Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Wat moet er in je e-mailhandtekening?

wat moet er in je emailhandtekening?

Je bent een zelfstandige dienstverlener. Wat moet er in je e-mailhandtekening?

  • Zo weinig mogelijk
  • Een telefoonnummer en een link naar je website, als je contactgegevens daar makkelijk te vinden zijn
  • Als je klanten over de vloer krijgt: je adres
  • Als social media belangrijk voor je zaak zijn: je profielen
  • Als je nooit verbroken links wil: hou het bij tekst
  • Een foto van jezelf: maakt vast contact
  • Een logo: kan

Waarom moet ik een e-mailhandtekening?

Jij mailt mij of ik een gratis tekst voor jou kan schrijven. Je begint een Indiaas restaurant, bij mij om de hoek. Yes!

Dus het onmogelijke gebeurt: ik wil wel.

Maar ik moet een half uur zoeken naar je telefoonnummer voor ik ja kan roepen.

Dat is niet handig. Je maakt het me moeilijk, in plaats van makkelijk. Da’s niet gastvrij.

Marketing begint klein

Het begint bij elk individueel contact – zoals e-mail. Dus zet onder élke e-mail hoe ik je kan vinden.

Denk zelf even mee. Wat moet er in?

Allereerst: wat heb ik als ontvanger van jou nodig?

Cary Grant kijkt verbaasd: wat moet er in je emailhandtekening?
…wat zal ik er allemaal eens in zetten?…
  • Ik wil je terug kunnen mailen – maar daarvoor hoef ik alleen maar op reply te klikken. Een e-mailadres is dus niet nodig.
  • Ik wil je terug kunnen bellen – je telefoonnummer moet er wel in.
  • Ik wil je site bekijken – die moet er ook in. Als je er méér hebt, wil ik ze allemaal zien.
  • Ben je iemand die klanten over de vloer krijgt? Dat is een adres ook handig. Een adres geeft je bovendien geloofwaardigheid – je bent een echt mens, dat ergens woont.

Wáár je woont geeft de ontvanger van je mail ook achtergrondinformatie over jou. Bij Barneveld heeft hij een ander beeld dan bij Blaricum.

Dus: minimaal je telefoonnummer en je website. Misschien je adres.

En dan: hoe wil jij voor de dag komen? Strak of wulps?

Wat is er allemaal mogelijk? Ik haal wat voorbeelden uit mijn eigen inbox.

1. Zonder plaatje, met  contactgegevens:

emailhandtekening van een firma in boekhoudprogrammatuur
…overzichtelijk…

Een rustige handtekening met een automatisch blauw kleurende hyperlink. Je kunt meteen vinden wat je zoekt. Met een heldere ordening in twee blokjes, met de blauwe link als scheidsllijn

2. Zonder plaatje, met contactgegevens en reclame

emailhandtekening met reclame
..reclame voor een boek…

3. Zonder plaatje, met contactgegevens en het laatste blog:

emailhandtekening van websitebouwer Stefan Oyen
…met de twee laatste blogs, elke maand met de hand bijgewerkt…

Ik begin me af te vragen of het gebruik van verschillende kleuren tekst in een e-mailhandtekening wel werkt. Tekstschrijver en webbouwer Oyen heeft drie blokjes informatie in zijn aftiteling: moet kunnen. Maar door de toevoeging van het rood lijken het er vijf. Ik merk dat ik geen aandrang voel om mijn oog erop te laten rusten. Te veel keus, dus te veel werk.

Het rood is het rood van zijn website (een prachtige, heldere site trouwens), maar legt de ontvanger van de e-mail wel dat verband?

4. Nóg meer kleur

Je hebt natuurlijk altijd mensen die overdrijven:

emailhandtekening met drie kleuren
…drie kleuren…

En die nóg meer overdrijven:

veel te veel kleuren in emailhandtekeing
…vijf kleuren…

Bij mij roept zo’n lange handtekening alleen maar banner blindness op. Too much information.

5. Doen we er portretjes in, of niet?

Ik vind het fijn om te zien met wie ik mail.

Maar gezichten brengen een vleugje warmte in de electronische omgeving: hee, een mens. Want nu we vaker e-mailen dan bellen, horen we elkaars stem ook al niet meer.

Een foto van een gezicht brengt iemand dichterbij. Bovendien lezen we vanalles af aan gezichten.

Verkooptrainer Jan Roel van Rhee maakte zijn foto – met reclame voor zijn laatste boek – gewoon in Outlook:

emalhandtekening met foto en reclame
…gewoon in Outlook..

Zelf zet ik ook een foto in mijn handtekening. Mijn foto is meteen mijn logo.

mijn eigen emailhandtekening
…gewoon in Gmail…

De nadruk ligt op de foto. Ik heb de handtekening trouwens gewoon gemaakt in Gmail.

6. Zet je liever je bedrijfslogo in je e-mailhandtekening?

Je bedrijfslogo in je e-mailfooter zetten is verstandig. Jammer alleen dat typografische logo’s zelden passen bij het lettertype van je mail:

tuypografisch logo in je emailhandtekening
…ander lettertype…
typografisch logo in je emailhandtekening
…ander lettertype…

Hoe doen de vormgevers onder ons het eigenlijk?

Daarvan heb ik er zoéén mijn inbox. Vormgever Anja Brunt verzint slimme oplossingen:

...zit daar nou gewoon een extra spatie tussen elke hoofdletter?
…er zit gewoon een extra spatie tussen elke hoofdletter..

Tadaaa. Zet een spatie tussen elke hoofdletter en het ziet er opeens sjiek uit. Zet een scheidslijntje tussen de naam van de zaak en de adresgegevens en je hebt structuur. Het lijkt bedrieglijk eenvoudig.

En wat zou usability-onderzoeker Bart van de Biezen met zijn handtekening doen? Iemand die wil dat de structuur zoveel mogelijk onzichtbaar is, zodat het gebruik als vanzelf gaat?

Usability-onderzoeker Bart van de Biezen...
…de meest recente homepage van usability-onderzoeker Bart van de Biezen (hij verandert zijn website voortdurend, naar gelang zijn laatste inzichten en zijn hoeveelheid vrije tijd)…
.. en de emailhandtekening van zijn privé-email
…de e-mailhandtekening van zijn privé-email..

Inderdaad, simpeler kan bijna niet. Voor de zekerheid heb ik even nagevraagd wat zijn zakelijke handtekening is. Zijn antwoord:

...en zijn zakelijke handtekening
…en zijn zakelijke handtekening..

Slim vormgegeven: met alle informatie in één blokje en de storende blauwe links op de onderste regel. Met als gevolg dat je zijn Twitter handle wel zelf moet intypen.

Bart vindt foto’s en logo’s dus verwarrend voor de ontvanger, omdat je op sommige schermen de plaatjes niet ziet, maar wel de naam en het ontbrekende bestand. Hij wil alleen letters.

Streng.

Wat bedoelt hij met de extra interactie die mailapplicaties moeten toevoegen? Hij mailt:

iOS herkent de telefoonnummers en kan ze direct gebruiken, waar ook ter wereld. De notatie +31 (0)… zou dat breken. Misschien is dat nu verbeterd. Vroeger was dat een probleem.

De labels zorgen er voor dat andere OSen (b.v. os x) zo veel mogelijk informatie meenemen zodra je een persoon toevoegt aan de contacten. Probeer maar met je muis over de handtekening te ‘hoveren’.

Verder ben ik ook een sterk voorstander van plain text, zodat elke gebruiker zijn eigen typografie kan instellen. Daarnaast zijn HTML mails overbodig groot, omdat ze elk bericht als rommelige HTML en(!) als platte tekst sturen. En uiteraard werkt platte tekst veel beter op mobiel.

Markdown is gebaseerd op mail-conventies, bijvoorbeeld ‘>’ is een quote en <http://www.apple.com> is een url die nooit afbreekt bij de ontvanger. Zou mooi zijn als mail applicaties markdown omarmen en typografisch verder gaan.

Aha.

Maar zelfs met alleen letters kun je lol maken:

...kunstenaar Annette Wessels voegt een devies toe
…kunstenaar Annette Wessels voegt bijvoorbeeld een devies toe..

En Peter Sims laat in een hilarisch stuk over esigs op Medium  zien hoe je kunt spelen met schriftelijke toevoegingen.

...een stuk over e-sigs op Medium
…een stuk over esigs op Medium..

Conclusie: wat moet er in je e-mailhandtekening?

Zo weinig mogelijk. Duidelijkheid gaat vóór alles.

Wil je hem gebruiken voor wat branding?

Een kokette krul in een letter kan genoeg zijn

Lingerie XO, een font met een kokette krul
kokette krul

Een goed logo, een portret of een typografisch grapje roept een emotie op – je leest bescheidenheid, of kracht, of een gevoel voor schoonheid.

En hoe klein ‘ie ook is, die glimlach of dat gevoel krijgt je elke keer weer, als je een mailtje krijgt van diegene-met-die-goeie-smaak.

Ik durf trouwens te wedden dat dat effect sterker optreedt bij een plaatje dan bij platte tekst, die immers altijd binnenkomt in de standaardletters van jouw eigen e-mailprogramma.

Dus ik hou het bij dat standaardfont en mijn foto-logo van Lucy Lambriex. Ik wil geen über-zakelijke uitstraling.

Ik ben niet corporate.

Ik hoef niks.

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (huisstijl maken)

107 comments

  • Leuk artikel.
    Ik ben nog steeds bijzonder tevreden met mijn e-mail handtekening. Jammer dat ik m niet kan laten zien :)
    Ik vind de ‘eigen’ opmaak van Apple afschuwelijk en heb dus ook zelf een rtf in elkaar geknutseld. Ik vind trouwens wel dat élke ‘beeldmaker’ ook een afbeelding in zijn handtekening moet hebben.

    Suzanne's emailhandtekening

  • Je blogpost dwong me om voor het eerst eens na te denken over mijn e-mailhandtekening. Ik heb ‘m dus veranderd. En geactiveerd, dat ook.

    Bedankt voor de inspiratie, Moniek

  • Ben ik gisteravond extra lang opgebleven om jouw blog te lezen, moest ik he-le-maal wachten tot 11 uur vanochtend.

    Maar wat was het de moeite waard!! Bedankt voor alle tips en voorbeelden. En WEER een puntje voor mijn ToDoList…

    • Ja, ik moest er zelf ook even op wachten ;-) Hij was nog niet af om 11 uur dus ik ben lekker naar bed gegaan. Het is altijd een heel gedoe met al die plaatjes en de links enz enz.

  • Dank voor deze post. Dit staat op mijn lijstje om te reviewen, dus super-handig zo’n overzicht!

    Dat punt over plaatjes en attachments van Bart verwart me – jouw emails geven niet aan dat er een attachment is (en je hebt wel een foto)?

    Overigens heb ik al een tijd geleden mijn telefoon nummers van mijn esig afgehaald. Ik krijg veel emails van mensen die op mijn email lijst staan – mensen die ik niet echt ken en die ook in andere tijd zones wonen. Als ik hun email beantwoord, dan wil ik niet dat die allemaal mijn telefoon nummer krijgen.

    Oh, en wat je absoluut niet in je esig moet zetten… “sent from my iPad” of zoiets. Dat vind ik zo irritant. Dat moet je in je instellingen wijzigen.

    “This message has been sent by Jonathan Talbot” vind ik ook overbodig – zijn naam staat er al.

    Dank, Kitty. Goed overzicht met goeie voorbeelden.

    • Ja, als je voor het hele Angelsaksische taalgebied werkt kun je dat krijgen, telefoontjes in het midden van de nacht. Heb ik gelukkig geen last van ;-)

      Elk plaatje dat je toevoegt aan een email is volgens mij een attachment. Dus als je op een scherm zit dat het plaatje niet kan wergeven – bijvoorbeeld als je een email van je desktop stuurt die iemand op zijn mobieltje opent – dan ziet hij een vermelding dat er een bestand ontbreekt. Een xxx.jpg ofzo. Dat kan verwarrend zijn. Wat we verder meekomt aan code achter de schermen – en dubbelop ook nog, als ik Barts antwoord goed begrijp – weet ik niet. Hopelijk kan een andere lezer ons antwoord geven, of Bart zelf.

    • Er zijn twee mogelijkheden om afbeeldingen mee te sturen. Je kunt het als attachment meesturen, dan weet je zeker dat de ontvanger het ziet, of je stuurt het mee als HTML img-tag die vervolgens ergens anders de afbeelding vandaan haalt. Het probleem in het laatste geval is dat de kans groot is dat een mailprogramma het plaatje niet toont.

      • Ah, dan is het super aardige aanbod van Annemieke om even uit te leggen hoe dat moet weer minder handig.. gewoon invoegen in je emailprogramma dus. heb je de andere vraag van Henneke ook gelezen?

        • Ben het half wel, en half niet mee eens. Het hangt af welke instellingen iemand in zijn mail programma heeft. Ik heb het standaard ook uitstaan, omdat met html ook “foute” code geladen kan worden. Per afzender bepaal ik dan of plaatjes wel of niet geladen worden.

          Ik heb in het verleden logoplaatjes ook meegestuurd en heb daar een paar keer vervelend commentaar op gekregen. Minder digitaal ervaren mensen (langzaam maar gestaag uitstervend ras, al zeg ik het zelf) zagen dat er een bijlage bij zat en gingen me bijvoorbeeld vragen wat ik dan gestuurd had.

          En op mijn beurt vind ik het erg storend als ik veel mails krijg van mensen die afbeeldingen meesturen in de handtekening, dat die mails meer ruimte in beslag nemen… door die bijlagen.

          Het is een boeiende discussie, dit… :-)

      • Ah, dank voor de uitleg Bart. Als je je foto als HTML img-tag meestuurt en mensen zien de foto niet, zien ze dan een error melding of verdwijnt ie gewoon?

  • Heerlijk deze voorbeelden. Ik houd ook van simpel. Vind jouw handtekening met foto heel prettig. Persoonlijk. Binnenkort fotosessie dus ga ik daarna denk ik ook toevoegen. Jouw krachtige, eenduidige vormgeving doet overigens ook veel.

  • Het plaatsen van veel links in je e-mail handtekening kan in sommige gevallen jouw berichten in de spam doen belanden. Met name als er ook meer dan één afbeelding wordt gebruikt met een gekoppelde link.

    De kans op eindigen in spamfilters wordt nog eens vergroot als je een info@ als afzender hebt. Dat is mij ook veel overkomen, pas sinds kort weet ik dat het aan het adres zelf lag.

    Daarnaast worden mails met YouTube links in een mailhandtekening door agressieve spamfilters vaak in de ban gedaan. Da’s best lullig als je jouw bedrijfsfilm hebt gelinkt… :P

    Gebruik je een plaatje, van je logo bijvoorbeeld? Je kunt er inderdaad voor kiezen om die via de handtekeningen sectie van jouw mailprogramma toe te voegen. Dan heb je wel altijd een attachment (bijlage) aan je mail zitten.

    Je kunt ook een afbeelding invoegen die je ergens online hebt staan. Dan is het geen attachment. Punt is dat je dan wel moet weten hoe je dat in html doet. En het is een goede zaak als die afbeelding ergens binnen dezelfde domeinnaam als je mailadres staat. Ik heb hiervoor een verborgen mapje in de root van mijn websites gemaakt.

    Als er voldoende animo voor is (meer dan 10 mensen die “ja ik wil” brullen bijvoorbeeld) wil ik wel een video tutorial maken hoe je voor Apple Mail een heuse HTML handtekening kunt maken met een afbeelding die elders wordt gehost (zodat die niet steeds als attachment mee komt).

    ;-)

    Anne-Mieke

  • Mooi overzicht.

    Zo zie je maar waarom het handtekening heet. Is toch een touch of personality.

    Een opmerking over het vermelden van het emailadres.

    Je wilt niet altijd direct een reply doen.
    Om de persoon dan goed in een contactlijst op te nemen is het emailadres nodig.
    Veel emailprogramma’s geven de naam ipv een emailadres weer.

    Moet je weer omslachtig een dummy reply maken en daar het emailadres uitvissen.
    Door het te vermelden is het een simpele knip en plak actie.

  • Ja, ik had niet gedacht aan het direct opslaan van contactgegevens. Dat zegt Bart ook al. Zeker op je mobieltje kan ik me indenken dat dat handig is.

    Maar je wil dan dus de volledige email, met apenstaart, begrijp ik.

  • Het is ook goed om te kijken naar hoe een screenreader voor blinden een signature voorleest. Als je lijnen creëert met meerdere ‘_’s dan leest die dat ook zo voor. Gebruik speech (OS X: selecteer tekst -> rechter muis knop -> Speech -> Start Speaking) maar eens voor: “S I G N A T U R E” of “_______”.

  • Mag een tegengeluid ook?

    Als ontvanger zie ik liefst zo min mogelijk ballast. Zeker als een mail leidt tot een lange conversatie, levert dat met een flinke handtekening veel scrollen op.

    En ik héb toch al contact? Via e-mail namelijk. Als ik op een andere manier contact wil opnemen, klik ik wel door naar de site. De url daarvan is het enige wat ik onder aan een mail verwacht.

    Oké, ik ben dan geen zzp’er. Maar misschien wel jullie klant. :-)

    • Zeker mag dat. Ik snap je. Url van de site en telefoonnummer zou genoeg zijn. Ja. Punt is natuurlijk dat je als zelfstandige ook mensen die JIJ mailt wilt laten weten wat je doet. Niet alleen mensen die al contact hebben opgenomen. Uiteindelijk is zo’n emailhandtekening reclame.

  • Leuk dat ik vermeld ben! Ik vind Wisestamp ook verre van ideaal, het is alleen het enige programma wat ik kon vinden dat met een rss-feed werkt, dus automatisch je nieuwste blogposts weergeeft.

    Als er iemand weet hoe je dat op een andere manier kan oplossen houd ik me aanbevolen!

    • Ja, dat van die rss-feeds, dat die natuurlijk automatisch alleen de laatste post plaatsen, dat heb ik me niet gerealiseerd. Heel handig inderdaad.

      Als je maar één kleur gebruikt, of hooguit twee, en de social medium linkjes laat vallen en de witregels tussen de verschillende blogs weghaalt is het al veel meer een compact blokje. En wat meer wit tussen de foto en de tekst – eventueel zo’n rechtopstaand streepje om structuur te geven. Gewoon minder variatie, en meer eenheid aanbrengen.

  • Ik hou zelf niet zo van uitgebreide handtekeningen. Ik vind het alleen maar irritant als ik in een lange mailconversatie steeds langs handtekeningen moet scrollen om vorige berichten te raadplegen.

    Daarnaast: ik ben al aan het mailen met iemand dus mijn e-mail is al bekend. Als een telefoonnummer noodzakelijk is geef ik dat apart, en je kunt altijd nog op m’n site kijken.

    Ik heb zelf nu dus geen handtekening, ik typ steeds zelf het einde van m’n mailtjes. Soms is het handiger om niet af te sluiten (als je korte vragen moet beantwoorden met een simpele Ja / Nee bijvoorbeeld).

    • Maar de url van je website is toch wel handig? Je mailt ook aan mensen die je nog niet kennen. En je kunt een handtekening ook altijd weghalen, of per keer kiezen of je hem wel of niet aanzet.

      • Mijn URL zit al in m’n e-mail adres. En als ik wil dat iemand m’n site bezoekt zet ik de link in m’n email neer.

        Als ik mensen mail die me niet kennen met als doel dat ze contact met me opnemen, dan zet ik iets neer van “je kunt me bereiken op dit mailadres en dit telefoonnummer”. Bereik je hetzelfde mee. Tot nu toe heb ik daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Werkt ook uitstekend bij intro’s.

        Ja, je kunt het iedere keer weghalen. Heb ik al eens geprobeerd, maar dat irriteerde me steeds enorm. Ik schrijf denk ik voor 90% mailtjes waarbij een handtekening overbodig is.

        Maar misschien dat ik te makkelijk er over denk en de waarde van een handtekening onderschat. Het blijft voor iedereen toch zijn eigen voorkeur, denk ik :)

  • Een reden om wel je e-mailadres op te nemen kan zijn dat bij het doorzenden van e-mails het adres van de oorspronkelijke verzender soms wegvalt. Sommige programma’s geven in zo’n geval alleen de naam van de oorspronkelijke afzender weer en niet de e-mail. Ik kan er bij mezelf wel voor zorgen dat ik daar geen last van heb, maar als iemand anders een email van mij doorstuurt wil ik er voor zorgen dat de nieuwe ontvanger die mail van mij kan herleiden naar mij. Een e-mailadres in mijn esig helpt daarbij. (Dit is vooral van toepassing in een zakelijke context waarin veel e-mails heen en weer gaan.)

  • Check! Mailhandtekening is aangepast. M’n website link (waar ik geen http en www voor heb staan, maakt het ook compacter) gaat nu naar m’n contactpagina. Links naar Social Media weggehaald. M’n tagline er wel in laten staan. Dus nu:


    Met een vriendelijke groet,

    Sonja van Vuren | altijd op jacht naar de essentie | sonjavanvuren.nl

    Weet jij hoe het zit met de verplichte melding van aansprakelijkheid en het plaatsen van je KvK nummer enzo, Kitty? Tenminste, in m’n reclamebureau tijd moest er altijd zo’n disclaimer onder.

  • Ik werk met een Mac en krijg vaak kapotte handtekeningen binnen onder een mail, als er een plaatje is toegevoegd. Daarom werk ik nooit met plaatjes in een handtekening. Maar het is natuurlijk wel zo: als een plaatje wel goed binnenkomt, ziet het er mooier uit.

    Verder goede en praktische tips in je artikel. Mooi om te zien hoeveel je in zo’n klein stukje tekst kwijt kunt aan je afzenders.

    Ik begrijp het punt van Henneke ook: ik wil ook niet mijn telefoonnummer aan iedereen kwijt. Het staat daarom alleen in mails naar leuke mensen (daarom zie jij dat wel…), maar lang niet in al mijn mails. :-)

  • Ik had al een ultra-eenvoudige e-mailhandtekening met alleen mijn naam, website en een ‘P.S. Good to know: I don’t check my mailbox every day. I enjoy the peace and quiet every once in a while.’ Nu als experiment ook mijn foto toegevoegd. Hoewel dat met tools als Rapportive overbodig is.

  • Esig?!?! Daar moest ik even over nadenken. Ik heb een plaatje en allerlei info en ik haal die heel vaak weg als ik veel mails heen en weer stuur met iemand.
    uit gêne over zoveel reclame :)
    Hou niet zo erg van (lees haat) call to actions en lange teksten. Hou van gekleurde letters passend bij de huisstijl.

    Conclusie: ik léés die dingen dus. Ze doen er toe blijkbaar. Goed om aan de orde te stellen dus!

  • Ik heb echt een hele uitgebreide handtekening waar echt alles in staat. Foto, mijn skype-naam (ivm mijn spreekuur) en zelfs een link naar mijn algemene voorwaarden.
    Foto gaat sowieso alleen de eerste keer mee. De handtekening begint met de belangrijkste zaken, die ik altijd meestuur, de rest verwijder ik, als het niet van toepassing is.
    Vooral die voorwaarden zijn vaak van pas gekomen: nooit meer onduidelijkheid. En nee, dat is helemaal niet veel werk.

    Allerlei kleurtjes vind ik trouwens zelf heel storend.

  • Er schijnt nog een verplicht onderdeel te zijn van je ‘esig’: je KvK-nummer. Het is bij wet verplicht om die te vermelden. Ik doe het, maar ik wil het niet. Kan me ook niet voorstellen dat je daar een boete o.i.d. voor krijgt.

    Misschien wordt het tijd voor ondernemerlijke ongehoorzaamheid….

  • Misschien nog toevoegen wanneer je werkt. Ik werk veel met uitgeverijen en al mijn redacteurs zijn vrouwen die parttime werken. Soms staat er dan: ik werk op wo, do en vr. Erg handig. Want als ik op zondag een mail beantwoord, weet ik dat er niets aan de hand is als ik dinsdagavond nog geen reactie heb gekregen.

  • Leuk al die verschillende sig’s!

    Ik vind overigens dat je je e-mail adres wel in je signature moet zetten. Natuurlijk druk ik op reply als ik jou een e-mail terug wil sturen, maar… wat nou als ik jouw contactgegevens naar iemand anders door wil sturen, omdat ik denk dat jouw dienstverlening wel eens érg interessant kan zijn voor die persoon? Komt nog wel eens voor namelijk dat ik mensen aan elkaar koppel, leuk is dat. Dan kopieer ik altijd signatures en stuur die betreffende contactinformatie door. Aan mensen de keus natuurlijk of ze liever bellen of mailen, ik bied ze graag beide opties. En als je e-mail adres niet in je signature staat, zal ik eerst een paar extra handelingen uit moeten voeren om die in het mailtje te krijgen van jouw lead. Vind ik persoonlijk heel irritant! :)

  • Ondergeschoven kindje die esig. Goed om onder de loep te nemen. De hele middag zitten broeden op de meest eenvoudige variant. Bijna 19.00 uur, eindelijk tevreden. Geen plaatje, geen reclame, 1 lettergrootte, 2 kleuren. Thx.

  • Handtekening per direct uitgekleed. Alleen nog mijn naam, telefoonnummer en domeinnaam zonder www.

    Een foto vind ik toch wel persoonlijk, maar daarin slaag ik toch niet ondanks alle tips. Mijn internetprofielfoto komt als een joekel in mijn handtekening te staan wanneer ik die daarin sleep. Iemand tips qua format of zo? Binnen de handtekening verkleinen werkt niet heb ik al gemerkt.

  • Bedankt voor de review van mijn handtekening, Kitty! Interessante inzichten in de reacties ook…

    Ik heb mijn e-mailhandtekening intussen wat ingekort: het adres heb ik verwijderd (te vinden op mijn site), het Google+ profiel ook (daar ben ik minder actief) en de ‘www’ weggelaten.

    Nu kan alles mooi in 2 blokjes : )

  • Bedankt voor de tips! Jouw artikel heeft mij ertoe gebracht mijn emailhandtekening aan te passen. Een ding viel me wel op: bij de voorbeelden zag ik nergens een vermelding van het kvk-nummer. En dat is bij zakelijke mails toch echt verplicht!

  • Veel van de punten die je aangeeft, zijn communicatie-gericht. Maar het is ook een smaak kwestie, zoals de vorige comments volgens mij ook aangeven.

    Ik vind de eerste handtekening de fijnste. Plain & simpel.

    Ik kijk overigens naar de handtekening om twee redenen:
    – omdat ik info wil;
    – omdat ‘iets’ erin mijn aandacht trekt.

    Dit ‘iets’ kan een woord, beeld, korte zin, of kleur zijn. Als het een ‘drukke’ handtekening is, trekt het mijn aandacht maar niet zoals de afzender wil, vermoed ik. Het stoot dan af.

    Ik heb mijn handtekening zoals de eerste, maar kan zeker beter en zonder logo (omdat ik te lui ben om uit te zoeken hoe ik die er goed in krijg…).

    • ..en met logo, bedoel je?

      Ik kreeg een slimme tip op Facebook, die ik nu zelf gebruik: ik voeg mijn emailhandtekening nu wel – of niet, al naar gelang – toe via TextExpander. Een soort macro-aanmaak-programmaatje, gebruik ik al langer voor vanalles. Je kunt er plain text-macro’s mee maken, maar ook plaatjes invoegen. Zal ik nog even toevoegen aan de post.

  • Helaas ben je in GB verplicht om te vermelden dat je een bedrijf bent, wat je bedrijfsregistratienummer is (registered in England and Wales), en ook je adres. Dat is meteen een flinke blok tekst die nogal onpersoonlijk klinkt. Dus de rest hou ik simpel: alleen naam en web adres, geen social media.

    Misschien moet ik de officiele regels maar eens gaan negeren en die onpersoonlijke hap eruit gooien?

    • Denk je dat je een boete krijgt? Ik heb ook geen cookie-disclaimer op mijn site. Die dingen zijn zo irritant. Het lijkt mij stug dat ik daar last mee krijg. Ik erger me dood aan al die blogs die zo braaf zulke gebruiksonvriendelijke regels uitvoeren.

      • Ik doe ook niet aan die cookie opties want het is voornamelijk irritant (en ik track toch bijna niks, alleen maar essentieel & anoniem).

        Dus ja, misschien ook maar dwarsliggen met mijn email handtekening ;-)

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.