Leert goede schrijvers de laatste 20%

Schrijven: waarom ik een sekreet ben (en waar sta jij op de balans?)

Ik geef het eerlijk toe: ik ben een sekreet. Jij?

Altijd lief voor je man/ vrouw/ kinderen? Geduldig, empathisch, ‘Wat-doet-dat-met-je,-schat?’

Poets je de wc met dankbaarheid?

Schuif je de sneeuw van je stoep in de winter?

Bel je niet op de fiets?

Zo

Petje af. Ik wou dat ik zo was.

Maar nee, ik zit het liefste helemaal in mijn eentje aan mijn bureau. Te schrijven. Of te brainstormen met anderen, via Zoom.

Ik verwaarloos familie en vrienden tot op de rand van waar het net nog kan.

Als ik lekker bezig ben stel ik zelfs naar de wc gaan urenlang uit.

Waarom?

Taal is mijn escape. De plek waar ik het liefste ben. Liever dan in de echte wereld.

Dit doe ik elke dag: nieuwe dingen leren. Experimenteren. Puzzels oplossen. Zelfgemaakte, of die van anderen. (In woorden, dan. Verder niet.)

O ja. En genieten van wat anderen maken. Lekker jaloers zitten zijn.

Zo volg ik een paar twitteraars die dag in dag uit hyperorigineel zijn. Dat kost ze geen moeite: zo dénken ze gewoon.

Kijk maar:

(Actualiteit van dit blog: de Rabobank maakte net bekend dat ze de Nederlandse wielerploeg niet meer sponsort omdat structureel dopinggebruik niet strookt met het imago van de bank.)

Dat lukt mij nou van geen meter. Ik ben net een tikkeltje meer analytisch dan associatief.

Vorige week had ik het over creativiteit

Om precies te zijn: over het verschil tussen creatief en analytisch denken.

Creativiteit is spelen, en spelen kun je alleen als je goed in je vel zit. De analyse is er om de creativiteit in toom te houden.

Een beetje associëren is leuk, maar het moet nog wel ergens op slaan.

Hoe zit dat bij jou?

Denk je strak en zakelijk-rechtuit, maar heb je moeite met humor?

Ben je waanzinnig associatief maar begin je te rillen bij het woord structuur?

Bijna iedereen zit ergens tussen die twee punten.

Behalve een geoefende schrijver. Bij hem zijn ratio en creativiteit in balans: hij associeert zonder moeite en brengt tegelijkertijd structuur aan.

Is dat normaal?

Natuurlijk niet.

Dat willen ervaren schrijvers je soms wel doen geloven:

Maar die vergeten dat ze van jongsafaan dagboekjes hebben geschreven en schoolkranten hebben gemaakt.

Jarenlange training heeft de samenwerking tussen hun analytische en hun creatieve hersenhelften geoptimaliseerd.

Geen enkel talent komt alles aangewaaid.

Is het in te halen?

Yep.

Met oefenen. Met de kunst afkijken. En als je het snel wil: met een cursus.

Ik zie het al jaren voor mijn ogen gebeuren: hoe mensen in een paar weken de knop leren omzetten.

Hoe schrijvers van taaie stukken vol jargon grappen beginnen te maken.

Hoe geestige mensen doorkrijgen dat een heldere lijn onontbeerlijk is.

Zijn het na die cursus betere schrijvers?

Vaak wel, niet altijd.

Vroeger gaf ik een cursus van acht weken. In een leslokaal. Iedereen kon meedoen. In elke groep zaten een paar talenten die een razendsnelle ontwikkeling doormaakten.

Voor de online cursus van tien weken, die ik nu geef, selecteer ik de mensen met het meeste talent en de grootste motivatie.

Ik vind dat zélf gewoon de leukste manier van werken.

Ik zei toch al dat ik een sekreet was?

Plaatje van een blad. Einde van de post.

 

photo credit: melodramababs via photopin cc

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

32 comments

  • Raar woord eigenlijk: Sekreet. Ik heb het effe opgezocht en het schijnt te komen van het Franse chambre secrète — een plekje waar je je van andere mensen kunt afzonderen: een wc. Later werd het een scheldwoord.

    Dat afzonderen past dus wel bij jou, maar eigenlijk ben je veel te aardig om een sekreet te zijn, hoor.

  • Aan mij is de wetenschap en ervaring dat je naast je vermeende kwaliteiten als sekreet, een allerliefste moeder bent, een goede vriendin, een activiste en een scherpe geest. Is het niet zo, nu we aan onze voorlaatste of laatste levensfase begonnen zijn, dat we steeds minder en minder de behoefte tot spreken voelen? Ik althans wel. Behalve dan de woorden die uit onze pennen en toetsen vloeien. Aan het scherm of papier toevertrouwd in die gestolen uren van de dag. Die tijdspanne waarin de meeste mensen gelukkig al of nog op een oor liggen. Je jezelf de gedachte gunt dat je volstrekt uniek bent en de woorden schijnbaar vanuit het niets in je hoofd vallen. Iedereen doet wat hij of zij doet, zegt wat hij of zij zegt met een goede reden. Sekreet of niet, die Blog van je, die is subliem. Om maar met de woorden van Bomans te eindigen: had ik maar een zo’n heldere lijn. 

  • Kitty, je komt gelijk to the point: de gekke kunstenaar/spelend kind moet een beetje in toom gehouden worden door de logische gestructureerde analyticus.

    Vrouwelijke contra mannelijke energie (Oei!)
    Ik bedoel dat op de Oosterse taoïstische filosofie denkwijze, men kent waarschijnlijk wel dat bekende I-Ching symbool van twee zwart-witte ‘komma’s’ die geleidelijk in elkaar overgaan, aanvullen.

    In het kort bestaat uw manier van creatief schrijven uit: kort, krachtig, grijp ze bij de kladden, niet te langdradig, ritmisch, boeiend, goede hook en uitsmijter.

    Ik heb veel gehad aan uw blogs.
    Maar ik ben nu misschien te oud om copywriter te worden van beroep.

    Nog één puntje:
    onderschat niet de kracht van het onderbewuste.

    Als het onderbewuste goed getraind is in creatief zijn/schrijven/whatever, zal het zonder dat je er al te veel moeite voor doet komen met prachtige oplossingen/invallen etc.
    Daarom moet je soms iets beginnen, dan het onbewuste de tijd en kans geven om er wat mee te doen (paar nachtjes slapen) en soms komt er iets prachtigs uit.

    Het verschil tussen maakwerk en echte inspiratie.

  • Meestal ben ik het helemaal eens met Chris Klomp. Ook dit keer :-D Ik geloof dat rijles mijn laatste cursus was (opleiding niet mee gerekend).

    • Wat kan die angst hebben opgeroepen in deze post? Het woord sekreet? Zo noemde iemand me deze week, ‘een sekreet op Twitter’… als liefdevolle waarschuwing trouwens… en ik maar zoeken in mijn SENT TWEETS: waar ben ik nou zo erg? Ik vind alleen maar grappen en af en toe een licht politiek getinte reactie…

      • Nou, je hebt bijvoorbeeld een keer gedreigd om me te ontvolgen op Twitter omdat ik zo’n Paperli-ding had. Je noemde het ‘spam’. Waar ik overigens de code van kwijtgemaakt had, zodat ik ‘m niet kon stoppen. Ging helemaal vanzelf over vanwege technische storing, maar toch een heel eng dreigement. En toen kende ik je net een week of zo van Twitter. Ik heb er nog angstaanvallen van. ‘Delicate as a handgranate’, was het toch?

        • Aha… Ik heb inderdaad een paar keer getweet dat ik iedereen die zo’n ding had ging ontvolgen ja. Doe ik ook! Het is ook spam…

          Dus dat vond je eng?

          Angstaanvallen? Seriously?

          Toen ik zelf pas op twitter zat deed ik ook weleens dingen waarvoor ik op mijn vingers werd getikt. Had ik ontdekt dat je mensen automatisch kon terugvolgen met zo’n dienst, dat vond ik heel handig, en toen kreeg ik opeens een boze tweet van iemand dat ‘ie me weer ging ontvolgen om die reden.

          Daar schrok ik ook wel even van, toen. Maar ik ging het onderzoeken en verdraaid, hij had gelijk, heel veel mensen baalden daarvan. Dus gauw afgeschaft dat ding, en tegenwoordig ontvolg ik zelf mensen die alles via een robot doen.

          Dus ik ken het gevoel wel.

          Maar ik geloof niet dat ik mezelf kan veranderen. Ik ben nogal direct.

          ‘Delicate as a hand grenade’ heb ik net deze week overal weggehaald. Dat was bedoeld als een tongue-in-cheeck waarschuwing, maar heb het verwijderd nadat mij verteld was dat ik een verkeerd imago had op Twitter -namelijk een sekreet- terwijl ik in het dagelijks leven een veel zachtere (lees: normale) indruk maakte.

  • Mooi, Kitty. Herkenbaar de balans tussen speels creatief en structuur. Zie ik in mijn eigen werk ook terug: kunnen spelen voor de verandering in organisaties vraagt beide. Talent alleen is het niet, er met ook aan en mee gewerkt worden.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html