Leert goede schrijvers de laatste 20%

The reluctant entrepreneur, of waarom ik een agent zoek

Een begrafenis.
Gisteren. Van een man met louter vrienden.

Zijn kleinzoon hield een speech. ‘Oma’, zei hij hoofdschuddend; ‘jij had zo’n geluk dat je met opa was getrouwd.’ En oma lachte tussen haar tranen door.

Perceptie, dacht ik, perceptie

Alles verandert als je er omheen loopt. De dingen zijn zelden zoals je in eerste instantie denkt.

Neem bloggen, of social media, of online marketing

Wij denken dat we het wel zo’n beetje snappen. Toch?

After all, hoe moeilijk kan het zijn?

Sociaal zijn we allemaal, communiceren doen we de hele dag en computers hebben we ook alweer 25 jaar.

Toch?

Waarom schiet driekwart van de websites dan zijn doel voorbij?
Waarom is het merendeel van de Nederlandse blogs onleesbaar?
Waarom gebruikt bijna niemand zijn Twitter account optimaal?

Haal je je schouders op?

Zou ik niet doen. Ik zal je eens wat laten zien.

Hoe het toegewijd schrijven van één blog per week mij dit jaar heeft geholpen

bloggen helpt bij acquisitie

Bezoekcijfers van De Blogacademie in 2012. Voor een grotere weergave klik hier.
Dit blog ging van nauwelijks bezoek in januari 2012 (434 unieke bezoekers) naar een topmaand in december (8820 unieke bezoekers).

Kwestie van volhouden, hoge eisen stellen en genieten van werk dat past als een jas.

Wat leverde dat op?

Klanten voor mijn schrijfcursus, workshops over bloggen en twitter, uitnodigingen voor spreekbeurten (nee, bedankt). En niet te vergeten nieuwe contacten en dagelijks nieuwe inzichten. Leren is leuk.

Ik ben er nog lang niet, omdat mijn marketing-ontwikkeling achter loopt. Ik verzet me tegen meneer Cialdini. Kunstmatige schaarste. Daar gruw ik van.

Waarom?

Omdat het willens en wetens misleiden van mensen de relatie verziekt

Jij weet wat er gebeurt. Je klant weet wat er gebeurt: jij liegt.
Er is helemaal geen schaarste.
Je inkomsten zijn belangrijker dan je klant.

Geen reden dus om jaloers te zijn op mijn inkomsten

Nou besta ik pas een jaar. Voor iemand die zijn eigen succes behoorlijk in de weg zit, mag ik wel tevreden zijn. The reluctant entrepreneurThat’s me.

Ik zal je een geheim vertellen

Soms denk ik weleens: laat mij nou lekker schrijven. En andere mensen helpen om beter uit te drukken wat al in ze zit.

Kom, doe jij de verkoop nou verder voor mij, geef ik je een percentage. Zijn we allebei blij.

Ik wil wel eigen baas zijn. Maar ik wil geen eigen zaak.

Echt, zakendoen is een ander vak

Het vereist een ander hoofd.

Dus als jij nog een hoofd hebt liggen, ergens?

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

43 comments

  • Ik dacht, ik fiets eens even lang bij Kitty…loop al tijdje achter, even bijlezen. Eerst dat prachtige artikel. En dan die interessante discussie. Het is weer een genot om even bij je langs te fietsen.

    Niemand schrijft zo mooi als jij, Kitty. Genieten is het.

  • RT @Moveyourbiz: Serieus Droste-effect dit! ‘The reluctant entrepreneur, of waarom ik een agent zoek’http://t.co/Bg3iU1iR Nieuw blog van @KittyKilian

  • Het luistert inderdaad allemaal heel nauw.

    Verkoop is een combinatie van vertrouwen krijgen, sympathie voelen, gerustgesteld worden en verleid worden. En dan vergeet ik er vast nog een paar, misschien wel omdat ik die zelf nog niet geleerd heb.

    Veel succesvolle ondernemers en bedrijven gebruiken schaarste overigens. In veel gevallen 100% kunstmatig opgewekt. Maar daarom niet minder effectief en of dat verleiding of manipulatie is heeft misschien ook wel een beetje met persoonlijke smaak en vooroordelen te maken Kitty.

  • ‘..omdat een geinteresseerde lezer/potentiele klant niet voor niets naar de website van een ondernemer komt. Net zoals je niet voor niets naar een winkel of showroom gaat..’

    Maar een klant weet vaak niet wat hij zoekt of wat hij nodig heeft. En jij als aanbieder van iets weet ook niet of je het antwoord bent.

    Niet iedereen die de schaarstemethode hanteert is ook het beste voor de klant.

    Ik snap wel wat je bedoelt. Als je iemand echt een hele stap verder kan helpen mag je je diensten best overtuigd aanbieden. Maar er is een hele dunne lijn tussen aanmoedigen en manipuleren.

    • Volgens mij is al dan niet kunstmatige schaarste niet het probleem. Het echte probleem is als mensen iets aanbieden waarmee ze je niet echt helpen.

      Je kunt nog zoveel marketing toepassen, maar als je geen “f@cking goede dingen maakt” (quote van Niels Aalberts, destijds manager van Kyteman) schiet die marketing niet op.

      Andersom geldt ook: als je wel f@cking goede dingen doet, is het ook weer jammer als je veel te weinig geld verdient, omdat je geen goede marketing doet.

  • Mooi dat je je eigen weerstand deelt Kitty. Dat doe je goed, dit is weer zo’n mooi artikel van je dat een juweel is van kwetsbaarheid. Daar is een hoop lef voor nodig.

    Ik zie schaarste en andere beinvloedingstechnieken juist als essentieel, hoewel ik wel zie dat je het ook kunt interpreteren als kunstmatig.

    Essentieel omdat een geinteresseerde lezer/potentiele klant niet voor niets naar de website van een ondernemer komt. Net zoals je niet voor niets naar een winkel of showroom gaat.

    Je verwacht iets. Namelijk dat je geholpen wordt om een beslissing te nemen.

    Goede verkopers en succesvolle ondernemers doen juist dat vaak erg goed. Ze weten precies wat ze moeten zeggen om de klant te verlossen van twijfels en al het gepieker en tijdverspilling die daar bij kan horen.

    Jij kent als ondernemer je klant op je duimpje. Je hebt het al zo vaak gezien. Je snapt precies wat er nog tussen je klant en een ‘ja’ in staat.

    Als je alle blokkades, twijfels en weerstanden succesvol hebt weggenomen, werkt niets zo inspirerend als een onweerstaanbaar aanbod, dat je klant kietelt in zijn onderbewuste.

    Daar zijn schaarste en allerlei andere beinvloedingstechnieken die onder andere zijn ontdekt door de heer Cialdini prima geschikt voor.

    Dat beschadigt de relatie niet, integendeel. Zolang jij als ondernemer in het belang van je klant blijft handelen. Heeft hij je cursus nodig of niet? Gaat het hem veel opleveren of niet? Ja toch zeker.

    Ik beweer juist het tegendeel: het kan de relatie schaden als jij NIET het laatste duwtje geeft om die ‘ja’ te krijgen. Heel teleurstellend voor een klant als hij wéér een ondernemer heeft aangehoord of wéér een artikel heeft gelezen, en daarna toch nog blijft twijfelen of hij het moet doen.

    Schaarste is je vriend. De vriend van de ondernemer, en de vriend van de klant.

  • Heel herkenbaar de weerstand tegen die marketingtrucs, alleen werken ze wel en ’trapt’ iedereen er elke keer toch in. Ook ik ;-) Zelf ben ik tussen al die richtingaanwijzers door aan het zoeken welke vorm bij mij past als ondernemer. Dat blijft voor mij het uitgangspunt, uiteindelijk hoop ik op een authentieke vorm van martketing….

    • Ja, ze werken. Ik trap er ook weleens in. Maar ik ben er ook hard van geworden: als een ‘product’ me niet bevalt vraag ik mijn geld terug. Is vaak echt nodig. Ik zal geen namen noemen ;-)

      • Geld terug vragen, werkt bij mij niet helemaal… vaak is er ingespeeld op een verlangen, behoefte of onzekerheid. Achteraf blijkt het oude-wijn-in-nieuwe-zakken te zijn of iets wat ik zelf ook had kunnen doen of bedenken. Eigen schuld ;-)

        • Nee, Marta, dat is het punt! Als het oude wijn in nieuwe zakken is heb je recht op je geld terug. (Als ze dat niet aanbieden koop ik het ook niet). Sommige internetgoeroe’s hebben een idioot hoge geldterugvraagratio. Eigen schuld. Bij echt goede trainingen heb ik er graag een goede prijs voor over. Die helpen me namelijk een paar stappen vooruit, dus tijdwinst. Afgezien van de vreugde van gewonnen inzicht.

  • Dat van die richtingaanwijzers die alle kanten op staan – dat herken ik. Als online entrepreneur moet je niet alleen verzinnen hoe je je positioneert en welk product je wil verkopen, maar er zijn ook ontelbare manieren om je online te marketen en iedereen lijkt daar andere ideeën over te hebben. En dan lijkt online marketing vaak gratis, maar wel enorm tijdrovend. Dat is ook verneukeratief.

    Ik weet niet of schaarste creëren nou zo klantonvriendelijk is hoor. Vaak toch gewoon een manier om klanten wat sneller een beslissing te laten nemen? Je verkoopt toch geen cursussen aan mensen die er niets mee kunnen?

    Is Pay with a Tweet wel klantvriendelijk?

    Volgens mij ben je veel beter in marketing dan je hier toegeeft hoor.

    • Haha. Ik begin het steeds beter te snappen en ik steek natuurlijk ook op allerlei plekken mijn licht op. Maar ik heb een paar persoonlijke grenzen. Ja, pay with a tweet vind ik heel goed te verdedigen.

      Dat andere – mensen helpen sneller een keus te maken – dat vind ik toch een beetje als een VVD-er die voor belastingverlaging pleit. Dan noem je het opeens helpen en dan mag het?

      Maar je hebt wel gelijk dat ik me soms onnozeler voordoe dan ik ben ;-)

  • Toch hoorde ik laatst ook een mooie kreet. Je kunt ondernemers beter leren vissen dan ze er af en toe een toewerpen. In de zin van: leer je eigen marketing doen zodat je niet afhankelijk bent van dure marketingdames en heren.
    1 dag per week aan je marketing werken dan komt het succes ook op je af.

    Moet je wel leuk vinden.
    Maar werken aan je eigen baas-zijn is toch gaaf.

    • Helemaal mee eens, Irene. Ik was een beetje somber toen ik die post schreef door een fikse verkoudheid. Voel het inmiddels alweer anders. Net als alle beginnende ondernemers zie ik weleens een grote ruimte vol verwarring en met richtingaanwijzers die alle kanten op staan. Er is niks aan te doen, je moet de weg vinden. Achteraf lijkt het een fluitje van een cent ;-)

      • Ha, laat dat ‘beginnende’ er maar af, hoor. Alle ondernemers die groeien worstelen met verwarring. Als je precies weet hoe je pad loopt, dan ben je bezig met routine en niet met groeien. En laten wij routine nou net veel te saai vinden!

        Ik wens je veel plezier en succes toe, in je verwarring.

  • Over die kunstmatige schaarste…
    Laatst werd ik geconfronteerd met een bericht van die man met “een banaan per pagina” dat zijn cursus xyz weer open stond voor inschrijving. Maar schrijf in voor…. anders moest je weer een half jaar wachten.

    Naïef als ik blijkbaar nog steeds ben dacht ik nog, die man zal wel op een bepaald moment van start moeten met zijn cursisten en kan niet tig ‘klasjes’ naast elkaar laten lopen. En ja, dan is een deadline wel logisch.

    Maar wat blijkt….
    Die cursus-met-deadline (dus wees er snel bij!) bestaat uit audio opnames! Gewoon 4 mp3 bestanden die je -zonder dat hij daar zijn bed voor moet uitkomen- op elk moment van de dag online kunt bestellen en downloaden.

    Beeeh, wat een ontluisterend platte en doorzichtige verkooptruc.

  • Die heet commentluv en hij werkt goed. Nooit problemen mee. Ik geloof dat je mag gaan kiezen uit je blogposts als je een paar keer commentaar hebt geleverd.. beloning voor bewezen diensten ;-)

    • Die plugin die iemand laat kiezen welke blog ze kunnen laten zien in de comments… fantastisch, hoe heet die?

  • Voor op een tegeltje:
    “Voor iemand die zijn eigen succes behoorlijk in de weg zit, mag ik wel tevreden zijn.”

  • Dat is de conclusie die ik ook voor mezelf heb getrokken.

    die staat hier
    http://jacobjanvoerman.nl/ik-schrijf-een-verhaal-en-floep-epiphany/

    nee dat is geen oridinaire linkbuilding. Ik herken iets en wil dat uitleggen. en dat kan ik niet in een commentaarveldje. vandaar

    dat is ook waarom ik niet gelukkig werd in mijn werk. ik moest daar alles kunnen. en als ik vond dat klanten beter af waren met een specialist, werd gezegd: dat kun jij zelf ook.

    dat kan ik wel, maar niet met de kwaliteit die ik mijn klant gun.

    Dus nu terugtrekken op mijn eigen vak. voor mij tegelijk helemaal nieuw en helemaal vertrouwd

  • Geweldig dat je je niet conformeert aan wat de businessgoeroes prediken. Ik herken me in jouw blogs en ik hoop dat het bij mij ook zijn vruchten afwerpt.

    Ik lees ze graag, heb veel over je gehoord en leer veel van je. Ja ik zou wel meer willen maar daar staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

  • Oh dit is ZO herkenbaar ;-)
    En weet je, ik denk: “Laat mij maar lekker met m’n baas hoofd zakendoen.” Het duurt wat langer (ik heb geduld), vraagt wat doorzettingsvermogen (check), maar in the end is jezelf blijven zo belangrijk. De dingen doen vanuit je hart. Dat is je ‘brand’, die is pas schaars. En het mooie is, soms ontdek je ook nog een onderbelicht talent.

      • Herkenbaar. Voor ontwerpers heb je tegenwoordig Zelfstandige Design Managers (die de brug slaan tussen opdrachtgevers en ontwerpers). Waarom bestaat zoiets niet voor tekstschrijvers? Een agent die de juiste tekstschrijver zoekt bij opdracht of klant…

        • O, dat is een mooi beroep. Voor tekstschrijvers heb je die vast ook wel.. maar ik ben geen tekstschrijver, ik ben docent. Niettemin.. es over denken.. ik heb een paar nieuwe ideeën. Kom er nog wel op terug.

  • Dit is te toevallig! Vanavond op de bank dacht ik eraan. Om mijn klanten een cursus bloggen aan te bieden van jou. Alleen die mogelijkheid is er niet altijd… alleen op hele speciale momenten ;)

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html