‘Wat deed jij ook weer?
Mijn fysiotherapeut doet de standaardtruc. Hij wil dat ik me ontspan terwijl hij mijn verstuikte enkel masseert.
Ik moet er om lachen. ‘Ik leer mensen bloggen.’
Hij lijkt niet onder de indruk. Hij schudt mijn voet nog steeds aandachtig heen en weer. ‘..O?’
‘Alleen mensen die al goed schrijven’, voeg ik toe.
Kijken of dat effect heeft
Jawel. Hij pauzeert een kwart seconde. ‘Hoezo?’
Okee. Doen we de korte uitleg. ‘Zelfstandigen die online moeten. Die help ik. Ik kan ze snel veel beter leren schrijven.’
Hij zoekt de pijngrens op. ‘Uh-huh.’
Schrijven interesseert hem niet. Maar hij is een vakman. Zorgvuldig. Enthousiast. Hij legt alles prima uit. Dus ik help hem een beetje.
‘Jullie site is best goed.’
Nu reageert hij direct: ‘O?’
‘Ik moest lachen om jullie gratis e-mail-advies ter waarde van €10. Ik denk niet dat veel fysiotherapeuten dat jullie nadoen.’
Ik lig op mijn buik, maar nu kijk ik even om. Hij trekt een zorgelijk gezicht. ‘Ja, maar we weten nog steeds niet zeker of we dat nou wel moeten aanbieden.’
‘Waarom niet?’
‘Veel mensen zijn niet meer verzekerd. Voor fysiotherapie. We zijn bang dat ze alleen maar een gratis e-mail-consult komen halen en verder niks.’
‘Nou en?’
‘Dat zou ons klanten schelen’
‘Heb je dat getest dan? Als je die mensen goed helpt, in die email, leren ze je toch vast kennen? Komen ze de volgende keer als er echt iets is. En wat kost dat nou aan tijd? Een paar minuutjes per dag.’
Hij is stil.
‘Goed dat jullie een foto van het team op de homepage hebben. Dat je meteen ziet wie jullie zijn. Gewoon een normale foto, in de behandelkamer. Niet te groot. Bescheiden. Sympathiek.’
Hij knikt. ‘We wilden geen glossy foto’s. Je hebt collega’s…’ Hij maakt zijn zin niet af.
‘Dat kaartje van waar jullie precies zitten, op de homepage, is ook handig. Al kon ik het niet meteen vinden, terwijl ik toch vlakbij woon. Het is een lastige straat, hè.’
‘O?’
‘Ja, als je erbij zet op het binnenpleintje naast de kerk had ik het meteen gesnapt.’
‘Aha. Dat is een idee.’
‘Wie heeft de website trouwens gemaakt? Geen designer, hè?’
‘De schoonzoon van de baas. Die wil verder in die richting.’
Mijn beurt om begrijpend te knikken. Er zijn altijd schoonzonen van bazen. ‘De inhoud is prima, maar de opmaak kan wat strakker.’
Hij knijpt in mijn kuiten.
‘Niet dat dat hoeft’, zeg ik snel; ‘helderheid is belangrijker.’ Zijn klanten komen tenslotte niet voor schoonheid.
‘Ja, hij heeft vooral veel gedaan aan.. hoe heet dat.. dat we goed gevonden worden. Achter de schermen enzo. Met de juiste termen in de tekst zetten.’
‘SEO.’
Hij zucht. ‘Super ingewikkeld hoor. Een website. En dan bovenaan komen in Google. Er zijn zóveel fysiotherapeuten.’
‘Ja, maar kijk. Hoe denk je dat ik bij jullie terecht kwam? Mijn arts kon mijn enkel niet intapen. Hij stuurde me naar een fysiotherapeut. Dus waar denk je dat ik op heb gezocht?’
‘Em…’
‘Op fysiotherapie en mijn eigen wijk. Ik ga toch niet naar de andere kant van de stad met een verstuikte enkel?’
‘Hm.’
Dus jij hoeft alleen maar hoger te scoren dan je collega’s in deze buurt
Bekijk hun websites, kijk wat jij beter kan doen.’
‘Is dat alles?’
‘Volgens mij wel. Je moet het hebben van lokaal zoekverkeer. De buurt en de stad. Bestaande klanten gebruiken je website alleen om iets na te kijken. En patiënten die hier komen met een verwijzing van de huisarts heb je ook al binnen.’
‘Trek je sokken maar aan.’
‘Maar weet je nou hoe je blijvend hoger scoort dan de anderen?’
‘Nou?’
‘Regelmatig nieuwe teksten schrijven. Over dingen waar je nieuwe klanten op zoeken. Ook fysiotherapeuten moeten bloggen. Of je kunt dossiers schrijven over veel voorkomende klachten. Als de inhoud maar goed is. Google houdt van sites waar mensen wat aan hebben.’
‘Dan maken we nu een nieuwe afspraak. Die enkel herstelt snel. Je hoeft pas volgende week terug te komen. En elk uur even licht belasten, zoals ik je net liet zien.’
‘Okee, tot volgende week.’
‘Ga ik nu gauw aantekeningen maken.’
Erg leuk artikel om te lezen zo in een dialoog.
Ook wij hebben nog een vrij nieuwe website, waar we erg blij mee zijn!
Artikelen schrijven dus..
Thanks. Zelfde tips voor jullie ;-)
Leuk artikel om te lezen
Waarom ook fysiotherapeuten moeten bloggen! http://t.co/osFbNUHGav @kittykilian
Waarom ook fysiotherapeuten moeten bloggen! http://t.co/LjriahCX69 @kittykilian
Waarom zelfs fysiotherapeuten moeten bloggen http://t.co/gxvuxq5ZWn door @KittyKilian
Wat een helder blog weer! En herkenbaar… Nu zelf ook maar weer eens kijken wat ik ermee kan doen. En dan het laatste stukje: “Maar hij klopt niet. Het is niet jij. Je wil hem nét anders. Je weet bijna zeker hoe het moet. Maar je doet het niet. En zo blijf je steken. Frustrerend”…. mmmm
Is dat een mmmm van herkenning? ;-)
Hoop het niet voor jou, natuurlijk!
“Blogadvies voor mijn fysiotherapeut.” Nieuw blog van @KittyKilian. Voor elke ondernemer met een website. http://t.co/7yNbq7D50A“
RT @DeVideovakvrouw: “Blogadvies voor mijn fysiotherapeut.” Nieuw blog van @KittyKilian. Eigenlijk voor IEDEREEN met een website. http://t.co/P2zxAPqyrG
“Blogadvies voor mijn fysiotherapeut.” Nieuw blog van @KittyKilian. Eigenlijk voor IEDEREEN met een website. http://t.co/P2zxAPqyrG
Nieuw blog van @KittyKilian:
Waarom zelfs fysiotherapeuten moeten bloggen. http://t.co/0Lj8iihIU1 Nieuw blog.
En zo is het. Wijze les voor – lokale – ondernemers. RT @KittyKilian: Blogadvies voor mijn fysiotherapeut http://t.co/Ssj44aEe8R Nieuw blog.
En natuurlijk ook de buurt of wijk hier en daar in je titel, omschrijving, URL, footer of blog vermelden.
Mooie blog weer!
Je hebt helemaal gelijk, Marian! Maar dat had de schoonzoon al keurig gedaan. Zie de link. Er staat overal (haast te pas en te onpas) Utrecht, utrecht oost enz. ;-)
RT @Iefonnuh1: moet je blijven lezen ;-)“@KittyKilian: Blogadvies voor mijn fysiotherapeut. http://t.co/UCThGuIABO Nieuw blog.”
moet je blijven lezen ;-)“@KittyKilian: Blogadvies voor mijn fysiotherapeut. http://t.co/UCThGuIABO Nieuw blog.”
Toen ik vorig jaar op zoek moest naar een fysiotherapeut moest hier in Engeland, had ik erg veel moeite om er eentje in de buurt te vinden die een website had… laat staan dat ze gratis advies per email zouden geven.
De angst te veel weg te geven is ook heel herkenbaar. Dat hoor ik zo vaak.
Is ook eng, hè. In ’t begin. Daar moet je echt aan wennen.
@Henneke ik sta er sowieso vaak van te kijken hoezeer er nog angst lijkt te bestaan om de vakkennis te delen. Als mensen eerst zelf info willen en ze krijgen het niet bij jou, dan halen ze het wel ergens anders. Er is zoveel (mis)informatie beschikbaar. Lijkt me handiger als jij dan de bron voor ze bent.
Overigens kan tijd wel een aspect worden dan. Wij vragen daarom een kleine vergoeding per maand, maar dan mag je wel 24/7 je vragen in schieten en krijg je echte antwoorden. Dan is de echt gratis info te vinden in de blogs. Waar we ook beslist niet terughoudend in zijn.
Mooi blog. En goed advies!
Hier word ik nou echt blij van.En geïnspireerd door. Inmiddels delete ik direct alle mails van alle internet marketers . En, alleen de jouwe maak ik nog open.EN MET REDEN. Wat een waardevolle content!
Wow Elise, wat een compliment! Aardig van je.
(Glimglim)
@KittyKilian legt de vinger op de zere plek. “Je hebt hem eindelijk voor elkaar, je website. Maar het is niet jij.” http://t.co/mCJS0HJcXo
RT @jjvoerman: van een van de weinige internetadviseurs die ik vertrouw: @KittyKilian over het maken van een verkooppagina http://t.co/2HVj2zKmrX
van een van de weinige internetadviseurs die ik vertrouw: @KittyKilian over het maken van een verkooppagina http://t.co/2HVj2zKmrX
Dank je wel.
Ik ga “de tip” gratis email advies uitproberen. Als Haptotherapeut geef ik de hele dag waardevolle informatie aan mijn klanten.
Nu kan ik deze informatie en tips ook mogelijk delen aan ” nog net niet klanten”. Fijn!
Leuk, laat je horen of het succes heeft?
Een fysiotherapie blog?De Blogacademie http://t.co/138JGxZTrL
Van verstuikte enkel naar lokale vindbaarheid. Fijne post van @kittykilian http://t.co/rSHHWJ26cO
RT @KittyKilian: Waarom zelfs fysiotherapeuten moeten bloggen. http://t.co/Kf5rMTo5fz Nieuw blog.
“Ken je dat? Je hebt hem eindelijk voor elkaar, je website. Maar hij klopt niet. Het is niet jij…” http://t.co/RTnuNuou2D – @KittyKilian
Zo simpel kan het zijn. En zo mooi ook! Prettig weekend alvast!
“Een verhaal waar alles inzit.”
Mooi samengevat, Dagmar.
De kracht van eenvoud
verheft die eenvoud tot een kunst.
De Blogacademie – simpel.
Helder en handig weer van “@KittyKilian: Waarom zelfs fysiotherapeuten moeten bloggen. http://t.co/PPK7933ywm Nieuw blog.”
Haha, in ieder ontmoeting schuilt eenblog voor @KittyKilian http://t.co/5t63X732qg
RT @KittyKilian: Blogadvies voor mijn fysiotherapeut. http://t.co/4CSImOyq94 Nieuw blog.
Een verhaal waar alles inzit. Slim en uitnodigend.