Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

We’re not telling stories. We’re telling personalities.

storytelling

Kun jij het met droge ogen zeggen?
Storytelling?

Brrr.
Het klinkt ook zo postmodern.

Kijk

Natuurlijk vertellen we verhalen. We kunnen niet anders.

Waarom doen marketers dan zo nadrukkelijk aan storytelling?

Omdat alle producten op elkaar lijken. Er moet een verhaal bij. Anders kun je de ene peperkoek niet van de andere onderscheiden.

Was dat vroeger dan niet zo?

Vroeger was er minder. Van alles. Minder producten, minder merken, minder mensen, minder welvaart.

Moeten wij dienstverleners dat ook doen? Storytelling? Wij moeten toch ook branden?

Volgens mij niet. Mensen zijn geen merken. Mensen hoeven geen bedrijfsmissie uit te dragen.

Oeps. Moet ik mijn about-pagina herschrijven?

Staat er een missie op? Of een passie? Toch geen uitdaging?
Alstublieft. Herschrijven. Ja.

Wat is er nou opeens mis met een missie?

Niemand is geïnteresseerd in jouw beweegredenen. Ik ook niet, nee. Tenminste: niet in wat jij zegt dat je beweegredenen zijn.

O?

Ja, wel in wat je doet, hoor. En vooral in hoe je doet. In wat voor iemand je bent, dus.

Em…

Kijk, met wie werk jij het liefste?

Met leuke mensen. Die goed zijn in hun werk. Die snappen wat ik zelf doe.

….

Nou ja, zodat het prettig werkt. Dat we een beetje op elkaar aansluiten. Qua visie, weet je wel, en qua aanpak.

U-huh. Okee. En hoe kom je daar dan achter? Als je ze nog niet kent?

Ik maak een afspraak. Uiteraard.
Nou ja.. eerst Google ik ze natuurlijk.
Ik kijk naar hun Linkedin profiel. Ik bekijk hun site.
Ik kijk naar hun Twitterstream.
En als het me bevalt lees ik hun blog.

En waar let je dan op?

Of ze een beetje leuk lijken. Of ze weten waar ze het over hebben. Of ze hun vak kennen.

Kun je dat zien aan een site of een linkedinpagina?

Vind ik wel. Je proeft iemands persoonlijkheid meteen. In alles eigenlijk. Je ziet meteen of iemand vormelijk is, of excentriek. Of ‘ie oog heeft voor design, voor typografie, voor presentatie, voor film. Voor kwaliteit. En of ‘ie een beetje inhoud heeft. Eigen inhoud.

Dus je zoekt niet naar een missie? Of een passie? Of naar hoe iemand zichzelf omschrijft?

Nee. Inderdaad. Maar hoe iemand is zie je natuurlijk vanzelf, aan de rest.

Precies.

O, dat bedoel je.

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

20 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.