Leert goede schrijvers de laatste 20%

10 Kenmerken van een blogamateur

Bloggen.
Er zijn mensen die er lacherig over doen.
Ten onrechte. Want zakelijk bloggen is een serieuze zaak. Niet voor amateurs.

Reken eens uit wat een uur bloggen je oplevert:

Bereken je uren

Tevreden?

Mooi.

Niet tevreden? Lees door. 

Waaraan herken je een blogamateur?

1. Een WordPress.com-blog

wordpress.com-blog is voor amateurs
WordPress.com

Een gratis WordPress.com-blog is een instapblog. Ik ben er zelf ook mee begonnen. Je hoeft niks te weten van html, je sleept de widgets zó naar de zijbalk, en huisvrouwen over de hele wereld gebruiken het.

Handig.

Hetzelfde geldt voor een gratis blog op Blogger.

Maar de mogelijkheden zijn beperkt. En bovendien: een fatsoenlijk zakelijk blog staat op je eigen domein. Zodat alle links naar jou gaan, en niet naar Google. Zodat je de baas bent op je eigen site.

Nou zet WordPress je ook wel op het verkeerde been, want ze vertellen je niet (zie de afbeelding) dat je een WordPress.org-blog nodig hebt. En daar moet je iets meer voor leren. Maar hee, het is voor je zaak, toch? Reken eens uit wat een stenen winkel wel niet zou zou kosten.

Klaar om over te stappen op WordPress.org? Hier is een handleiding.

 2. Geen blogvrienden

Een blog staat niet op zichzelf. Het heeft vrienden nodig. Het is aan jou om die te maken. Niet uit kille berekening, maar omdat je online andere bloggers ontmoet met wie het klikt.

Je schrijft een comment als je een post goed vindt. Je gaat met ze koffiedrinken als je in de buurt bent. Je helpt ze als ze een vraag stellen op Twitter.

Met een beetje geluk helpen ze jou dan ook. Met koffie, comments en advies.

3. Geen Gravatar-account

Als je commentaar schrijft bij een blog komt daar meestal een foto bij. Vanzelf. Denk jij.

Fijn, want een plaatje doet wonderen. We onthouden ze beter dan namen.

Bovendien: je foto – je avatar – is je privé-logo online.

Je wil dus graag overal waar je opduikt een foto, en overal dezelfde. Maar wat als die foto niet verschijnt?

Geen gravatar-account

Dan heb je geen account aangemaakt bij Gravatar. Met Gravatar koppel je je avatar aan al je e-mail accounts.

Het werkt heel simpel: als je een comment op een blog plaatst moet je een e-mail adres invullen. Gravatar zoekt er automatisch de goede foto bij.

(PS: lees deze bedenkingen bij Gravatar. )

4. Geen links

Links verbinden je blog met de rest van het internet. Links geven aan dat je méér ziet dan alleen jezelf. Links helpen andere bloggers aan meer bezoek. Linken is delen.

Interne links wijzen je bezoekers op goede content uit het verleden. En ze vertellen Google welke inhoud van je blog het meest belangrijk is.

Een blog zonder links zet zichzelf buitenspel.

5. Niet transparant

Een serieuze blogger laat zien waar zijn ideeën vandaan komen. Als hij uit een boek citeert, geeft hij de bron weer. Als hij een medicijn beoordeelt, vertelt hij erbij of de fabrikant hem sponsort.

Hij is open over zijn inspiratiebronnen. Hij doet niet aan sluikreclame.

6. Dumpt zijn blogs op Linkedin

De blogamateur is lid van 40 Linkedingroepen. En in elke groep doet hij melding van elk nieuw blog. Of hij nou een actief lid is van de groep, of niet. Of zijn blog nou nuttig is voor de groep, of niet.

Eigenlijk is hij een spammer.

Je kent het type wel: vraagt aandacht, maar geeft het niet. Wil wel verdienen, maar niet investeren.

Béétje dom. 

7. Afschrikwekkende beveiliging

Elke blogger hunkert naar comments. Ik ook.

Dat maar een paar procent van alle bezoekers reageert is onverdraaglijk. Maar goed. Such is life.

Bizar wordt het als je als blogger hoge drempels opwerpt om te reageren. Met onleesbare captcha’s, bijvoorbeeld.

captcha voor amateur
Captcha

Terwijl het zoveel makkelijker kan.

Allereerst met die goeie ouwe Akismet-plugin. Gratis. (Let op: je moet een WordPress.com account nemen om hem te kunnen activeren. Let dubbel op: de Akismet website doet je geloven dat je moet betalen. Ten onrechte. Nu is het een goed idee om te betalen voor een nuttige plugin, maar Akismet doet het wel érg onsympathiek.)

Installeer vervolgens ook Email address encoder. Dat maakt alle e-mailadressen op je site automatisch onleesbaar, dus jij en je lezers kunnen voortaan met een gerust hart je e-mailadres publiceren.

8. Geen je-hebt-een-reactie-op-je-comment plugin

En áls je dan eindelijk commentaren krijgt, doe je er niks mee. Je antwoordt niet. Zelfs niet als iemand vragen stelt. Je laat jezelf geen e-mails sturen bij nieuwe commentaren. Nog erger: je laat ook degenen die commentaar leverden niet weten dat jij, of iemand anders, antwoord hebt gegeven.

Zo krijg je nooit een band met je lezers. Niemand komt uit zichzelf na een paar uur kijken of jij al op zijn opmerking heeft gereageerd. Installeer dus een je-hebt-een-reactie-plugin,

9. Verdiept zich niet in social media

Laatst kreeg ik een tweet van iemand. ‘Sorry, Kitty. Ik moet je ontvolgen. Want ik kom boven de 100, en meer dan 100 mensen kan ik niet in de gaten houden.’

Ik moest het twee keer lezen. Stond dat daar echt? Heeft hij nooit van lijsten gehoord?

Drukke mensen hebben geen tijd om zich in social media te verdiepen, denken ze.

Jammer. Onverantwoordelijk, bijna. Want goed werk leveren alléén is niet genoeg. Mensen moeten je wel kunnen vinden. Reclame maken is onvermijdelijk.

In het social media tijdperk kun je dat creatief en eenvoudig doen. Gewoon, door aanwezig te zijn op een paar van die media en er een netwerk op te bouwen. Dat kost geen moeite. Het gaat haast vanzelf. Net als in het echte leven.

Je maakt eens een grap. Je stuurt eens een tip En voor je het weet gaan ze je blog lezen.

Zakelijk gezien is LinkedIn de beste plek om makkelijk met mensen in contact te komen. Eéns per week mag je melden dat je een nieuw blog hebt geschreven. En af en toe dat je een workshop geeft. Héél af en toe. Want social media zijn er niet om op te verkopen.

Overigens: als je nét een blog bent begonnen, en als nog niemand je kent, zijn social media bijna de énige manier om mensen naar je site te krijgen. Websitebezoek groeit langzaam. Na een jaar of twee krijg je steeds meer bezoek via Google, als je goede stukken schrijft.

10. Schrijft een blog in een half uur

Niemand – niemand – kan een gedenkwaardig blog schrijven in een half uur.

Een kattebelletje, een niemendalletje: okee. Maar een doorwrocht stuk, waar geen speld tussen te krijgen is, zonder kromme zinnen? Van meer dan 500 woorden? Kost al gauw een uur of twee.

En een stuk dat je bijblijft, een stuk waarvoor je terugkomt? Een stuk waardoor mensen subiet fan van je worden en zich inschrijven voor je cursus? Reken maar gerust op een halve dag. En schaam je niet als het méér wordt.

Het gaat om kwaliteit.
Kwaliteit kost tijd.

Plaatje van een blad. Einde van de post.

Meer website tips:
10 technieken die elke blogger moet beheersen
Online marketing? Waar begin ik in hemelsnaam?
10 dingen die ik mis had over online ondernemen
Bloggen: 10 tips voor timide online ondernemers
10 kenmerken van een uitzonderllijk goed blog

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

104 comments

  • Ik weet geloof ik niet goed hoe het moet:
    Kitty met pensioen.

    3 woorden die een beetje kortsluiting geven in mijn hoofd.

    Dit Pasen ga ik fijn al je blogs lezen.

      • Ik laat me steeds afleiden… interessant fenomeen. Ben nu bezig met elke dag op Insta om te ‘oefenen’ met showing up online. Dat gaat al 50 dagen goed. Ben ook begonnen met bloggen en klopt wat je zegt – ik zie iedereen op LinkedIn. Lijkt soms een tweede facebook waar ik juist weer minder was. Blijft interessant dat social media gebeuren. Eerst maar eens trouw de discipline opbrengen.

  • 11. Bloggers die hun blogpost updaten maar waarvan de lezer na 3 keer op en neer scrollen nog altijd in het ongewisse blijft wattie fakking update is en zich zodoende genoodzaakt voelt een comment achter te laten in de hoop deze kloppende hersenactiviteit te kunnen bekoelen.

    12. Je commentaar ondertekenen

    Groet,

    Marco Raaphorst

  • Helaas verspreidt de SweetCaptcha-plugin sinds 2 dagen agressieve adware. Advies is om die zsm te verwijderen.

  • Weer een goed artikel! Ik ben nu aan het knutselen om rond de Kerst mijn eigen blog online te hebben (ja, met WP, ja, zelf doen). En de Gravatar heb ik nu bovenaan mijn to-do lijstje gezet. En ik wil het maar meteen profi doen dus ik heb een bevriende fotograaf gebeld om wat leuke foto’s te maken. Volgens mij een tip van jou uit een andere blog.
    Dank voor alle goede adviezen!

  • Eindelijk iemand die duidelijk zegt waar het op staat. Fijn. Moet wel bekennen dat ik als blogger tussen servet en tafellaken zweef. Van de ’10 kenmerken van een amateur blogger’ zijn er toch nog zeker 3 op mij van toepassing. Ruimte voor verbetering dus!

  • Wat een handig en leuk overzicht weer! Ik geloof dat ik mezelf aardig serieus mag noemen :-) Een punt mis ik nog en daar ben ik wel eens naar opzoek geweest,maar niet iets naar tevredenheid kunnen vinden: Twitter én Facebook comments…
    Iemand goede tip misschien?

  • Ik heb de blogacademie nog maar kort geleden gevonden en ga eens kijken of ik het mij lukt: het schrijven. Nu duimen dat het mij lukt met de Gravatar, dat is stap 1.

  • Grappig nr 10 en ook helemaal waar.
    Alhoewel je natuurlijk wel kunt zeggen dat in sommige markten de concurrentie zo laag is dat effe in een halfuurtje 500 woorden schrijven genoeg is om die markt helemaal te domineren.

    Ondanks dat heb ik gisteren ook een halve dag naar me scherm gekeken voor die perfecte blogpost xD.

    Hoe dan ook kan kwaliteit idd niet in een halfuurtje.

    goede post!

    • Haha, en dat als geldgorilla! Inderdaad, in sommige markten kun je domineren met een tweetje ;-)
      Maar ja. Ik wil dat niet. Iemand anders misschien wel.

  • Oké, de buren zijn nu niet blij met me. Kennelijk moet je niet in Gravatar je (hoofd)mailadres veranderen maar in WordPress, als je daar blogt. Hoop ik…

    • Goed punt. Daar zit ik ook weleens mee te hannesen. Ik geloof dat het ook afhangt van de instellingen van het blog waar je een comments plaatst – er zijn inderdaad blogs waar het mij ook niet lukt.

  • Je hebt kennelijk een speciaal talent om dingen te schrijven die me wekenlang bezig houden…
    Ik kon het niet uitstaan, van die Gravatar en die foto die dan niet automatisch erbij gezet wordt. Want ik heb wél een Gravatar-account. Blijkt dat ik dat op een ander mailadres heb aangemaakt dan ik hier steeds invul. Tja, kan je lang blijven proberen.
    Als het nu nog niet goed gaat, ga ik even gillen :-( Zowel: kan ik eindelijk weer rustig slapen.

  • Ai.. helemaal mee eens, maar moet nog werken aan een paar puntjes geloof ik. Heb wel een eigen url maar misschien toch maar blogspot een keer vaarwel zeggen. Heb je eigenlijk ook een tip wat te doen met je vaste volgers als je van (url)locatie verandert?

  • Dank voor al je tips! Ik beschouw mij zelf al niet meer als amateur met alle reacties die ik op mijn blog krijg, maar hier zitten zeker nog dingen bij waarmee ik mijn blog kan verbeteren :-)

    Keep up the good work!

  • Geweldig geschreven, praktische tips. Dank je wel! Ik ga die onleesbare Captcha eraf te gooien inderdaad. Ik zie hier nog geen SweetCaptcha. Hoe houd jij spamreacties buiten de deur?

  • Super bedankt voor dit blog. Ik kan nu weer verder met mijn blogs. Met weer een paar goede tips rijker kan ik mijn blogs verder professionaliseren.

  • Als ik dit zo lees, denk ik, wat houd me eigenlijk tegen? De meeste van die punten zouden toch moeten kunnen lukken. Daarbij, je ‘moet’ toch ‘sooner or later’ beginnen… #betereenamateurdanhelemaalniet

  • Boeiend artikel. Je herkent een amateur aan een aantal van deze zaken, maar… als je deze dingen op orde hebt, betekent dat niet dat je een goede zakelijke blog hebt.

    Echt klanten trekken en goed verdienen dankzij je blog? Dat zit in heel andere dingen. Zoals: een steengoede marketing waarbij je vanuit je blog er voor zorgt dat mensen bij je gaan kopen. Daar komen heel andere dingen bij kijken dan tweets als comments opnemen, of een leuke foto van jezelf als je reageert.

    Sterker nog: ik ken mensen die zeer veel geld verdienen met hun blog/artikelen (omzet van tonnen tot boven een miljoen euro!), maar veel van jouw punten niet doen. Aan de andere kant ken ik ook mensen die alles van jouw lijstje keurig hebben ingevoerd, maar een omzet van minder dan €10.000 per jaar hebben met hun bedrijf. Wie is dan de amateur?

    Kortom: je blog ziet er wel professioneler uit als je jouw punten doorvoert. Maar… echt geld verdienen met je bedrijf dankzij je blog? Dan draait het om andere dingen.

  • 7 vd 10 ben ik met je eens. Best een goede score. En ik heb me bij gravatar aangemeld :-) Bedankt voor de tip.

    Punt 1. Er zijn een heleboel redenen te bedenken waarom WordPress beter zou kunnen zijn dan Blogspot. Echter de reden die jij noemt klopt niet. Ben je niet in de war met Facebook? Facebook kan inderdaad niet op een eigen domein en alle links gaan naar Facebook. En je kunt je eigen content niet downloaden.
    Blogspot kan op een eigen domein. Je kunt alle content downloaden. Je hebt toegang tot de code. En zelfs als je geen eigen domein hebt en op een subdomein blogt gaan alle links niet naar Blogspot, maar naar dat subdomein. Een subdomein wordt gezien als een zelfstandig domein. Dit in tegenstelling tot een submap, zoals bij Facebook.
    Okay, je blogt op de servers van Google. Maar de meeste mensen bloggen met WordPress ook op een server die niet van hunzelf is.

    Punt 9. Automatisch alle reacties op Twitter weergeven onder een blog vind ik vervuilend. Het stoort in de discussie die bij een blog kan ontstaan. Ook zijn het vaak “lege” reacties. Een simpele RT, een aanbeveling om te lezen, soms daar weer een herhaling van. Als lezer zit ik daar niet op te wachten. Zelf plaats ik af en toe handmatig een reactie-tweet, als het iets toevoegt, als het past in de discussie of als de twitteraar zelf niet in staat is om het te doen.

    Punt 10. Oei. Ik was niet van plan om regelmatig meer dan 2 uur aan een blogje te besteden. Dat zijn de uitzonderingen. Dan word ik toch liever een amateurtje genoemd.

    • Ah… I stand corrected. Again ;-)

      Dat wist ik niet, dat je het kunt downloaden.

      Maar als Google de layout verandert, of de regels, kun je daar dan onderuit?

      • Gelukkig is Google geen Facebook. Tot op heden zijn er bij Blogger (Blogspot) geen regels of layout veranderd waar ik niet mee kan leven. Mocht dat in de toekomst zo zijn… Wie dan leeft. Geen zorgen voor de dag van morgen. Zoiets.
        Net zoals ik me geen zorgen maak over hacken, niet meer werkende plugins en zo. Dat gevaar is bij een “eigen” blog bij WordPress dan weer groter :-)

        3 kwartier meen ik. Blog over WordPress versus Blogger.

    • Dit stuk hier, Youri?
      Even denken.. Ergens rond 12 uur ‘s middags begonnen.. met alle onderbrekingen als boodschappen en koken en gezellig zijn bij het eten en stiekem even twitteren tussendoor en journaal kijken om half twaalf ‘s avonds klaar. Ik neem een dag voor een post, maar dan doe ik er wel vanalles bij. Moest voor deze post ook nog wat nakijken en opzoeken.

  • Beste Kitty,

    Leuk artikel, ik blog zelf een tijdje en ‘op gevoel’ doe ik volgens jouw artikel al een aantal dingen goed, maar ik kan me met jouw tips denk ik toch verder aanscherpen, bedankt daarvoor!

  • Wat ook een grote verbetering is op captcha, is deze: areyouahuman.com. Dan moet je een heel simpel kort spelletje doen. Veel duidelijker èn leuker. Dan wordt comments plaatsen nog aanlokkelijker.

    Dank voor de bruikbare lijst! Ik heb areyouahuman net geplaatst, en kan zeker nog een boost gebruiken, voor meer leven in de brouwerij/website.
    Aafke

  • Bedankt voor je praktische tips! Zodra ik ga beginnen aan mijn blog, ga ik ze meteen toepassen!

  • Fijn om te lezen dat ik gelukkig niet de enige ben die geregeld een halve dag aan haar blog zit!
    Is Gravatar eigenlijk nog nodig nu je overal zo’n social login hebt?

  • Nog een *tip*: ik heb pas boekenleggers laten maken (echt niet duur!) met mijn gegevens erop alsof het een visitekaartje is. Deze deel ik nu links en rechts uit en ik krijg daar tot nu toe leuke reacties op!
    Belangrijk detail: vooral niet vergeten om je internetsite met je blog er duidelijk op te laten zetten! ;-)

  • Nou, ik scoor niet best… maar heb wel meteen mijn gravatar ingesteld, (kan ik gelijk zien of ie werkt) bedankt weer, Kitty, voor de tips, is weer lekker leesbaar!

  • Dat hele captcha gedoe is vreselijk irritant. Een sweetcaptcha mag misschien voor een keertje leuk zijn, maar wordt het daarna niet ook vervelend?

    Waarom niet gewoon alleen Akismet gebruiken om comments the screenen?

    Enne… #11 geen favicon. Op zich maakt zo’n klein plaatje niet veel uit – maar het ziet er wel veel professioneler uit. Leuk idee trouwens om je foto als favicon te gebruiken.

  • Hmmm. Goede wake up call. Ik vrees dat het excuus kweenie-waar-te-beginnen om serieus werk te maken van mijn site nu niet meer geldt.

    Bedankt, Kitty!

  • Haha Kitty,

    Ik moest zo lachen om je Blogger-opmerking.

    Laatst een flinke discussie gevoerd met iemand, maar ook één iemand gezien die wel zijn eigen domeinnaam had bij een blogspot account: http://www.chantillyontop.com Deze linkt niet door, toch? Of blijft achter de schermen toch alles van google?

    Moet nog eens navragen hoe dat gedaan was. En of op deze manier content wel op eigen domein staan ipv google.

    Ik scoor als blog-geïnteresseerde (klinkt zoveel liever dan amateur) wel goed op jouw lijstje.

    Alleen die comments…Daar moet ik gauw de plugins voor installeren.

    • Ja, heb weleens eerder iemand gezien met een eigen domeinnaam en een Bloggerblog. Hoe dat ging bleef een geheim ;-)

      Maar waarom zou je?
      Zo mooi zijn hun layoutsjablonen niet.
      En zo moeilijk is WordPress ook niet.

      • Dat klopt.

        De dooddoener in de discussie blogger/wordpress was dat ze geen verstand hadden van SEO of Google en zich er niet in wilden verdiepen. Dan ben je gauw uitgepraat.

        Maar toch zie ik ook wel grote blogs met honderden volgers in Blogspot. Vooral in de creatieve, etsy-achtige en DIY-hoek kom ik Blogspot tegen.

        Ik ben met veel plezier over gestapt van mijn eigen html-site nr WordPress (met een klein uitstapje in Joomla en een anoniem Blogpost-geval met 2 berichten ofzo). Ik vind WP veruit het prettigste werken.

        De hele blogpost/wordpress rivaliteit is natuurlijk hartstikke grappig. Ik vraag me af van hoeveel invloed het werkelijk is op je vindbaarheid, dat content niet op jouw domein staat.

        Zijn daar onderzoeken naar gedaan? Heb jij daar wat leesvoer over? Dat vind ik wel interessante materie.

          • Aaah…, omdat het een reusachtige server is van een reusachtige host en omdat je een programma online gebruikt van dat bedrijf heb je minder tot geen enkele zeggenschap over wat er met die servers gebeurt, of met de content die er op staat? Is dat het?

            • Hoe groot die servers zijn maakt niet uit, maar ze zijn niet van jou. Je kunt t blog ook niet met een druk op de knop naar je eigen computer halen, zoals wanneer je een prive abonnement hebt bij een zelfgekozen provider.

  • Hoi Kitty,

    Dankjewel voor de tips. Ik ga iig die tweet plugin installeren. Ik ga ook op zoek naar een plugin voor de Facebook comments. :-)

    • Die zijn er, ik heb ook zitten googelen. Maar ikzelf doe niet meer aan FB, rotbedrijf. Let op dat de comments wel ook op je eigen site komen, dat ze jouw eigendom zijn. Er zijn plugins waarmee je je comments exporteert naar FB, last time I checked.

  • Interessante blog! Ik heb zeven van de tien punten. Een krappe voldoende dus, maar ik ben dan ook geen professioneel blogger.

  • Fantastisch mooie lijst en post Kitty, fijn en waardevolle checklist, ook voor een niet-zakelijke blogger als ikzelf ben (Zometeen gelijk naar Tweets as comments plug in, thnx.)
    En ik ga je ook doorspelen aan een aantal beginnende bloggers plus sowieso aanbevelen deze post. Super.

  • En zo ben je zomaar met totaal niet urgente zaken bezig, maar goed het kan maar gebeurd zijn. Als het goed is nu met foto.

    Bedankt voor de tips en weetjes steeds weer, zo ontstaat online een steeds professioneler beeld.

  • Ik haal nog geen 8 van de 10, dus deze blog is voor mij zeer waardevol!
    Dank je wel voor alle practische, handige tips.

  • Helder en goed advies!

    Heb zelf de test goed doorstaan met een voldoende op in elk geval 8 van de 10 punten. Eens kijken welke foto nu verschijnt en nog checken hoe het met mijn comments zit.

    En reclame op LinkedIn is inderdaad verschrikkelijk irritant.

    • Nog geen foto ;-)
      Je raakt gauw de draad kwijt in onlineland. Nog een emailadres vergeten. Nog een foto uploaden voor je WordPressprofiel.
      Ik weet er alles van. En in elk geval zet Gravatar er geen foto’s achteraf bij, alleen vanaf het moment dat je ze uploadt.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html