Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waarom je als zakelijk blogger moet linken naar je grootste concurrenten

linken naar je grootste concurrenten moet ook

Aardig iemand, jij.
Sympathiek.

Je neemt jezelf gelukkig niet zo serieus.

En altijd bereid om anderen te helpen, hè.

Daarom.

Maar waarom laat je dat online dan niet zien?

Waarom staan er geen links in je blog?

Niet beginnen te lachen.

Eérst checken.

Hoeveel links staan er in je laatste post?

naar andere blogs linken
Zomaar vier zakelijke blogs zonder één enkele link. Geen uitzondering.

 

De meeste zakelijke blogs hebben nauwelijks links

Niet naar andere websites, maar ook niet eens naar eigen pagina’s.

Of naar oudere posten van henzelf.

Interne links

Interne links zijn belangrijk.

Want als jij niet aangeeft wat de beste inhoud op je blog is, kunnen je lezers die niet vinden.

En Google evenmin.

Blogs hebben nou eenmaal een strikt chronologische opbouw: wat ouder is dan een post of vier zinkt onverbiddelijk naar de bodem.

Interne links helpen om oude inhoud vindbaar te maken.

Maar helpt linken ook voor de SEO?

Voor zoekmachine-optimalisatie: beter gevonden worden als iemand een zoekterm op jouw gebied intypt bij Google?

Yep.

Google’s bots, programmaatjes die de hele dag het internet afstruinen om de inhoud te classificeren, trappen niet meer in de SEO-trucs van een paar jaar geleden.

Je pagina’s volproppen met zoekwoorden, of 100 metatags onzichtbaar in je code verstoppen is allang verleden tijd. Sterker: het werkt tegen je.

Tweets, shares en likes daarentegen zijn aanwijzingen voor anderen – en dus voor Google – dat je stukken de moeite waard zijn.

Want Google wil goede inhoud belonen. Het wil kwalitatief de beste zoekresultaten hebben. Uit concurrentie-overwegingen. Websites, films, teksten die echte mensen graag lezen krijgen van Google daarom de meeste punten.

Ook de bots werken steeds meer alsof ze echte mensen zijn.

Maar je moet een bot nog wel vertellen welke inhoud belangrijk is, en welke niet.

Omdat het programma niet echt leest.

Hoe?

Een kop is belangrijk. Net als gewone lezers letten zoekprogramma’s daar extra op. Ze denken dat de belangrijkste inhoud wel in de kop zal staan. Ze denken zelfs dat het belangrijkste zoekwoord vooraan staat in de zin.

Als je je post hoog wil laten scoren op een zoekwoord, is de kop de eerste plek waar je hem neer wil zetten.

linken is netwerken
Zet je zoekwoord in je kop

Een tussenkop is de volgende logische plek. Ook die trekt de aandacht van een lezer.

links en keywords
Zet je zoekwoord ook in een tussenkop

En aan het begin van je artikel.

(Daar heb ik geen plaatje van, want dat heb ik niet gedaan. Ik schrijf altijd eerst mijn post. En daarna pas ik hem een beetje aan om de zoekwoorden er in te krijgen. Maar ik doe de tekst geen geweld aan. Als het niet past, dan maar niet.)

Maar wat betekent een link nou precies voor Google?

Een link is een plek waar jouw blog in verbinding staat met de rest van het web.

Dat je linkt laat zien dat je geen geïsoleerde zonderling bent, maar een actief lid van de online gemeenschap.

waarom linken moet
Een link laat zien dat je deel uitmaakt van de online community

Je linkt naar nuttige informatie die verband houdt met de inhoud van jouw blog.

En omdat je samenwerkt, en deelt, en vrienden hebt online, linken andere sites ook naar jou.

Hoe belangrijker die andere sites zijn, hoe beter dat weer is voor jouw SEO-ranking. Vooral als het blogs zijn op je eigen vakgebied.

Linken naar je grootste concurrenten is dus goed voor je

Mits het wel echt goeie concurrenten zijn, hè?

Goed is belangrijker dan klein of groot.

En wat zegt een link voor je lezer?

Een link vertelt de lezer dat je gul bent.

Dat je goede informatie deelt.

Dat je het niet erg vindt als lezers op een andere site nog beter geholpen worden.

Want het gaat niet om jou, in het grote geheel der dingen.

Het gaat om de beste antwoorden op de vragen van je lezer.

 

PS. Meer lezen over linkbuilding en SEO? Lees de 159 SEO-tips van Ruben Bunskoeke. En bestudeer The Definitive Guide To Higher Rankings For WordPress Sites van Yoast (Joost de Valk) en installeer zijn fantastische WordPress SEO plugin.

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

33 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.