Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Bloggen: 10 tips voor timide online ondernemers

timide copy

Online moet je stelliger zijn dan in het echte leven. 
Duidelijker.
Assertiever.

Loopt je website niet goed? Dan ben je waarschijnlijk te bescheiden.

10 oplossingen voor timide online ondernemers:

1. Wees dapper op je homepage

We zijn allemaal onzeker. Jij, ik, en Willem-Alexander.
Ja, nee, we laten het niet zien. We kijken wel uit. Alles dik in orde hier. ‘Grand’, zou Jimmy Rabbite zeggen.

Maar vraag ons wat we dóén en we beginnen te hakkelen en er omheen te draaien. Oók op onze homepage.

Gevolg:

Je lezer vindt je een amateur.

Hij is gewend aan professionele sites, die wél brutaal en dwingend laten weten wie ze zijn. Vergeleken met de grote jongens ben jij een muurbloempje.

De oplossing:

Haal diep adem en wees duidelijk over wat je aanbiedt. Larger than life- duidelijk. Breng je doel terug tot één korte zin. Zet hem op je homepage. Vet.

Schrijf wat je doet op je homepage
Wat doet Fizzzle, van Corbett Bar, ook weer precies?

2. Blog till you drop

Je bent enthousiast begonnen aan een blog, maar je krijgt geen comments. Je vraagt je af of bloggen zin heeft. Je stelt het steeds vaker uit. Dat merkt toch niemand.

Gevolg:

Je site maakt een verwaarloosde indruk.

Jammer. Voor de meeste zelfstandige ondernemers is bloggen onmisbaar. Een blog heeft drie voordelen:

  • Je kunt je sterke kanten benadrukken
  • Nieuwe klanten kunnen je online vast onderzoeken vóór ze contact opnemen
  • Je website stijgt in de ranking van Google als je regelmatig nieuwe inhoud publiceert – en dat levert weer méér bezoek op

Als je interessante informatie geeft, of betere informatie dan je collega’s, bouw je een reputatie op die je op den duur contacten oplevert. Heb geduld.

Oplossing:

Blog eens per week. Eens per week is vaak genoeg om goed te ranken, en niet te vaak om een blog burnout te krijgen.
Blog op een vaste dag. Dan weet je lezer waar hij met jou aan toe is.

3. Be a friend

Je snapt niet waarom je zo weinig bezoekers krijgt. Het kostte maanden werk om je website online te krijgen: waar blijft nou je beloning?

Probleem:

Er is geen rechtvaardigheid. Net als in het gewone leven gebeuren de dingen online alleen als je ze zelf in gang zet.

Oplossing:

Maak vrienden. En wees er zelf één.

Open een Twitter-account. Begin met kleine stapjes. Stuur elke dag één tweet en één retweet. Help anderen.

Zo krijg je online vrienden, een netwerk, bezoek op je site en uiteindelijk klanten.

Niet in een week. Maar wel in een jaar. Meer weten? Lees mijn Twitter-ebook.

4. Beantwoord je comments

een blog is een plant

Een blog is een plantje. Het leeft. Je moet er goed voor zorgen.

Wees dankbaar voor elke bezoeker die de moeite neemt om commentaar achter te laten. Geef haar serieus antwoord. Verwijder spam en irrelevante comments.

Gooi ‘s zomers Pokon in de gieter.

5. Vergeet het e-book

Elke website heeft een gratis e-book en de meeste e-books zijn prut.

Gevolg:

Reken er niet op dat lezers zich verheugd inschrijven op je nieuwsbrief, in ruil voor dat boek. Ze schrijven zich pas in als de rest van je site er veelbelovend uitziet.

Oplossing:

Laat je niet gek maken door de heersende e-book-dwang. Trek er geen weken voor uit om het te schrijven. Zorg dat je aanbod duidelijk is, en dat je site er helder uitziet. Bedenk dan een list. Maak een video, of een cheat sheet. Het hoeft niet groot te zijn, maar wel goed.

Het moet je pijn doen om het gratis weg te geven. Dat is de clou van online marketing: je krijgt alleen terug wat je geeft. En daar moet je nog op vertrouwen ook.

6. Laat reacties zien

Je lezer wil maar één ding weten als hij voor het eerst op je site komt: wat krijg ik hier? En snel.

Niet omdat hij onaardig is, maar omdat het glasvezelnet ons ongeduldig maakt.

Je aanbod staat nu op je homepagina. Maar is het de moeite? Dat kan hij nergens vinden.

Gevolg:

Je bezoeker fietst een straatje verder.

Oplossing:

Laat reacties van je klanten zien. Op je homepage.

7. Schrijf een about-pagina die niet over jou gaat

Je about page is een van je best bezochte pagina’s. Logisch: als een nieuwe bezoeker drie keer heeft gegrinnikt om je laatste blog, gaat ‘ie kijken wie er zo verdomd leuk schrijft.

Maar dan vindt ‘ie daar je hele cv, van de kleuterschool tot nu, met al je diploma’s. Indrukwekkend, no?

No.

Waarom doe je het dan?

Je denkt dat het zo hoort. Zelfs je grote helden doen het immers zo?

je aboutpage is een verkooppagina
Aboutpage van schrijver Roddy Doyle

Maar jij en ik zijn geen Roddy Doyle. Mij kent een nieuwe lezer niet. Jouw leven interesseert hem niet. Een nieuwe lezer komt voor wat je voor hem kunt doen – zijn boek vertalen; zijn voeten behandelen; zijn vloer schuren. Hij wil meer informatie over jou als vakman. En als hij je teksten leuk vindt, verwacht hij óók leuke teksten op je over-pagina. Een gedetailleerd CV verveelt.

Gevolg:

Je lezer is teleurgesteld.

Oplossing:

Schrijf je about-pagina met je lezer in je achterhoofd. Wat is het minimum dat hij moet weten? Meer hoeft er niet op.

En maak haar aan het lachen.

8. Laat jezelf zien

Mensen reageren op mensen. Echte mensen.

Dus schrijf zoals je bent. To hell met wie jouw hobbies, je taalgebruik of je religieuze achtergrond niet ziet zitten. Er blijven genoeg lezers over.

9. Zorg voor een professionele foto

Het maakt niet uit hoe verlegen je bent: je foto ziet er geweldig uit. Daar zorg je voor.

De foto op je website is waar mensen je op beoordelen: ben je warm? Ben je betrouwbaar?

Je hoeft er niet jonger uit te zien, of slanker, of knapper. Dan val je in het echt alleen maar tegen. Maar de belichting, de uitsnede en de bewerking moeten perfect zijn.

10. Neem een nieuwsbrief-slide-up

Ik hield er nooit zo van, maar ik heb me laten overtuigen: pop-up sliders werken. Een nieuwe bezoeker krijgt er sinds een paar maanden ook op mijn site één te zien. Hij schuift vanuit de rechterbenedenhoek omhoog. Sinds ik hem installeerde is het aantal nieuwe inschrijvers op mijn nieuwsbrief verdubbeld. Een betere methode heb ik nog niet gevonden.

Wacht geen vier jaar met een slide-up.
Wees niet zo timide als ik.

 

Meer website tips?
10 kenmerken van een blogamateur
10 technieken die elke blogger moet beheersen
Online marketing? Waar begin ik in hemelsnaam?
10 dingen die ik mis had over online ondernemen
10 kenmerken van een uitzonderlijk goed blog

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

88 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.