Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Bloggen: Waarom je een verdomd slechte indruk moet maken om lezers te trekken

Waarom je een verdomd slecht indruk moet maken online

Het is een beetje gênant.
Maar de helft van de foto’s met mij erop mislukt.

Weet je waarom?

Om dezelfde reden als waarom ik schrijf. En waarom ik op de School voor de Journalistiek geen seconde heb overwogen om televisiejournalistiek te doen.

Hierom: Omdat ik nogal snel praat.
Dat was de officiële reden.

En omdat ik tics heb.
Okee, dat was de echte reden.

Op de helft van de foto’s heb ik mijn ogen dicht. En als ik een film van mezelf zie schrik ik me dood: Jezus, kan dat mens niet stilzitten?

Waarom vertel ik je dat?

Omdat ik een voorbeeld wil geven.

Wil je beter schrijven? Vergeet de sprookjes, Vergeet je meester. Vergeet je ouders: altijd je beste beentje voorzetten is een waardeloos advies. De wereld is vol met mensen die elke dag weer steunend en kreunend hun beste been voor het andere proberen te slepen. Jaar in jaar uit, tot ze omvallen.

Goed schrijven gáát niet om je best doen

Het gaat niet om aardig zijn, niet voor je beurt spreken en wachten tot de ander je opmerkt. En je hoeft al helemáál niet te wachten tot ‘ie jou zoent.

Hell, no. Aan fatsoen gaat de wereld ten onder.

Want wat zoeken lezers online?

Volgens de gangbare internetfilosofie: informatie, inspiratie of vermaak. Liefst alledrie tegelijk.

Als je eenduidige produkten of informatie levert – stofzuigers – is je schrijfstijl niet zo van belang. Als je maar helder bent.

Maar lever je ontastbare diensten die berusten op vertrouwen? En wil je een band opbouwen met je lezers, zodat ze terúgkomen naar je blog? Lezers die niet kunnen wachten op je volgende post? Die vrienden hebben die ze verbieden om alwéér over jou te beginnen?

Dan moet je inspireren. En shocking eerlijk zijn.

Dan moet je dingen zeggen, die nog niemand anders heeft durven zeggen. Of in elk geval niet zó.

Je lezers willen weten wie jij bent

Echt. Alle mensen zijn geïnteresseerd in andere mensen. In wat ze denken, in hoe ze leven. In hoe ze de problemen oplossen waar jij ook dagelijks mee te maken hebt.

Je hoeft dus alléén maar eerlijk te zijn, en jezelf, om op te vallen online.

Je image oppoetsen is een slecht idee

We weten heus wel dat je niet echt een telefoniste hebt. We voelen aan álles dat je probeert te verhullen hoe kort je bedrijf pas bestaat. We moeten een beetje lachen om de stockfoto’s op je site. Alsof je een modellenbureau hebt, in plaats van een fietsenwinkel.

Kom op zeg

Je bent gewoon een beetje te dik, net als wij. Je wordt grijs. Of kaal. Je rookt. Of je knippert teveel met je ogen. Je zit er af en toe helemaal doorheen. Je opdrachtenstroom neemt af door de crisis.

Maar je bent wel goed. En je komt altijd op je pootjes terecht.

Weten we toch.

Dus schrijf over echte problemen. Problemen die ook je lezers hebben. En geef echte oplossingen. Geen fluff.

Als je een band met ze wil opbouwen, tenminste.

 

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

16 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.