Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Mijn e-mail lijst en webinars: waarom ik het héél simpel hou

marketing automation illustratie‘Hee.’
Midden in de zomervakantie keek Hij Die Niet Genoemd Wil Worden zoon aan: ‘Je mag ook best eens de deur uit. En het mooie van onze voordeur is: die geeft toegang tot de hele wereld.’

Zoon keek terug. Hij zweeg. Ik wist wat hij dacht: zoveel keuze heb ik niet nodig.

Met online marketing is het net zo. Er is veel te veel keuze.

Vroeger was alles simpel

Neem e-mail. Je had maar een páár aanbieders – Mailchimp, Aweber en in Nederland: Autorespond. Mailchimp had grappen en mooie sign up forms. Aweber was voor de grote jongens. Het was duurder en de inschrijfformulieren waren lelijk. Autorespond was er vroeg bij: je kon je nieuwsbrief koppelen aan hun betaalsysteem. Handig. Het was alleen wat in elkaar geknutseld, achter de schermen. En de inschrijfformulieren waren nóg lelijker.

Ik heb het over vroeger

2012 dus.

Met die eenvoudige e-mailprogramma’s kon je al heel wat. Je kon zien:

• wie je mail opende en wie niet
• hoe lang iemand je mails al niet geopend had
• wie er op een link klikte
• wannéér iemand op die link klikte en hoe vaak

En je kon mails klaar zetten voor verzending op een later moment. Bijvoorbeeld een dag nadat iemand zich inschreef voor je lijst (een autoresponder). Een hele serie mails versturen kon natuurlijk ook.

Je kon er bovendien meerdere lijsten in maken: voor je bloglezers, of je klanten, of voor kopers van specifieke producten. Je kon iedereen tegelijk mailen of alleen een deel van de lijsten (segmenteren).

En je kreeg overzichten van de open rate en de groei van je lijst.

De grote bedrijven deden het ingewikkelder

Die gebruikten Hubspot of Infusionsoft: marketing automation software die je inzage geeft in de hele weg die een bezoeker aflegt. Je kunt er zien op welke pagina iemand binnenkomt, waar hij daarna heen gaat en hoe lang het duurt voor hij een actie uitvoert die jij wilt. Als hij ergens op de weg tussen zijn aankomst op je site en de aankoop afhaakt, kan het programma je waarschuwen. Het kan automatisch een e-mail versturen om de aarzelende consument te nudgen. Of om een medewerker een afspraak laten maken.

(Yep, da’s Big Brother. Een eenvoudig e-mailprogramma is óók al behoorlijk Big Brother. Hoe creepy is het dat ik kan zien dat jij 23 keer mijn vorige nieuwsbrief hebt geopend?)

email automation
Infusionsoft

Infusionsoft verzamelt al die informatie en alle contacten met de klant – op de site, per email, in social media enzovoorts – op één plek. Het handelt ook je sales af.

Je moet het wel allemaal instellen. Het is geen plug and play. Op een workshop sprak ik een copywriter die Infusionsoft-hulp geeft via TheConfusionClinic. De meeste ondernemers die Infusionsoft kopen werken er nooit echt mee, zei hij, omdat het te moeilijk is.

Een abonnement op Infusionsoft – exclusief instellen en trainen – kost een paar duizend euro per jaar.

Inmiddels zijn er goedkopere marketing automation programma’s

Active Campaign bijvoorbeeld.

email marketing automation
ActiveCampaign

Ook dat brengt de acties van mensen op je site én de contacten die ze met je bedrijf hebben, op social media of via e-mail, allemaal in één overzicht bij elkaar. Data-analyse en actieplan inéén: wie klikt waar, en wanneer moet je iemand even persoonlijk bellen, zeg maar.

Een kleiner broertje is Convertkit

Sja - Convertkit
Convertkit

Begin dit jaar las ik er iets over. Ik was niet op zoek naar een marketing automation systeem. Maar Convertkit kon dingen die ik graag wou:

• een pop up slider zo instellen dat hij niet meer verschijnt bij mensen die zich al hebben ingeschreven
• in de autoresponderseries kun je alle mails heel makkelijk doorlopen en openen. Je kunt de e-mails gewoon naar een andere plek slepen. Een verademing vergeleken met wat ik bij Mailchimp gewend was
• je betaalt niet per lijst maar per inschrijver. Dat kan voordelig zijn als je grote lijsten hebt die elkaar overlappen

Ik was ontevreden met Mailchimp. En omdat ik het leuk vind om nieuwe programma’s uit te proberen, nam ik een abonnement.

Ik was óók ontevreden met mijn video conferencing programma

Ik gebruikte al drie jaar Gotomeeting. Gotomeeting is de kleine versie van Gotowebinar, dat jaren de marktleider was in webinarprogrammatuur. Inmiddels zijn er tientallen programma’s, in alle soorten en maten. Ik heb er de afgelopen jaren een boel bekeken. Maar als ik er één vond die mooi was vormgegeven, bleek de audio slecht. En als ik er een vond met goede audio bleek het beeld niet in orde. Er was altijd wel iets. Dus ik hield het bij Gotomeeting. Dat gaf in elk geval een stabielere verbinding dan Skype.

Maar rond dezelfde tijd was ik de lelijke vormgeving, de idioot kleine chatbox – waardoor je als host alle boodschappen van deelnemers mist –  en de onhandige manier van inloggen voor nieuwe gebruikers zat. Ik vroeg een echte crack wat zij gebruikte, en zij zwoer bij Adobeconnect. Tenminste: als je álle mogelijkheden van online lesgeven serieus wou benutten.

Dat wou ik wel. Want ik wilde een nieuwe cursus maken waarin ik de cursisten soms online aan dezelfde opdracht wilde laten werken.

Via een andere crack kreeg ik korting op de onredelijk hoge installatiekosten. Ik had een paar weken over, en nee, een cursus om het te leren hoefde ik niet. Hoe moeilijk kon een webinarprogramma zijn?

Maar het viel niet mee

Adobeconnect bleek zó ingewikkeld dat ik middagen lang tutorials moest kijken – en zelfs die had Adobe niet logisch gerangschikt.

Ik ergerde me dood. Net als Gotowebinar heeft Adobeconnect last van de wet van de remmende voorsprong. Als succesvolle pioniers hebben ze de latere vooruitgang op hun gebied veronachtzaamd. Gebruiksgemak voor nieuwe gebruikers, tutorials, goede uitleg, fris design en een vriendelijke klantbenadering: ik geef ze voor alles een onvoldoende.

Na twee weken vroeg ik me af of het niet eenvoudiger kon. Een opdracht maken met zijn allen, dat moet toch creatief op te lossen zijn? Ik gebruik het hoofdscherm gewoon voor de centrale tekst, dacht ik, en de deelnemers typen hun suggesties in de chat.

Mijn eisen veranderden

Mijn nieuwe webinarprogramma moest nu eenvoudig zijn. Intuïtief, in ontwerperstermen. Zowel voor mij als voor de gebruikers. Ik wou geen gedoe meer met lastig inloggen voor nieuwe deelnemers, ik wilde een groot chatscherm en een fris ontwerp. Automatische opname in een makkelijk te bewerken format was meegenomen.

Ik kwam uit op Zoom. Zoom is simpel, overzichtelijk en vriendelijk vormgegeven. Het heeft goede audio en prima beeld.  Elke deelnemer kan zijn scherm delen met één druk op de knop. En samenwerken aan één opdracht kon precies zoals ik het bedacht had:

Zoom
Zoom

Eenvoud

Ik besloot om dat mijn nieuwe eis te maken voor alles. Waarom moeilijk doen als het simpel kan?

Converkit viel ook tegen.

• De pop up-slider was niet mooi vorm te geven
• De slider bleef verschijnen bij mensen die al op mijn lijst stonden. Waarschijnlijk bedoelde Convertkit: hij verschijnt alleen niet meer bij mensen die via ons op je lijst komen
• De statistieken gingen niet verder dan een paar weken terug
• Dat Convertkit rekent in mensen in plaats van in lijsten bleek erg lastig als ik na wou gaan of nieuwe cursisten mijn e-mailreeksen wel ontvingen. In plaats van snel even de statistieken voor één lijst te bekijken moest ik elke persoon apart opzoeken
• Ja, het is super handig dat je alle afzonderlijk emails in een e-mailreeks snel kunt doorbladeren en dat je ze kunt slepen, maar uiteindelijk woog dat voordeel niet op tegen het ongemak
• De programmeerfunctie – als iemand deze link opent in een nieuwsbrief krijgt hij die e-mail – gebruikte ik nauwelijks

Kortom: het was vooral goed in dingen die ik niet nodig had.

Enter: Mailer Lite

Bij iemand anders had ik een simpel mailprogramma gezien. Mooi. Makkelijk in het gebruik. Niet duur. En je kon er in een handomdraai fatsoenlijke inschrijfformulieren mee maken: MailerLite.

Snel een inschrijfbox maken in MailerLite
Snel een inschrijfbox maken in MailerLite

MailerLite is een slimme nieuwkomer die de bestaande e-mailprogramma’s goed heeft geanalyseerd en die heeft geluisterd naar gebruikers als ik.

Mensen die al genoeg aan hun hoofd hebben.
Mensen die de hele dag online zijn, en die gebruiksgemak voorop stellen.

Ik doe niet mee

Hoewel ik andere online marketers enthousiast hoor praten over marketing automation programma’s als ActiveCampaign, ben ik opgelucht. Ik hoef niet. Ik wil niet zoveel weten over mijn bezoekers. Wat ik vooral wil weten is of een klein groepje gebruikers – mijn cursisten – hun mails openen. Anders zitten die mails in hun spambox, en dan moet ik ze even waarschuwen.

En soms schoon ik mijn emaillijst op. Mensen die hun mails al een jaar niet openen gooi ik er af.

Verder wil ik niet eens weten wie zich in- en uitschrijven. Alle meldingen staan uit. Als een vriendin of een collega zich uitschrijft heeft ze vast een goede reden: het is beter voor mijn gemoedsrust om dat niet te zien.

Iedereen gebruikt zijn e-maillijst anders

Dus wat ik doe kan onverstandig zijn voor jou.

Ik heb de luxe dat ik maar weinig klanten nodig heb. En ik stuur enkel blog updates en af en toe een melding dat er nog plaatsen vrij zijn voor een cursus. Niks ingewikkelds.

Eenvoud, dus

En nu moet ik eindelijk eens serieus gaan segmenteren. Zodat iemand die cursus A al heeft gedaan geen mails meer krijgt dat daar nog plaats is.

Want ja, daar ben ik eigenlijk in al die jaren nog niet eens aan toe gekomen.

Kun je nagaan.

 

PS

Andere interessante webinar en video conferencing programma’s:

1. Webinarninja.
Het mooie van Webinarninja is onder meer dat je gewoon op je eigen computer kunt testen of alles werkt in je webinar. Dat heb ik nog nooit eerder gezien. Super makkelijk inloggen. En een verrukkelijk grote chatbox. Ik geloof dat je er heel makkelijk video in kunt laten zien.

2. Join.me
Ik was een tijd geleden ook gecharmeerd van Join.me. De andere deelnemers bewegen in video-cirkels over je scherm. Het nadeel daarvan was dat je toen elkaar alleen op video kon zien als de ander ook een abonnement had. Daar werkten ze aan, maar ik weet niet of dat inmiddels is opgelost. Leuk programma, de moeite waard om even naar te kijken. Bij weinig gebruikers is het gratis.

 

blad

Meer over nieuwsbrieven: Een nieuwsbrief, moet dat echt? (Wie leest die krengen nou?)
Meer over webinars: Het webinar: een medium dat lezers en klanten laat binnenstromen of marketing maffia?

 

tips voor beter bloggen

boekblog over blogstijl

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade. Blogt as we speak het boek Hoe schrijf je een blog? - de stijl.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Little Black Dress
Karakter & Dialoog

35 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.