Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Hoe maak je zelf afbeeldingen voor je blog? – 3 regels

afbeeldingen voor je blog moeten een spanning hebben

VT Wonen ligt op je wc.

Eigen Huis & interieur ligt op je nachtkastje.

Als je vindt dat je een opkikkertje verdient koop je The World Of Interiors.

Je bestudeert die bladen maand na maand. Je vraagt je af hoe je toch ooit je éigen huis zo elegant kunt krijgen.

Zo kleurrijk. Zo uitgebalanceerd. Zo’n statement.

afbeeldingen voor je blog zelf maken
…the world of interiors…

Je man roept: ‘Design? Hou toch op. Alles is ooit ontworpen’

Maar jij en ik weten wel beter.

Het oog wil óók wat.

Een heleboel, zelfs.

Een vriendin van ons had een serre gebouwd

Een van De Bladen vroeg of ze die mochten fotograferen.

Maar natuurlijk.

De avond tevoren ruimde ze de boel nog eens extra goed op.

En de volgende morgen arriveerde de fotograaf met een vrachtwagen vol meubels en planten die het blad dat seizoen bleek te pluggen.

Van haar eigen interieur bleef weinig staan.

Als je goed nadenkt kun je maar één conclusie trekken:

Altijd up to date zijn met je interieur vereist óm de paar jaar een verbouwing en een voortdurende accessoires-wechsel.

Onbetaalbaar. Nog afgezien van de morele bijkomstigheden.

Forget it.

Wat je wél kunt leren van die tijdschriften is hoe je goede composities maakt

Ook als je geen ontwerper bent kun je er afkijken hoe het moet.

Want schoonheid is een kwestie van balans. En een gevoel voor evenwicht is minder persoonlijk dan je denkt. Er zijn gewoon regels voor.

Dit zijn mijn drie belangrijkste:

1. Hou het op 3

Schrijven, een interieur, een foto, je werk: álles wordt beter met een heldere structuur. Een heldere structuur betekent: kiezen. Je kunt niet álles doen. Je kunt niet álles laten zien.

Kies voor maximaal drie, dan zit je altijd goed.

Kijk maar – kleurencombinaties van VT-Wonen:

Grijsblauw, zwart, bruin. Met het groen van de bloesem als verrassing.
..drie kleurgroepen…

Drie kleuren: grijsblauw, zwart, lichtbruin.

Antraciet, bruin, grijsblauw. Met het helderblauwe plaatje aan de muur als accent.
..3…

Antraciet, bruin, grijsblauw.

Bruin, groen grijs. Met de gele accenten als verrassing.
…3…

Bruin, groen grijs. Voor het geel: zie regel 3.

Maximaal 3 geeft evenwicht

Een verhaal heeft een begin, een midden en een eind.
Een muzikale compositie ook.
Voor visuele ontwerpen geldt hetzelfde: drie hoofdonderdelen is genoeg.

...homepage..
…homepage..
...3...
…homepage…
3 delen, en nog eens 3
…homepage…

Zelfs voor emailhandtekeningen gaat het op:

...en de wat chaotische emailhandtekening
…chaos…

Deze email-handtekening is onrustig: vier blokjes, drie fonts, vier kleuren, regels van ongelijke lengte, schreef en schreefloos, recht en cursief staan door elkaar.

emailhandtekening van een firma in boekhoudprogrammatuur
rust en overzicht

Drie blokjes, 2 kleuren: rust en overzicht.

twee keer drie
…drietallen…

Heb je de drietallen gespot?

.twee keer drie...
…drietallen…

3 onderdelen. Drie kleuren.

2. Geef ruimte

Waarom voel je weerstand bij een homepage als deze:

DutchCowboys_-_Marketing__Social_Media__Gadgets___Web_2_0
..magazine: te vol, teveel grote contrasten, slecht leesbaar…

Of deze:

..of zo..
…magazine: te vol, slingerende zichtlijnen, geen visuele focus…

En deze:

..dit ook niet..
…symposium: onduidelijke visuele informatie, wat doen die man en die buis bij dat onderwerp? Tekst onleesbaar..

Omdat ze onduidelijk zijn.

Omdat ze te vol zijn.

Omdat ze het je moeilijk maken om in één oogopslag te kiezen waar je heen wilt.

Da’s de omgekeerde wereld natuurlijk

Als je wil dat je lezer op je website blijft, moet je hem snel uitleggen wat jij te bieden hebt.

Op een magazinesite geef je hem een zo leesbaar mogelijk overzicht:

...homepage The Atlantic...
…homepage The Atlantic…

Dat betekent dat je een selectie maakt. Wat is het hoofdonderwerp?

Op een productsite maak je zo snel mogelijk duidelijk wat het bijzondere aan jouw product is.

Je leidt zijn oog dus naar je allerbelangrijkste boodschap.

En om die boodschap te kunnen isoleren heb je ruimte nodig.

Witruimte is het decor voor je hoofdonderwerp

Auphonic snapt het:

..en zo..
..Je blik valt op het logo, dan op de tagline en de rode knoppen. De tagline mag nog wat vlotter..

Yalo doet het:

..je blik kan maar één kant op..
..je blik gaat naar de tekst en de foto’s en daarna naar de downloadlinks..

Dit kledingmerk ook:

...wit kan ook blauw zijn...
…Je ziet maar één ding: hier verkopen ze jeans. Witruimte kan ook blauw zijn…

En nou jij

Is het moeilijk?

Helemaal niet.

Je moet wel even kiezen wat je hoofdboodschap is.

3. Zorg voor dissonanten

Ooit zag ik mijn zus, de schilder, een visitekaartje ontwerpen. Ze tekende een engeltje in de lucht, met een esthetisch gekreukeld jurkje en aandoenlijke vleugeltjes. ‘Zo,’ zei ze, en voegde tot slot een paar slordige strepen aan de jurk toe.

‘Wat doe je nou?’ vroeg ik.

‘Luister.’ Ze keek me recht aan, met een docentenblik: ‘Er moet altijd íets lelijk zijn.’

Een les:

Perfectie is saai

Waarom is een foto met een centraal onderwerp saai?

De jongen staat middenin de foto
…in het midden…

Omdat we wel structuur en evenwicht willen, maar geen volstrékt evenwicht.

Wat we eigenlijk willen is een hele lichte spanning.

Net een tikkie uit balans.

Wel schoonheid, maar graag met een foutje.

Wabi sabi.

Daarom gebruiken fotografen, kunstenaars en andere vormgevers de rule of thirds:

rule of thirds: verdeel een vlak in 9 delen en zet het onderwerp een tikje uit het midden, in de richting van één van de kruispunten
rule of thirds: verdeel een vlak horizontaal en verticaal in drieën en zet het onderwerp dichtbij één van de kruispunten

 

..storend..
..storend centraal..

Ik had hem natuurlijk bijgesneden. De originele foto is keurig lichtjes uit balans:

..het origineel..
..het origineel..

Een al te rigide structuur is dus ook niet goed

Een goede vormgever zoekt naar een dissonant.

Grijsblauw, zwart, bruin. Met het groen van de bloesem als verrassing.
…verrassing…

Het groen van de bloesem vloekt lekker met de muur. En de tak doorbreekt de saaie rechte lijnen.

...dissonant...
…dissonant…

Het schreeuwende blauw van het plaatje boven de kachel zorgt voor spanning in de kleurencombinatie. (Leg je vinger maar eens op dat blauwe plaatje. Dan slaat het dood.)

In kleur en compositie:

Bruin, groen grijs. Met de gele accenten als verrassing.
…gele accenten…

Grijs, bruin en groen zijn de hoofdtinten. Het gele kussen en de plaid zijn toegevoegd om spanning aan te brengen. Bedek het geel maar eens.

De groene vaas naast de bank verstoort de compositie expres. De bloesemtak en de ladder vormen een diagonaal frame om de bank:

...omlijsting...
…omlijsting…

Maar het kan ook simpel.

Gewoon een tikje geven als het allemaal te recht staat.

Even spanning aanbrengen.

Samenvatten?

plaatjes voor je blog maken

En nu?

Je hebt geen dure programma’s nodig. Registreer je voor een gratis online fotobewerkingsprogramma als Pixlr editor of Canva.

 

• Wil je een stappenplan voor een strakke website en een eigen huisstijl? Hier staat een korte cursus: The Little Black Dress.

Lees ook: Hoe maak je een ebook?

 

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Bloggen - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

62 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.