Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Bloggen: 10 tips voor timide online ondernemers

timide copyOnline moet je stelliger zijn dan in het echte leven. 
Duidelijker.
Assertiever.

Loopt je website niet goed? Dan ben je waarschijnlijk te bescheiden.

10 oplossingen voor timide online ondernemers:

1. Wees dapper op je homepage

We zijn allemaal onzeker. Jij, ik, en Willem-Alexander.
Ja, nee, we laten het niet zien. We kijken wel uit. Alles dik in orde hier. ‘Grand’, zou Jimmy Rabbite zeggen.

Maar vraag ons wat we dóén en we beginnen te hakkelen en er omheen te draaien. Oók op onze homepage.

Gevolg:

Je lezer vindt je een amateur.

Hij is gewend aan professionele sites, die wél brutaal en dwingend laten weten wie ze zijn. Vergeleken met de grote jongens ben jij een muurbloempje.

De oplossing:

Haal diep adem en wees duidelijk over wat je aanbiedt. Larger than life- duidelijk. Breng je doel terug tot één korte zin. Zet hem op je homepage. Vet.

Schrijf wat je doet op je homepage
Wat doet Fizzzle, van Corbett Bar, ook weer precies?

2. Blog till you drop

Je bent enthousiast begonnen aan een blog, maar je krijgt geen comments. Je vraagt je af of bloggen zin heeft. Je stelt het steeds vaker uit. Dat merkt toch niemand.

Gevolg:

Je site maakt een verwaarloosde indruk.

Jammer. Voor de meeste zelfstandige ondernemers is bloggen onmisbaar. Een blog heeft drie voordelen:

  • Je kunt je sterke kanten benadrukken
  • Nieuwe klanten kunnen je online vast onderzoeken vóór ze contact opnemen
  • Je website stijgt in de ranking van Google als je regelmatig nieuwe inhoud publiceert – en dat levert weer méér bezoek op

Als je interessante informatie geeft, of betere informatie dan je collega’s, bouw je een reputatie op die je op den duur contacten oplevert. Heb geduld.

Oplossing:

Blog eens per week. Eens per week is vaak genoeg om goed te ranken, en niet te vaak om een blog burnout te krijgen.
Blog op een vaste dag. Dan weet je lezer waar hij met jou aan toe is.

3. Be a friend

Je snapt niet waarom je zo weinig bezoekers krijgt. Het kostte maanden werk om je website online te krijgen: waar blijft nou je beloning?

Probleem:

Er is geen rechtvaardigheid. Net als in het gewone leven gebeuren de dingen online alleen als je ze zelf in gang zet.

Oplossing:

Maak vrienden. En wees er zelf één.

Open een Twitter-account. Begin met kleine stapjes. Stuur elke dag één tweet en één retweet. Help anderen.

Zo krijg je online vrienden, een netwerk, bezoek op je site en uiteindelijk klanten.

Niet in een week. Maar wel in een jaar. Meer weten? Lees mijn Twitter-ebook.

4. Beantwoord je comments

een blog is een plant

Een blog is een plantje. Het leeft. Je moet er goed voor zorgen.

Wees dankbaar voor elke bezoeker die de moeite neemt om commentaar achter te laten. Geef haar serieus antwoord. Verwijder spam en irrelevante comments.

Gooi ‘s zomers Pokon in de gieter.

5. Vergeet het e-book

Elke website heeft een gratis e-book en de meeste e-books zijn prut.

Gevolg:

Reken er niet op dat lezers zich verheugd inschrijven op je nieuwsbrief, in ruil voor dat boek. Ze schrijven zich pas in als de rest van je site er veelbelovend uitziet.

Oplossing:

Laat je niet gek maken door de heersende e-book-dwang. Trek er geen weken voor uit om het te schrijven. Zorg dat je aanbod duidelijk is, en dat je site er helder uitziet. Bedenk dan een list. Maak een video, of een cheat sheet. Het hoeft niet groot te zijn, maar wel goed.

Het moet je pijn doen om het gratis weg te geven. Dat is de clou van online marketing: je krijgt alleen terug wat je geeft. En daar moet je nog op vertrouwen ook.

6. Laat reacties zien

Je lezer wil maar één ding weten als hij voor het eerst op je site komt: wat krijg ik hier? En snel.

Niet omdat hij onaardig is, maar omdat het glasvezelnet ons ongeduldig maakt.

Je aanbod staat nu op je homepagina. Maar is het de moeite? Dat kan hij nergens vinden.

Gevolg:

Je bezoeker fietst een straatje verder.

Oplossing:

Laat reacties van je klanten zien. Op je homepage.

7. Schrijf een about-pagina die niet over jou gaat

Je about page is een van je best bezochte pagina’s. Logisch: als een nieuwe bezoeker drie keer heeft gegrinnikt om je laatste blog, gaat ‘ie kijken wie er zo verdomd leuk schrijft.

Maar dan vindt ‘ie daar je hele cv, van de kleuterschool tot nu, met al je diploma’s. Indrukwekkend, no?

No.

Waarom doe je het dan?

Je denkt dat het zo hoort. Zelfs je grote helden doen het immers zo?

je aboutpage is een verkooppagina
Aboutpage van schrijver Roddy Doyle

Maar jij en ik zijn geen Roddy Doyle. Mij kent een nieuwe lezer niet. Jouw leven interesseert hem niet. Een nieuwe lezer komt voor wat je voor hem kunt doen – zijn boek vertalen; zijn voeten behandelen; zijn vloer schuren. Hij wil meer informatie over jou als vakman. En als hij je teksten leuk vindt, verwacht hij óók leuke teksten op je over-pagina. Een gedetailleerd CV verveelt.

Gevolg:

Je lezer is teleurgesteld.

Oplossing:

Schrijf je about-pagina met je lezer in je achterhoofd. Wat is het minimum dat hij moet weten? Meer hoeft er niet op.

En maak haar aan het lachen.

8. Laat jezelf zien

Mensen reageren op mensen. Echte mensen.

Dus schrijf zoals je bent. To hell met wie jouw hobbies, je taalgebruik of je religieuze achtergrond niet ziet zitten. Er blijven genoeg lezers over.

9. Zorg voor een professionele foto

Het maakt niet uit hoe verlegen je bent: je foto ziet er geweldig uit. Daar zorg je voor.

De foto op je website is waar mensen je op beoordelen: ben je warm? Ben je betrouwbaar?

Je hoeft er niet jonger uit te zien, of slanker, of knapper. Dan val je in het echt alleen maar tegen. Maar de belichting, de uitsnede en de bewerking moeten perfect zijn.

10. Neem een nieuwsbrief-slide-up

Ik hield er nooit zo van, maar ik heb me laten overtuigen: pop-up sliders werken. Een nieuwe bezoeker krijgt er sinds een paar maanden ook op mijn site één te zien. Hij schuift vanuit de rechterbenedenhoek omhoog. Sinds ik hem installeerde is het aantal nieuwe inschrijvers op mijn nieuwsbrief verdubbeld. Een betere methode heb ik nog niet gevonden.

Wacht geen vier jaar met een slide-up.
Wees niet zo timide als ik.

 

Meer website tips?
10 kenmerken van een blogamateur
10 technieken die elke blogger moet beheersen
Online marketing? Waar begin ik in hemelsnaam?
10 dingen die ik mis had over online ondernemen
10 kenmerken van een uitzonderlijk goed blog

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Boek: Stijl. 30 tips

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (heldere website)

88 comments

  • Tuurlijk! Ik zwoeg 3 uur op een blog over hoe je een ebook schrijft in slechts 15 minuten per dag en dan schrijf jij: ‘Hup weg met die gratis ebooken als weggever op je site, bedenk een list.’ ;-)
    Maar je hebt gelijk: de meeste gratis ebooken zijn waardeloos en een goede video of een pdf met razend goede tips werkt net zo goed.

    • Kijk, als je een website hebt vol goede stukken (zoals jij) dan is de aantrekkingskracht van je e-book meteen veel groter. Je hebt je nut al bewezen.

      Maar voor iemand die net begint met een website en een blog denk ik dat het vaak verspilde moeite is. En een haast onoverkomelijke hobbel als je niet van schrijven houdt.

  • Grappig ik dacht bij het stukje over de foto ‘nou Kitty, jouw foto is best onduidelijk…’ Had nog niet gezien dat er een nieuwe is, mooie foto!

    • Dat had je dan ook wel in de comments gezet, hè? Hoop ik. Deze foto komt uit dezelfde serie van Lucy Lambriex, uit 2013. Ik vond de andere grappiger, maar omdat hij sterk verkleind is zie je weinig van mijn gezicht. Dus ik heb naar Hubert geluisterd, die er laatst over klaagde. Fair enough.

      • Ja ik twijfelde nog, je hoeft toch zelf ook niet alles perfect te doen omdat je toevalllig een blogacademie hebt…

  • Proficiat Kitty: intrigerend portretje boven je blog en voor een schrijver geef je ook nog eens website tips die opluchten (zo’n e-book hoeft niet) En alweer zo’n sterke kop boven je verhaal. Je bent mijn held. Dat kun je beter niet geloven, maar je inspireert me wel. Je dwingt me om elke dag weer kritisch te kijken naar mijn schrijfsels.

  • Ha Kitty e.a.
    Oh zo waar en ik heb gaandeweg nog meer geleerd: je onderwerp is kwetsbaar en reageren is dan lastig. Ik krijg mails en vind dat prima want wil uiteindelijk gewoon hulp bieden. Ook recensies zijn moeilijk gebleken om dezelfde reden, maar mond op mond werkt ernaast prima; voor mij althans. Lange adem, stapje voor stapje ipv hollen en rustig enthousiast(ja, dat kan) achter je toko staan heeft mij uiteindelijk in het zadel geholpen. Succes iedereen!

    • Hee, goeie blogs schrijf jij. Precies waar het soms over gaat bij een opruimcoach: zware emoties, schaamte. En dan nuchter gebracht.

      Hoe voller het internet wordt, hoe langzamer het gaat, aandacht krijgen. Gemiddeld dan. Maar het is ook logisch dat het tijd kost om een bedrijf op te bouwen. Wij willen alles zo snel. Dus inderdaad, een lange adem is nodig. We zijn het helemaal eens.

      PS. Testimonials kunnen in jouw geval ook anoniem. Ik ga daar denk ik toch eens een workshopje over maken. Zo belangrijk.

  • “Online moet je stelliger zijn”
    Dat is spannend. En is het nog waar?
    1. Kan ik zo’n strakke verwachting volle slogan waarmaken?
    2. Waar en wanneer vertel ik de nuances?

    Heerlijk die praktische tips: vooral over mij: laat ze lachen en pest ze met een pop up.

  • Weer een steengoeie blog met duidelijke tips!

    Dat van dat bloggen op een vaste dag, is me te lastig :-) de rest ben ik het grotendeels eens.

    En je hebt me overtuigd. Als jij het doet, kan ik het ook. Zo’n pop-up. Welke plug-in gebruik je daarvoor? Want ik vind het bij jou wel fijn dat ie niet over het hele scherm danst.

    • Sumome. Maar je hebt veel meer plekken waar je ze kunt krijgen. Het is geen echte pop-up (die in je gezicht springt, middenin je beeld) maar een slide-up. Of hoe die ook mogen heten.

  • Wekelijks bloggen is voor heul veul mensen heul stressvol hoor. Dus die blog burn-out heb je dan zo te pakken. ;-)

    En ivm Google is het ook niet nodig. Heb een reactie van SEO specialist Ruben Bunskoeke erbij gezocht, op een blog over minder bloggen – hij vat het namelijk goed samen, vind ik: http://www.sonjavanvuren.nl/communicatie/chronisch-gebrek-aan-aandacht/#comment-5942

    Als je nog maar net start, is het inderdaad een ander verhaal – dan moet je zsm ‘volume’ creëren.

    Vermoed trouwens dat jouw over-jou-pagina vandaag en de komende dagen door deze blog extra druk bezocht zal worden. :-)

    • Zou mooi zijn als Ruben hier even wou uitleggen hoe vaak dan wel, precies. tegenwoordig blogt hij zelf volgens mij zeker elke week.

      Maar deze post is inderdaad geschreven voor beginnende online ondernemers.

      Ik zal Ruben even vragen. Ben wel benieuwd.

      • Laten hier mee beginnen: Ik denk wanneer je alles bij elkaar neemt, dat één keer per week bloggen het beste is.

        Nee. Wacht. Ik moet luisteren naar de eerste tip van Kitty. Wees dapper. Wees stellig.

        Blog één keer per week.

        Voor beginners sowieso. Voor volume, reach, een band creëren met de lezer en training. Die voordelen gelden ook bij ervaren bloggers.

        Maar.. ugh.. ik wil het niet zeggen… het ligt eraan.

        Is het nodig voor SEO?
        De mate waarin een blog actief is, heeft direct en indirect invloed op de ranking. Maar actief kan ook zijn het regelmatig updaten en promoten van oude artikelen en eens per maand bloggen. Zolang het gedrag van de gebruikers aangeeft dat de kwaliteit hetzelfde is (denk aan bouncepercentage, inkomende links, doorklikpercentage jadajadajada).

        Hierboven ging het vooral over de huidige rankings. Die behouden of laten stijgen.

        Hoe meer je publiceert, hoe meer rankings je kan behalen. In theorie. Als je artikelen schrijft over specifieke nichegerelateerde onderwerpen en problemen.

        Maar als je 3 keer per week blogt over koetjes en kalfjes, dan zal je er niet op vooruitgaan (het kan zelfs dat je lager gaat ranken, omdat je website minder relevant wordt voor bepaalde onderwerpen).

        En dan heb je ook nog dat de gemiddelde kwaliteit van alle pagina’s, invloed heeft op de ranking van alle individuele pagina’s. Als je minder publiceert, maar hetgeen wat je publiceert goed ontvangen wordt, dan heeft het een positieve invloed op de rankings.

        Maar zorgt minder bloggen tot betere artikelen? Ligt eraan.

        Kortom: kan je goed bloggen (schrijven, promoten etc), update je regelmatig oude artikelen en wil je meer energie steken in het maken van uitgebreide specifieke artikelen? Dan kan je minder bloggen.

        Niet? Blog dan vaker. En eens per week is dan top, omdat we mensen zijn en structuur nodig hebben om dingen vol te houden.

        • Dank je Ruben! De epic content methode volgt Backlinko bijvoorbeeld. Die schreef daar net iets over, zal eens opzoeken.

          Wat doe jij zelf? Elke week en zo vaak mogelijk een heel goed terugbladerstuk, schat ik?

          Maar je bekijkt het nog niet vanuit de lezer. Voor een lezer is het heel prettig om te weten waar hij aan toe is. Op zaterdag verwachten we het Volkskrant magazine, en dat is er altijd bij de koffie die dag. Het hoort erbij. Gewoontevorming. Ontzettend belangrijk. Ook al stuur je nieuwsbrieven om mensen te vertellen dat er een nieuwe post is. Ik vind het lastig als blogs heel onregelmatig verschijnen.

          Om de week zou een fijner ritme zijn, als schrijver, wat mij betreft. Dan heb je meer tijd om ergens diep in te duiken. Tenzij je Seth Godin heet, daar ben ik jaloers op. Elke dag iets verstandigs te zeggen hebben!

          • Iedere week een sterk artikel schrijven wat naadloos binnen jouw topic/vakgebied/waarmee je mensen helpt, valt, om je ranking goed te houden of beter te maken… Pfoeh! Over stress gesproken.

            En Ruben, als je níet zo goed kan schrijven, weinig promoot en nauwelijks je site update, moet je juist minimaal 1x per week schrijven? Dat kan ik niet rijmen met de kwaliteit ‘eis’ (zowel vanuit lezers als Google)?

            En Kitty, vanuit de lezer bezien: Zou het voor lezers niet juist een verademing zijn om wat minder ‘bestookt’ te worden? Ik heb het niet over jouw blog. Daar kijkt menigeen iedere week verlangend naar uit. Jouw mailinglijst zal jaloersmakend groot zijn (idem voor Ruben). Velen dromen ervan te kunnen schrijven zoals jij.

            Maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd en hoe je het ook wendt of keert, de concurrentie is moordend. Als je een vloerenlegger, rijdende kapster of eoa coach bent en je toko draait redelijk goed (misschien heb je ook nog een gezin en moet je veel lezen om bij te blijven wb je vakgebied), dan is het echt ongelooflijk moeilijk om iedere week te bloggen op je strak uitziende site, die er zo goed uitziet omdat je ‘m zo goed bijhoudt. #kuchkuch ;-)

            Online is ons ‘vak’. Als dat niet zo is, ‘moet’ je het erbij doen (veel zzp’ers willen of kunnen dat niet uitbesteden). Dan wordt het onvermijdelijk een halfslachtig of niet regelmatig gebeuren. In theorie is 1x per week misschien het beste. De praktijk is zoals zo vaak een stuk weerbarstiger.

            • Elke week één blog vind ik niet zo stressvol. Kom op zeg, het is wel gewoon werk. Niet iedereen hoeft elke week 1500 woorden over online marketing te schrijven. Toevallig vind ik dat leuk.

              Ik zal binnenkort eens een paar blogs/bedrijven belichten die ik heel goed vind ook al voldoen ze niet aan al mijn eisen. Ze doen wel degelijk hun werk. Staat op mijn lijstje.

              • Natuurlijk zijn die er. (En dan bedoel ik zzp’ers en bedrijven waar de professional of de directeur het zelf doet en geen budget heeft of wil vrijmaken om er iemand voor in te huren, extern of in loondienst.) En hoe losser je jouw ‘eisen’ toepast, hoe meer je er vindt.

                En ik snap en zie dat jij wekelijks bloggen niet stressvol vindt. Voor mij is dat het ook niet. Maar voor veel van onze (potentiële) klanten wel. Het is nou eenmaal niet voor iedereen hetzelfde cq even makkelijk. Wij hebben weer andere dingen waar we moeite mee hebben en niet zoveel aandacht aan besteden, terwijl dat wel beter zou zijn voor onze business.

                Heb je weleens een enquete gehouden onder jouw voormalige cursisten of een online vervolgonderzoek gedaan om te kijken hoeveel van hen nu het wekelijks bloggen volhouden en daardoor een stijgende traffic en inschrijvers lijn zien?

                • Nee, dat gaat te snel. Iedereen kan op allerlei niveaus werken aan online marketing. Ik heb een speciale klantengroep. Maar ik zie allerlei mensen het heel effectief doen op een hele andere manier. Wacht maar even op dat blog, anders ga ik het twee keer uitleggen.

                  En nee, niet ieder van mijn oud-cursisten houdt het vol, maar ze hielden het voor de cursus ook al niet altijd vol. Het is gelukkig ook niet alleen een blogcursus, maar vooral een schrijfcursus ;-)

                  Maar nogmaals, ik vind niet dat medelijden zo nodig is. Ik moet ook heel veel dingen doen voor mijn bedrijf die ik liever niet zou doen. Dat hoort erbij. Daar klaag ik ook niet over. En je kan op heel veel manieren aandacht krijgen. Niet alleen met lange stukken schrijven op je blog elke week. Gewoon borrels aflopen kan ook. Naar BNI-ontbijten. Filmpjes op Facebook en Twitter. Lezingen geven. Webinars op Youtube. Online, offline, iedereen mag zelf kiezen.

                  • Ik kijk uit naar je blog, Kitty. Enne, het heeft weinig te maken met medelijden. Of klagen. Ik kan het me simpelweg wel voorstellen. Heb er ook begrip voor dat ik zelf juist moeite heb met bepaalde offline dingen. ;-)

                    Het hoort er inderdaad bij als je een eigen toko wilt runnen. Zou mooi zijn als enkel dat besef je steeds weer in beweging zou brengen voor alles wat nodig is of goed zou zijn, haha.

            • @kitty Hmm. Het uiteindelijke doel is dat je een ‘top-of-the-mind’-positie bezit bij de doelgroep. En daar hoef je echt niet elke week voor te bloggen. Hoe unieker je niche qua online aanwezigheid (denk aan een vloerenlegger), hoe minder het kan. Voor populaire niches, zoals copywriting en bloggen is het wat complexer (dan ligt het ook aan je onderscheidend vermogen).

              Sure. Vaste datum is handig – en adviseer ik ook. Maar dat kan ook zijn ‘de eerste dag van de maand’ (ik ken een blog die hun updates gekoppeld hebben met het luchtalarm). Slim.

              Ik volg ook een aantal blogs niet meer, omdat ze te veel bloggen. Heb de laatste tijd veel uitschrijven, omdat ik te veel mailtjes verstuur. Dus wat is de beste frequentie om zoveel mogelijk prospects vast te houden? Ik weet het niet. Ligt eraan.

              “Wat doe jij zelf?” Ik doe maar wat. En dat is verre van effectief. Voor de lezer en voor zelfontwikkeling. Ik laat me qua blogfrequentie helaas leiden door emotie.

              Maar qua advies dan moet je juist vertellen wat je het best kan doen. En dus eens per week, per twee weken of per maand duidelijk (ligt aan de kwaliteit, niche etc).

              @Sonja “als je níet zo goed kan schrijven, weinig promoot en nauwelijks je site update, moet je juist minimaal 1x per week schrijven? ”

              Hmm ze moeten wel promoten en het liefst ook updaten. Maar als je niet zo goed kan schrijven, dan is de enige manier om snel beter te worden: veel schrijven. Als ze eenmaal kunnen schrijven, en daarmee bedoel ik berichten die men graag wil lezen, dan zou je de frequentie kunnen verminderen.

              Ze moeten je gewoon niet vergeten.

              • Ruben, kun jij niet een keer een blog schrijven over hoe dat nou zit met oude content updaten en verspreiden? Dat snap ik nooit zo goed. Hoeveel moet je er aan veranderen? En gaat het verder vooral om hoe geliefd een pagina is (hoeveel kliks hij krijgt?)

                Ook nog: je hebt gelijk met wat je zegt, het optimum zal voor iedereen anders liggen. Maar vast regels zijn er verder niet. En alles verandert continu online. Ik vind eens per week een mooie stelregel. Maar het is niet meer dan dat.
                Voor mijzelf werkt het. Het is een ijzeren patroon.

                @Sonja: het is niet zo dat ik nooit moeite heb een blog te verzinnen. Als ik een idee heb gaat het vanzelf. Maar ik heb lang niet altijd een idee. Dat zijn de dagen dat het middernacht wordt. Dan begin ik pas om 5 uur met iets goeds. Ik moet vooruit werken, maar dat doe ik nooit.

    • Neem gewoon vrij! Jezelf opladen is heel belangrijk. Daar schort het bij mij altijd aan. Ik werk het liefste altijd maar door. Da’s funest voor je inspiratie.

  • Tja, die slide-up…. ik weet het nog niet hoor. Ik zal nog een jaartje wachten ;-)

    Kun je ‘m trouwens uitzetten voor mobieltjes?

    En leuk die nieuwe foto. Nu kunnen we je zien :-)

    • Henneke, jij hebt helemaal geen slider nodig ;-)

      Ja, je kunt hem zo vaak of zo weinig laten verschijnen als je wil en je kunt ook kiezen waar. Alles kan tegenwoordig.

  • Fijne tips weer, Kitty en dank voor de gulle link! Ook erg leuk deze foto van jou in gebruik te zien. Dat hebben we toen toch goed gedaan!
    Maarre, dat ding rechts onderin is dat niet stiekem een e-book?

    • Jawel. Maar als je net begint hoeft het niet van mij. Als ik net begon zou ik het ook niet doen. Deze is er toevallig al ;-)

      Jij hebt zeker helemaal niks? Vind ik ook sjiek.

      • Haha, nee nog niet op Zie Binnenzijde. Maar wel in de maak voor mijn tweede site, hierboven gelinkt. Het werkt wel en is ook echt leuk als het iets goeds is vind ik.

      • Update: ik heb nu een cadeautje op InnerSpacecraft en mijn lijst groeide in een week al met meer dan 20%. Toegegeven: het is dan ook wel een heel leuk cadeautje en mijn lijst was nog niet zo lang.

  • Ik voel me vereerd, dat je een blog speciaal voor mij schrijft ;). Dank, Kitty.
    Een blog per week schrijven, is inderdaad stressvol, ook voor mensen die veel schrijven. Want de klanten waarvoor je schrijft, gaan altijd voor. Nog daargelaten of je genoeg interessants te melden hebt…

    • Veel mensen die graag schrijven zijn introvert. Me too. Je bedoelt dat je er niet altijd tijd voor hebt? Aha.. dat is een kwestie van slim plannen. Zal ik meenemen in dat blog dat ik binnenkort ga schrijven.

  • Slim plannen, …. en uitvoeren: inderdaad erg belangrijk. Ik kijk uit naar je blog daarover.

  • Loud & clear. Werk aan de winkel. Maar komende weken nog even niet, want er moet eerst een boek afgerond dat ik bij een uitgever wil krijgen. :-)

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen