Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

13 korte interviews over verkopen (óók als je nog liever de diepvries ontdooit)

verkopen interviewsVerkopen.
Je moet, als online dienstverlener. Ook als je er niet van houdt.

En vooral vrouwen roepen héél hard dat ze er niet van houden. Ik ook. In 2012 kocht ik ongezien een cursus van $2000 bij iemand, alleen maar omdat hij beloofde dat hij aan non-sleazy marketing deed.

Ik ben nog steeds geen geboren marketer.

Maar drie jaar geleden hielp verkooptrainer Jochum Jarigsma mij wel van mijn vóóroordelen over verkopen af

Vreemd, als je weet dat Jarigsma’s grootste hangup is, dat hij er te knap, te afgetraind en nou ja, te ideale-schoonzonerig uitziet. Normaal zou ik hem niet eens durven aanspreken, bedoel ik.

verkopen met Jochum Jarigsma
…too good-looking. Echt balen…

Maar hij stuurde me zijn ondernemersboek, en hoewel ik het meteen in de prullenbak gooide, dronken we een jaar later tóch samen koffie.

‘Waarom?’, vroeg Jochum. ‘Is het omdat verkopen je intrigeert?’

Inderdaad.

Ik was stomverbaasd dat hij over mijn motieven nadacht – hoewel dat natuurlijk het kenmerk van een goede verkoper is. En we hadden zo’n leuk gesprek dat ik ter plekke aanbood om hem te interviewen. Op video. ‘Dan zet jij het interview op jouw site, en ik zet het op de mijne’, zei ik.

Uiteindelijk sneed ik er een hele reeks superkorte interviewtjes van, geordend naar thema. Ik heb er eerder al drie geplaatst, maar vandaag zet ik ze alle 13 onder elkaar.

Luister naar ons gesprek. Omdat ik weet dat jij het óók niet durft. Omdat je denkt dat iemand jou afwijst, als hij je aanbod afwijst. Omdat negeren veiliger is dan je angst tackelen.

Jochum legt alles uit, en als je nog vragen hebt kun je ze stellen in de comments. Ik roep hem er wel even bij om ze te beantwoorden.

Doe er je voordeel mee.

En o, ja

In mijn enthousiasme praat ik soms door Jochum heen. Dat is geen interviewtechniek die ik kan aanbevelen. Excuses.

Komen ze:

PS. Jochum vraagt of ik dan meteen ook even wil verwijzen naar zijn gratis online Paastraining. Damn. Dat heb je nou altijd met die verkopers.

 

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Boek: Stijl. 30 tips

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (gevorderden)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (huisstijl maken)

44 comments

  • En hop, ik zat weer in een Blogacademie-loop waarin ik 10 blogs achter elkaar las, die ik voor de helft al kende, maar die me toch weer als nieuw voorkwamen. Dank! Benieuwd naar de interviews met Jochem.

  • Ik heb wel een vraag aan Jochem. En ik ben benieuwd of je dit herkent, Kitty.

    Alle kleine ondernemers, zelfstandigen, copywriters, enz moeten goed zijn in hun vak. Verkopers ook. Echter. Dat leidt tot de oneerlijke situatie dat verkopers goed moeten zijn in één ding. En wij in twee dingen.

    Hoe kan ik goed leren verkopen in de helft van de tijd? EN mij net zo toewijden aan mijn vak (ook in de helft van de tijd) als jij?

    Dat past toch nooit?

    • Nou Mejanneke,
      Ik snap je punt.

      Daarom heb ik een vraag: wat verkopen die verkopers dan?
      Het product van een ander? Gebakken lucht (heel lastig te verkopen maar het kan wel)?

      • Ja goeie. Ik bedoel verkopers die verkoop-trainingen verkopen. Ik volg weleens zo’n cursus en dan krijg ik dat gevoel dat ze twee keer zoveel tijd voor hun vak hebben als ik, want ik moet twee specialiteiten ontwikkelen. Verkopen (niet echt zelf gekozen) en mijn eigen vak (zelf gekozen).

        • Je hebt toch wel zelf gekozen dat je ondernemer bent Mejanneke? (bedoel ik niet onaardig).

          En die verkoper moet ook teksten op een website hebben. Ondernemers moeten nou eenmaal veel dingen doen en leren.

          Nou heb je natuurlijk wel een punt dat je veel kunt uitbesteden, maar verkopen uitbesteden wordt lastig.

          • Nou… ik dacht dat dat ‘verkopen’ ongeveer 20% van de tijd zou kosten. Maar het lijkt meer op 80%. Want als je niks verkoopt, zit je met je mooie product/vak/specialiteit mooi te koekeloeren

          • Ja en toch… eigenlijk bedoel ik: Terwijl die verkopers hun verkoop training geven, maken, verkopen, zijn ze alsmaar met hetzelfde vak bezig. Dat geldt voor alle andere ondernemers niet. Daar hoor ik nooit iemand over.

              • Precies! Ik blijf ook nog steeds ‘coach’. Dus ik moet nog steeds uitzoeken hoe jij leert, wat voor blokkades je hebt en waar je enthousiast van wordt.

            • Ik snap wat je bedoelt. Maar je hebt het over een speciaal type trainers – toevallig ook wat Jochum is – verkooptrainers. Ja, die hebben geluk, in zoverre: die kunnen datgene wat ze onderwijzen toevallig al.

              Hetzelfde geldt voor een copywriter die zijn eigen homepage moet schrijven: kan hij ook al.

              Dat is niet oneerlijk: die hebben gewoon geluk.

              Maar als ze een huis verbouwen moeten ze toch een timmerman inhuren, terwijl die timmerman gewoon zelf zijn huis kan verbouwen. ;-)

              En het logische antwoord is toch: doe een verkooptraining. Als je je werk niet genoeg verkocht krijgt, doe je het nog niet handig genoeg.

              Ik heb nooit een training gedaan, maar Jochum heeft een keer met een paar studenten een aantal mensen nagebeld toen een van mijn cursussen niet vol zat, en meteen zat hij vol. Toen ik hoorde hoe ze dat aanpakten, was ik om. Dat ging heel fatsoenlijk en vriendelijk en niemand was boos. Nu durf ik het zelf ook, als het nodig is. En dat terwijl ik een afkeer heb van bellen, geen telefoonangst, maar ik verschuil me liever achter e-mail (want introvert).

              Het klopt dat je, zeker in het begin, wel 80% van je tijd kwijt bent aan marketing-achtige zaken.

              Maar als het eenmaal gaat lopen, hoeft dat niet meer. Het wordt dus makkelijker, op den duur.

        • Die verkopers onderhouden hun vak: verkopen. En ze moeten daarnaast een ander vak leren: goed trainen.

          Maar ja, da’s nog altijd een vak minder dan als je trainingen verkoopt over (pak m beet) tuinieren.

          Dan moet je kunnen tuinieren, kunnen trainen, en verkopen :)

  • Geweldige serie. Heerlijk, zo kort. Knappe man. Als je hem zelfgebreide sokken kado doet, zeg m even dat zo’n stukje shirt in een open boord echt niet kan. Ziet eruit als een verkoper ;-)

    • Waarom kan dat niet? Volgens Arno Kantelberg niet?

      ‘Oh no, not brown’?

      Van mij mag het best. Ik herinner me dat mijn schoolgenoten in de jaren 70 een tijdje t-shirts met korte mouwen OVER een overhemd droegen. Heel cool ;-)

      • … omdat het niet bewust is gedaan. ‘Shirt over overhemd’ is een stijl, actief, jouw ‘precies het juiste woord’ is dénken, maar zo’n (vaak verwassen) wit randje is onachtzaam. Tenzij het onderdeel is van het verkopen. Dan is het geniaal.
        Ik durf in je boek te beginnen vandaag.

  • Ja. Dat is best confronterend. Ik ben inmiddels best bekend op social media, maar ik verkoop niet zoveel. En waarom- gewoon omdat ik dat eng vind 😂

    Bummer.

    Twee vragen. 1: sta jij nou ook op zijn site? En 2- ik heb een internationaal kanaal, en verkoop “kleine” producten. 1 op 1 is met een kanon op een mug schieten. Heeft Jochum ook tips voor het online verkopen van producten, of moet ik dan niet bij hem zijn?

    • Dag Gerdy,
      Kitty staat ergens op mijn site maar als rasverkoper heb ik een hekel aan dingen als site onderhoud dus waar…? Tja.
      Nee voor kleine producten moet je niet bij mij zijn. Daar kun je beter een marketeer, advetentiespecialist en funnel expert voor inschakelen.

  • Prettig interview! Fijn om naar te luisteren en te kijken.

    De 13 korte video’s maakten dat ik steeds de volgende wilde zien.

  • Die laatste… Hoe weet je de waarde van je eigen dienst? Dat antwoord snap ik niet. Alsmaar kritisch zijn?

    • Als ik voor Jochum praat: ja, goed luisteren naar de oordelen van anderen over wat jij levert. Uit de positieve én de negatieve reacties kun je opmaken of je goed zit.

      Ik denk ook dat Jochum bedoelt: er is geen objectief criterium. Je stelt het zelf samen.

      Ik roep hem er even bij.

      • De waarde van je dienst hangt af van zoveel zaken maar als bij alles in een markt-economie: de markt, lees klant, bepaalt wat zij het waard vindt. Dus in de ogen van de klant. Daarom is een uitvoerig onderzoek van de ‘waarden’ van de klant nodig om er achter te komen op welke wijze jij zoveel mogelijk waarde kunt toevoegen. Is dat veel (liefst gekwantificeerd) dan mag je veel kosten. En niet iets minder dan wat je toevoegt.
        Helder?

  • Pfffw dank je wel. Heel helder die korte filmpjes. Klinkt allemaal zo logisch. Maar ja. Ik heb me er gewoon bij neergelegd dat ik nooit rijk ga worden :-).

      • Rijk is niet het juiste woord. Ik bedoel iets in de trant van dat het geen kwaad zou kunnen om me eens te verdiepen in verkoop. Maar dat ik me er bij neergelegd heb dat ik daar geen talent voor heb, liever andere dingen doe en daar vrede mee heb.

    • Rijk worden kost heel veel:
      Veel tijd die je ook aan andere zaken kan besteden.
      Veel energie, veel opoffering.
      De meeste mensen willen dat niet investeren voor ‘alleen maar’ rijk worden. En soms keren deze mensen zich dan tegen mensen die die investering wel doen.

      • Wat triggerde is dat er gezegd werd dat online aanwezig zijn niet voldoende is. Dat klopt realiseerde ik me opeens, ik zou me eigenlijk eens moeten gaan verdiepen in verkoop.
        In mijn geval (webwinkel, kinderverkleedkleren) was online aanwezig zijn de eerste 10 jaar meer dan voldoende. En ik betwijfel ten zeerste (lees ik heb het opgegeven) of een investering in wat dan ook me nog “rijk” gaat maken met de webwinkel. Niet omdat de concurrentie fors is toegenomen maar omdat de concurrentie onder of tegen kostprijs werkt met gratis verzenden. En de retourregels helpen ook niet: geld + gemaakte verzendkosten moet, zonder opgaaf van reden aan klantzijde, retour. Er kan dus een pakje gratis gehuurd worden.
        Ik moet dus vooral op zoek naar iets anders om te verkopen. Dat zal een dienst moeten worden.

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen