Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waarom je moet bloggen (ja, óók in Nederland, óók in 2015)

waarom moet je bloggen
Welke kun je kopiëren?

• Hey, Jude
• Het Lam Gods
• A Clockwork Orange
• Het mantelpak van Chanel
• Huckleberry Finn
• De T-Ford

PreciesGeen enkele.

En waarom niet?

Omdat ze de beste zijn. Net zoals Shakespeare, David Bowie en Anne Tyler de beste zijn. Jij weet het en ik weet het.

Als je de beste bent, ben je het origineel

Iedereen kent het origineel.

En daarom kun je het niet kopiëren.

Kwaliteit valt op. Zelfs als je niet wereldberoemd bent, maar gewoon de beste op jouw gebied, dan weet jouw gebied dat.

En daarom moet je bloggen.

Hell. Moet ik echt bloggen? Is een website niet méér dan genoeg?

Een website moet. Je klanten typen alles waar ze zin in hebben in het Google zoekveld. En als je geluk hebt, en als je website een béétje is geoptimaliseerd, dan komen ze bij jou terecht.

Gelukkig hoeven we niet in te gaan op alle black hat toverformules van vroeger. Dat is voorbij.

Tegenwoordig doet Google gewoon na hoe wij, mensen, lezen

Het heet semantic search.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is goede stukken schrijven, over onderwerpen waar mensen graag over lezen. Google rekent dan zelf zo’n beetje uit wat je zoekwoorden zijn en hoe populair je blog is.

Maar mensen gaan graag naar plekken waar veel andere mensen zijn, dus Google ook. Google houdt van actieve sites. Het houdt van nieuws. Het houdt ook van websites met een reputatie.

En online heb je een reputatie als een boel goede websites linken naar jouw waardevolle content. Dus je kunt maar beter beginnen met content maken.

Hoe?

Ga bloggen.

Ja maar even serieus, wie gaat dat nog lezen? We verzuipen al in de content

Klopt, er is een heleboel content. En omdat niemand er aan denkt om de oude troep te deleten, wordt het alleen maar méér.

Maar waar nog lang niet genoeg van is, is goede content.

De meeste online teksten zijn slecht geschreven, de schrijvers hebben nauwelijks onderzoek gedaan en vaak is de inhoud gejat van andere blogs. Steal like an artist en content curation zijn niet voor niets populair.

Dus.

Wanneer je kwaliteit schrijft, fotografeert, filmt, videoblogt of podcast val je op.

Sonia Simone van Copyblogger over quality content (0,5 min)

Hier is het hele interview van 20 min.

 

Het mooie is: als je onderzoek doet, als je schrijven serieus neemt en als je genoeg tijd uittrekt voor je online performance, blijf je vanzelf veranderen. Je blijft voorop lopen. Kwaliteit wordt een van je impliciete kenmerken.

Hier is een voorbeeld

In 2013 was Alexander Turnbull druk bezig met een nieuwe startup: een online helpdeskprogramma, Groove. In 2011 had Turnbull een eerdere startup verkocht aan Constant Contact voor 15 miljoen dollar.

Voor Groove besloot hij zich te richten op bloggen. In augustus 2013 stuurde hij een e-mail aan zijn medewerkers:

Our blog sucks. Let’s discuss at 10AM tomorrow.

Ze gingen samen aan tafel zitten. Ze lazen hun eigen blog. Hun oordeel:

We are writing the lowest common denominator posts about general customer support and startup advice. Commodity content that would’ve looked equally at home on about a thousand other blogs. We have no focus, no hook, and worst of all: no identity.

Turnbull verdiepte zich in de marktleiders – Copyblogger, Hubspot, Quicksprout – en kopiëerde hun state of the art design en hun pittige schrijfstijl. Het enige wat ze nu nog nodig hadden was een unieke invalshoek. Hij besloot zijn eigen startup-proces onderwerp te maken van het blog. Hij noemde het: Journey to $100K a Month. Een real time verslag.

Hij vertelde hoe ze 50.000 dollar uitgaven aan het ontwerp van een verkeerde website. Maar ook hoe ze hun mailinglist lieten groeien van niks tot 5000 in slechts vijf weken, en hoe een kortingsactie ze 12.000 dollar kostte. Groove heeft wedstrijden en eerste-klas koppen en ze maken al hun cijfers openbaar.

Bied daar maar eens weerstand aan.

En het is niet eens een nieuw idee.  Pat Flynn doet het al jaren.

waarom bloggen werkt: kijk naar Pat Flynn
…Pat Flynn deelt zijn inkomen, en zijn kennis, al jaren online..

Turnbull keek de kunst af, en bracht zijn ontwerp, zijn schrijfstijl en zijn inhoud up to speed.

Op dit moment heeft Groove een omzet van $130,725 per maand.

Die grote jongens in Amerika lukt dat, ja, maar dat is hier toch anders

Nee hoor.

Kijk, we hoeven ons niet te vergelijken met Flynn, die $115.000 per maand verdient. Flynn was een pionier, hij is al járen bezig én hij heeft het schaalvoordeel van de Engelstaligen.

Maar ook in Nederland en ook in 2015 kun je met een serieus blog nog altijd een bedrijf opbouwen waar je van kunt leven. Mij lukte het. De Videovakvrouw deed het. En presentatietrainer Pauline le Rûtte ook. En duizenden anderen.

Je hoeft niet de beste van de wereld te zijn, en je hoeft ook niet de alleréérste te zijn. Gewoon goed op jouw gebied is genoeg.

Maar waar haal ik de tijd vandaan?

Dat is de verkeerde vraag.

Als je niet blogt, en als je niet goed blogt, hoeveel tijd ben je dan kwijt om dezelfde hoeveelheid aandacht te krijgen – offline?

Genoeg gepraat

• Waarom moet je bloggen? Om eersteklas inhoud te maken. Voor je lezers en voor Google, zodat nieuwe lezers je vinden
• Léést iemand dat nog? Jazeker. Als het goed is
• Gaat dat niet waanzinnig veel tijd kosten? Dat kan. Hetzelfde geldt voor offline marketing

En wat nu?

Begin met bloggen.
Pak het serieus aan.

 

blad

Dit blog is deel vier in een korte serie:

1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

47 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.