Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Begin je voor jezelf, online? Zet deze 5 stappen (en verder nog even niks)

voor jezelf beginnen online

Ik begin voor mezelf, maar ik verlies me snel in details’, schrijft Irene, ‘dus ik dacht: ik ga jouw beginners-blogcursus doen. Zodat ik niet in cirkels blijf ronddraaien.

Hm, denk ik.

Ik hoop dat ik aan het einde van de cursus mijn eigen stijl heb gevonden en dat ik ontspannen kan schrijven.

Oei, denk ik.

Eigenlijk wil ik roepen: whoa, whoa, whoa. Je eigen stijl vinden is wel het láátste waar je nu aan moet denken.

Wacht even, schrijf ik terug. Ik heb een heleboel te zeggen, maar ik stop het even in een blog.

Wil je voor jezelf beginnen, online? Zet deze 5 stappen, en in deze volgorde:

Ik leg het uit. (En omdat ik herstellende ben van een RSI-aanval neem ik als voorbeeld even mezelf. Dat scheelt online onderzoek.)

1. Kies een product of een dienst

Wat ga je verkopen?

Het maakt niet uit hoe onzeker je bent, of hoe veel er mis kan gaan: diep in je hart wéét je waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Dat ga je verkopen. Schrijf op.

Bijvoorbeeld:
loopbaancoaching.
Websiteverbetering.
Een cursus interieurarchitectuur.

In mijn geval was dat, in 2011: schrijfcursussen.

Aan wie ga je verkopen?

Best leuk, als jij het 3082e kinderkleertjes-atelier begint, maar kan je tweeling daar ook binnen een jaar van eten?

Allereerst moet je uitzoeken wie je klanten zijn. Je hoeft geen marktonderzoekbureau in te huren. Maar je moet wél een idee hebben of je klanten kunt vinden, en of die jou genoeg kunnen betalen. Bel collega’s, doe online onderzoek, praat met je toekomstige klanten.

Hoeveel geld heb je nodig?

Maak deze rekensom:

  • Bereken je vaste lasten per jaar
  • Bereken hoeveel je verder nog per jaar wil uitgeven
  • Bereken ook hoeveel geld je per jaar opzij wil zetten, voor noodgevallen, voor als je ziek wordt, voor je pensioen

Tel alles op. Stel: je komt op € 70.000.

  • Bereken nu hoeveel vakantie je nodig hebt per jaar
  • Bereken hoeveel uur je wil werken per week

Zeg: je wil 40 weken werken, maar halve dagen. Dan kom je uit op 800 uur.

  • Deel het bedrag door het aantal uren dat je moet werken

In het voorbeeld kom je uit op € 87,50 per uur.

Als je diensten verkoopt, weet je nu hoeveel je netto per uur moet vragen. (Vergeet je bedrijfskosten en de belasting niet.)

Met wie wil je werken?

Misschien word je wandelcoach. Dan is het prettig als je de mensen met wie jij in het Haagse bos gaat slenteren, een beetje leuk vindt. Werk je graag met twijfelaars? Of liever met high performers?

Ga je websites bouwen? Dan zit je tussen veel andere aanbieders. Specialiseer je in een bepaald type websites, zodat je klanten je sneller kunnen vinden. Websites voor fotografen. Websites voor advocaten.

Dus maak duidelijk, op je website en overal, met wie jij wil werken. Dat kan heel simpel, in de naam van je bedrijf of in je tagline:

2. Kies een naam

Kies een websitenaam die zegt wat je doet en voor wie je het doet.

Mijn voorbeeld: ik wilde in 2011 schrijfcursussen gaan geven, maar alleen aan mensen die al goed konden schrijven. Een soort schrijfschool, dus. Een academie.

En omdat ik wel klaar was met de journalistiek: de Blogacademie. Het is allang geen originele naam meer, maar het zegt nog steeds wel precies wat ik doe.

Dus, ben jij een grafisch ontwerper? Noem je site: duidelijk design.
Ben je een tandarts? Noem je site: mooie tanden.
Verbeter je websites? Noem je site: websitecritique.

Voor wíe je werkt zet je in je tagline.

Duidelijk design
voor deurwaarders
Mooie tanden
voor tieners
Websitecritique
voor MKB

Je kunt ook je eigen naam gebruiken, en de tagline uitbreiden:

Pieter Peerenboom
Duidelijk design voor deurwaarders

In mijn voorbeeld: de Blogacademie. Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen.

In de heldhaftige overdrijving – belachelijk goed – zit ook mijn doelgroep verstopt. En ja, in 2011 moest ik diep ademhalen voor ik dat er neer durfde te zetten. Maar ik wist dat het móést.

3. Maak een site

Je weet wat je gaat verkopen, aan wie, en voor hoeveel geld. Je weet hoe je je website moet noemen. Nu maak je een site.

Je wilt snel online, dus je kiest de makkelijkste oplossing: een kant-en-klare website, waar je verder niks aan hoeft te doen. En waar het design altijd netjes blijft, ook al ben je een beginner zonder sjoege van internet. Dat kan bijvoorbeeld met Wix of Weebly. Copyrightvrije plaatjes haal je van Unsplash, of je gebruikt alleen je eigen foto’s.

Het scheelt je bergen tijd en kopzorgen. En niemand die het ziet.

4. Regel een bestelmogelijkheid

Als je Wix of Weebly gebruikt heb je voor een paar tientjes per maand een volledig functionerende site zonder advertenties, met een webshop, met je eigen domeinnaam.

Schrijf een verkooppagina. Hou het kort. Er moet een grote, opvallende koopknop op.

5. Maak het bekend

Ofwel: ga aan marketing doen.

  1. Vul je website, maar alleen met de hoogst noodzakelijke informatie
  2. Laat een goede portretfoto maken, en gebruik hem overal online als je logo. Zorg dat hij op elke pagina van je website te zien is. Maar klein, graag. Een logo is een herkenningsteken, meer niet. Een menselijk gezicht maakt een website warmer
  3. Zet een grote versie van de foto op je aboutpagina. Schrijf één alinea over jezelf. Dat is genoeg. Zorg dat wat je opschrijft gaat over wat jij doet voor je klant. Schrijf alleen dingen op die een relatie hebben met je werk. Vermeld géén diploma’s of vreemde hobby’s
  4. Zet je logo-foto, de naam van je bedrijf, je website en je telefoonnummer in je e-mail handtekening
  5. Schrijf één blogpost. Die post moet gaan over wat je verkoopt. Volgende week mag je er weer één schrijven. Hou dat de komende jaren vol. Deel je posts op social media
  6. Want je moet op social media, of je wil of niet. Bezoekers komen niet vanzelf naar je site: je moet verkeersstroompjes aftappen. Maar zoek wel uit waar je doelgroep zit, anders verspil je je tijd. Verkoop je business to business? Dan is LinkedIn je beste optie. Houden je klanten van tekst? Probeer Twitter. Instagram is tegenwoordig goed voor bijna alles – schrijf ook daar veel tekst bij je berichten
  7. Verwijs in elke bio naar je website
  8. Zet een aanmeldformuliertje voor je gloednieuwe nieuwsbrief op je homepage en onder elke blogpost. Ja, een nieuwsbrief moet absoluut, want mensen die zich inschrijven zijn je fans. En dus je beste aankomende klanten. Een weggever is niet nodig
  9. Wil je free publicity van oude media? Ga naar de site van Nicky Corts


Hoe maak je reclame?

Wees een mens, geen verkoopmachine. Online marketing gaat, wat mij betreft, over vrienden maken. Niet over verkopen.

Laat zien wat je kunt. Schrijf er over. Maak filmpjes als je wilt. Maar doe wat snel effect heeft. Het hoeft niet perfect te zijn: het moet mensen enthousiast maken.

Besteed 80 procent van je tijd aan marketing.

Als je net begint komen je contacten via via of uit social media. Hou vol. Verkeer van Google, organisch verkeer, begint pas na een jaar of 2 stug goeie inhoud maken wat op te leveren.

Vergeet de rest, voor nu

  • Kies je product
  • Kies je doelgroep
  • Kies een duidelijke naam
  • Maak een site, vul hem met het hoogst noodzakelijke
  • Maak een verkooppagina voor je product, en een verkoopknop
  • Maak een logo van je eigen foto. Gebruik hem overal.
  • En ga dan reclame maken
  • Hou vol

Heb jij een beginnend online bedrijf en heb je een probleem dat hier niet tussen staat? Stel je vraag in de comments. Ik geef antwoord.

Lees ook:

1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (huisstijl maken)

30 comments

  • Hi Kitty,
    Bedankt voor deze info.
    Wix heb ik inmiddels geregeld (Heel blij met deze tip).
    Als aanvulling op het punt marketing noem ik graag Pinterest om verkeer naar de website te krijgen.
    Aankomende week ga ik weer vrolijk verder met Blogbasics.
    Goed weekend,
    Denise

      • Hi Kitty,
        Pinterest is, in tegenstelling tot social media, een visuele zoekmachine die zorgt voor verkeer naar jouw website.
        Op Pinterest word gericht gezocht. En, in tegenstelling tot Fb, Insta, LinkedIn etc., hebben jouw pins (links naar jouw pagina) een veel langere levensduur. Daarnaast leveren pins ook hogere conversie op.
        Je kunt alvast beginnen door een Pin-it knop toe te voegen aan jouw website :-) :-)

        • Daar moet ik nog eens goed over nadenken. In mijn zoekresultaten zie ik nooit verkeer uit Pinterest, en kleine beetjes uit Twitter en LinkedIn. Het mag allemaal nauwelijks meer een naam hebben, vergeleken bij de organische zoekresultaten.

          Ik vermoed dat het beter werkt voor niet-digitale producten.

          • Hi Kitty,
            Pinterest is juist voor online ondernemers/bloggers interessant. Ik vind dat een veel betere leadgenerator dan Facebook of Twitter.
            De reden dat jij geen verkeer vanaf Pinterest krijgt is wellicht dat je geen zakelijk account hebt van De Blogacademie. Ook zie ik op jouw privé Pinterest account (nee ik was je niet aan het stalken, ik was aan het onderzoeken ;-) ) geen pins van jouw blogs.
            Het is zeker het proberen waard.
            Ik zal alvast wat van jouw blogs pinnen vanaf jouw website.

            Gr. Denise

            • Je hebt gelijk. Ik las gisteren dit bij Brian Dean: ‘7. Pinterest and Amazon are the two top-performing websites in Google Lens. 7.2% of all Google Lens results come from Pinterest, while 4.1% are from Amazon.’
              Link: https://backlinko.com/visual-search-ranking-factors

              Ik heb wel wat blogs gepind, vroeger. En iemand heeft ooit een schrijfcursus gevonden via Pinterest, herinner ik me nu. Daar was ik toen zo verbaasd over.

              Dank je!

  • Dit blog is misschien wel het beste advies aan startende ondernemers dat ik ooit heb gezien.
    Behalve dat er misschien nog ergens moet staan: ga praten met je doelgroep. Sla je dat expres over Kitty? Of doe jij dat op Twitter?

    • Aha. Daar heb je gelijk in. Ik heb het kort gehouden – ik was al over de 1000 woorden en eigenlijk had ik het op 500 willen houden. Maar goed, ik heb dus alleen geschreven: zoek uit wie je doelgroep is.

      Er mee gaan praten is een idee. Tegelijk is het een valkuil, want je moet behoorlijk goed interviewen om een indruk te krijgen van wat mensen écht willen. Ik zou meer online onderzoek doen, denk ik. Maar jij raadt dat wel aan?

      Ik breid het blog uit. Dank je!

      • Ik zou geen uitgebreid marktonderzoek of tientallen interviews aanraden, hoor. Maar als je net begint en je doet alleen online marketing dan duurt het zo lang voordat je echte feedback krijgt. Live zie je toch meteen hoe mensen reageren. En je hoort welke woorden zij gebruiken. Ik heb toen heel veel gehad aan een stuk of 3 interviews en de eerste verkoop gesprekken over onze case study. Die konden we ook gelijk weer gebruiken als input voor de marketing. Het moment dat de eerste klant ja zei kan ik me nog steeds heel goed herinneren. Het leek wel alsof hij beter begreep wat wij wilden doen dan wij zelf :)

        • Ik snap het. Maar je kunt natuurlijk heel gericht zoeken. Ook naar hoe je klanten precies praten over wat jij wil gaan aanbieden. In reviews, in blogcomments, in vragen die ze stellen aan vergelijkbare bedrijven.

          Het probleem is toch wel dat je klanten vaak ook niet zeggen wat ze echt willen, of het niet weten, of zich niet bewust zijn van wat ze nog niet weten ;-)

          Hoe dan ook moet je je klanten en hun problemen snappen voor je heel veel werk stopt in iets nieuws. Als je zelf deel van je doelgroep bent is het al makkelijker.

  • Het lijkt me heerlijk om zo’n gestructureerd hoofd als jij te hebben. Dank voor je heldere artikel weer!
    Miss een piepkleine toevoeging: Doe vooral iets waar je vrolijk van wordt. Om tal van redenen, maar zeker ook voor het moment dat je denkt dat het geen zoden aan de dijk zet.
    Heb je er in elk geval zelf lol in. En je klant pikt die energie op.

    • Jazeker. Als je het voor het kiezen hebt, doe dan iets waar je vrolijk van wordt. Ik heb het kort gehouden: in je hart weet je wel wat je goed kunt. En wat je dus leuk vindt, bedoelde ik impliciet. Maar waarom ook niet, ik zet het er expliciet bij. Dank je!

  • Dit is een geweldige samenvatting voor beginnend online ondernemerschap! Bedankt dat je me hebt genoemd in je blog. Links van andere websites naar jouw website helpen om gevonden te worden door nieuwe klanten. De kans is dus groot dat ik de komende dagen weer een paar extra boeken verkoop. :-)

    • Online marketing is netwerken ;-)
      Maar inderdaad, verkeer zwerft van link naar link. Plaats dus linkjes naar andere nuttige webinhoud – maar dan zijn we eigenlijk alweer bezig met marketingstap twee.

  • Jaaaaaaa dat dus. En verder geen al te ingewikkelde capriolen. Al mis ik er één: bouw aan je mailinglist. Kan supermakkelijk door onder elk artikel een aanmeldformulier te plakken, met een klein motiverend tekstje om je aan te melden. Want het is best veel werk om mensen op je site te krijgen. En een relatief kleine moeite om ze dan vast te houden en vaker je blogs te laten lezen, zodat ze je beter leren kennen, misschien wel fan van je worden en jou weer op social media gaan promoten.

    ‘Ik deel graag relevante content voor mijn klanten’, zei laatst iemand die een artikel van mijn site had gedeeld op LinkedIn. Haar klanten zijn potentieel ook mijn klanten. Voor zo iemand is dat snel gedaan en scheelt het een schrijfcursus en een hoop werk, voor jou is het weer extra publiek dat je anders niet of later bereikt had. En als ze toch op je site zijn, kopen ze waarschijnlijk niet meteen maar misschien ooit een keer later. Of ze worden fan en volgen je dan bijvoorbeeld 8 jaar en reageren af en toe onder je blog of op social media, zoals ik nu bij Kitty doe. Kost je (bijna) niks extra’s, dat publiek bouwen en vasthouden. Kleine klus, groot plezier!

    Oja: een weggever daarbij mag, het helpt, maar lekker simpel starten zonder werkt ook. Stap voor stap, dan kom je er ook.

    • Damn, je hebt helemaal gelijk. Stom, stom. Was me vanmiddag wel even door het hoofd geschoten, en toen weer vergeten. Die gaat er alsnog bij. Dank je!

      Ja, goede webinhoud delen moet. Online marketing is vrienden maken en mensen helpen, en dat doe je ook zo.

      • Haha o je hebt me net toch een potje laten schrikken! Ik scroll nog een keer door je artikel en zie het er ineens bij staan. Ik was al bang dat ik er overheen gelezen had in mijn onstuitbare enthousiasme om mijn kennis te delen! Adrenaline, Kitty! Waah. Even bijkomen. Grappenmaker ;-)
        Blijft staan dat je lijstje van essentials wel was waar ik ook mee zou starten. Maar dan met dit erbij dus. Al weet ik niet of een post over 6 punten slechter gelezen wordt dan over 5. Maar dat is weer een andere discussie.
        Hoop dat je RSI snel beter wordt. Ik weet hoe het is om met een scherp mes een prei te willen snijden en dat het dan voelt alsof je dat met de achterkant van de tandenborstel staat te doen. Stom, zo’n foplijf dat onze gedrevenheid om te maken niet bij kan houden.

  • Bedankt voor deze blog! Ik heb de laatste tijd veel hierover gelezen, maar jij schrijft het op in 1000 woorden.

  • “diep in je hart wéét je waar je goed in bent en waar je blij van wordt”

    Dat moest ik nog allemaal uitvinden toen ik begon. Ik wist alleen waar ik niet blij van werd (voor een baas werken, office politics, eindeloze vergaderingen etc). Maar wat ik nou eigenlijk wel wilde doen, wist ik niet. Mijn website bestond lang zonder verkooppagina en met een vage About pagina want ik wist niet wat ik er op moest zetten!

    Ik hoop dat de RSI weer bijtrekt. Vervelend dat dat iedere keer weer terug komt. Sterkte!

    • Klopt. Maar je noemde je site wel Enchantingmarketing, en je kwam uit de marketing. En je had net een copywriting-cursus gedaan, samen met mij toevallig, en je stuurde de wachtenden op je lijst al schrijftips. Dus net als ik wist je al welke kant het ongeveer op zou gaan, toch? Je hart wist het al?

      • Ik denk niet dat ik dat al wist, zelfs niet diep in mijn hart. Het schrijven was meer een hobby in het begin, en ik had er weinig vertrouwen in. Ik zag mezelf niet als een schijver. Ik was verbaasd toen mensen mij wilde inhuren, en pas toen ik er achter kwam dat ik schrijven voor anderen niet zo leuk vond (en content marketing consultancy ook niet), toen besloot ik een cursus te ontwikkelen.

        Ik noemde mijn site Enchanting Marketing omdat ik dacht iets met marketing consultancy te gaan doen.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen