Leert goede schrijvers de laatste 20%

Ik hield een enquête over Blogpro en ik was verbaasd

Bizzcoach Miranda Apeldoorn zei tegen me:

‘Wéét jij eigenlijk waarom sommige mensen jou al jaren volgen, maar nooit een cursus doen? Heb je ze dat weleens gevraagd?’
‘Eh, nee’, zei ik, maar ik dacht: ze vinden het te duur, natuurlijk.
‘Ik zie je denken’, zei Apeldoorn, ‘maar vráág het nou maar eens gewoon.’
Hm, dacht ik. Dus vorige week maakte ik een enquête over Blogpro. Met drie vragen. Ik vroeg mijn nieuwsbrieflezers om hem in te vullen.

Respons: 175. Recht hartelijk dank

De eerste vraag was de enige die er echt toe deed. Het was een meerkeuzevraag:

Volg jij me al jaren, maar heb je nog nooit een cursus gedaan? Dan ben ik benieuwd waarom

A. Je cursussen zijn te duur voor mij
B. Ik denk niet dat ik iets van je kan leren
C. Ik ben bang om te horen dat ik niet goed genoeg ben
D. Ik vind je eng
E. Ik volg je niet om te leren schrijven
F. Ik denk dat ik al genoeg leer uit je blogs, duh
G. Ha! Ik kan jou nog wel iets leren. (Graag – stuur me een mailtje)
H. Een andere reden

Dit zijn de antwoorden:

Blogpro enquete antwoorden
Waarom heb je nog nooit een cursus (zoals Blogpro) bij mij gedaan? A. te duur B. geen nut C. bang niet goed genoeg te zijn D. je bent eng E. wil niet leren schrijven F. heb genoeg aan je blogs G. ik kan jou nog wel iets leren H. anders

Eerst een paar opmerkingen:

  • 25% van de respondenten was beroepsschrijver. De antwoorden zijn niet gekoppeld aan het beroep, wat jammer is, omdat ervaren schrijvers mijn doelgroep zijn. Als ik nog eens een enquête hou, ga ik dat beter doen
  • De respondenten mochten meer dan één antwoord geven
  • De antwoorden gingen over alle cursussen, maar ik citeer hier alleen kernmerkende antwoorden over Blogpro en Karakter & Dialoog
  • Eén respondent vulde het hokje in bij vraag G: Ha! Ik kan jou nog wel iets leren. Die mag zich melden. Leuk

Bij het lezen van de antwoorden riep ik soms: tjiezis!

Buster Keaton slaat hand voor ogen
Tjiezis

‘Wat is er?’ zei meneer Blogacademie.
‘Zie je nou wel, ik had de naam van de site moeten veranderen.’
‘O, dat.’ zei hij. ‘Dat is nu te laat. Zet je er overheen.

Maar toch: er heersen misverstanden over de Blogacademie. Ik grijp meteen de kans om ze recht te zetten

Eerst het meest verrassende antwoord:

Ik blog niet

Het eerste misverstand is, dat je alleen Blogpro kunt doen als je wil bloggen.

Je cursus lijkt me heel interessant. En ik zou er zeker ook iets van leren. Maar ik heb geen blog. Ik schrijf voor mijn werk als communicatie-adviseur. Een eigen blog zou misschien een beetje kunnen helpen, maar tot nu toe zie ik daar de noodzaak nog niet van in.
Ik geloof niet dat ik van bloggen mijn werk wil maken.

Dat hoeft niet. Je hoeft geen blog en je hoeft geen beroepsschrijver te zijn. De meeste cursisten zijn tekstschrijvers en copywriters, en dienstverleners die goed willen schrijven voor hun eigen marketing. Veel cursisten hebben geen blog. Maar ze schrijven wel op Linkedin. Of op Instagram. Of voor klanten.

Jij hebt het altijd over bloggen, maar ik schrijf hoofdzakelijk columns. Daardoor denk ik dat ik dus niet onder de doelgroep val. Kan ik helemaal mis hebben. Wat is nu het verschil tussen een blog en een column eigenlijk?

Er is geen verschil. Ik schrijf ook vaak columns. Een blog is een plek op je website waar je regelmatig iets nieuws plaatst – of het nou een foto is, of een video, of een column, of een informatieve tekst.

Ik wil copywriting in bredere zin leren (dus niet zozeer bloggen, maar ook bijvoorbeeld advertising of iets dergelijks). Maar ik heb geen idee of daar je expertise ligt.

Blogpro is een copywriting cursus, met bloggen als kapstok.

Dus kijk: Blogpro is een cursus waarin je vanalles kunt leren, afhankelijk van wat je nodig hebt: je stijl aanscherpen, je structuur verbeteren, geestiger zijn, dapperder zijn, of gewoon pakkender schrijven. Met meer metaforen, bijvoorbeeld.

Hoewel je in een (digitale) groep zit, let ik juist goed op wat elke cursist nodig heeft. Want dat is voor iedereen anders.

Waarom heet je dan in hemelsnaam De Blogacademie?

Toen ik in 2011 mijn site begon, was bloggen hip. Het werd mainstream, rond die tijd. En als je goed wil bloggen voor je zaak, moet je copywriten. Oftewel effectief en pakkend schrijven. Als ik de site de Copywriting academie had genoemd, had ik heel andere lezers gekregen.
 
Ik heb erover gedacht om mijn site een andere naam te geven, KittyKilian.nl bijvoorbeeld, maar alle marketeers raadden het me af.
 
Het is een probleem in het Nederlands, hoe je pakkend schrijven nou eigenlijk noemt. Op Linkedin hadden we laatst een discussie over de vraag wat het verschil is tussen tekstschrijven en copywriting:
verschil copywriting tekstschrijven, post op linkedin, screenshot
Discussie op Linkedin
Bezwaar twee.

Ik vind hem te duur

Ik zou graag de blog pro cursus doen, maar vind hem wel aan de prijs.

Iedereen die creatief werk doet komt tot 2024 in aanmerking voor €1000,- subsidie van Werktuig PPO. Je hoort al binnen een paar dagen of je die krijgt.

Het is zeker niet te duur. Beter te duur dan niet te koop. Zeggen we thuis altijd 😂
Doe mij zo’n huis. Dat hoor ik hier nooit.
 
Je uitprobeer-cursus Koppen schrijven lag destijds in een andere prijsklasse, ik herinner me iets van 400 eu, dus daar hoefde ik niet over na te denken. Ik heb wel een cursus gekocht over website stijl, maar niet afgemaakt en is nu weer verlopen.

Elke begeleide cursus is bij mij per week ongeveer even duur, de prijs hangt dus af van de lengte. En Little Black Dress is inmiddels limietloos toegankelijk, dus mail me maar, dan geef ik je weer toegang.

Ik heb geen tijd

Ik heb niet genoeg energie om er genoeg tijd voor vrij te maken.

Niet doen, dan.

Met 2 kids onder de 3 jaar ben ik bang dat ik onvoldoende tijd kan investeren in je cursus.
Kan goed. Hoewel ook weleens iemand een tweede kind krijgt tijdens de cursus.
 
Ik denk dat ik er geen tijd voor heb. Bovendien voegt het niet heel veel toe aan m’n beroepsuitoefening; ik ben hovenier.

Als je geen tuinen aanlegt voor klanten niet, nee. Ga lekker biljarten.

Ik denk dat ik er nooit genoeg tijd voor heb. Terwijl ik gewoon zou moeten beginnen.

Ik ben bang

Lang dacht ik: ik ben wel klaar met al dat geschrijf. Daarom weinig zin in een nieuwe cursus. Maar stiekem ben ik natuurlijk gewoon bang.

Iedereen die wil, mag meedoen aan de selectie voor Blogpro. Dan mail ik je binnen een dag of Blogpro iets voor jou is. Niet of jij goed genoeg bent, maar of de cursus zin heeft voor jou.

Ik zoek een bepaald soort cursisten: mensen die de basis al onder de knie hebben. Net zoals je ook yogacursussen voor gevorderden hebt.

Ik ben bang om te horen dat ik niet profesioneel schrijver genoeg ben.

Hm. Ik ben een mevrouwtje met een computer, meer niet. Misschien vind ik je bril wel niet mooi: daar trek je je toch ook niks van aan?

Ik heb een strenge interne criticus, deze moet ik eerst een soort van uitzetten om mij vervolgens over te geven aan een strenge externe criticus. Dat is een proces.
Als je geen commentaar op je tekst kunt verdragen, moet je niet meedoen. Want daar gáát het juist om. Overigens heb ik veel geduld. Schrijfuitleg kan ik heel vaak herhalen.

Ik wil geen kopie van jou zijn

Heel gek misschien, maar ik meen iets te herkennen wat misschien helemaal niet klopt. Ik herken de mensen die bij jou op cursus zijn geweest. Ze schrijven met korte rake zinnen. En tsja… ik wil niet in dat rijtje terechtkomen.
Ik ben bang mijn eigen stijl te verliezen. Ik lees veel blogs terug van mensen waarin ik jou stijl herken.
Ik wil mijn eigen stijl ontdekken ipv dat iedereen een beetje als Killian gaat schrijven.
Ik kan een hoop van je leren, maar vind ook een hoop van jouw schrijfstijl helemaal niet leuk (sorry!)

No worries, ik kan er tegen.

Ik hoor die kritiek vaak, dat iedereen die mijn cursus heeft gedaan, schrijft zoals ik. Ik heb vijf antwoorden:
  1. We leren door kopiëen. Iedereen die een langere schrijfcursus bij mij doet, krijgt acht weken lang met mijn stijl te maken. In de correcties en in de voorbeelden. Logisch dat dat je tijdelijk beïnvloedt. Maar als het goed is, neemt je eigen stijl na de cursus weer snel de overhand. Wie in de zeventiende eeuw een opleiding kreeg van Rembrandt, werkte ook een tijdje in diens stijl. En daarna ontwikkelde hij zich verder
  2. Je schrijfstijl is je manier van denken, die op papier komt. Ik leer niemand een nieuwe denkwijze aan. Ik denk dat vooral de blogstructuur, waarin ik vragen stel in tussenkoppen, herkenbaar is. (Zie ook Stijl, tip 4). Die vorm is zo effectief, dat ik me afvraag waarom niet iedereen die gebruikt
  3. Check de blogs van oud cursisten. Om er een paar te noemen: Sandra de Jong, Miranda Apeldoorn, Chris Rommers, Nicky Corts, Koen de Jong: zelf vind ik ze geen slaafse navolgers
  4. Een efficiënte, pakkende schrijfstijl is aan mode onderhevig. Ik schrijf zoals veel copywriters op het moment schrijven. Het is een vrij internationale, snelle stijl. Hij werkt
  5. Zeg je ook tegen marketing en salestrainers dat je liever je eigen verkoopstijl houdt?

Je cursus heeft de verkeerde vorm

Offline i.p.v. online lijkt me leuker. Misschien denk ik dat jouw cursussen (en cursisten) eredivisie zijn, en ik mezelf meer als eerste divisie zie. Ik verdien momenteel wel geld met schrijven (daarom maar wel ‘professioneel schrijver’ aangevinkt) maar ik ga zelf niet op zoek naar schrijfopdrachten.

Ah, dat is een nieuw onderscheid voor mij. Als je zo goed bent dat je steeds gevraagd wordt, ben je dus geen beroeps? ;-)

Goede offline schrijfcursussen vind je onder meer bij de Schrijversvakschool. Doe wel vooraf onderzoek naar de docent die je krijgt.

Ik hou niet van groepsdingen
Dingen in groepen, ook virtueel, kosten me veel energie; een ander merkt er niets van, maar ik zelf wel. Als ik lees hoe je schrijft, en wat de reaguurders terugschrijven, denk ik, (al jaren) laat ik mezelf niet voor de gek houden: zo’n cursus wordt voor mij slopend.

Blogpro en Karakter & Dialoog zijn geen groepscursussen. Ik heb de classroom geflipt: de instructie staat online, die bestudeer je zelf. En het huiswerk plaats je in een forum. Daar kijk ik het na, en je medecursisten lezen en praten mee.

Er is nauwelijks contact met de hele groep tegelijk, op een paar webinars na, waarin ik blogs bespreek (Blogpro). In Karakter & Dialoog doen we twee keer een uur schrijfoefeningen. Soms doen we wel een privéwebinar, met alleen jou en mij.

Ik weet niet wat ik nou precies krijg

Ik zou eerst wel willen weten wát ik precies kan bijschaven. Daarnaast zijn er missch verschillende blogs types voor verschillende toehoordersgroepen of onderwerpen. Dus ‘blog leren schrijven’ vind ik erg vaag
Als je meedoet aan de Blogpro-selectie, en je vraagt mij waar jij nog iets kan leren, geef ik daar antwoord op. Soms is mijn antwoord: jij schrijft al zo goed, je moet niet meedoen.
 
Je aanbod is te smal, ik kan al schrijven/bloggen en zou eerder iets kopen wat breder gericht is op Copywriting (dus meer sales gericht schrijven, zonder dat het wij van wc-eend is)
Goede teksten verkopen. Lees de nieuwsbrief van Chris Rommers maar eens.

Ik wil wel een ándere cursus

Sommige respondenten hadden andere wensen. Ik geef ze even advies.

Mini/Microblogs (van 150 á 300 woorden, en korter; voor Facebook, Instagram, eventueel Linkedin) met schrijfopdrachten die ik uitwerk en ook op mijn sociale media kanalen plaats.
Microblogs zijn gewoon korte blogs. Blogpro is daar geschikt voor. Als je goed kunt schrijven, kun je alles schrijven. Kort, lang, verkoopteksten, e-mails.
 
Interne communicatie over HR topics. Nu leest niemand ze…
Interne blogs zijn ook blogs. Daar is Blogpro voor.
 
Als je nog eens een schrijfcursus voor (sociaal) wetenschappers zou geven, dan zou ik me zo aanmelden. En dan niet voor beginners he, want daarvan zijn er al genoeg. Maar hoe maak je een academische tekst kort, bondig én levendig voor gevorderden.
Ik heb jarenlang les gegeven aan academici. Die zitten ook regelmatig in de Blogpro cursus. Als jij een pakkende tekst van 700 woorden leert schrijven, kun je ook een pakkende wetenschappelijke tekst schrijven. Mits je in de alfa- en gammawetenschappen werkt.
 

Ik zou graag iets willen tussen “Blogbasics” en “Blogpro” in.

Dus bv een basiscursus die je kunt volgen als start, maar dan met bv. 1 a 2 contactmomenten (bv via zoom) om vragen te stellen, de kans om feedback te krijgen op 1 of 2 teksten die je geschreven hebt. Alleen online / zelfstudie werkt niet voor mij. Ik vind het belangrijk om wel ergens een of twee contactmomenten te hebben. (Ik weet het, life sucks ;) 😁)

Of misschien dat je delen uit de Blogpro cursus als losse masterclasses zou kunnen aanbieden.

Of de pro-cursus aanbieden in modules. Dat je steeds naar een volgend level gaat.
375 per module / schrijfweek

Blogpro is een snelkookpan, die werkt omdát je je acht weken met niks anders bezighoudt. De deadlines zijn ook van belang, want zonder deadlines levert niemand iets in. (Doe ik zelf ook niet). En de groep is een grote steun, die zou je ook missen als je losse modules kon doen.

– wil ik leren schilderen met woorden, zodat een gewone tekst plakkracht krijgt;
– zou ik graag willen leren hoe ik uit alledaagse situaties een goed blog met sterk plot kan schrijven die zakelijk toepasbaar zijn. Of de omgekeerde versie, van casuïstiek geanonimiseerde verhalen maken die lezen als een trein.
Karakter & Dialoog is er om verhalen te leren schrijven, Blogpro is er voor pakkend schrijven in het algemeen.
 
>Hoe bedenk je originele invalshoeken, als het lijkt alsof alles al geschreven is? Hoe kun je een (blog)artikel schrijven over bestaande ideeën/concepten met een originele invalshoek, zonder dat je dan plagiaat pleegt? En hoe verwerk je dan bronnen in je (blog) artikel? Wat zijn de regels hiervoor eigenlijk voor (blog)artikelen? Misschien denk ik wel veel te moeilijk?
Blogpro.
 
Aantrekkelijk schrijven, mensen verleiden om verder te lezen.
Blogpro.
 
Korte cursus over strakke en originele websiteteksten maken, daarbij bij voorkeur alle marketingregels overboord gooiend..
Strak en origineel? En dan kort? Zou kunnen, per type pagina ofzo. Maar ik leer mensen liever zo schrijven dat ze verder alles zelf kunnen.
 
Hoe je aan inspiratie komt voor metaforen (die van dat 3x steeds meer overdrijven)

Ja, ik zit er aan te denken om een korte cursus te maken over metaforen. Ik heb al een test gedaan met een groep oud cursisten.

Jij hebt ooit gedeeld hoe je aan je inkomen via je blogcursussen kwam, waarbij je de hele ‘achterkant’ liet zien qua aantal klanten die binnenkwamen etc.etc. met hele analyses hierover. Ik zou dat graag in een cursus willen terugzien en dan in relatie tot ‘goed schrijven’.

Dat is marketing, daar zijn andere websites voor.

Ik zou wel een cursus willen over schrijven voor mensen die niet hun vak willen maken van schrijven, maar er wel beter in willen worden omdat dit soms zo uitkomt (enkele blog, website tekst etc)

Als je alleen maar een klein beetje beter wil schrijven, voor een enkel blogje, zou ik een andere docent zoeken.

opbouw van korte verhalen en essays

Korte verhalen: Karakter & Dialoog. Essays: Blogpro.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Boek: Stijl. 30 tips

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (heldere website)

40 comments

  • Niet zeuren, gewoon aanmelden. Je volledige communicatie verbetert: naar je ex, je schoonmoeder, naar je advocaat.

    Als Kilian straks met pensioen gaat ben je te laat…

  • De uitwerking van je onderzoek heb ik met veel plezier gelezen. Het valt me op dat er zoveel smoesjes gebruikt worden om aan een cursus van jou te ontkomen. Ik vond indertijd je cursus een spannend traject en de inspiratie die ik opdeed en wat ik verder leerde, werkt na al die jaren nog steeds door. Zelfs in de Duitse teksten die ik schrijf werkt de “Hollandse” stijl door. Krijg daar vaak complimenten over.

    • Het zijn geen smoesjes, maar angsten ;-)
      En ja, niemand hoeft. Ik vond het interessant om te lezen, al die inkijkjes in de gedachten van mensen. En over hoezeer een naam de denkrichting bepaalt.

  • Je kunt als test het domein deSchrijfAcademie.nl registreren en linken naar een landingpage op je site waarin je uitlegt dat BlogPro voor alle vormen van schrijven is.

    • Misschien geen gek idee. Maar mijn huidige domeinautoritait is na elf jaar veel hoger dan die van een nieuwe website/landingspage, dus krijgt iemand die dan ooit te zien? Ik dacht aan Kittykilian.nl omdat veel mensen nu ook al op mijn naam zoeken.

      En omdat ik niet van plan ben om nog tien jaar door te gaan: is het nu nog zinvol? Dat had ik vijf jaar geleden moeten doen, misschien, toen iedereen het me afraadde?

      • Duidelijk. Op je huidige site kun je ook een opvallende menuoptie plaatsen “Ik blog niet, wat nu?” die naar de ‘lees-schrijven-ipv-bloggen’ pagina gaat.

      • Het zijn al mensen op je lijst, dus ze kennen je (bedrijfs)naam al.

        Wie weet dat Schrijfpro meer past bij de verwachtingen van je lijst? Zelfde product, andere naam – doet de autobranche al jaren.

      • Ik zocht even op je voornaam; via google komt je twitteraccount tevoorschijn op pagina 3.
        Alleen een nieuwe domeinnaam laten verwijzen naar je bestaande site heeft geen zin als je daar geen website voor maakt met vulling en dynamiek. Werkt alleen voor je naam bijvoorbeeld (die men dan al geheel intypt) maar niet voor een ander woord.
        Ik zou KittyKilian.nl wel naar je site laten verwijzen, mocht iemand alleen je naam weten. Al zie ik dat de woorden ‘kitty’ en ‘schrijven’ je al een eerste plaats op google opleveren dus wat zal je…
        Nog maar 3 jaar, zalig toch? Ik zou vast een beetje gaan oefenen voor 2025 ;-)

  • Voor iedereen die nog twijfelt: Blogpro helpt je beter te bloggen voor je cupcake startup, met een sappige salespage voor je wiskundebijles schrijven èn een beeldend verslag van een fototentoonstelling maken dat goed genoeg is om de krant te halen.

    Kortom, Blogpro is het duizend-dingen-doekje voor iedereen die zakelijk of privé wel eens meer dan drie zinnen op papier moet zetten.

  • Ik zeg altijd: Jimi Hendrix, Bob Dylan en Albert Einstein zijn er ook gekomen zonder dure cursussen.

    Grapje hoor Kitty, jij bent mijn favoriete onrustoma.

    • In mijn comment zie je het gebruik van:

      – de drieslag stijlvorm
      – een korte ritmische tekst
      – de stijlvorm van onverwachte humor
      – iets provocerends door een origineel woord

      Kortom, mijn tekst blijft hangen, en kan letterlijk worden onthouden, oftewel: Who needs a cursus if you are a natural born natuurtalent!

      LOL

    • Je hebt helemaal gelijk. Niemand hoeft een cursus. Sterker: ik krijg af en toe mailtjes van mensen die bedanken voor mijn blogs en die zeggen dat ze inmiddels zelf ook tekstschrijver zijn geworden. Hartstikke goed! Ik ben trots als ik dat lees!

      Mensen met veel taalgevoel kijken de kunst gewoon af. Die hoeven geen cursus.

      Maarre… onrustoma. Je wordt bedankt :-P

  • De leerlingen van Rembrandt ontwikkelden ook hun eigen stijl. Zoals Ferdinand Bol. Daar is later zelfs een snackbar naar genoemd. Min of meer.

  • En hopla, hier leer ík ook weer iets van. Thx, Kitty.

    Ik vroeg me 2 jaar geleden ook af waarom ik als copywriter een ‘blog’cursus zou volgen bij een ex-journalist. Het toch doen, was een van mijn betere beslissingen ooit. Om véél verschillende redenen. *hartje*

  • Ik ben niet geabonneerd op je nieuwsbrief. Maar ik volg je wel op Twitter en lees regelmatig een blogpost. Had ik de enquête ingevuld was dat een E geweest. Tot voor kort kende ik de prijzen van je cursussen niet eens, het is dat iemand mij daar op attendeerde.

    Misschien niet iedereen die jou volgt als een potentiële klant zien? Scheelt een boel hoofdbrekens…

  • Los je dit probleem niet op met 4 ‘nieuwe’ cursussen?
    – SchrijfStarters
    – SchrijfPro
    – CopywritingBasics
    – CopywritingPro

    Dat deze cursussen achter de voordeur voor 85% gelijk zijn, dat weet jij alleen. Of zet naast deze site een ‘schrijfacademie’ neer.

Leert goede schrijvers de laatste 20%