee in de knoop zat, dat niet alles wordt gezocht of is te vinden via SEO. Ga ik weer wat meer door met wat ik wèl leuk vind: fotograferen en dat op mijn site zetten met vaak een verhaaltje erbij.

  • Een vraag over de vorm en niet de inhoud.
    Je gebruikt heel veel wit; een heel groot lettertype en korte zinnen. Om het totale stuk te lezen moet je lang scrollen.

    Werkt dat? Doe je dit bewust als een soort filter?

      • Ja interessant gesprek waar je naar door verwijst. Moet nog veel bijlezen, hihi.
        Irritatie ervaar ik niet. Sterker nog ik vind je blog er supersterk uitzien.

        Ik vroeg me af hoeveel mensen de moeite nemen om helemaal door te gaan.
        Vaak lees je dat de tekst in het kader van het laptop scherm moet passen.

        Jij maakt duidelijk dat er ook andere regels zijn. Mijn onduidelijke vraag was dus. Merk je of er genoeg mensen zijn die alles lezen.

        Nou ja als ik de reacties zie is het antwoord wel helder.

        • Ik denk het wel.

          Ikzelf lees blogs liefst op een ipad, en daar maakt het niet uit, je kunt gewoon snel wipen. Op een mobieltje leest het ook lekker. De meeste lezers hebben dezelfde voorkeuren.

          Ik hoor ook van mensen met dyslexie en andere leesproblemen dat ze mijn blog juist makkelijk kunnen opnemen.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.