Leert goede schrijvers de laatste 20%

Waarom je als zakelijk blogger moet linken naar je grootste concurrenten

linken naar je grootste concurrenten moet ookAardig iemand, jij.
Sympathiek.

Je neemt jezelf gelukkig niet zo serieus.

En altijd bereid om anderen te helpen, hè.

Daarom.

Maar waarom laat je dat online dan niet zien?

Waarom staan er geen links in je blog?

Niet beginnen te lachen.

Eérst checken.

Hoeveel links staan er in je laatste post?

naar andere blogs linken
Zomaar vier zakelijke blogs zonder één enkele link. Geen uitzondering.

De meeste zakelijke blogs hebben nauwelijks links

Niet naar andere websites, maar ook niet eens naar eigen pagina’s.

Of naar oudere posten van henzelf.

Ofwel interne links

Interne links zijn belangrijk.

Want als jij niet aangeeft wat de beste inhoud op je blog is, kunnen je lezers die niet vinden.

En Google evenmin.

Blogs hebben nou eenmaal een strikt chronologische opbouw: wat ouder is dan een post of vier zinkt onverbiddelijk naar de bodem.

Interne links helpen om oude inhoud vindbaar te maken.

Maar helpt linken ook voor de SEO?

Voor zoekmachine-optimalisatie: beter gevonden worden als iemand een zoekterm op jouw gebied intypt bij Google?

Yep.

Google’s bots, programmaatjes die de hele dag het internet afstruinen om de inhoud te classificeren, trappen niet meer in de SEO-trucs van een paar jaar geleden.

Je pagina’s volproppen met zoekwoorden, of 100 metatags onzichtbaar in je code verstoppen is allang verleden tijd. Sterker: het werkt tegen je.

Tweets, shares en likes daarentegen zijn aanwijzingen voor anderen – en dus voor Google – dat je stukken de moeite waard zijn.

Maar links zijn nog beter. Want Google wil goede inhoud belonen. Het wil kwalitatief de beste zoekresultaten hebben. Uit concurrentie-overwegingen. Websites, films, teksten die echte mensen graag lezen – en waar ze uit enthousiasme naar linken – krijgen van Google daarom de meeste punten.

Ook de bots werken steeds meer alsof ze echte mensen zijn.

Maar je moet een bot nog wel vertellen welke inhoud belangrijk is, en welke niet.

Omdat het programma niet echt leest.

Hoe?

Een kop is belangrijk. Net als gewone lezers letten zoekprogramma’s daar extra op. Ze denken dat de belangrijkste inhoud wel in de kop zal staan. Ze denken zelfs dat het belangrijkste zoekwoord vooraan staat in de zin.

Als je je post hoog wil laten scoren op een zoekwoord, is de kop de eerste plek waar je hem neer wil zetten.

linken is netwerken
Zet je zoekwoord in je kop

Een tussenkop is de volgende logische plek. Ook die trekt de aandacht van een lezer.

links en keywords
Zet je zoekwoord ook in een tussenkop

En aan het begin van je artikel.

(Daar heb ik geen plaatje van, want dat heb ik niet gedaan. Ik schrijf altijd eerst mijn post. En daarna pas ik hem een beetje aan om de zoekwoorden er in te krijgen. Maar ik doe de tekst geen geweld aan. Als het niet past, dan maar niet.)

Maar we hadden het over links. Wat betekent een link nou precies voor Google?

Een link is een plek waar jouw blog in verbinding staat met de rest van het web.

Dat je linkt laat zien dat je geen geïsoleerde zonderling bent, maar een actief lid van de online gemeenschap.

waarom linken moet
Een link laat zien dat je deel uitmaakt van de online community

Je linkt naar nuttige informatie die verband houdt met de inhoud van jouw blog.

En omdat je samenwerkt, en deelt, en vrienden hebt online, linken andere sites ook naar jou.

Hoe belangrijker die andere sites zijn, hoe beter dat weer is voor jouw SEO-ranking. Vooral als het blogs zijn op je eigen vakgebied. Want Google is niet meer dan een programma: het trekt conclusies bij vergelijking: als Nederlands beste bakker naar jouw brood verwijst, zal het best te eten zijn. Je krijgt bonuspunten.

Linken naar je grootste concurrenten is dus goed voor je

Mits het wel echt goeie concurrenten zijn, hè?

Goed is belangrijker dan klein of groot.

En wat zegt een link voor je lezer?

Een link vertelt de lezer dat je gul bent.

Dat je goede informatie deelt.

Dat je het niet erg vindt als lezers op een andere site nog beter geholpen worden.

Want het gaat niet om jou, in het grote geheel der dingen.

Het gaat om de beste antwoorden op de vragen van je lezer.

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Boek: Stijl. 30 tips

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (heldere website)

40 comments

  • Hmmm food for thougt. Hoewel mijn ‘oude’ (gratis) WordPress-site al een half jaar niet meer aangepast wordt, ik wekelijks blog op mijn nieuwe site en alle linkjes van de oude site naar de nieuwe verwijzen, komt die oude site nog steeds bovenaan in Google als je op mijn naam zoekt. *&%!#$%£€. Uhm?
    Zou linken naar andere sites, die dan mogelijk weer teruglinken, dat nou echt oplossen?

    • Nee, dan had je een redirect moeten doen. Kan nog steeds. Overleg met een WP-techneut, elke developer enz kan dat. O, en je provider ook.

  • Helder verhaal. Ook als niet-zakelijk blogger stop ik regelmatig links in mijn blogposts om verschillende redenen. Natuurlijk om lezers te verwijzen naar de oorspronkelijke locatie wanneer je aan iets refereert, maar toch hoofdzakelijk om nieuwe blogposts op te nemen in het grotere geheel van wat al eerder geschreven is. Zowel extern (naar je concurrenten) als intern (naar je eigen publicaties). Ik hoop zo de lezer een dienst te verlenen (gemak en kwaliteit bieden) en tegelijkertijd hoop ik dat de concurrent in enkel geval hetzelfde doet (eigenbelang). Verder hoop ik door het intern te linken dat oude blogposts minder snel naar de vergetelheid afzinken.

    • Inderdaad, bronvermelding is een andere, net zo belangrijke reden. Het gebrek aan bronvermeldingen online is een groot bezwaar. En probleem.

  • Maar hebben we dan echt concurrenten online? Is er niet genoeg plek voor ons allemaal?

    Vroeger toen ik fysieke produkten op de markt bracht via bricks-and-mortar winkels, toen zag ik wel concurrenten. En daar wilde ik dan graag wat marktaandeel van stelen.

    Maar nu ik de online wereld ingestapt ben, zie ik eigenlijk niemand als concurrent. Ik doe gewoon mijn eigen ding voor mijn lezers en klanten. Of ben ik te naief geworden sinds ik de online wereld ingestapt ben?

    • Nee. Dat klopt. We zijn het totaal eens. Ik bedoel gewoon: link naar goede collega’s. Je beste collega’s. Maar ja, een kop moet een beetje aandacht trekken hè.

  • Eens, eens en nog eens eens. :-)

    Ik moet wel altijd wennen aan jouw schrijfstijl met al die losse regels, maar dat ben ik ;-)
    Verder inhoudelijk gewoon eens. Of had ik dat al gezegd?
    Hoe dan ook, het uitgangspunt dat je ook mag hanteren is: hoe graag wil je zelf links krijgen vanaf andere websites? Wil je graag links van anderen, dan is het raar als je niet zelf ook naar anderen linkt. En je geeft aan: “Hier vind je goede informatie die een ander al heeft geschreven, zodat ik dat niet meer hoef te doen”. Dat wil je toch ook zelf krijgen?

    Qua SEO heb ik zelf het sterke vermoeden dat Google ook de woorden in de URL “ziet” en weer linkt aan de onderwerpen en context van jouw verhaal. En dat dat toch ook weer iets doet voor jouw vindbaarheid.

    Ander bijkomstig voordeel kan zijn dat -mits de ander een beetje bezig is met SEO en het monitoren van haar/zijn website, die ook ziet dat je naar haar/hem linkt en daarmee bijvoorbeeld jouw website ontdekt als bron van informatie en ook weer eens naar jou linkt. Dan is er geen sprake van platte linkruil, maar een terecht verdiende link, omdat jij jouw content onder de aandacht hebt gebracht van de ander.

    Korter kan ik het niet maken. Wel langer ;-P

    • Ja, over die witregels, dat ben ik met je eens. Tegenwoordig doe ik het anders. Af en toe pas ik een oude post aan. Deze ga ik ook aanpakken, maar net geen tijd.

      Dank je voor de check up!

  • Leuk artikel Kitty! Ik leer steeds meer over copywriting en kan dus veel inspiratie halen uit jouw schrijfstijl. Makkelijk en fijn te lezen content; dat is wat ik wil zien bij artikelen.

  • Fijn en behulpzaam artikel, Kitty! Doorlinken naar goede competitors blijf ik lastig vinden. Zij hebben vaak zeker waardevolle blogs om naar door te linken en voor de bezoeker levert het in ieder geval extra waarde op, dus dat is sowieso goed. Maar toch de angst: misschien klikken zij wel weg naar de site van mijn concurrentie? Potentiële klant (en bezoeker) weg? Maar misschien moet je daar niet mee bezig zijn. Als ik je blog zo lees, zijn er eerder voordelen dan nadelen. Je blogs worden er rijker van. Aanhakend op Nathan’s reactie: misschien krijg je er niet alleen een eerlijk verdiende link door terug, maar ook zelfs de gunfactor voor een toekomstige samenwerking en doorspeling van opdrachten. Een soort van netwerken maar dan met linkjes waaruit uiteindelijk soms zelfs een mooi partnership kan ontstaan? Ik denk dat ik er toch maar eens mee aan de slag ga. :-)

    • Niet te bang zijn. Lezers zijn net als jij: ze zoeken tot ze iemand vinden die ze goed helpt. Daar slurpen ze alle info op, en dan grazen ze verder. Zo zijn wij, sprinkhanen. Jij, ik, iedereen. Je hebt er helemaal niks aan om informatie achter te houden. Je wil iedereen helpen met wat hij of zij nodig heeft.

      Dat gezegd hebbende zit je in een lastige branche, waar veel mensen geen idee hebben van wat ze nodig hebben (net als bij webbouwers). Maar goed, daar kun je ook weer een onderwerp van maken.Toch?

      En je kunt vloggen, natuurlijk.

Leert goede schrijvers de laatste 20%