Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Wat moet er in je e-mailhandtekening?

een emailhandtekening is belangrijker dan je denkt. maar wat moet er nou in?

Het lijkt een simpel onderwerp, je e-mailhandtekening.
Té simpel haast.

Toch zie ik er zelden één die ik zou willen hebben. Ook die van mezelf niet.

En ik krijg nog altijd e-mails van mensen die er géén hebben.

Heel onhandig.

Dus laten we een onderzoekje doen. Wat moet er in de e-mailhandtekening van een zelfstandige dienstverlener?

Allereerst: wat heb ik als ontvanger nodig?

Ik wil je terug kunnen mailen – maar daarvoor hoef ik alleen maar op reply te klikken.

Ik wil je terug kunnen bellen – je telefoonnummer moet er dus in.

Ik wil je site bekijken – die moet er ook in. Als je er méér hebt, wil ik ze allemaal zien.

En hoe wil jij voor de dag komen?

Wat is er allemaal mogelijk?

We doen een mini-onderzoekje.

Ik haal wat voorbeelden uit mijn eigen inbox – en ik zet er een plaatje bij van de homepage van de afzender. Om een idee te krijgen over wie we het hebben.

Zonder plaatje, met contactgegevens:

Bedrijf dat betaalprogramma's maakt
Een bedrijf dat boekhoudprogramma’s maakt…
emailhandtekening van een firma in boekhoudprogrammatuur
…met een eenvoudige e-mailhandtekening met zakelijke info

Een rustige handtekening met een automatisch blauw kleurende hyperlink. Je kunt meteen vinden wat je zoekt. Een heldere ordening in twee blokjes, met de blauwe link als scheidsllijn.

Zelfgemaakte website van Jonathan Talbot, een Amerikaanse collage-kunstenaar
Website van Jonathan Talbot, een Amerikaanse collage-kunstenaar…
Wat zet een kunstenaar in zijn emailhandtekening?
…de e-mailvermelding is overbodig (klik op reply).

Talbot ontwierp zijn website zelf, als pionier. Maar zoals veel pioniers heeft hij zijn kennis niet op peil gehouden en is zijn site inmiddels gedateerd.

Zijn handtekening is onrustig: de schuine streepjes zijn visueel te dominant. En waarom lopen ze maar tot de helft van de regel? Wel fijn dat het een aanééngesloten blokje is.

Zonder plaatjes, met reclame:

Presentatietrainer Pauline le Rûtte
Mooi vormgegeven website van presentatietrainer Pauline le Rûtte…
Emailhandtekening van Pauline le Rutte, presentatietrainer
… en een emailhandtekening in de kleuren van de site.

De website van Pauline le Rûtte is mooi vormgegeven, maar de e-mailhandtekening is onrustig. Er staan vijf blokjes informatie in drie kleuren, twee lettertypes en drie maten. Da’s teveel. De lezer weet niet waar hij naar moet kijken, dus hij kijkt niet.

Makkelijk te verbeteren trouwens: maak er maximaal 3 informatieblokjes van in één en dezelfde letter. Geef alleen wat je wil laten opvallen een afwijkende kleur- en omschrijf in een paar extra woorden waar het boek over gaat. De titel alleen geeft niet genoeg informatie.

Website van businesscoach Ellen de Lange
Website van businesscoach Ellen de Lange…
Emailhandtekening van Ellen de Lange van Faxion
…en haar functionele e-mailhandtekening met reclame voor een checklist – ofwel een uitnodiging om in te schrijven op een mailinglijst

Daar mag van mij wel een logootje bij. Of die plaatjes van haar laatste twee boeken. Niet dat iemand die meteen van een e-mail gaat kopen, maar het maakt wél indruk.

Zonder plaatjes, met het laatste blog:

Website van een Vlaamse websiteontwikkelaar...
Website van een Vlaamse websiteontwikkelaar…
emailhandtekening van websitebouwer Stefan Oyen
…en zijn handtekening op kleur, met de twee laatste blogs, elke maand met de hand bijgewerkt

Ik begin me af te vragen of het gebruik van verschillende kleuren tekst in een e-mailhandtekening wel werkt. Van Oyen heeft drie blokjes informatie in zijn aftiteling: moet kunnen. Maar door de toevoeging van het rood lijken het er vijf. Ik merk dat ik geen aandrang voel om mijn oog erop te laten rusten. En dat is wél de bedoeling.

Het rood is het rood van zijn website, maar legt de ontvanger van de e-mail wel dat verband?

Nóg meer kleur

Website van het Coachbureau van Hilde Backus...
Website van het Coachbureau van Hilde Backus…
...en een handtekening met bijpassende kleuren
…en een handtekening met bijpassende kleuren

Het groen en het rood zijn slim toegepast in Backus’ handtekening. Een lezer die scant let alleen op die twee kleuren, de rest negeert hij. De tweede kleur blauw leidt af. Ook het gebruik van allerlei lettertypes en lettergroottes en vette en cursieve stukjes door elkaar maakt het rommelig.

Bij mij roept zo’n lange handtekening weerstand op. Too much information.

Mét plaatjes

ghostblogger
De site van Evelien Bruins, bedrijfsblogger (ze geeft ook een spoedcursus bloggen voor politici)…

Zelf vind ik het fijn om te zien met wie ik mail. Evelien Bruins voegt een portretfotootje toe, en links naar blogs die ze voor verschillende opdrachtgevers schrijft. Heel openhartig. Ghostbloggen hoeft dus niet altijd geheim te zijn. Privé blogt ze trouwens over eten op EvelienEet, bijvoorbeeld over waarom smoothies suf zijn.

handtekening van Evelien Bruins
…een vriendelijke foto en links naar alle voor bedrijven geschreven blogs

Evelien mailt dat hij is gemaakt ‘met RSS-feeds via Wisestamp (kost €50 per jaar geloof ik).’ Het grote voordeel: de RSS-feeds geven automatisch het meest recente blog door.

Het blijkt alleen te werken in Gmail, hotmail, Yahoo en AOL. De opmaakmogelijkheden zijn niet fantastisch. Dat moet makkelijker kunnen, en gratis.

De social media-logootjes van Wisestamp zijn lelijk en veroorzaken een visuele stijlbreuk. Ook in de voorbeelden waarmee ze adverteren op hun homepage:

Voorbeelden van esigs gemaakt met Wisestamp
Voorbeelden van e-sigs gemaakt met Wisestamp

Zelf wilde ik een jaar geleden ook een foto in mijn handtekening. Mijn foto is meteen mijn logo.

Homepage van de Blogacademie in 2014...
Homepage van de Blogacademie in 2014…
Wat moet er in je emailhandtekening?
Mijn e-mailhandtekening. Teveel info

De nadruk ligt op de foto.

Ik geloof inmiddels niet meer dat het nodig is om mijn Twitteradres te vermelden, en Linkedin evenmin. Wie meer wil weten kan gewoon naar de website. Daar staat al die informatie ook, in de header en op de contactpagina. Bovendien: wie gaat je volgen alleen maar omdat hij je e-mailandtekening voorbij ziet komen? Daar is nog wel wat méér voor nodig. Social media icoontjes op je website zetten is eigenlijk logischer.

De link naar mijn digitale agenda staat er alleen voor cursisten. Die kan ook naar de cursuswebsite.

De website van een sportschool die je van je suikerverslaving afhelpt..
De website van een sportschool in Utrecht…
...en de wat chaotische emailhandtekening
…en de e-mailhandtekening met adresgegevens, betaalgegevens én logo (hoewel in een andere kleur dan op de website)

Het bedrijfslogo in de footer zetten lijkt me verstandig. Jammer dat het een typografisch logo is: het lettertype past nooit bij de rest.

De social media logo’s storen. Ze zijn in wéér een andere stijl dan het logo.

Website van Sharon Voorn, die bedrijfscoaches leert mindful te verkopen...
Website van Sharon Voorn, die bedrijfscoaches leert mindful te verkopen…
...en haar simpele emailhandtekening met elegant bedrijfslogo
…en haar simpele e-mailhandtekening met een elegant bedrijfslogo

Dit is een handtekening waar ik blij van word. Hij geeft rust. Er zit veel lucht in. De indeling is harmonieus, het logo simpel en elegant, er staat alleen de hoogstnodige informatie.

website van Rokus Loopik, Mental health Whisperer
De website van Mental Health Whisperer Rokus Loopik…
...en zijn herkenbare emailhandtekening
…en zijn herkenbare e-mailhandtekening

Een herkenbaar logo. Jammer dat de letters in een logo en het font van de e-mail zelden hetzelfde zijn.

Het kan ook zo:

De website van een astrologe...
De website van astrologe Joke IJlst…
... en de met hulp van een vormgever ontworpen handtekening
… en  haar met hulp van een vormgever ontworpen handtekening

Een mooi en helder ontwerp trouwens, die website, van Reddog. De handtekening linkt naar de website – ‘omdat je maar één link kunt verbinden aan een plaatje’, mailt Joke. De rest van de informatie in de jpg-file is dus niet aanklikbaar.

Mooi gedaan.

Hoe doen de vormgevers onder ons het eigenlijk?

Daarvan heb ik er ook een paar in mijn inbox.

Diana van Ewijk van Webvedettes, voorheen Mamamarketing...
Diana van Ewijk van Webvedettes, voorheen Mamamarketing…
...met reclame voor haar geestige twittercolumns
…met reclame voor haar geestige twittercolumns en een e-book

Diana van Ewijk is vormgever én online webwinkelmarketingkenner. De regels met puntjes in de handtekening geven lucht. Het wordt een prettig blokje zo, met structuur. Ik denk dat ik mijn handtekening ooit van haar heb gekopieerd.

Anja Brunt is geweldig met typografie...
Vormgever Anja Brunt is geweldig met typografie…

Anja Brunt verzint slimme en soms bedrieglijk eenvoudig lijkende oplossingen. Zoals voor haar eigen e-mailhandtekening:

...zit daar nou gewoon een extra spatie tussen elke hoofdletter?
…er zit gewoon een extra spatie tussen elke hoofdletter..

Zet een spatie tussen elke hoofdletter en het ziet er opeens sjiek uit. Een scheidslijntje tussen de naam van de zaak en de adresgegevens zorgt voor structuur.

Géén plaatje. Jammer.

En wat zou usability-onderzoeker Bart van de Biezen met zijn handtekening doen? Iemand die wil dat de structuur zoveel mogelijk onzichtbaar is, zodat het gebruik als vanzelf  gaat?

Usability-onderzoeker Bart van de Biezen...
De meest recente homepage van usability-onderzoeker Bart van de Biezen (hij verandert zijn website voortdurend, naar gelang zijn laatste inzichten)…
.. en de emailhandtekening van zijn privé-email
…en de e-mailhandtekening van zijn privé-email

Inderdaad, simpeler kan bijna niet. Voor de zekerheid heb ik even nagevraagd wat zijn zakelijke handtekening is. Zijn antwoord:

...en zijn zakelijke handtekening
…en zijn zakelijke handtekening

Slim vormgegeven met alle de informatie in één blokje en de storende blauwe links op de onderste regel. Met als gevolg dat je zijn Twitter handle zelf moet intypen.

Bart vindt foto’s en logo’s dus verwarrend voor de ontvanger, omdat je op sommige schermen de plaatjes niet ziet, maar wel de naam en het ontbrekende bestand. Hij wil alleen letters.

Streng.

Wat bedoelt hij met de extra interactie die mailapplicaties moeten toevoegen? Hij mailt:

iOS herkent de telefoonnummers en kan ze direct gebruiken, waar ook ter wereld. De notatie +31 (0)… zou dat breken. Misschien is dat nu verbeterd. Vroeger was dat een probleem.

De labels zorgen er voor dat andere OSen (b.v. os x) zo veel mogelijk informatie meenemen zodra je een persoon toevoegt aan de contacten. Probeer maar met je muis over de handtekening te ‘hoveren’.

Verder ben ik ook een sterk voorstander van plain text, zodat elke gebruiker zijn eigen typografie kan instellen. Daarnaast zijn HTML mails overbodig groot, omdat ze elk bericht als rommelige HTML en(!) als platte tekst sturen. En uiteraard werkt platte tekst veel beter op mobiel.

Markdown is gebaseerd op mail-conventies, bijvoorbeeld ‘>’ is een quote en <http://www.apple.com> is een url die nooit afbreekt bij de ontvanger. Zou mooi zijn als mail applicaties markdown omarmen en typografisch verder gaan.

Aha.

Maar zelfs met alleen letters kun je lol maken:

...kunstenaar Annette Wessels voegt een devies toe
…kunstenaar Annette Wessels voegt bijvoorbeeld een devies toe

En ook Peter Sims laat in een hilarisch stuk over esigs op Medium  zien hoe je kunt spelen met schriftelijke toevoegingen.

...een stuk over e-sigs op Medium
…een stuk over esigs op Medium

Het past helaas niet bij de Blogacademie, maar anders zou ik een motto toevoegen dat ik op een Berlijnse muur zag staan, deze zomer:

Geen revolutie is óók geen alternatief

Conclusie: wat moet er in je e-mailhandtekening?

Zo weinig mogelijk. Duidelijkheid gaat voor alles, en een lezer die teveel informatie krijgt, kijkt weg.

Een logo of een foto, een telefoonnummer en een link naar je website: meer heb je als zelfstandig dienstverlener niet strikt nodig. Mits je contactgegevens makkelijk te vinden zijn op je website. Betaalgegevens staan in je rekeningen.

Als je nooit verbroken links wil, hou je je bij tekst.

Maar het mag net iets méér zijn dan alleen je telefoonnummer en je website. Net als een Twitterbio is een e-sig voor een zelfstandige dienstverlener een uitgelezen plek om iets van zichzelf te laten zien, al is het maar in één woord of één plaatje.

Een geestig motto maakt je aan het lachen. Een grap in een portretfoto ook. Of een uitdagend vormgevingsdingetje.

Een kokette krul in een letter kan genoeg zijn

Een goed logo roept een emotie op – je leest bescheidenheid, of kracht, of een gevoel voor schoonheid.

En hoe klein ‘ie ook is, die glimlach of dat gevoel: je krijgt hem elke keer weer, als je een mailtje krijgt van diegene-met-die-goeie-smaak.

Ik durf trouwens te wedden dat dat effect sterker optreedt bij een plaatje dan bij platte tekst, die immers altijd binnenkomt in de standaardletters van jouw e-mailprogramma.

Dus ik hou het bij dat standaardfont en mijn foto-logo van Lucy Lambriex. Ik wil geen über-zakelijke uitstraling. Ik ben niet corporate.

Maar gezichten brengen een vleugje warmte in de electronische omgeving: hee, een mens.

Ook wat waard.

email handtekening van Kitty Kilian
We houden de foto

• Hoe maak je een handtekening in Apple mail? Ga naar mail > preferences > signatures > klik op een mailaccount > klik op het plusje onderaan de kolom > type de tekst in het lege veld. Sleep een plaatje naar de gewenste plek.
Hoe maak je een emailhandtekening  in Rich Text Format (met kleuren enz) op je Mac?
Hoe maak je een emailhandtekening op je PC?
Hoe maak je een emailhandtekening op je iPhone en je Ipad?

Nagekomen tip voor Apple-gebruikers: TextExpander

Op Facebook vertelde iemand (en sorry, ik kan haar naam niet vinden) dat ze Textexpander gebruikt voor haar emailhandtekening.

Het ei van Columbus!

Textexpander is een programma voor Mac/iOS dat macro’s voor je aanmaakt en uitvoert. Overal, in elk programma. Dit artikel over Textexpander op Lifehacking legt het netjes uit.

En ja, natuurlijk kun je daar ook een e-mailhandtekening in zetten. Meerdere zelfs. Eentje voor Nederland, eentje in het Engels, eentje met alle adres- en contactgegevens erbij..

Het werkt zo:

Je zet Textexpander altijd aan. En je zet er zoveel mogelijk handelingen in. Zelfs de hex-kleurcode voor het blauw op deze site staat er in. Mijn emailhandtekening nu ook. Voor een Nederlandse hoef ik alleen maar ;k in te typen en hij verschijnt op de plaats waar de cursor staat.

Je email handtekening toevoegen met text expander
In text expander geef je codes op. Als je die intypt, waar dan ook, vult TextExpander het hele macro in. Al dan niet met plaatjes en andere opmaak.

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Koppen maken
Little Black Dress

103 comments

  • Leuk artikel.
    Ik ben nog steeds bijzonder tevreden met mijn e-mail handtekening. Jammer dat ik m niet kan laten zien :)
    Ik vind de ‘eigen’ opmaak van Apple afschuwelijk en heb dus ook zelf een rtf in elkaar geknutseld. Ik vind trouwens wel dat élke ‘beeldmaker’ ook een afbeelding in zijn handtekening moet hebben.

    Suzanne's emailhandtekening

  • Je blogpost dwong me om voor het eerst eens na te denken over mijn e-mailhandtekening. Ik heb ‘m dus veranderd. En geactiveerd, dat ook.

    Bedankt voor de inspiratie, Moniek

  • Ben ik gisteravond extra lang opgebleven om jouw blog te lezen, moest ik he-le-maal wachten tot 11 uur vanochtend.

    Maar wat was het de moeite waard!! Bedankt voor alle tips en voorbeelden. En WEER een puntje voor mijn ToDoList…

    • Ja, ik moest er zelf ook even op wachten ;-) Hij was nog niet af om 11 uur dus ik ben lekker naar bed gegaan. Het is altijd een heel gedoe met al die plaatjes en de links enz enz.

  • Dank voor deze post. Dit staat op mijn lijstje om te reviewen, dus super-handig zo’n overzicht!

    Dat punt over plaatjes en attachments van Bart verwart me – jouw emails geven niet aan dat er een attachment is (en je hebt wel een foto)?

    Overigens heb ik al een tijd geleden mijn telefoon nummers van mijn esig afgehaald. Ik krijg veel emails van mensen die op mijn email lijst staan – mensen die ik niet echt ken en die ook in andere tijd zones wonen. Als ik hun email beantwoord, dan wil ik niet dat die allemaal mijn telefoon nummer krijgen.

    Oh, en wat je absoluut niet in je esig moet zetten… “sent from my iPad” of zoiets. Dat vind ik zo irritant. Dat moet je in je instellingen wijzigen.

    “This message has been sent by Jonathan Talbot” vind ik ook overbodig – zijn naam staat er al.

    Dank, Kitty. Goed overzicht met goeie voorbeelden.

    • Ja, als je voor het hele Angelsaksische taalgebied werkt kun je dat krijgen, telefoontjes in het midden van de nacht. Heb ik gelukkig geen last van ;-)

      Elk plaatje dat je toevoegt aan een email is volgens mij een attachment. Dus als je op een scherm zit dat het plaatje niet kan wergeven – bijvoorbeeld als je een email van je desktop stuurt die iemand op zijn mobieltje opent – dan ziet hij een vermelding dat er een bestand ontbreekt. Een xxx.jpg ofzo. Dat kan verwarrend zijn. Wat we verder meekomt aan code achter de schermen – en dubbelop ook nog, als ik Barts antwoord goed begrijp – weet ik niet. Hopelijk kan een andere lezer ons antwoord geven, of Bart zelf.

    • Er zijn twee mogelijkheden om afbeeldingen mee te sturen. Je kunt het als attachment meesturen, dan weet je zeker dat de ontvanger het ziet, of je stuurt het mee als HTML img-tag die vervolgens ergens anders de afbeelding vandaan haalt. Het probleem in het laatste geval is dat de kans groot is dat een mailprogramma het plaatje niet toont.

      • Ah, dan is het super aardige aanbod van Annemieke om even uit te leggen hoe dat moet weer minder handig.. gewoon invoegen in je emailprogramma dus. heb je de andere vraag van Henneke ook gelezen?

        • Ben het half wel, en half niet mee eens. Het hangt af welke instellingen iemand in zijn mail programma heeft. Ik heb het standaard ook uitstaan, omdat met html ook “foute” code geladen kan worden. Per afzender bepaal ik dan of plaatjes wel of niet geladen worden.

          Ik heb in het verleden logoplaatjes ook meegestuurd en heb daar een paar keer vervelend commentaar op gekregen. Minder digitaal ervaren mensen (langzaam maar gestaag uitstervend ras, al zeg ik het zelf) zagen dat er een bijlage bij zat en gingen me bijvoorbeeld vragen wat ik dan gestuurd had.

          En op mijn beurt vind ik het erg storend als ik veel mails krijg van mensen die afbeeldingen meesturen in de handtekening, dat die mails meer ruimte in beslag nemen… door die bijlagen.

          Het is een boeiende discussie, dit… :-)

      • Ah, dank voor de uitleg Bart. Als je je foto als HTML img-tag meestuurt en mensen zien de foto niet, zien ze dan een error melding of verdwijnt ie gewoon?

  • Heerlijk deze voorbeelden. Ik houd ook van simpel. Vind jouw handtekening met foto heel prettig. Persoonlijk. Binnenkort fotosessie dus ga ik daarna denk ik ook toevoegen. Jouw krachtige, eenduidige vormgeving doet overigens ook veel.

  • Het plaatsen van veel links in je e-mail handtekening kan in sommige gevallen jouw berichten in de spam doen belanden. Met name als er ook meer dan één afbeelding wordt gebruikt met een gekoppelde link.

    De kans op eindigen in spamfilters wordt nog eens vergroot als je een info@ als afzender hebt. Dat is mij ook veel overkomen, pas sinds kort weet ik dat het aan het adres zelf lag.

    Daarnaast worden mails met YouTube links in een mailhandtekening door agressieve spamfilters vaak in de ban gedaan. Da’s best lullig als je jouw bedrijfsfilm hebt gelinkt… :P

    Gebruik je een plaatje, van je logo bijvoorbeeld? Je kunt er inderdaad voor kiezen om die via de handtekeningen sectie van jouw mailprogramma toe te voegen. Dan heb je wel altijd een attachment (bijlage) aan je mail zitten.

    Je kunt ook een afbeelding invoegen die je ergens online hebt staan. Dan is het geen attachment. Punt is dat je dan wel moet weten hoe je dat in html doet. En het is een goede zaak als die afbeelding ergens binnen dezelfde domeinnaam als je mailadres staat. Ik heb hiervoor een verborgen mapje in de root van mijn websites gemaakt.

    Als er voldoende animo voor is (meer dan 10 mensen die “ja ik wil” brullen bijvoorbeeld) wil ik wel een video tutorial maken hoe je voor Apple Mail een heuse HTML handtekening kunt maken met een afbeelding die elders wordt gehost (zodat die niet steeds als attachment mee komt).

    ;-)

    Anne-Mieke

  • Mooi overzicht.

    Zo zie je maar waarom het handtekening heet. Is toch een touch of personality.

    Een opmerking over het vermelden van het emailadres.

    Je wilt niet altijd direct een reply doen.
    Om de persoon dan goed in een contactlijst op te nemen is het emailadres nodig.
    Veel emailprogramma’s geven de naam ipv een emailadres weer.

    Moet je weer omslachtig een dummy reply maken en daar het emailadres uitvissen.
    Door het te vermelden is het een simpele knip en plak actie.

  • Ja, ik had niet gedacht aan het direct opslaan van contactgegevens. Dat zegt Bart ook al. Zeker op je mobieltje kan ik me indenken dat dat handig is.

    Maar je wil dan dus de volledige email, met apenstaart, begrijp ik.

  • Het is ook goed om te kijken naar hoe een screenreader voor blinden een signature voorleest. Als je lijnen creëert met meerdere ‘_’s dan leest die dat ook zo voor. Gebruik speech (OS X: selecteer tekst -> rechter muis knop -> Speech -> Start Speaking) maar eens voor: “S I G N A T U R E” of “_______”.

  • Mag een tegengeluid ook?

    Als ontvanger zie ik liefst zo min mogelijk ballast. Zeker als een mail leidt tot een lange conversatie, levert dat met een flinke handtekening veel scrollen op.

    En ik héb toch al contact? Via e-mail namelijk. Als ik op een andere manier contact wil opnemen, klik ik wel door naar de site. De url daarvan is het enige wat ik onder aan een mail verwacht.

    Oké, ik ben dan geen zzp’er. Maar misschien wel jullie klant. :-)

    • Zeker mag dat. Ik snap je. Url van de site en telefoonnummer zou genoeg zijn. Ja. Punt is natuurlijk dat je als zelfstandige ook mensen die JIJ mailt wilt laten weten wat je doet. Niet alleen mensen die al contact hebben opgenomen. Uiteindelijk is zo’n emailhandtekening reclame.

  • Leuk dat ik vermeld ben! Ik vind Wisestamp ook verre van ideaal, het is alleen het enige programma wat ik kon vinden dat met een rss-feed werkt, dus automatisch je nieuwste blogposts weergeeft.

    Als er iemand weet hoe je dat op een andere manier kan oplossen houd ik me aanbevolen!

    • Ja, dat van die rss-feeds, dat die natuurlijk automatisch alleen de laatste post plaatsen, dat heb ik me niet gerealiseerd. Heel handig inderdaad.

      Als je maar één kleur gebruikt, of hooguit twee, en de social medium linkjes laat vallen en de witregels tussen de verschillende blogs weghaalt is het al veel meer een compact blokje. En wat meer wit tussen de foto en de tekst – eventueel zo’n rechtopstaand streepje om structuur te geven. Gewoon minder variatie, en meer eenheid aanbrengen.

  • Ik hou zelf niet zo van uitgebreide handtekeningen. Ik vind het alleen maar irritant als ik in een lange mailconversatie steeds langs handtekeningen moet scrollen om vorige berichten te raadplegen.

    Daarnaast: ik ben al aan het mailen met iemand dus mijn e-mail is al bekend. Als een telefoonnummer noodzakelijk is geef ik dat apart, en je kunt altijd nog op m’n site kijken.

    Ik heb zelf nu dus geen handtekening, ik typ steeds zelf het einde van m’n mailtjes. Soms is het handiger om niet af te sluiten (als je korte vragen moet beantwoorden met een simpele Ja / Nee bijvoorbeeld).

    • Maar de url van je website is toch wel handig? Je mailt ook aan mensen die je nog niet kennen. En je kunt een handtekening ook altijd weghalen, of per keer kiezen of je hem wel of niet aanzet.

      • Mijn URL zit al in m’n e-mail adres. En als ik wil dat iemand m’n site bezoekt zet ik de link in m’n email neer.

        Als ik mensen mail die me niet kennen met als doel dat ze contact met me opnemen, dan zet ik iets neer van “je kunt me bereiken op dit mailadres en dit telefoonnummer”. Bereik je hetzelfde mee. Tot nu toe heb ik daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Werkt ook uitstekend bij intro’s.

        Ja, je kunt het iedere keer weghalen. Heb ik al eens geprobeerd, maar dat irriteerde me steeds enorm. Ik schrijf denk ik voor 90% mailtjes waarbij een handtekening overbodig is.

        Maar misschien dat ik te makkelijk er over denk en de waarde van een handtekening onderschat. Het blijft voor iedereen toch zijn eigen voorkeur, denk ik :)

  • Een reden om wel je e-mailadres op te nemen kan zijn dat bij het doorzenden van e-mails het adres van de oorspronkelijke verzender soms wegvalt. Sommige programma’s geven in zo’n geval alleen de naam van de oorspronkelijke afzender weer en niet de e-mail. Ik kan er bij mezelf wel voor zorgen dat ik daar geen last van heb, maar als iemand anders een email van mij doorstuurt wil ik er voor zorgen dat de nieuwe ontvanger die mail van mij kan herleiden naar mij. Een e-mailadres in mijn esig helpt daarbij. (Dit is vooral van toepassing in een zakelijke context waarin veel e-mails heen en weer gaan.)

  • Check! Mailhandtekening is aangepast. M’n website link (waar ik geen http en www voor heb staan, maakt het ook compacter) gaat nu naar m’n contactpagina. Links naar Social Media weggehaald. M’n tagline er wel in laten staan. Dus nu:


    Met een vriendelijke groet,

    Sonja van Vuren | altijd op jacht naar de essentie | sonjavanvuren.nl

    Weet jij hoe het zit met de verplichte melding van aansprakelijkheid en het plaatsen van je KvK nummer enzo, Kitty? Tenminste, in m’n reclamebureau tijd moest er altijd zo’n disclaimer onder.

  • Ik werk met een Mac en krijg vaak kapotte handtekeningen binnen onder een mail, als er een plaatje is toegevoegd. Daarom werk ik nooit met plaatjes in een handtekening. Maar het is natuurlijk wel zo: als een plaatje wel goed binnenkomt, ziet het er mooier uit.

    Verder goede en praktische tips in je artikel. Mooi om te zien hoeveel je in zo’n klein stukje tekst kwijt kunt aan je afzenders.

    Ik begrijp het punt van Henneke ook: ik wil ook niet mijn telefoonnummer aan iedereen kwijt. Het staat daarom alleen in mails naar leuke mensen (daarom zie jij dat wel…), maar lang niet in al mijn mails. :-)

  • Ik had al een ultra-eenvoudige e-mailhandtekening met alleen mijn naam, website en een ‘P.S. Good to know: I don’t check my mailbox every day. I enjoy the peace and quiet every once in a while.’ Nu als experiment ook mijn foto toegevoegd. Hoewel dat met tools als Rapportive overbodig is.

  • Esig?!?! Daar moest ik even over nadenken. Ik heb een plaatje en allerlei info en ik haal die heel vaak weg als ik veel mails heen en weer stuur met iemand.
    uit gêne over zoveel reclame :)
    Hou niet zo erg van (lees haat) call to actions en lange teksten. Hou van gekleurde letters passend bij de huisstijl.

    Conclusie: ik léés die dingen dus. Ze doen er toe blijkbaar. Goed om aan de orde te stellen dus!

  • Ik heb echt een hele uitgebreide handtekening waar echt alles in staat. Foto, mijn skype-naam (ivm mijn spreekuur) en zelfs een link naar mijn algemene voorwaarden.
    Foto gaat sowieso alleen de eerste keer mee. De handtekening begint met de belangrijkste zaken, die ik altijd meestuur, de rest verwijder ik, als het niet van toepassing is.
    Vooral die voorwaarden zijn vaak van pas gekomen: nooit meer onduidelijkheid. En nee, dat is helemaal niet veel werk.

    Allerlei kleurtjes vind ik trouwens zelf heel storend.

  • Er schijnt nog een verplicht onderdeel te zijn van je ‘esig’: je KvK-nummer. Het is bij wet verplicht om die te vermelden. Ik doe het, maar ik wil het niet. Kan me ook niet voorstellen dat je daar een boete o.i.d. voor krijgt.

    Misschien wordt het tijd voor ondernemerlijke ongehoorzaamheid….

  • Misschien nog toevoegen wanneer je werkt. Ik werk veel met uitgeverijen en al mijn redacteurs zijn vrouwen die parttime werken. Soms staat er dan: ik werk op wo, do en vr. Erg handig. Want als ik op zondag een mail beantwoord, weet ik dat er niets aan de hand is als ik dinsdagavond nog geen reactie heb gekregen.

  • Leuk al die verschillende sig’s!

    Ik vind overigens dat je je e-mail adres wel in je signature moet zetten. Natuurlijk druk ik op reply als ik jou een e-mail terug wil sturen, maar… wat nou als ik jouw contactgegevens naar iemand anders door wil sturen, omdat ik denk dat jouw dienstverlening wel eens érg interessant kan zijn voor die persoon? Komt nog wel eens voor namelijk dat ik mensen aan elkaar koppel, leuk is dat. Dan kopieer ik altijd signatures en stuur die betreffende contactinformatie door. Aan mensen de keus natuurlijk of ze liever bellen of mailen, ik bied ze graag beide opties. En als je e-mail adres niet in je signature staat, zal ik eerst een paar extra handelingen uit moeten voeren om die in het mailtje te krijgen van jouw lead. Vind ik persoonlijk heel irritant! :)

  • Ondergeschoven kindje die esig. Goed om onder de loep te nemen. De hele middag zitten broeden op de meest eenvoudige variant. Bijna 19.00 uur, eindelijk tevreden. Geen plaatje, geen reclame, 1 lettergrootte, 2 kleuren. Thx.

  • Handtekening per direct uitgekleed. Alleen nog mijn naam, telefoonnummer en domeinnaam zonder www.

    Een foto vind ik toch wel persoonlijk, maar daarin slaag ik toch niet ondanks alle tips. Mijn internetprofielfoto komt als een joekel in mijn handtekening te staan wanneer ik die daarin sleep. Iemand tips qua format of zo? Binnen de handtekening verkleinen werkt niet heb ik al gemerkt.

  • Bedankt voor de review van mijn handtekening, Kitty! Interessante inzichten in de reacties ook…

    Ik heb mijn e-mailhandtekening intussen wat ingekort: het adres heb ik verwijderd (te vinden op mijn site), het Google+ profiel ook (daar ben ik minder actief) en de ‘www’ weggelaten.

    Nu kan alles mooi in 2 blokjes : )

  • Bedankt voor de tips! Jouw artikel heeft mij ertoe gebracht mijn emailhandtekening aan te passen. Een ding viel me wel op: bij de voorbeelden zag ik nergens een vermelding van het kvk-nummer. En dat is bij zakelijke mails toch echt verplicht!

  • Veel van de punten die je aangeeft, zijn communicatie-gericht. Maar het is ook een smaak kwestie, zoals de vorige comments volgens mij ook aangeven.

    Ik vind de eerste handtekening de fijnste. Plain & simpel.

    Ik kijk overigens naar de handtekening om twee redenen:
    – omdat ik info wil;
    – omdat ‘iets’ erin mijn aandacht trekt.

    Dit ‘iets’ kan een woord, beeld, korte zin, of kleur zijn. Als het een ‘drukke’ handtekening is, trekt het mijn aandacht maar niet zoals de afzender wil, vermoed ik. Het stoot dan af.

    Ik heb mijn handtekening zoals de eerste, maar kan zeker beter en zonder logo (omdat ik te lui ben om uit te zoeken hoe ik die er goed in krijg…).

    • ..en met logo, bedoel je?

      Ik kreeg een slimme tip op Facebook, die ik nu zelf gebruik: ik voeg mijn emailhandtekening nu wel – of niet, al naar gelang – toe via TextExpander. Een soort macro-aanmaak-programmaatje, gebruik ik al langer voor vanalles. Je kunt er plain text-macro’s mee maken, maar ook plaatjes invoegen. Zal ik nog even toevoegen aan de post.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.