Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Waar moet ik in hemelsnaam over bloggen? Drie zakelijke bloggers die het weten en die verkopen als een tierelier

EFFECTIEF zakelijk blog schrijven hoe

Een vriendin met een internetbedrijf las me de les.

Je hebt het over zakelijk bloggen en vervolgens haal je iemand aan die over haar privé-leven blogt. Dat snap ik niet. Laat liever zien hoe ondernemers klanten krijgen door goed te bloggen. Het grootste probleem is volgens mij het vinden van onderwerpen.


Vooruit dan. Over onderwerpen.

Maar eerst even dit: waarom mag een zakelijke blogger het niet over zijn privé-leven hebben? Kijk maar naar een schrijver als James Altucher. Hij verdient aan zijn boeken en zijn lezingen dankzij zijn heel persoonlijke blog.

Het punt is:

Er is niet één type effectief zakelijk blog

Blogs zijn zo verschillend als hun makers. De enige overeenkomst tussen alle zakelijke blogs is dat de schrijvers er geld mee willen verdienen.

Maar die vriendin heeft gelijk, of ze werken of niet hangt vooral af van de inhoud. Want wat wil je weten als klant?

  • Of de schrijver weet waar hij het over heeft.
  • Of zij een aardig mens is.
  • Wat hij kost

Daarvoor hoef je je niet eens aan al die over het internet zwervende blogregels te houden.

Je hoeft alleen maar te doen wat werkt

Ik geef drie voorbeelden.

1. Excellent presenteren

effectief zakelijk blog schrijven
Arthur Sevenstern geeft presentatietrainingen. Zijn site is een tikje saai, maar degelijk.

Nou heb ik geen spreektraining nodig. 
En toch lees ik zijn blog regelmatig. Ik volgde een tweet naar zijn site en vond er een fascinerend filmpje van John Cleese die praat over creativiteit.

‘To know how good you are at something requires the same skills as it does to be good at that thing.’

Een eye-opener.

De tekst erbij is maar net 100 woorden. Maar dat dondert niet voor Sevenstern. Hij wil gewoon een goed filmpje laten zien.

Verderop staat een echt verslag van een echt slechte voordracht. Sevenstern beschrijft hoe ‘Eduard, senior consultant van een groot landelijk accountantskantoor’ de mist in gaat.

Daarna kregen we een kwartier lang een commercial over zijn bedrijf. […] En niet te vergeten de ellenlange klantenlijst die ze in al die jaren hebben bediend. Eduard vond dit erg belangrijk, maar zijn publiek niet.

‘In anderhalf uur wist Eduard niemand ook maar één keer te raken.’ Hij dacht dat zijn publiek een deskundige presentatie verwachtte, en ‘in zijn beleving was dat een presentatie zonder kleur, enthousiasme of menselijkheid.’

Zijn conclusie: ‘Eduard speelde op safe. Hij deed zijn uiterste best om geen fouten te maken.’

Zo’n verslag laat zien hoe Sevenstern naar presentaties kijkt

Het leert je dat angst de reden is dat zoveel onervaren sprekers niet om aan te horen zijn. Kortom: Sevenstern schrijft concreet over zijn vak. Met heldere voorbeelden. 
Daar hebben we wat aan.

2. Het Coachbureau, wandelcoaching

een heel goed zakelijk blog

Hilde Backus is wandelcoach. Ze wandelt dagelijks met mensen door het Utrechtse landgoed Amelisweerd. Op haar pagina voor individuele loopbaancoaching staat een Youtubefilmpje van één minuut. Je hoort haar rustige stem en ziet sfeerplaatjes van het landgoed. En halverwege maakt ze een grapje tegen de koeien op haar pad.

Op dat moment vind ik haar aardig.

Dus blader ik door naar haar blog. Daar schrijft ze over wat er gebeurt op haar wandelingen. Elke week één verhaal over één coachee.

Concreet.

Ze laat de wandelaar vertellen waarom hij ongelukkig is op zijn werk. Waarom zij haar baan niet durft op te zeggen. En ze vertelt welke observaties ze zelf doet. Die brengen de wandelaar op gedachten en er verandert iets. Of juist niet.

De wandelverslagen geven een geweldige indruk van hoe het zou zijn om met haar te praten.

Kan het mij wat schelen dat haar site niet de prijs voor het beste design verdient

En dat al haar blogposts eigenlijk reclame zijn voor wat ze doet.

Ik vind haar leuk. Ze lijkt me een prettige gespreksgenoot. Capabel.

En ik snap wat ze doet.

3. Relatiecoach Caroline

een zakelijk blog dat goed werkt

Caroline Franssen is een relatiecoach. Heb ik ook al niet nodig.

Bij relatiecoaching zap ik meestal gauw weg. Maar haar site is opvallend. (NB. Inmiddels is hij veranderd.)

Geen doorsnee-theme. Hij is helder. Overzichtelijk. Vijf knoppen in de navigatiebalk. Precies zoals het hoort. Mooie foto’s.

Bij Franssen is het juist de vormgeving die me door laat lezen.

En dan blijkt dat ze kan schrijven

Franssen is origineel.

  • Ze neemt krachtig stelling:

Ik heb me erop toegelegd om mensen te helpen om zichzelf en elkaar terug te vinden in hun relatie.

  • Ze is tegendraads:

Een van de relatieproblemen waar in mijn praktijk het meest over geklaagd wordt, is de gebrekkige communicatie. Vooral vrouwen vinden dat hun partners te weinig over hun gevoelens praten. Als ze dan eenmaal bij mij aan tafel zitten, blijkt opmerkelijk vaak dat mannen er geen enkele moeite mee hebben om te vertellen wat zij voelen. Ze durven behoorlijk de diepte in te gaan bij hun zelfonderzoek.

  • Ze bedenkt geweldige metaforen:

De Relatie-APK®: in drie uur krijgen jij en je partner een relatie-onderhoudsbeurt.

  • Ze verzint een nieuwe aanpak voor oude problemen:

Mensen wiens partner ‘geen probleem’ ziet, kunnen bij mij terecht voor een individueel relatiegesprek.

En ook zij geeft een inkijkje in wat er in haar sessies gebeurt – lees zelf maar over ‘De poppetjes van Caroline’.

Wat doet ze?

Precies. Ze geeft je een goed idee van wie ze is en hoe ze werkt.

Niet helemaal volgens het boekje, trouwens

Caroline Franssen post onregelmatig, ze herhaalt informatie en sommige posts zijn regelrechte aankondigingen van workshops en andere zakelijke events.

Ikzelf hou niet zo van regelrechte reclame in een blog. Maar net als bij Backus ben ik bereid daar overheen te stappen omdat ze me aardig lijkt.

Voor Arthur Sevenstern geldt iets dergelijks. Hij retweet elke dag een oude blogpost. Zou ik zelf nooit doen.

Maar omdat ik Sevenstern inmiddels op Twitter volg en je goed grapjes met hem blijkt te kunnen maken, ben ik aanzienlijk milder gestemd.

En vind ik het opeens eigenlijk wel handig dat die oude onderwerpen voorbij komen

Bovendien: het werkt. Ik lees veel meer posts van hem dan ik anders zou doen. Grote kans dat ik me zijn naam herinner als iemand me vraagt naar een goede presentatiecoach.

Kortom

Heb je een zakelijk blog?

Je lezers willen weten of je leuk bent, of je je werk goed doet en wat je kost. Dus:

  • Vermeld prijzen
  • Als ze je aardig vinden vergeven ze je een boel andere onvolkomenheden
  • En het allergemakkelijkste is wel je onderwerpskeuze: laat zien hoe je werkt, en of je er goed in bent

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

25 comments

  • deze blogpost vind ik veel te lang. je was me bijna kwijt totdat ik hilde voorbij zag komen. ik heb haar pas nog een blogconsult gegeven. en ja, ze is aardig. en heeft de gunfactor. ook iets bijzonders en waardevol. ik heb je blog gescand. wat ik eruit haal is: een blog is als een goed zittende jas. layout en opmaak hoort bij je te passen. dat is voor iedereen anders. wat je blogt sluit daarbij aan. lekker doen wat jij fijn vindt en wat vooral bij je hoort. en dat hoort ook bij zakelijk én persoonlijk bloggen. naar mijn mening hoort dat bij elkaar. anders verlies je authenticiteit.

  • Kitty,
    Ik vind jou leuk! Je schrijft op een leuke manier. Je kan toveren met taal.

    Ik probeer op mijn blog – ben net weer begonnen – om over problemen van mijn klanten te praten. Oplossingen.

    Klinkt saai. Weet ik. Maar ik weet zelf dat als ik een oplossing zoek voor een probleem en ik Google met “how To” of ik ga naar YouTube en ik type “how To” met een probleem ik het verschrikkelijk irritant vind als ik eerst een verhaal krijg over hoe goed die persoon wel niet is. Of iemand die over zichzelf wil vertellen.

    Ik denk dan: zit ik mijn tijd hier te verdoen? Verder klikken?

    Maar als ik iemand vind die precies uitlegt hoe ik mijn probleem moet oplossen klik ik meteen op bookmark.

    En dan kom ik vaker terug. En als die persoon een stuk of 10 keer mijn probleem zo oplost….en die heeft een aanbieding met meer tips….dan ben ik echt in de koopstemming. Hij /zij heeft me al laten zien dat hij/zij mijn problemen kan oplossen!

    Ik denk dat dit format wel werkt. Zoek een doelgroep op met problemen. Schrijf over oplossingen voor hun problemen en ze komen terug. Natuurlijk kan je ook iets van je eigen leven en persoonlijkheid laten zien. Authenticiteit verkoopt ook.

    Wat voor problemen los je voor me op elke dag met je blog?

    : o )

  • Ha Runy,

    How’s life in Curacao?

    En ja, schrijven over problemen van je lezers is waar het om gaat. Helemaal.

    Maar als je die laatste vraag aan mij stelt – hoe doe ik dat zelf – daar zit ik ook over te dubben. Ik hou me zelf ook niet altijd aan ‘de regels’. Ik doe vaak waar ik zin in heb. En ik schrijf ook weleens te lang over mezelf, haha. Inderdaad, heel irritant. Gelukkig krijg ik dan soms een tip van een collega – en dan kijk ik even met een frisse blik en kort het in.

    Ik los geloof ik niet echt wat op. Ik laat wat zien. Een stijl van bloggen.

    Maar ik geloof dat de theorie die ik hierboven uiteenzet juist voor mijn eigen blog niet geldt. Ik geef namelijk geen schrijfcursus OP mijn blog.

    En ik vraag me al tijden af of ik dat wel zou moeten doen. Alle theorieën over GIVE TILL IT HURTS kennende.

    • Ha Kitty
      Behalve politiek, gaat het hier fantastisch. Sinds ik hier ben heb ik het gevoel dat ik niet meer op vakantie moet. Strand ligt 5 minuten lopen. Heerlijk.

      Ik Heb ergens gelezen dat als je geen doelgroep hebt met problemen die je willen betalen om die problemen op te lossen, dan heb je geen business. Beetje te rechtlijnig gedacht misschien. In ieder geval kan ik dat als econoom wel begrijpen. Als je je blog als een instrument ziet, een investering dat je helpt om wat te verdienen dan kan zo’n strategie werken. Maar een blog is misschien ook ontspanning, een manier om te je te uiten, te communiceren. Dan geldt dat hele verhaal over problemen niet.

      Ik zou best een artikel van je willen lezen over hoe jij schrijft. Hoe je een blogpost opzet. Waarom je bepaalde woorden kiest en een bepaalde indeling. Je verhalen lopen als een trein. Hoe komt dat? Kan ik dat ook copieren denk ik dan? Als ik een verhaal van jou zie tussen 10 andere verhalen dan zou ik dat kunnen herkennen denk ik. Dus misschien kan je een keertje een verhaal schrijven over hoe jij een verhaal schrijft?

      • 1. Een zakelijk blog, en blog dat dient om geld mee te verdienen (direct of indirect) moet klanten werven voor jouw diensten of producten. Dat zo’n blog ook weleens persoonlijk kan zijn doet daar niks aan aaf. Ik heb het hier nader uiteengezet: http://www.blogpraat.com/gastblog/blog-jij-zakelijk-of-prive-puur-of-pervers

        2. De meeste zakelijke blogs die ik graag bezoek doen dat omdat ze praten over kwesties waar ik ook over nadenk. Of oplossingen voor zoek. En af en toe kom ik iemand tegen die een heel goed antwoord heeft, en van zo iemand koop ik dan een ebook of een cursus.

        3. Dat is een leuk idee. Ik heb laatst een mini-blogje online geschreven, voor de grap: zie de bovenste video hier https://www.deblogacademie.nl/eerdere-webinars/
        Maar dat kan ik ook weleens met een hele post doen. En dan een beetje doorspoelen, want dat duurt meestal een paar uur ;-)

        En ja, dat kun jij ook.

        • Hallo Kitty,
          Thanks
          De video waarin je een verhaal schrijft is leuk. Zoiets kan je doen met een artikel over een verhaal schrijven. Het is spannend om te zien hoe je zinnen ontstaan. Wat je verbetert. Zou ook twee versies kunnen zijn. Eentje met muziek eronder en eentje met je stem waarin je vertelt wat er in je opkomt. Waarom je iets verandert en schuin zet bijvoorbeeld.

          Heel interessant. Het laat je zien hoe een verhaal ontstaat.

          Thanks

          Runy

  • Heb ik nou nooit last van “waar ik in hemelsnaam over moet bloggen”. Het is zelfs omgekeerd. Er komt teveel voorbij in het leven waarover ik een mening heb (van zinloze luizenzak tot plofkip), er wordt teveel onzin geschreven over SEO. Regelmatig zeg ik tegen mezelf; laat het gaan, maak je niet druk, je hebt geen tijd om hierover te bloggen enz.

    Maar goed, daarom reageer ik niet. Dit triggerde:
    “Wat wil je weten als klant?
    Of de schrijver weet waar hij het over heeft.
    Of zij een aardig mens is.
    Of hij waar levert voor zijn geld.”

    Waarom Kitty, staat daar 2x hij en 1x zij? Kerels hoeven niet aardig te zijn? Vrouwen weten toch nooit waar ze het over hebben? En erger, ze vragen er niet eens geld voor. Jahoor ik ken ze, vrouwen die gratis bloggen, gratis lezingen geven, gratis illustraties maken, gratis content aanleveren.

    Maar goed. Punt 2. Ik word niet aardig gevonden. Blijkbaar heb ik vaak het effect van de rode lap op een stier. Heb ik zelf ook, als ik geconfronteerd word met iemand die iets beter doet in mijn ogen. Vegetarisch eet bijvoorbeeld, dan denk ik “o ja, zou ik eigenlijk ook moeten doen”.

  • Een blogpost hoeft niet een opsomming van oplossingen te zijn.

    Ik vind het juist heel boeiend als ik naast het antwoord op mijn vraag de persoonlijke visie van de blogger lees.

    En linkjes naar andere websites. Dat maakt de Blogacademie ook sterk.

    Kitty durft volop te verwijzen naar anderen. Zo kom ik nog eens
    ergens ;-)

    We leren allemaal van elkaar. Dat maakt het web zo mooi.

    Wat mij betreft: zeer praktische problemen/antwoorden mogen direct besproken en afgehandeld worden. Ik noem het dan een artikel.

    Op een blog mag er meer omheen gesponnen worden.

  • Wat een leuk en gevarieerd overzicht. Wat maar weer laat zien dat een goed design vooral een effectief design is. Het hangt er natuurlijk vanaf welk doel je hebt met je site/blog. Bloggen om het bloggen of bloggen om klanten te trekken.

    Als ik ook verder kijk dan de blog valt me de site van Hilde Backus vooral op. Deze site bevat veel slimme handigheden en is zo te zien (en dat kun je zien, als je weet waar je moet zoeken) gemaakt door een collega die weet waarover hij het heeft. En met de (herkenbaar) professioneel geschreven teksten en dito gemaakte video vind ik deze site een mooi voorbeeld hoe je je zo professioneel mogelijk neer kunt zetten (en dus klanten trekt).

    En professioneel gemaakte content overwint dan zelfs het felste groen.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.