Waar zou je nóóit over bloggen?

ik zou nooit bloggen over seks

‘Kitty’, vroeg een cursist laatst: ‘Waar zou jij nooit over bloggen?’

Ik keek op van Twitter.

Ik was verdiept in de timeline van Justine Musk:

waar zou je nooit over bloggen

‘Seks’ zei ik. Daar hoefde ik niet eens over na te denken.

‘Nou’, zei ze: ‘Schrijf dáár dan eens een blog over.’

Geen haar op mijn hoofd, natuurlijk

Niet alleen heb ik een man Die Niet Genoemd Wil Worden, en Zeker Niet Zo, en een schoolgaande zoon: ik heb er ook niks over te melden.

‘Vrouwen van boven de 50 doen daar niet aan’, riep ik vrolijk.

Ze keek me sceptisch aan.

Dat is het onhandige met cursisten: jij leert hen kennen, maar zij jou ook.

‘En jij hebt het altijd over Penelope Trunks blog over Sex and Aspergers. Over Miss Cleavage. En over The Middle Finger Project.’

‘Jawel,’ begon ik geduldig uit te leggen; ‘maar zij gebruiken seks als stijlfiguur.

Als emancipatie-middel. Om op te vallen.’

Neem Kelly Diels – van het blog Cleavage.

Waar zou Kelly Diels nooit over bloggen?

Kelly Diels, Miss Cleavage

Ze heeft een geinige tekst op de knop in de inschrijfbox voor haar nieuwsbrief:

Cleavage_signup-2

Yes, yes, yes!

En ze heeft het vaak en ondeugend over haar Loverloverman.

Maar in werkelijkheid voelt ze dit:

I don’t remember when I started to resent the self-entitlement that people had towards my appearance, or when I started to feel as though people expected beauty, and if they didn’t find it, they acted as if I had somehow failed.
.
But if some of them did find it, they couldn’t just leave it alone. They had to ask for it, demand it, grab for it, follow it home, try to touch it.

Of Ash Ambirge – van The Middle Finger Project (voorheen PR-directeur van de emailmarketinggigant Aweber):

schrijft ook over seks

Ash Ambirge – The Middle Finger Project

Dit is het soort koppen dat ze schrijft:

dingen om niet als onderwerp te nemen

Ashe Ambirge koppen

Maar in werkelijkheid runt ze een reclamebureau en denkt ze dit:

OBLIVIOUS
When tears silently fell from her cheek upon finding the note from her lover, 3 days before their daughter was born that read: ”I’m sorry. I can’t do this.”

ASHAMED
When classmates asked me what my daddy did for a living. I lied & told them he was Crocodile Dundee, and had to be in Australia to tame the outback.

CONFUSED
When we used different money than everyone else to buy bread & milk.

BITTER
When I was 14 and stood waiting in the hospital for my step dad to come out of the doctor’s office. He handed me a pamphlet. It read, “Helping Your Family Cope with Terminal Cancer.”

MORTIFIED
When it was just me & my mom after that, and all of the other 15 year olds had basements underneath their houses. We had wheels.

‘Is daar wat mis mee dan?’

vroeg de cursist.

Nee. Niks mis mee. Juist leuk, die brutale vrouwen.

Vooral vanwege de omkering. Want als een man het deed zou ik me eraan ergeren, aan erotiek inzetten als marketingmiddel.

Wat ik wil zeggen is: ze lijken zo heerlijk rebels en lichtzinnig, deze dames. Ze lijken zich niets aan te trekken van sociale conventies: ze geven de indruk dat ze er bóven staan. En ze zijn grappig. Dat telt. We kennen de trucs natuurlijk: we gebruiken ze zelf ook, jij en ik.

Maar het is een sausje. Een personal brand. Hun teksten gaan niet écht over sex. Ambirge schrijft over marketing. Diels schrijft over vrouw-zijn en onzekerheid.

Meestal moet ik om ze lachen

Maar ik moet ze niet te vaak lezen.

Het is net als met Brinta voor je ontbijt: alleen met tussenpozen is het lekker.

Mij zou het in elk geval snel gaan vervelen – en te zien aan het toenemend aantal gastblogs op hun sites geldt dat ook voor henzelf.

Een brand is ook maar een brand. Het kan flink gaan knellen.

Er zijn maar 5 dingen die belangrijk zijn bij marketing, net als bij seks, bij schrijven en in de rest van het leven:

1. Wees eerlijk

2. Wees gul

3. Vergeet jezelf

4. Maak er wat leuks van

5. Praat niet teveel

 

PS

Voor de oplettende lezer in mei 2016: deze post is inderdaad de helft van een post uit 2013. Hij was daar ondergesneeuwd onder de sombere eerste helft. Ik heb de tweede helft er daarom uit geknipt en vandaag opnieuw geplaatst.

Opmerkelijk: Kelly Diels heeft de naam Miss Cleavage alweer opgeheven. Aanbevolen: haar kritische post over Jeff Walker en de Mental Triggers of Online Marketing. Ook de site van Ashe Ambirge ziet er nu anders uit. Braver. Zij verandert haar opmaak voortdurend.

16 reacties op “Waar zou je nóóit over bloggen?

  1. Tja, … personal branding. Ik heb een beetje moeite met dat begrip; en ik denk dan dat zo’n personal brand vooral gaat knellen omdat het maar een foefje is, een soort masker dat de echte persoon verbergt. Het komt vaak een beetje oppervlakkig over.

    • Sites als die van Kelly Diels (haar oude, met een grote Cleavage-header) en die van Ambirge (de brutale versies) maakten wel een grote indruk op me toen ik ze voor het eerst zag. Pas als je meer gaat lezen zie je dat er een echt mens zit achter die façade. En dat ontroert dan ook wel weer een beetje extra – tegelijk: zonder die brutale homepages had ik nooit verder gelezen. Ik beoordeel copywriters eigenlijk ook wel op hun homepage en de consistentie van hun site. Soms denk ik dat ik zelf ook een opvallende homepage moet maken. En dan stel ik het toch weer uit. Mijn insteek is bloggen. Dan wil je een blog op je homepage, denk ik dan. Of misschien ben ik gewoon te lui ;-)

      In elk geval zou ik niet zo’n brand bedenken. Niet op die manier, puur voor het effect. Maar dat is meer een kwestie van persoonlijkheid. Als je het met humor en intelligentie doet – zoals Ambirge – kan het heel vermakelijk zijn.

  2. Gouden tips van @kittykilian over bloggen. De belangrijkste is nummer 5 Praat niet teveel.
    Wel een dingetje…
    Alhoewel, over sex is dat dan weer geen probleem ;^)

  3. ZICHTBAARsucces (TINEKEHUIZENGA_)

    RT @DeVideovakvrouw: “Er zijn maar 5 dingen die belangrijk zijn bij marketing, net als bij seks […] en in de rest van het leven.” https:…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *