Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Hoe verkoop je online? (zonder dat ze je haten)

hoe verkoop je online

Hij trekt een gezicht. Mam.
Je weet het.
Je weet het.
Je had het niet moeten zeggen.

Hoef je geen jas aan?
Neem ook wat groente.
Ga naar bed, sjongesjonge, ‘t is al één uur.

Je weet het.
Als je vriendinnen het doen, bijt je op je tong.
Ze vindt je een sukkel, zie je dat dan niet? Ze moet het zélf uitvinden.

Met verkopen is het net zo

Ik weet het best: wat ik hier ook schrijf, jij moet het zelf uitvinden.

Verkopen is emotie. Als je het voor het eerst doet, voel je je naakt. En als je een vrouw bent, voel je je nóg kwetsbaarder, en vraag je prijzen die minstens 50% te laag liggen. Je eerste prijzen zijn angstprijzen.

Wat voor angst? Voor afwijzing.
Wat anders?

Maar ‘t komt goed.
Je hebt alleen tijd nodig om te wennen.

(Als je een vrouw bent: begin met twee keer zoveel te vragen als je van plan was.)

Over verkopen dus.

Ik ben er klaar voor. Heb ik een webshop nodig?

Een webshop is praktisch als je veel verschillende producten gaat verkopen. Of veel van dezelfde producten. Als je maar een páár producten gaat verkopen zou ik er nog eens over nadenken.

Want een webshop maken is een boel werk. Je moet je zakelijke bankrekening koppelen aan je online betalingsprogramma, en dat moet je weer koppelen aan je shop. En aan je boekhoudprogramma. En dan moet je je winkel nog inrichten. Ik schakel bij zulke klussen een developer in. Hij doet het sneller en beter dan ik.

Maar. Als je maar een páár producten of diensten per jaar verkoopt, kun je net zo goed beginnen zonder webshop.

Stel: je geeft een tekencursus. Voor 10 mensen. Dan zet je gewoon een emaillink op je verkooppagina. Mensen melden zich per email aan en jij stuurt ze een rekening. Of je gebruikt een betaaldienst als Mollie.

Hoe werkt Mollie?
Mollie roomt per transactie een klein bedrag af. Als je met Ideal laat betalen kost dat €0,45.
Je kunt voor elke transactie ook een unieke betaallink maken, die je per mail stuurt.

Met een betaallink kunnen je cursisten van tevoren betalen met Ideal, wat jou een hoop administratieve rompslomp bespaart. Je klanten van tevoren laten betalen verdient sowieso aanbeveling.

Maar hoe promoot ik het nou? Ik hou niet van sleazy.

Ik ook niet.

En laten we wel wezen: zo lang je lezers je aanbod kunnen vinden zit je goed. Verkopen hoeft niet altijd zo nadrukkelijk.

Je moet je tekencursus niet helemaal onderin je website verstoppen. Maar je hoeft ook niet al na 3 seconden met een met een pop up te komen.

verkopen zonder popup
verkopen kan ook zonder popup

Wat denk je hiervan: schrijf informatieve en geestige nieuwsbrieven waar je lezers naar uitkijken. En voeg een PS toe als je cursus bijna start. Schrijf gewoon: Mijn nieuwe tekencursus start op 5 april. (Noem de prijs.) Wil je meer weten? Email me.

Herhaal dat een paar weken. Verander de bewoording.

Ontwerp een mooie email met de cursusbeschrijving en de prijs, en stuur hem naar iedereen die antwoordt.

Nog belangrijker: zet de cursus in je navigatiebalk. Cursus of shop of bestellen is genoeg.

En vermeld altijd, altijd, altijd je prijs.

Als je dat niet doet klikt je bezoeker gewoon door, tot hij iemand vindt die het wel doet. Van je lezers verlangen dat ze informatie vragen vóórdat jij ze vertelt hoeveel je cursus kost, is een te hoge drempel.

Maar krijgen mensen dan geen hekel aan me?

Nee hoor.

Als ze je goed vinden, hebben ze een hekel aan je als je géén aanbod hebt. Ze zouden graag je tekencursus doen. Ze vragen zich af waarom je geen cursisten aanneemt. Maar als je niks hebt klaar staan, verlaten ze je website onverrichter zake.

Weet je dat zeker, wijsneus?

Ja.

Nú wel.

Toen ik net begon nog niet. In 2009 had ik een website waarop ik mijn collages liet zien. Het duurde maanden voor ik ergens een prijs bij durfde te zetten. Ik verstopte de links naar mijn winkel onderaan de pagina. Ik wist zeker dat niemand ooit echt geld zou willen betalen voor iets van mij.

Yep, ik was ook zo’n vrouw.

Maar man, man wat had ik het fout

Ik heb het jarenlang bij het verkeerde eind gehad. Eerst met de plaatjes, toen met de blogcursussen.

In werkelijkheid zijn mijn prijzen voortdurend gestegen. Mijn eerste blogcursus, in 2012, kostte €200. Inmiddels vraag ik ruim tien keer zoveel. En reken maar dat die eerste cursus niet tien keer zo slecht was als de huidige.

Ik heb gewoon tien keer zoveel zelfvertrouwen gekregen.

Met verkoopprijzen is het net als met het leven: je krijgt alleen waar je om vraagt.
Dus zorg dat je er om vraagt.

Maar goed,

vergeet het dus maar weer even.

Je hebt het nou in elk geval vast een keer gehoord.

Ik bedoel maar.

Neem ook een beetje groente.

 

verkopen moet je zelf leren
2010

 

Lees ook: Hoe schrijf je een verkooppagina?

 

Dit blog is deel zes in een korte serie:

1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?

 

 

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

44 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.