Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Wat is een goede blogillustratie?

wat is een goede blogillustratie
Een zakelijk blog – een blog dat je helpt om iets te verkopen – is geen kunstwerk. Je schrijft er geen literaire opstellen, maar korte en krachtige teksten in spreektaal. Teksten die je lezer snel de informatie geven die hij nodig heeft.

Met humor, als het onderwerp het toelaat.

voorbeeld van een goede blogillustratie, ets met spreekwolkje
(eigen illustratie)

Voor de plaatjes bij je blog geldt hetzelfde. Illustraties zijn geen kunst: ze dienen een doel.

Wat is het doel van een blogillustratie?

De aandacht grijpen.

Plaatjes vertellen niet méér dan duizend woorden, maar ze vertellen het sneller.

Een heldere illustratie is in één oogopslag te lezen. En zodra je lezer een plaatje heeft bekeken, zoekt hij naar tekst voor meer informatie. Dat wil je.

Inhoud

Een goede blogillustratie grijpt de aandacht

Illustratie van Hugh MacLeod over inspired action
Hugh McLeod van TheGapingVoid maakt sinds 1997 tekeningetjes over marketing achterop visitekaartjes. En die gebruikt hij als blogillustratie.

Het verband met je onderwerp hoeft ook niet groot te zijn. Een plaatje kan slaan op een enkel zinnetje uit het begin van je stuk – zolang de stijl past bij je blog, en zolang het geen klinkklare onzin is, vindt je lezer het goed.

Tenminste: als het niet afschrikt. Stel: je vader is net overleden en je belandt op een blog met een foto van opgegraven schedels. Je klikt meteen weg.

Dat geeft niet, want de site is niet bestemd voor jou, maar voor archeologen.

Daaruit volgt meteen de tweede eis aan een goede blogillustratie:

Een blogillustratie past bij je doelgroep

Je zakelijke blog is persoonlijk. Of je het nu wilt of niet: alles wat je doet en schrijft op je blog, op social media en zelfs in je mails geeft je lezers een idee van wie je bent. Ook als je denkt dat je niks laat zien.

Welke woorden je kiest, welke woorden je weglaat, welk lettertype je gebruikt en welke afbeeldingen: ze vertellen je lezer over jou.

filmster die zegt dat ze ook wel iets prive wil houden
…privé…

Of over wie je wil laten zien dat je bent.

Want natuurlijk is elke presentatie van jezelf – online, maar ook offline – een constructie. Je kiest je kapsel, je krant  en zelfs hoe je vloekt bewust. Net zo bewust kun je je eigen website vormgeven.

Let er dus ook op of de afbeeldingen die je kiest passen bij wat jij wil uitstralen. Vrolijkheid? Actie? Betrouwbaarheid? Klasse?

Dat zijn keuzes die je maakt met je gezonde verstand.

Een blogillustratie geeft een sfeer aan

Een goede blogillustratie zet een toon. Hij roept een sfeer op. Soms geeft hij een voorproefje van de inhoud van het blog:

foto van de rosse buurt in Amsterdam als blogillustratie
Stories of my neighbourhood, the Red Light District zette bij elk blog een foto die uit een bovenraam genomen is: een consistente, originele en herkenbare stijl, die goed past bij het onderwerp
nog een foto van de rosse buurt in Amsterdam
Helaas is de eigenaar van dit blog inmiddels verhuisd naar een andere buurt

Dat je illustratie de juiste sfeer uitdrukt is belangrijker dan of hij een exacte uitbeelding is van het onderwerp van je blog.

Een goede blogillustratie is geen cliché

Een lichtblauwe lucht met een doorzichtige libelle op een personal coaching-homepage is net zo voorspelbaar als een groepje über-blije stockfoto-modellen in gestreepte overhemden op een kantoorpandenverhuurwebsite.

Je verrast niet, maar je bevestigt. Je lezer wrijft zich niet in zijn handen van voorpret, maar hij sukkelt in slaap.

plaatje met tekst: een goede illustratie is geen cliché

En hoe ziet je blogoverzicht er uit?

Voor je branding is vooral het éérste plaatje bij een blogpost van belang. Op je homepage, of op je blogoverzichtspagina staan al je blogs op een rij.

foo van een blogoverzichtspagina
Zomaar een blogoverzichtspagina van zomaar een bedrijf, ooit: de plaatjes passen niet bij elkaar

Voor een blogoverzichtspagina grijpt WordPress automatisch naar de uitgelichte foto (featured image) of naar de eerste foto van elk blog.

Het is mooi als alle beelden op een blogoverzichtspagina samenhangen. Dat kan als je elke éérste foto van je blog in je huisstijl maakt.

foto van een blogoverzichtspagina met plaatjes in dezelfde stijl
Een blogoverzichtspagina met plaatjes in dezelfde stijl. Daarvoor hoef je alleen de éérste illustratie in die stijl te maken

Die eerste foto is ook de foto die je gebruikt om je blog te promoten op social media. Dus dan heb je je huisstijl daar ook meteen geregeld.

Tip: kies een herkenbare, vaste stijl: maak een illustratie- sjabloon

Wat je ook kiest voor je blogillustraties: kies een herkenbare stijl en hou er aan vast. Kies bijvoorbeeld:

  •  altijd zeventiende-eeuwse schilderijen als illustratie
  •  altijd staalgravures
  • altijd zelfgemaakte tekeningen
  • altijd foto’s in één kleur (je huisstijlkleur)
  • altijd foto’s met hetzelfde filter er overheen (bijvoorbeeld met Canva of Fotor)
  • altijd foto’s met dezelfde belettering er in
  • altijd natuurfoto’s
  • altijd dierenfoto’s
  • altijd je eigen foto’s (die hebben vanzelf een eigen stijl: jouw stijl)

Dit videootje laat zien hoe makkelijk het inmiddels is om een eigen stijl te verzinnen en een sjabloon aan te maken:

Een vaste illustratiestijl scheelt je óók nog eens enorm veel tijd

Het grote voordeel van een vaste stijl is dat je voortaan weinig tijd kwijt bent aan illustraties maken voor je blog. Je keuzes zijn beperkt, dus je kunt veel sneller zoeken. Je weet wat voor type afbeelding je wilt gebruiken, je hebt de kleur al gekozen, of het filter, of de belettering.

Een blogillustratie maken is vanaf nu een kwestie van je sjabloon invullen met een passend onderwerp.

Dus

  • Illustraties trekken de aandacht van je lezer
  • Maak ze verrassend
  • Kies een eigen stijl

Meer lezen over het design van je site?
Hoe maak je zelf afbeeldingen voor je blog? 3 regels
Waarom je als meisje maar beter mooi kunt zijn (en blond) – net als je site


Of doe mijn mini-designcursus: The Little Black Dress voor je website
Je bent geen vormgever, maar toch moet je kiezen: lettertypes, kleuren, themes, foto’s. Hoe doe je dat? Een simpel recept voor je huisstijl met een stap voor stap uitleg.

 

 

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

15 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.