Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe draait De Blogacademie nou echt? Alle cijfers – bijgewerkt tot 2023

 

Let op: deze post is uit 2018, maar ik update hem voortdurend.

‘Jij hebt natuurlijk helemaal geen tijd voor mij,’ mailde iemand laatst: ‘jij hebt zóveel volgers.’

Mwah.
Valt mee. Sterker nog: mijn aantal bloglezers en nieuwsbrieflezers stagneert al een paar jaar.

Vandaag geef ik openheid van zaken. Dat gedonder moet nou maar eens afgelopen zijn. Want we kijken allemaal tegen elkaar op, en iedereen liegt. Over zijn bezoekcijfers, over zijn omzet, over zijn lijst.

Waarom?

Omdat we ons schamen voor te veel geld. Voor te weinig geld. Omdat we ons liever doodwerken dan failliet gaan. Omdat we liever failliet gaan dan ons doodwerken. Omdat iedereen zijn mond houdt. Omdat we bang zijn. Omdat we trots zijn. Omdat we denken dat het niet hoort. Whatever.

En dus hebben we allemaal overdreven verwachtingen. We denken dat we 100.000 bezoekers moeten hebben, of 50.000 abonnees. Maar zo werkt het niet.

Wanneer krijgt een blog lift off?

In juni 2018 publiceerde Gill Andrews de resultaten van een eigen onderzoekje. Ze heeft een jong en interessant blog over usability (sinds januari 2016), en ze vroeg zich af hoe het zat met de bezoekcijfers van andere jonge blogs. Ze vroeg via mail en social media of zelfstandige ondernemers een enquete wilden invullen, en ze kreeg 250 antwoorden. Pakweg een derde van de respondenten is tekstschrijver of copywriter.

Wat blijkt?

  • Slechts 20% van de websites uit haar populatie krijgt meer dan 50 bezoekers per dag (ofwel 1500 per maand)
bezoekcijfers hoe zit het nu echt
Dagelijks bezoek, N=250 Medio 2018. Bron: Gillandrews.com
  • Ook van de websites die ouder zijn dan drie jaar krijgt slechts 40% meer dan 50 bezoekers per dag, 45% krijgt er minder dan 20
  • Gemiddeld zijn de belangrijkste bronnen van bezoekers search (Google) (41%), direct bezoek (31%) – dus van mensen die zelf de naam van het blog of de website intypen, of die via een nieuwsbrief of een link komen – en social media (27%)
  • Voor websites jonger dan twee jaar zijn direct bezoek en bezoek via sociale media de belangrijkste bronnen. Na twee jaar is Google de belangrijkste bron.

(Lees alle resultaten bij Gill Andrews.)

Interessant

Het is slechts een momentopname. Het is zelfrapportage – niet helemaal betrouwbaar. De onderzoekspopulatie is waarschijnlijk niet representatief. En we hebben geen vergelijkingsmateriaal. Onderzoeken over het succes van online strategieën zijn notoir moeilijk te vinden en onbetrouwbaar – er zijn domweg te veel variabelen. Maar het geeft een indicatie.

En wat zegt het?

Op individueel niveau niet zo veel. Want jij kunt best een website hebben zonder bezoek, terwijl je de opdrachten niet aan kunt. En ik kan een website hebben met heel veel bezoekers, waar geen werk uit komt.

En ook: Google, social media, en het hele internet blijven in een noodtempo veranderen. Ik durf geen voorspelling te doen over hoe het er over twee jaar voor staat. Nu de netneutraliteitNetneutraliteit: iedereen op internet krijgt dezelfde bandbreedte, ongeacht wat je er mee doet of wie je bent in Amerika is opgeheven kan het er voor Engelstalige websites snel anders uitzien. Misschien moet Gill Andrews, die in het Engels blogt, straks wel betalen om nog vindbaar te zijn in de VS.

Maar toch.

Zelf deed ik ook zo’n onderzoekje, toen ik 1,5 jaar bestond

In 2013, dus. De resultaten staan hier.

Na anderhalf jaar zat De Blogacademie op 2000 bezoekers per week, ofwel 8000 per maand. Ofwel 270 per dag. Gemiddeld, dan.

Hoeveel bezoekers krijgt De Blogacademie
Bezoekcijfers De Blogacademie 1-2012 / 4-2013. Klik hier voor een link naar een groter plaatje

Zelf reken ik graag in maanden.

Het duurde lang voor het nog mooier werd

Want hoe draait de Blogacademie nou echt?

Omdat ik Google Stats zonder backup heb verwijderd van mijn website, nadat ik in 2016 Je hebt wel iets te verbergen las, over online privacy, heb ik geen aaneengesloten gegevensreeks. Maar hier zijn mijn bezoekersstatistieken uit Matomo (voorheen Piwik) van october 2016 tot juni 2018. (Tegenwoordig gebruik ik SimpleAnalytics, en de bezoekcijfers zijn zo’n beetje hetzelfde.)

de sabbatical had een gering gevolg voor mijn bezoekcijfers
Bezoekcijfers De Blogacademie per maand: october 2017 – half juni 2018. (Rechtsklik voor een groter plaatje in een nieuwe tab)

(De tweede helft van 2017 nam ik een sabbatical: toen heb ik niet geblogd.)

Tot 1 januari 2016 blogde ik elke week, daarna 2 keer per maand

Mijn redenering in 2016 was: als ik vier keer per maand blijf bloggen krijg ik wel méér bezoekers, maar het zijn grotendeels dezelfde mensen. Dus is elke week nou wel nodig? Want je wilt zowel je oude lezers behouden als níeuwe bezoekers trekken, zodat je totale aantal lezers groeit. En dus – voor een zakelijk blog – je mogelijke aantal klanten.

De bovengrens van mijn bezoek was in die periode 8590. En ondanks dat ik minder blogde, en ondanks dat het aantal blogs over bloggen is toegenomen, kreeg ik in 2018 nog steeds pakweg 7000 – 8000 bezoekers per maand. Uiteraard bestaat De Blogacademie inmiddels ook langer, wat weer helpt in Google.

Maar in september 2019 wijst Chris Rommers mij op een dalende trend

Hij kan beter rekenen dan ik, dus ik vraag hem soms om hulp. Chris zette het aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief af tegen het aantal blogupdates dat ik verstuurde. (Ofwel het aantal nieuwsbrieven.) En de rode lijn (aantal blogs) daalt mee met de blauwe (aantal optins). Hoe je het ook wendt of keert.

Aantal verstuurde nieuwsbrieven (rood), ofwel aantal keren bloggen per maand, en aantal inschrijvingen op mijn nieuwsbrief (blauw). Rechtsklik op het plaatje voor een grotere weergave in een nieuw tabblad.

Conclusie: minder vaak bloggen leidt toch echt tot minder inschrijvingen. (Update december 2021: in dit blog komt Doyoucopy tot dezelfde conclusie). Ik moest het aantal blogs opvoeren.

En als je dan toch vaker blogt, is een vaste dag het beste. Voor jezelf (vaste deadline) en voor je lezers (vast verschijningspunt > helder verwachtingspatroon. Daarom verschijnen alle papieren media ook op vaste momenten).

Meer bloggen is beter dan minder bloggen en regelmatig bloggen is beter dan onregelmatig bloggen

Daarom blog ik sinds september 2019 weer wekelijks. Het verkeer neemt fors toe:

(En ja. Ik was weer even teruggezwalkt naar Google, dus weer een gebroken reeks. De gegevens lopen vanaf half maart 2019 tot begin 2020. Daarna ben ik overgeschakeld op SimpleAnalytics.

Sinds september 2019 blog ik weer elke week. (Check de dip in de kerstvakantie).

En hoewel het aantal inschrijvingen niet schrikbarend is gestegen, heb ik sinds september 2019 wel twee keer zoveel Blogbasics cursussen verkocht. Het aantal lezers is min of meer gelijk gebleven – in 2018 was het maximum 8.500, nu kwam ik in november aan 13.600, maar dat was een eenmalige uitbijter.

En hoe zit het met de nieuwsbriefabonnees?

Ik ben dus een knoeipot. Ergens in 2017 stapte ik over van Mailchimp naar MailerLite. Een prima e-maildienst, licht en snel en intuïtief, maar ze verschaffen geen gegevens van langer dan een half jaar geleden. En ik heb de oude gegevens niet opgeslagen (duh).

Dus hier zijn mijn gegevens van het eerste halfjaar van 2018. (De maand ervoor had ik 1000 inactieve abonnees van mijn lijst verwijderd: mensen die een jaar lang niks hadden geopend.)

Nieuwsbriefabonnees van De Blogacademie
Nieuwsbriefabonnees (netto) van De Blogacademie januari 2018 tot half juni 2018 (rechtsklik voor een groter plaatje in een nieuw tabblad)

Elke maand komen er zo’n 150 mensen bij, maar er vertrekken er ook een boel. Ik heb een actieve groep lezers van ongeveer 1500 mensen.

Net als in 2013 heb ik dus een relatief kleine groep trouwe volgers (dank je wel! Ik jou ook.)

In januari 2020 staat de teller nog steeds op 4269 abonnees.

Relatief klein?

Ja. Bloggen voor gevorderden is een niche-onderwerp. In elk geval in het Nederlandse taalgebied. Per maand zoeken bijvoorbeeld niet meer dan enkele tientallen mensen op het zoekwoord blogcursus.

Wil je mijn open rate ook nog zien?

Komt ‘ie:

Open rate nieuwsbrief DeBlogacademie
Hoe vaak openen abonnees mijn nieuwsbrief? Gemiddeld opent 40% hem. Rechtsklik voor een groter plaatje (in een nieuw tabblad)

Toch zeggen die cijfers allemaal niet zoveel

Want mijn blog is ouder dan twee jaar: meer dan de helft van de bezoekers komt via Google. Hoe scoort de Blogacademie daar?

referrals traffic de Blogacademie
Bronnen van bezoek voor De Blogacademie in juni 2018 (rechtsklik voor een groter plaatje in een nieuw tabblad)

‘Goh,’ zei Roy -SEO- Ishak

een paar jaar geleden. ‘Het kan dus écht. Je kunt bovenin Google komen terwijl je haast niks aan SEO doet.’

Want ja, als je in het Nederlands googelt op allerlei onderwerpen die te maken hebben met bloggen, staat de Blogacademie vaak op de eerste pagina.

copywriters en marketing specialisten
Chris Rommers links, Roy Ishak rechts

Ik knikte. Ik deed een SEO-workshop bij hem, samen met Chris Rommers. Ik vond er niks aan. Wel aan Roy, maar niet aan SEO. ( Zie dit blogje.)

Dat was 2015. Sindsdien heb ik begrepen dat SEO toch wel enig nut heeft ;-) Maar ik doe er nog steeds zo weinig mogelijk aan. Niet veel méér dan zorgen dat de SEO-plugin van Yoast mijn nieuwe posts een groen vinkje geeft. Af en toe huur ik iemand in om te zien of de belangrijkste zoekwoorden nog een beetje goed ranken. De zoekwoorden waarmee ik mijn geld verdien.

Ja precies, want hoeveel verdien je nou?

Reken maar uit.

Blogpro cursus voorjaar (10 weken, 10 cursisten) à € 2495 = € 24.950
Blogpro cursus najaar (10 weken, 10 cursisten) à € 2495 = € 24.950
Cursus karakter en dialoog juni (3 weken, 10 cursisten) à € 795 = € 7. 950
Cursus Blogbasics (zelfstudie, zes lessen), wisselend aantal cursisten à € 195 = gemiddeld € 10.000

Mijn overige inkomsten zijn hooguit een paar duizend euro: een middagje advies geven hier, een webtekst schrijven voor een goeie vriend daar. Voor allebei reken ik steevast te weinig – of ik doe het per ongeluk gratis.

In totaal kom ik nooit boven de € 80.000.

Update eind 2021: dit jaar gaf ik een boek over schrijfstijl uit. Tussen maart en december verkocht ik er zo’n 1500. Het boek kost €22,50 ex btw en verzendkosten (grofweg €30.000 omzet). De kosten zijn grofweg €15.000. Ik verkocht minder Blogbasics cursussen. Mijn totale winst is €10.000 meer dan vorig jaar, ik kom dus voor het eerst wel boven de €80.000. Maar ik moest veel meer aan marketing doen – en ik loop dagelijks naar de brievenbus met boekjes. Soms meerdere keren, als het mooi weer is.

Ik probeer om niks anders te doen dan cursus geven

Omdat dat inspannend genoeg is. Bovendien moet ik mijn armen ontzien, omdat ik al jaren RSI heb. Ik probeer niet meer dan 4 uur per dag achter de computer te zitten. Zelfs nu ik een spraakprogramma gebruik, en achteroverbuigingen doe op yoga.

Dus: de ene helft van het jaar geef ik les, de andere helft ben ik op vakantie, werk ik aan mijn website, maak ik (te weinig) nieuwe cursussen, e-books, webinars enzovoort.

Dus hoeveel blogbezoekers heb je nodig?

Om van te leven?

Er valt niets van te zeggen. Want, misschien nog wel het allerergste: als ik na een cursus vraag hoe de cursisten me eigenlijk gevonden hebben, blijkt ook bij mij de helft via-via te komen.

Verkopen

Sinds ik salestrainer en ondernemerscoach Jochum Jarigsma leerde kennen heb ik mijn angst om mijn lezers op te bellen voorgoed afgezworen. Online marketing is lekker veilig als je introvert bent, of verlegen, of vrouw. Je kunt eindeloos aan je website prutsen en toch het idee hebben dat je een ondernemer bent.

Zelf dacht ik altijd: ik moet niemand pushen om een cursus bij mij te doen. Dat is niet beleefd, en het is niet productief. Mensen moeten uit zichzelf naar mij toe komen. Dus als iemand mailde dat hij een cursus wilde doen, maar vervolgens niets meer liet horen, dacht ik: jammer.

Nu denk ik: waaróm niet?

En ik pak de telefoon. Er is nog niemand boos op me geworden. En ik kreeg er in de laatste dagen vóór de laatste cursus wél vier cursisten bij. Maar dat is een ander verhaal, waar je Jochum maar eens over moet bellen.

Dus: ook met het overwinnen van je verkoopschroom kun je je omzet soms flink verhogen. (Ik zal de betreffende cursisten na afloop van de cursus vragen of ze spijt hebben. Help me onthouden.)

Conclusie:

Maak je niet te druk om hoeveel blogbezoekers je krijgt. Bloggen, net als alle andere vormen van marketing, is maar één van de middelen om klanten te krijgen.

Ook in 2022 geldt: of je nou blogt of vlogt of foto’s op Instagram zet: doe het goed en doe het vaak genoeg.

Want iedereen googelt je, including Google. 

 

Lees ook:

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

75 comments

  • Hehe eindelijk iemand die openheid van zaken geeft. Waren er maar mensen zoals Kitty, was ik maar meer zoals Kitty. Heul waardevol blog dit! Wel duuzend gulders (zoals wijlen mijn opa dat uitsprak)

  • Ha Kitty,

    Dankje voor je openhartigheid! Erg interessant om een kijkje achter de schermen te nemen.

    Uiteindelijk zeggen de rauwe bezoekerscijfers inderdaad niet veel, tot het punt dat ze vaak een “vanity metric” zijn.

    Dat ben ik als beginnende blogger nog aan het leren. ;)

    • Een vanity metric, ha, ja. Dat zijn de commentaren ook. En tegelijk zou ik zonder reacties niet kunnen bloggen. Het moet een gedachtenwisseling zijn, niet eenzijdig, anders hoeft het voor mij niet meer. En weten dat je lezers hebt heeft dezelfde functie.

  • Hi Kitty, je blogt al wel lang, maar zo lang? “De gegevens lopen vanaf half maart 1919 tot nu, begin 2020.”

    ?

  • Hoi Kitty,

    via Twitter kom ik op je website terecht en op dit artikel. Heel erg leuk om te lezen. Ik blog al een paar jaar maar heb pas sinds kort een eigen website opgezet en dus druk bezig met het onder de knie krijgen van google analytics, SEO enzovoort. Dan is dit echt een heel leuk artikel om eens te lezen, want wat is een redelijke hoeveelheid bezoekers? En heb je een minimaal aantal bezoekers nodig? Op dit moment is mijn website zinvollerleven.nl nog liefhebberij, maar links- of rechtsom, hoop ik ooit dat het meer wordt. Dank voor je interessante en inzicht gevende artikel. Ik ga nog even verder klikken en lezen op alle linkjes die je hebt gedeeld, want ik vind het interessant wat je te melden hebt. Dank daarvoor dus!

    Een warme groet van de voorlopige anonieme oprichter van zinvollerleven.nl

    • Met alle reacties (en relevante inhoud) op deze blogpost vermoed ik dat deze url tot in lengte van dagen goed blijft scoren in je stats :-). En terecht trouwens.
      Ik schreef zelf over de waanzin van reclame op blogs. Want dat lijkt tegenwoordig een must als verdienen met je blog het businessmodel is.

      Ik kan idd ook flink verdienen met opdrachten, NIET met mijn verhalen online. En toch is dat mijn hartenwens, als journalist en informatiewetenschapper. Dus werk ik aan een nieuw model.
      Maar makkelijk is het niet, ups & downs moet ik trotseren, iedere dag opnieuw. Omdat succes idd wordt bepaald door bereik & geld. Terwijl het toch eigenlijk ook eenvoudig geluk gaat?
      Hulde aan je inzet!

  • Ik weet ook niet waarom we altijd onszelf zo vergelijken met anderen en zo focusen op die cijfertjes want het zegt zo weinig. Meer zoekverkeer, een grotere lijst en meer sociale media volgers hoeven zich helemaal niet te vertalen in meer inkomen, laat staan in een happier leven. Want daar gaat het toch uiteindelijk om? Iets doen waar we voldoening uit halen en waar we goed van kunnen leven. Ons leven inrichten naar onze eigen wensen … als we dat kunnen, dan is het toch goed?

    (En toch, en toch, denk ik dan even … ik wou dat ik ook het dubbele voor mijn cursussen zou durven te vragen …)

    • Gelukkig zijn en gezond. Goed zorgen voor de mensen om je heen, en cappucino drinken met een vriend of een vriendin, regelmatig. Meer is er niet, uiteindelijk.

      En daarbij komt: als je werk doet waar je van houdt ben je sowieso al een grote bofkont.

      Henneke, verdubbel gewoon je prijs. Doe het desnoods in twee stappen. Ik zie niet waarom je dat niet zou doen. Je testimonials zijn uitstekend, je tijd is kostbaar. Wees een vent ;-)

  • ‘Meten is weten’, sorry ik kijk toch even naar het verdienmodel en 80k is fucking goed!

    “Ik probeer om niks anders te doen dan cursus geven” daarin schuilt je succes

    Mooie open blog Kitty

    • Ah, wacht even. Bloggen blijft natuurlijk belangrijk. Een goede website, een helder blog, een fatsoenlijke aanwezigheid overal online. Maar je hoeft niet op 1 te staan in Google om een goedlopende dienstverlener te zijn. Het hangt af van hoeveel en welke klanten te hebt. En áls die klanten je dan googelen, dan moet je website ze meteen overtuigen. Dat is mijn idee.

  • Hmmm, wat fijn. Iemand die niet beweert dat minstens een ton per jaar omzet de grens is voor serieus ondernemerschap en die ook niet zegt dat je per definitie en altijd en overal voortdurend bezig moet zijn met lijstgroei omdat de money in your list zit. Organisch groeien, je best doen en je niet gek laten maken. Volgens mij het beste duurzame groeirecept voor elke ondernemer. Leuk die cijfers op een rij. Dat zet alles wel weer in een passend perspectief, dat van de menselijke maat. Wat een opluchting dat we geen menselijke machines hoeven te zijn…dat is wat ik lees. Dank je wel, Kitty. Dat was gezien waar ik ‘sta’ precies wat ik nodig heb.

    • Het is wél waar dat de money in the list zit. Maar die lijst hoeft niet zo groot te zijn. Beter 1000 loyale volgers dan 50.000 die nooit hun nieuwsbrief openen. En er komen ook mensen via-via. Of via Google.

      Het interesseert mij eigenlijk niet zo, dat gedoe over minimaal een ton verdienen (trouwens, wat is een ton nou nog helemaal tegenwoordig? ? ). Ik geloof ook helemaal niet in de heroiek van het ondernemerschap.

      Ik vind het erg leuk om schrijfles te geven, ik ben blij dat ik het kan doen, ik zou niet weten wat ik anders zou willen doen. En ik vind dat ik er een prima inkomen mee verdien. Ik hoef niet te groeien. Ik ben met hele andere dingen bezig, in mijn hoofd – dat zal de leeftijd wel zijn.

      Maar je niet gek laten maken – dat is belangrijk. Na een paar jaar denk je: het zal allemaal wel, ik ga gewoon doen waar ik zin in heb. Heerlijk.

  • Licht in de duisternis, dank voor het delen! Heb je ooit een (gedeeltelijke) betaalmuur overwogen voor je content?

    • Nee, ken jij voorbeelden waar dat werkt?

      Ik geloof wel in een gulle vorm van content marketing: gewoon echt delen wat je weet. Zonder na te hoeven denken wat je achter wilt houden, om het te verkopen. Dat is allemaal zo ingewikkeld. Bij mij kun je voor persoonlijke begeleiding of voor in depth uitwerking een cursus kopen – maar je weet al een beetje wat je te wachten staat ;-)

      Ik heb wel een tijdje een member site gehad, maar dat beviel me niet zo goed. Daar moest ik zelf elke dag aanwezig zijn, alles lezen en vaak gaf ik toch als enige antwoord op de vragen. Een membersite is in elk geval nooit klaar. Een cursus wel. En het is prettig om tijden te hebben waarin je iets anders kunt doen.

      • Klinkt lekker overzichtelijk. Ik heb een deel van mijn journalistieke werk achter de Blendle-knop staan, maar het is zoals in de hele journalistiek: zoeken naar een evenwicht. Als zp’er kun je er beter dingen bij doen.

        • En levert je dat nou méér op dan zakgeld, Blendle? Ja, je eigen artikelen herplaatsen achter een betaalmuur kan ik me voorstellen als freelancer, tegenwoordig. Dan hou je zelf zeker het copyright op je stukken, en geef je de media aan wie je ze verkoopt slechts toestemming voor éénmalige plaatsing? Slim.

  • Hi there Kitty,

    Long live Google Translate that made it possible for me to read this :)

    First of, I salute your bravery to openly reveal all your numbers! For me to do that, I first had to run that survey to make sure I don’t embarrass myself ?

    And boy, your open / click-through rates are impressive! I usually get something between 35-40%, rarely over 40%.

    I wanted to add one more thing re the reliability of the results of my survey:

    1) You mentioned that the sample used in the survey is probably not representative. The 250 participants were selected as randomly as was possible. Although I shared it with my followers first, the moment someone shared it with theirs or posted it in some internal groups, the participants became random-er and random-er.

    Sure, copywriters make 1/3 of the sample, but I, too, don’t think it matters. The only results influenced by that I can think of are the analysis of the challenges vs occupation as copywriters are less likely to find writing copy difficult. Which brings us to point #2.

    2) How seriously can one take the survey results? The results that cover the whole sample of 250 people (such as daily traffic, main traffic source and challenges) have a confidence level of 88% with a 5% error. How seriously you can take them depends on what you do when your weather app tells you there is a 88% chance it’s going to rain today (I don’t know about you, but I’d definitely take an umbrella ?).

    The rest of the results that analyze a subgroup of the sample (for example, challenges by occupation or traffic by website age) have a much lower confidence. Yet, if you read that there are 60 more people struggling with the same things you do, it may still feel quite reassuring.

    Coming back to your post: I agree with you 100%. Lots of traffic alone doesn’t make one’s business profitable. Enough targeted traffic that converts does :)

    • Hey Gill! Open rate does not REALLY tell you a lot, though, does it? I would say click through rate matters more, and mine is a lot lower, on average around 15%. Better than industry average, but not sky high.

      About the sample – if you want to go statistical on me: in my statistics classes at uni we went for a confidence level of 99%. A random selection means a selection without any possible bias – asking your network to spread the word can never lead to a random selection, because networks are not random in themselves. But let’s agree to disagree, because really all we wanted was an indication anyway.

      The main thing is – I forgot to stress this in my post actually, but yours states it clearly – to not give up too soon. If you start a new blog, hold out for at least 2 years, if only because most other new blogs will give up. And if you publish good stuff, you will get noticed.

      Also – and more interesting – in the 2013 post I tracked if specific outstanding posts led to a corresponding peak in subscriptions. It did not then, en it does not now. At least not in the case of my one very popular blog in march of 2018 – on how to write an about page. As you can see in the picture of the stats it led to no extra subscriptions.

      That too is no more than an indication, anecdotal evidence at best. But it does correspond with my feeling that growing a blog is not a matter of one or two lucky accidents. It takes consistency.

      And I also think it is getting harder. The amount of content keeps increasing. It is hard to find quality stuff. Comments are down, sharing is way down. There are ever more platforms to share your stuff on. Overall it all seems less.. concentrated than before. It takes more work to get noticed. There is too much of everything.

      • > Open rate does not REALLY tell you a lot, though, does it?

        Oh, actually, I think they do! Not every time you have a topic everyone is interested in reading. So they may skip clicking on a link. But if you don’t have many unsubscribers, and people keep opening your emails, even without clicking, because they still want to know what you wrote about, it’s a sign of a healthy relationship with your audience :) Whoever didn’t click this time will click the next time, and vice versa.

        > in my statistics classes at uni we are going for a confidence level of 99%

        I don’t see it as “all or nothing”. 88% confidence is still high. For 99% confidence with 1% error margin I would have to survey over 16 000 people (the same sample size any survey of an infinite population size would need in this case). And if this was the criterion for any survey results to be taken seriously, nobody will be publishing (or citing) surveys.

        Re outstanding post leading to more subscribers: I’m still to read that post, but generally speaking, I’d say even in theory it’s not enough for a post to be outstanding to get more subscribers from it. You’d need not just traffic but targeted traffic + a call to action to subscribe. But I’ll read your other post later to see how you did it.

        And YES, it’s SO important not to give up for at least 2 years! Totally agree with you that it’s getting harder to stand out, but also harder to get a grasp of what you need to do to give your content a better chance to get noticed. So, you’ll need those 2 years till you come up with a strategy that works for you.

        • – Thanks for your thoughts on open rate. Gotcha. That’s a relief, actually ;-)
          – I will skip the statistics, as I am not a statistician and I am only repeating what I’ve learned
          – I did not do anything serious, back in 2013, I just tracked a few succesful posts, so you can spare yourself another awful Google translate version
          – One remark on how hard it is to stand out: I fear I was falling into my own trap here – I have just been arguing, in this post, that you don’t need to be world famous to make a living. So – how much do you need to stand out? Often you don’t. You need a proper website and a proper blog and a proper online presence anywhere.

          But it is important, for all of us who are online all the time, to realize that most people are not like us. They have live clients in their own towns. They sit down for client meetings, across the table from each other, throwing real sugar lumps in real, great smelling coffee in real, tangible cups! Standing out is very often not at all necessary. Having a decent web presence is.

  • “Online marketing is lekker veilig als je introvert bent, of verlegen, of vrouw. Je kunt eindeloos aan je website prutsen en toch het idee hebben dat je een ondernemer bent.”
    Oh die komt binnen! Ik heb net een nieuwe website, heb iemand ingehuurd voor de SEO (Sonja van Vuren-heel blij mee!), ik wil gaan bloggen……. Maar ik moet natuurlijk ook gaan bellen!
    Dank voor je inspirerende woorden!

    • Haha, je moet gewoon alles. Maar rustig-aan, anders raak je overspannen. Eerst een product, dan een site, dan een blog, en SEO, een nieuwsbrief, beetje social media. En dan de rest.

  • Leuk artikel. Interessant om dit inzicht te krijgen. Maar ik vind het wel paradoxaal. Je presenteert je eigenlijk heel klein. Volgers/abonnee’s stagneert al jaren. Hekel aan persoonlijk verkopen etc. Maar vervolgens: 80K per jaar. Dat toch gewoon hardstikke goed? Het voelt als valse bescheidenheid voor mij.

    • Ha Freek, nou, zo is het niet bedoeld.

      Ik wil juist laten zien dat je met een relatief kleine site toch een goed inkomen kunt verdienen. Want beginnende bloggers denken allemaal dat ze gigantisch groot moeten worden. En dat is niet zo.

      Mensen denken weleens dat ik enorm bekend ben, of een mailinglijst heb van 20.000. Vergeet het maar. Dat is diezelfde misvatting.

      Ellen de Lange zegt hetzelfde in de comments hierboven.

  • Ik heb hardop gelachen, dankjewel :-)

    Ik heb ook een hekel aan SEO trouwens. Na de zomer ga ik naar Roy Ishak, benieuwd of ik tot dezelfde conclusie kom als jij ;-)

    • Vast niet. Ik heb al van kinds af aan een hekel aan alles dat lijkt op rekenen. Of een strategie uitdenken. Daar ben ik veel te ongeduldig voor. Maar als je houdt van puzzelen is het een leuk spel.

  • Erg herkenbaar! Mensen spreken, ontmoeten, werkelijk contact maken. Volgens mij gaat het daarom. Leuk als er een mooie blog wordt gepost, nóg leuker om jezelf live in de spotlight te zetten! (dappere blog van je!)

    • Ik doe het sowieso prima, want ik leef er van. Ik heb jarenlang onder het minimumloon verdiend – als freelance journalist voor NRC en andere media. Voor 2000. Van mijn salaris konden we de creche betalen, meer niet. Dus ik ben heel blij dat ik, notabene na mijn vijftigste, alsnog financieel zelfstandig ben geworden. Heeft lang geduurd ;-)

  • Ha Kitty
    Dank voor je transparantie. Ik ben een beetje geschrokken van die bezoekers aantallen. Ik zit zelf rond 100-150 bezoekers per dag en dat vind ik niet heel veel. Maar als ik je statistieken bekijk in je blog, is dat helemaal niet slecht #proud..
    Ik blog omdat ik het leuk vind, en verdien er een leuk centje mee. Ga door met bloggen, origineel en inspirerend!

    • Je schrok omdat je dacht dat ik er meer had? Dat denken veel mensen. Sorry ;-)

      Aan de andere kant inderdaad: je kunt gerust zijn.

      Kijk, alles hangt af van je niche. Als je schrijft over voeding of gezondheid, bijvoorbeeld, is de hele Nederlandse bevolking je doelgroep. Zonne-energie heeft ook meer interesse dan bloggen voor gevorderden, dus je potentiële bereik is veel groter.

  • Ben ik blij dat ik jouw nieuwsbrief lees en je mij niet hebt verwijderd, want het is een mooie inspiratiebron voor bloggen èn lekker jezelf zijn.

  • Ik heb wèl veel aan SEO gedaan en heb gemiddeld zo’n 700 bezoekers per dag op mijn site. De meeste klanten krijg ik door de presentaties die ik geef en via-via. Dus inderdaad: het aantal bezoekers zegt niet zo veel. Al helpt het wel. Een beetje. :-)

    • Wow, wat veel! Nou heb jij een nog nicherige niche dan ik, of niet? Offline publiciteit krijgen.

      Ja, als ik veel aan SEO deed kon ik vast nog beter scoren. Maar ik heb er een grote hekel aan.

  • Oh Kitty wat heb ik gelachen om je interview met Jochum! en wat GOED dat je mensen hebt gebeld vervolgens! Weet je wat het is… wat jij aanlevert is zo goed, dat is een cadeautje als je het aan iemand geeft. Dus eigenlijk, door niet te bellen, onthou je ze een cadeautje.

    zo klinkt het ook niet zo erg toch? :)

    Echt. het is zo’n verademing om te bellen. de meeste mensen zijn blij. En sommige niet. Nou dat is dan zo.

    Dankjewel weer.

    • Ja, niemand vond het erg. Dat was echt een grote verrassing. Ik heb het altijd verkeerd gezien. Je kunt blijven leren, man man man. Het is nooit klaar.

      • Ik praat in mijn enthousiasme – in dat filmpje – wel de hele tijd door je heen. Goddank kun jij daar tegen. Als ik nog een keer geboren word, dan graag met geduld en niet zo onbeleefd impulsief.

        Interviewen is altijd leuk als het onderwerp je interesseert!

  • “In 2018 geldt: of je nou blogt of vlogt of foto’s op Instagram zet: doe het goed en doe het vaak genoeg.”

    Helemaal mee eens! Doe het goed (en doe iets waar je lol in hebt), dan doe het vanzelf vaak genoeg.

    Mooie conclusie dat veel bezoekers niet per sé nodig zijn voor een goed inkomen. Ik haal zelf maar nét die 50 bezoekers/dag, doe vrijwel geen FB Ads, Twitter weinig meer. Mijn nieuwsbrief zit al tijden rond hetzelfde aantal van zo’n 8.000 lezers. Maar ik heb de laatste jaren wel altijd meerdere tonnen omzet gehaald. Heeft ook te maken met je business-model en de prijzen die je vraagt.

    En feitelijk moet je dan ook kijken naar de kosten die iemand daarbij maakt. Ik ken van die ‘succesvolle’ zzp-ers die tienduizenden euro’s per maand verstoken aan ads op FB. Of aan locatiekosten van hun grote events. Dat geld moet je dan ook weer terugverdienen met ‘conversie’ van mensen. En dat is vaak geen relaxte manier van werken. Kan veel stress geven als je zulke kosten in je eentje moet terugverdienen.

    Ik kijk daarom ook graag naar de kosten-kant. Hoeveel marketing-investeringen moet je terugverdienen? En welke marketing levert écht wat op (in geld, plezier én leuke klanten)?

    Daarbij blijft bloggen een favoriet van me (naast kleinschalige ééndaagse events), Het is gewoon de allerleukste manier om mensen veel te leren en zelf lol te hebben.

    • Ja, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens ;-) Schrijven is een snelle manier van contact maken.

      Ja, de kosten heb ik buiten beschouwing gelaten. Sinds ik een boekhoudservice heb waar ik elk moment kan zien wat er ingaat en wat er uitkomt, hou ik die zelf in elk geval goed in de hand. Daarvoor was het moeilijk.

      De meeste kosten gaan bij mij naar programma’s en developing. Mijn kosten zijn pakweg 10% van de omzet.

  • Je helpt me om zelf ook eerlijk te zijn. Echt eerlijk. En je stelt gerust, juist door te zeggen zoals het is. Geen dekentje van wat dan ook er over heen.

    Dankjewel daarvoor.

  • Bellen, brrr! Geef mij maar mailen of iemand via Social Media benaderen.
    Voor iemand die zegt niet met cijfers te kunnen omgaan. Goede statistieken ;-)

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html