Leert goede schrijvers de laatste 20%

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

100 comments

    • Ja, dat zeg ik niet vaak, in het openbaar. Ik gebruik het alleen in één ander blog, weet ik uit mijn hoofd, omdat het daar een moment van ultieme wanhoop moest weergeven.

  • Fijne plaatjes Kitty,

    Het is leuk om te dromen over vroeger. De wereld is veranderd. Digitalisering is het nieuwe normaal. We worden wakker met een smartphone, schrijven ons in voor een nieuwe online cursus en betalen contactloos. Met de kennis van nu wil ik soms terug in de tijd.

      • Dat denk ik ook steeds vaker. Ik ben nu op app-dieet (hoezo moet ik voor elke website een app downloaden?). Social media vond ik sowieso al erg veel in mijn hoofd (ook dit soort reacties geven). En ik ga digitaal flink opruimen. Omgekeerd verwacht ik dat bedrijven ons minder zullen overspoelen met digitale crap. Gerry Mcgovern schreef er een boek over (voor ons en al die andere professionals): World Wide Waste. En hij maakt podcasts over dit thema (je moet even door dat rare intro heen ;). Ik denk en hoop dat het hip wordt!

        • Ja, ik volg hem af en toe, hij schrijft nogal wisselend-interessant vind ik. Maar nee, de crap wordt niet minder zolang het geld oplevert.

          Ik ben in 2017 een half jaar offline geweest (sabbatical). Toen deed ik alleen nog e-mail. Heerlijk, echt waar. Maar voor mijn werk moet ik wel, en toen ik in 2018 weer online ging wende het ook weer snel. Niettemin, ooit flikker ik alles weg en ga ik in mijn schommelstoel thee drinken met een boek.

          • Maar jij schrijft ook geen crap :) Jouw nieuwsbrief is de enige die ik ontvang. En ik lees ze bijna allemaal. Aan de reacties te zien, geldt dat volgens mij voor veel van je volgers. Jij levert kwaliteit. En je neemt je lezer serieus. En dat werkt.

            De strekking van McGoverns vorige boeken is dat veel organisaties publiceren, zonder daar goed over na te denken, uiteindelijk leidt tot slechte zoekresultaten en slechte content. Als dat klopt, zou je er juist minder geld mee gaan verdienen lijkt me (maar toegegevens, als er geen vergelijkingsmateriaal is ontdek je die oorzaak misschien nooit). Ik herken in elk geval de ‘praktijk’ in mijn favoriete uitspraak van McGovern: Giving a website to an organization is like giving a pub to an alcoholic. Every hour is Happy Hour as they publish, publish, publish.

            • Die slechte content die het net en de zoekresultaten vervuilen, dat is overal bezig. Al jaren. Nu krijgen we ook weer computerprogramma’s die zelf stukken schrijven op basis van wat ze elders op het web vinden.

              Er is vooral veel derderangs troep, van mensen die anderen naschrijven. En van bedrijven die overal aanwezig willen zijn, ook al hebben ze geen nieuws.

              Tegelijkertijd zijn er ook altijd weer nieuwe lezers, die alles weer voor het eerst moeten leren, en nieuwe schrijvers, die alles voor het eerst moeten vertellen. Die zijn ook nodig.

              Ik weet het niet. Het internet dijt uit als het heelal. En er zweeft ook gigantisch veel internetpuin door de digtale duisternis. Ik heb zelf ook filmpjes die ik niet kan verwijderen omdat Youtube me geen toegang meer geeft tot een vergeten account.

  • Hoi Kilian,
    ik vind de foto’s bij jouw blogs altijd éénig! Ze geven meteen een specifieke kleur aan wat je schrijft. Zo goed gekozen.
    Ik geniet er van. Dat je dat weet.
    Dank en groet,
    May

  • Ja eens! En ik vind dat postbezorgers de ‘Customer Journey’ tegenwoordig ook wel heel serieus nemen:
    ‘Uw pakket is aangemeld’
    ‘Uw pakket is nog niet op het sorteercentrum aangekomen’
    ‘Uw pakket is inmiddels op het sorteercentrum aangekomen’
    ‘Uw pakket is nu onderweg naar uw lokale sorteercentrum, de bezorgtijd is nog niet bekend’
    ‘Uw pakket wordt tussen 10.00 en 16.00 bezorgd, iets anders afspreken, dat kan hier’
    ‘De bezorger is bijna bij u in de straat’
    ‘Uw pakket is bezorgd’
    ‘Wilt u de bezorging beoordelen zodat wij onze dienstverlening kunnen verbeteren?’

  • Waar ik ook genoeg van kreeg deze week: Al die marketing emails van bedrijven over het Corona virus. Daar zat ik ook niet op te wachten. Email alsjeblieft alleen als je echt iets hebt te melden.

    Ik kwam vorige week ook tegen (ergens op Twitter?) dat Zoom wel heel veel gegevens opslaat over gebruikers. En ik wilde net Zoom gaan aanschaffen … Als je een beter alternatief tegen komt, laat je het me weten?

      • Helaas is twee jaar later, Zoom nog steeds de default optie. Ik weet eigenlijk niet of ze hun privacy regels verbeterd hebben in de tussentijd.

        Een alternatief voor kleine groep sessies (waar je iedereen in beeld wil) is Whereby. Een alternatief voor webinars (een of twee presentatoren) is Crowdcast.

        • Jawel, ze hebben vanalles aangepast. Meteen al, toen iedereen ze ging gebruiken na het begin van de coronapandemie, toen bleek dat je ze makkelijk kon hacken.

    • Mooie verzameling!

      Ook ik dacht mijn mailbox inmiddels aardig opgeschoond te hebben. Bleek mijn e-mailadres nog in wat slapende nieuwsbriefbestanden te zitten. Die dus wakker werden nav corona.

      Ondernemers waar ik al maanden niks meer van had gehoord mailden erop los alsof ze nooit anders hadden gedaan.

      Een greep:

      Na maanden stilte ineens haast:

      Mail 1: Nog 32 uur…!
      Mail 2: Nog 24 uur…!
      Etc.

      Herkansing na herkansing:

      “Herkansing! Omdat mijn éénmalig verkrijgbare programma in januari zo ontzettend goed verkocht en jij toen misschien te laat was heb ik besloten om in deze moeilijke tijd deze aanbieding tóch nog één keer opnieuw aan te bieden.”

      Vervolgens een stuk of 6 vervolgmails om er zeker van te zijn dat ik deze aanbieding deze keer echt niet kan missen…

      …om dan één dag na de deadline doodleuk te mailen dat er blijkbaar zoveel belangstelling was dat de site er heel eventjes uit heeft gelegen en dat ik daardoor misschien de kans gemist had. Maar dat het éénmalig verkrijgbare programma nog eens twee extra hele dagen verkrijgbaar zou zijn…

      Verlaat verjaardags’cadeau’:

      “I didn’t connect for a while, but…
      It’s my 52nd birthday (well… a few days ago) and I created the perfect gift for you…
      I think you’re gonna love it…
      And if you do, please share it with everyone you know.”
      Kortom: of je effe mee wilt helpen de boodschap verder te verspreiden.
      Grootste grap is dat je je e-mail adres opnieuw in moet vullen voor die kutfreebie.

      En zo kan ik nog wel even doorgaan.

  • Nog zo een:

    Ik sta hier bij een waterplas in (ver land of bekende stad invullen) -lees ik ben succesvol- en moest aan jou denken -lees ik ben betrokken bij jou ??-, ik wil graag het volgende met je delen (gevolgd door een aanbod van extreme prijs met extreme korting en een extreem korte deadline) -lees: I care a lot, for my own wallet.

  • Haha, wat een briljante blog! Volgens mij kun je de serie uitbreiden met nog wel 40 van die onzin-marketing-trucs. Dingen als: ‘vroeger was ik ook een sukkel, net als jij. Maar nu verdien ik een miljoen en dat kan ik jou ook leren’. En wat dacht je van die foute netwerk-marketing om mensen in financiële pyramide-spellen te lokken, waar je zogenaamd gouden bergen verdient. Die je steeds weer moet investeren in het systeem en niet kunt opnemen. En dan mensen daarvoor benaderen met ‘stuur me een DM’ en ‘dit gun ik jou ook’. Pffff… Zo fout!

    Jammer, want content-marketing kan enorm mooi zijn, als je een fijn verhaal te vertellen hebt en dat oprecht deelt met mensen. Zoals jij elke week doet ;-)

    • Dat gun ik jou ook, ja :-D

      Het probleem is natuurlijk wel dat je het goed moet doen. Content marketing. Je hoeft niet eens zo groot te zijn, maar je moet je wel kunnen uiten en je moet een béétje oog hebben voor design enzo. Beetje zelfvertouwen.

      Maar goed. Niemand MOET het doen. Je kunt ook op zoveel andere manieren je geld verdienen.

  • Hahaha. Ik kreeg net een gesponsord bericht op LinkedIn. Of ‘wij’ ook behoefte hadden aan een PR-systeem vol journalisten.
    Ik weet niet wie ‘wij’ zijn, als eenmanszaak. Maar ik werd benaderd omdat ik gastspreker ben bij een hogeschool.

    Zo vaag.

      • Ik weet niet precies. Het was een database waar ik voor kon betalen om met journalisten in contact te komen denk ik …? Dus PR voor mij? Maar hij had duidelijk niet gelezen wie ik was.

  • Lijkt wel alsof iedereen hetzelfde marketingboek heeft gelezen (dotcom secrets, staat vol met dit soort trucs).
    ZOOM is opgelost trouwens.

  • God ja. Je meldt je één keer aan voor een webinar (dat vervolgens op een onmogelijke tijd blijkt te zijn) en krijgt een jaar lang mails die op bezorgde toon vragen of het wel helemaal goed met je gast. Zo niet: volg dan eens een webinar…

  • Haha, mijn mailbox zit vol deze dagen. Lijkt alsof mensen tijd hebben :-). O ja en vergeet niet al die gratis cursussen en webinairs die nu gegeven worden. Oja en mode ding challenges en het liefst 5 dagen en dan ook nog dat je er live bij moet zijn.

  • Je blog zet me aan het denken over zowel mijn persoonlijke integriteit als mijn naïviteit. Goed om even bij stil te staan, merk ik, dank dus.

    • Ik kreeg al een mailtje van iemand die vroeg of ik dat zelf ook niet deed dan, van die kutmarketing. En ja, we doen allemaal aan marketing, anders verkopen we niet. Maar zoals altijd gaat het om gradaties. Een beééje corona is ook niet erg.

      • Marketing is niet altijd kut-marketing. Marketing door fijne blogs te maken waar iedereen om moet lachen, dat is smile-marketing. Daar mag jij je leven lang mee doorgaan! :-)

        • Gradaties. Wat je net schreef in je lange comment: als je goede dingen levert voor een fatsoenlijke prijs, als mensen je vertrouwen en als je niet per sé een miljoen hoeft te verdienen per jaar dan kan die marketing heel rustig en met humor.

  • Heerlijk dit! En zo treffend (en leerzaam)
    Dat van die foute link, ik dacht dat het serieus was…en die verjaardag ook. Die tig nieuwsbrieven: Ik dacht dat ik dement was geworden toen ik weer nieuwsbrieven kreeg waar ik mij, de week ervoor, had afgemeld . Ik ben echt te goedgelovig.

    fijn weekend,

    • Nee, die foute link, dat is een oude truc. Marketingtrucs zijn echt dat. Trucs.

      Een kennis vertelde me: ja, mijn e-boek is ruk. Who cares? Niemand leest die dingen. Ik heb alleen hun telefoonnummer nodig, en dan bel ik ze na.

      Die verjaardag zal best kloppen, maar who cares?

  • Zoom is in wezen gewoon verboden om te gebruiken in relatie met derden. Dat kun je weten als je het programma onderzocht had. Maar ja, het is goedkoop en dat telt in Nederland. Info kun je vinden op de site van VA Judith de Vries: Virtueelpresent.

  • Die een-na-laatste: geniale combi van tekst en beeld. Ik voel de foute lach in mijn eigen gezicht. Maar goed, ook want verder is het om te huilen. Jouw blog niet he, maar al die valse marketing.

  • Toch vind ik het wel ingewikkeld. Het is verschrikkelijk, die kut marketing. Ik heb me er een tijdje in verdiept en dat zijn ook echt kut cursussen. Maar als je het niet doet… Heb je wel een kut inkomen. Dat heb ik getest.

    • Haha. Het kan op allerlei manieren. Er zijn marketinggoeroes die vinden dat je minstens 7 keer moet mailen voor elke aanbieding. Dat kan. Dat is anders dan wat ik fijn vind. Maar het kan.

      Ik heb laatst een cursus van 1000 dollar gekocht van iemand die alleen maar één enkel emailtje stuurde. Want ik vertrouw diegene allang. Als je – zeker als kleine zelfstandige – een loyale club lezers hebt, hoef je ze niet plat te spammen.

      Er is veel over te zeggen. Maar content marketing is fijn omdat je jezelf laat kennen zónder reclame. Of: je bent je eigen reclame.

    • Ik vind het een gevaarlijke misvatting dat je kutmarketing moet doen, of anders een kut-inkomen krijgt. Als we dat geloven, dan gaan we allemaal denken dat we aan kut-marketing moeten doen om genoeg te verdienen. Gelukkig is dat niet waar :-)

      Ik ben business coach en help zzp-ers onder meer bij hun marketing, maar ook bij het ontwikkelen van hun aanbod, het vinden van de goede fanclub, en bij zacht werken. Daardoor zie ik bij veel mensen achter de schermen hoe een bedrijf draait, hoe de marketing eruit ziet en wat iemand verdient.

      Ik weet uit eigen ervaring, en zie bij veel van mijn klanten, dat je uitstekend een fijn inkomen kunt hebben ZONDER kut-marketing.

      Ik heb clienten die vol zitten, een wachtlijst hebben, of binnen een paar maanden na de start van hun bedrijf prima draaien. Zonder kutmarketing.

      Hoe kan dat? Vaak door een mix van de volgende dingen:
      1. De ondernemer is sympathiek en straalt vertrouwen uit.
      2. De ondernemer bied iets aan waar mensen graag in willen investeren. En laten we eerlijk zijn: dat geldt lang niet voor iedereen. Teveel coaches vinden hun dienstverlening zelf heel belangrijk, maar hun mogelijke klanten zien het belang niet. Als dat de basis van je bedrijf is, los je dat niet op met pusherige marketing.
      3. De ondernemer durft een goede prijs te vragen, waardoor er een fijn inkomen is in vergelijking met het aantal te werken uren. Daardoor is er een relaxed bedrijf, waarin je niet steeds op jacht hoeft naar ‘meer’.
      4. De manier waarop de ondernemer het aanbod heeft ‘verpakt’ klopt en is begrijpelijk en aantrekkelijk voor klanten, waardoor mensen het begrijpen en willen aanschaffen.

      Kortom: gelukkig kun je uitstekend een fijn bedrijf neerzetten zonder kut-marketing. Sterker nog: ik ken veel mensen die vrijwel geen marketing doen, of maar heel sporadisch. En toch lekker draaien. Hoe bemoedigend is dat!

        • Mijn reactie was niet op die van jou gericht, maar op het comment van Marianne. Ik weet niet of zij ironisch was, dat hoop ik.

          Maar in gesprekken met mensen kom ik best vaak de misvatting tegen dat je of kutmarketing moet doen en dat je anders een kut-inkomen krijgt. Die misvatting vind ik gevaarlijk, want het is een excuus om dan ook maar van die irritante en soms zelfs immorele marketing te doen.

          Ik vond het belangrijk om een tegengeluid te laten horen: kut-marketing is echt niet nodig, een fijn inkomen kun je ook krijgen met fijne marketing. Of met weinig marketing, als de rest van je bedrijf klopt en lekker loopt.

    • Ja toch? Of dat er geen uitschrijflink staat. Of dat je je wil afmelden, en dat je dan ergens anders heen moet, en dan weer je hele e-mailadres moet invoeren.

      Het allerergst maakt de New York Times het. Als je een goedkoop proefabonnement neemt kun je er alleen telefonisch van af!

  • Ooooh, ja, heerlijk herkenbaar dit. Maar die foute link, seriously? En ik maar denken dat ik inmiddels niet naïef meer was. Hehe. ??‍♀️

  • Neee! Is dat echt waar van Zoom? Dat ze data doorspelen naar Facebook? Wat erg.
    Ik vond het ook al wel erg soepel allemaal voor nauwelijks geld.
    Waar blijven de alternatieven? Ik betaal er graag voor.

  • Ja shit! Ik kreeg het nieuws ook door vandaag. Zoom en Facebook. Grrrr.

    ‘Ik word 40. Daarom mag je mijn cursus kopen’. Dat dus. Chagrijniger kun je me niet krijgen.
    ?

  • Helaas heel herkenbaar. Vooral dat moeilijke afmelden voor nieuwsbrieven stoort me. Wel weer goed om te zien hoe jij dit aanpakt. ?

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html