Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Wat is de beste plek voor testimonials, op je site? (En mag je ze eigenlijk editen?)

Audrey hepburn zegt: ik wil met je trouwen. Testimonials op je site
Testimonials.
Je weet wel: van die quootjes van blije klanten die roepen dat ze met je willen trouwen.

Audrey Hepburn gif: verliefd. testimonials op je site laten hetzelfde zien
…ik vind je geweldig…

Je hebt ze nodig.

Een site zonder testimonials is als een ziekenhuis zonder patiënten: foute boel.

Dus je bijt door. Good for you. Je vraagt, je bedelt, je chanteert om blurbjes. (Lees hier wat je precies nodig hebt, qua inhoud.)

Maar wat dán, als je ze eindelijk hebt?

Waar zét je die testimonials op je site? Hoe lang moeten ze eigenlijk zijn? En mag je ze editen (geintje – wat denk je zelf?)

…opnieuw…

1. Wáár zet je je testimonials, op je site?

Kijk. Reviews op je site hebben maar één doel: mensen die jou nog niet kennen ervan overtuigen dat je deugt.

Maar ze kunnen over veel verschillende dingen gaan.

  • over hoe goedkoop je bent
  • over hoeveel extra jaaromzetten iemand behaalde na slechts één simpel adviesje van jou
  • over hoe aardig je bent
  • over dat je zo on-ge-lo-fe-lijk veel weet
  • over hoe leuk je haar zit
  • over je zonnige humeur
  • over dat zelfs je kát welopgevoed is

Wat zet je waar?

Heel simpel: je zet een testimonial precies op die plek waar hij een bezwaar van een twijfelende lezer wegneemt. Dat geldt voor verkooppagina’s, maar óók voor de inschrijfpagina van je weggever en desnoods zelfs voor je contactpagina.

Een testimonial pareert twijfel. Zorg dat je voor elk bezwaar de juiste quote kiest.

Een voorbeeld

Stel: je bent een businesscoach voor telecom-bedrijven. Elke keer dat jij langskomt bespaart een bedrijf geheid 30% op de personeelskosten. En dat in een tijd dat de programmeurs niet aan te slepen zijn. Je hebt dan ook een bijbehorende fee. Eentje waar zelfs de CEO van KPN zijn linkerwenkbrauw van optrekt.

Dus wáár zet je die testimonial waarin de CEO van Ziggo juichend vertelt hoeveel miljoen hij voortaan dankzij jou bespaart?

Precies. Direct boven de vermelding van je stevige tarief.

Dat je die Ibarra even inpepert dat je je geld écht dubbel en dwars waard bent. (Wat denkt ‘ie wel niet?)

Niet geloofwaardig?

Doen we er nog één.

Je maakt wandschilderingen. Vorige week nog, in de wachtkamer van een tandarts die bange peuters behandelt. Je kabouters vallen zó in de smaak, dat de kinderen in zijn stoel nergens anders meer over praten. De tandarts mailt je verheugd om te vertellen hoe goed de kabouters werken als ijsbrekers.

Dus wáár zet je die testimonial?

Meteen onder jouw claim dat je zo goed begrijpt wat je klanten nodig hebben.

Hm. En wat voor testimonials zet ik dan op mijn homepage?

Op je homepage heb je maar plek voor twee of drie korte citaten. Dus je kiest kritisch. Elke testimonial op je homepage gaat over een ander onderwerp – tenzij je een dienst of een product hebt dat maar één ding moet doen.

Gebruik dus niet de reviews die het aardigst zijn over jou, of die het mooist zijn geformuleerd:

Ik ken Carla al 30 jaar, en ze is de liefste kapper van Amsterdam. Hart van goud. Ze zet ook puike koffie. Topper.

Gebruik de citaten die het krachtigst ondersteunen wat jij aanbiedt:

Carla’s coupe gaf me zoveel zelfvertrouwen, dat ik dezelfde middag nog een baan kreeg.  Na 21 mislukte sollicitatiegesprekken.

En in je volgende testimonial benadruk je een ánder sterk punt:

De buurtkapper had mijn haar verkeerd geverfd. Er was niks meer mee te doen. Gelukkig stuurde iemand me naar Carla: zij wist het te redden. Net op tijd voor Prinsjesdag.
audrey hebpurn knipt haar haar: review voor een kapper
…knippen…

Kies voor je homepage dus de twee of drie belangrijkste argumenten of bezwaren die je wil behandelen. Niet meer.

Enne..  niet stiekem met slidertjes werken, hè. (We maken alleen een mini-uitzondering voor de mini-slider onderaan mijn homepage. Want die is gewoon leuk.)

Moet ik een aparte wat-klanten-vertellen pagina maken?

Een aparte pagina met testimonials moet je zien als een extraatje. Daar gaan je lezers pas kijken als ze serieus geïnteresseerd zijn in je aanbod.

Heel nuttig, dus.

Zolang je zo’n pagina maar niet ziet als een fijne plek om ál je reviews te parkeren. Zie je testimonials als strooigoed. Drop ze hier en daar, waar ze nodig zijn om je lezer gerust te stellen.

2. Hoe lang moeten je testimonials zijn?

Kort. Zo kort mogelijk.

Okee – soms is een review zó geestig en zó mooi geschreven, dat hij met al zijn 827 woorden op je review-pagina mag.

Maar dat is een uitzondering. De meeste citaten kunnen in één of twee zinnen:

Peter heeft mijn site gemoderniseerd. Sinds het nieuwe ontwerp heb ik drie keer zoveel intakegesprekken.
Ik wou dat ik Marja eerder had ontmoet. Dat had me 3 jaar tobben met mijn boekhouding gescheeld – en 26.000 euro teveel betaald belastinggeld.

Voor meer heeft je lezer geen tijd.

3. Mag je testimonials editen?

Jazeker. Zolang je de geest van wat iemand zegt maar behoudt.

Dus je verbetert stijlfouten, je haalt herhalingen weg, je schrapt wat niet nodig is.

Noemt iemand zes sterke punten? Kies er één, en vraag om een voorbeeld.

Leuk dat je dat opmerkt, dat ik echt mijn best doe om het mensen naar de zin te maken. Kun je je nog herinneren wanneer je dat precies voelde?

Voeg zijn toelichting toe aan de testimonial.

Je lezer spreekt je soms direct aan in een review: ‘Karel, je bent de beste.’ Daar heeft je lezer niks aan. Vertaal hem voor je hem op je site zet. ‘Karel is de beste.’

Pas de review aan, en leg hem daarna nog even voor aan de eigenaar. Vraag altijd toestemming om hem in de gecorrigeerde vorm te plaatsen.

Zegt hij ja?

Haal opgelucht adem.

Lees ook: Hoe krijg je testimonials waar niemand van over zijn nek gaat?

 

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

20 comments

  • Ik vind dat sliders wel mogen. Soms. Al snap ik de kritiek volledig. Maar een paar korte one-liners kunnen elkaar wel opvolgen.

    Denk ik. Ik twijfel. Dadelijk springt Kitty in mijn nek.

  • Als een bus allemaal. Ik neem ‘m weer dankbaar op in de lijst “Linkjes die me een uur uitleg besparen”. ;-)

    Aanvullend: maak ook een aparte pagina met al je testimonials (zoals jouw eigen pagina Reviews). Vooropgesteld dat je wat volume hebt. De kracht van veul, zeg maar.

    Want, weet ik dan weer als ouwe statistiekengluurder: mensen die op het punt van aanvraag of aankoop staan, die klikken ook echt op menu’s als “Reviews”, “Testimonials”, “Referenties”, “Klanten vertellen”. Daarmee geven ze zichzelf het laatste zetje.

  • Nondepie.
    Ik ben zo blij dat je terug bent Kitty.
    Ja, ja en ja. Ik kijk opnieuw naar mijn referenties, strooigoed en misschien een aparte pagina. Wat Chris zegt, zelf check ik altijd referenties van anderen, heerlijk om te lezen.

  • Je hebt weer helemaal gelijk, bedankt voor de tips. Volgende week maar eens inkorten, die reviews. *legt schaar klaar*
    Wat vind jij: vraag je dan opnieuw toestemming aan de afzender? Ik neig naar ‘nee’, want gedoe. En sommige klanten zijn van járen terug.

  • Op m’n hobbyblog zet ik zoiets niet. Ik heb er zelfs likes uitgezet.

    Als websitebezoeker doe ik eigenlijk niets met dergelijke getuigenissen. Ik vertrouw ze niet. De negatieve worden er uit gehaald. Ik vraag me af of er nog mensen zijn die wel afgaan op getuigenissen. Maar ook met recensies ben ik inmiddels klaar. Tweakers vertrouwde ik daar als 1 van de laatste nog redelijk mee. Tot ik een half jaar terug goedklinkende PC-boxen wilde. Ze waren niet al te groot en dan ben je bang dat er te weinig bas in zit. Sommige reageerders bevestigden dat en anderen hadden het over net voldoende bas. Nu ik ze heb weet ik dat er veel te veel bas in zit en je dat er vrijwel niet uit kan krijgen. Telkens als ze starten zet ie de toonregeling weer in het midden en dreun je de tent uit. Niemand van de 50 reageerders had daar iets over gemeld.

    • Klopt, niks is 100% betrouwbaar. Ik moet zeggen dat ik wel vaak voor een online miskoop behoed ben door reviews te lezen. En mensen die mijn cursus – bijvoorbeeld – niet goed vonden, laten geen rview achter op mijn site. Toch geven ze wel een indicatie. Je kunt er vanalles uit afleiden – al was het maar welk type klanten iemand heeft.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.